Je velmi dobře,že se řada z vás vyjádřila bez rozdílu zda souhlasnými nebo nesouhlasnými příspěvky.Hodně vás vystihlo hlavní podstatu domácí modulovky.Víte,kdybych tyto D.M. neviděl na fotografiích a na pořádaných setkáních v zahraničí,tak bych se ani o této možnosti nerozepisoval.Kdybych měl takové podmínky,jako vy ostatní moduláři (FREMO) co jezdíte na společné setkání,tak bych možná po tomto tématu ani nevzdech.
Pokusím se ještě jednou přesněji vysvětlit svoji myšlenku.
- především mi nejde o to stavět proti sobě domácí modulovku versus modulovku FREMO
- beru tuto myšlenku jako mezistupeň k přechodu k modulům FREMO dle
svobodného rozhodnutí modeláře- jsou jednotlivci co by rádi modulovku,ale nemohou splnit dané podmínky FREMO moduly (viz.příspěvek dfrolek)
- jsou jednotlivci a věřím že se časem vytvoří i skupina lidí v minimálním počtu dvou o domluvě na svých setkáních v domácím nebo komorním prostředí/banketka (viz.příspěvek Netáhlo)
- zde jsou jen dvě cesty (viz.popsal cer.t)
- ad1 - domácí modulovka dle svých vlastních parametrů a představ
- ad2 - domácí modulovka s přechodovým modulem FREMO
(pozor,nejedná se o napojení domácího kolejiště na layout,ale o smysluplnou domácí modulovku,která vhodně doplní svou náplni a obohatí celkový provoz na setkání)
K modulům FREMO
Hodně se proklamuje,že stačí si postavit jeden skromný modul,vyčkat na pořádané setkání a zúčastnit se jej.
Výhoda je jasná.Setkání s příjemnými lidmi,které rádi potkáváme,společný duch setkání,společný pokec,snažíme se všichni něčím dobrým přispět pro setkání,nemalé usilí vytvoření pohodového GVD,srozumitelné nákladní dopravy a celkové přípravě setkání.Když je tato konstelace,tak výhoda je zcela nesporná a atmosféra fantastická.(viz.Mcx,mlha,Igor Dýcka)Stačí,ale přesně opačný stav,kdy existují lidí,kteří vám toto setkání otráví svými egoistickými názory,neustále něco měnit, ne svými ale vašimi rukama,časem a penězi,setkání si pletou se zaměstnáním nebo ta nejhorší varianta je vytváření různorodých skupin,které v pozdější době vedou buď k rozpadu nebo štěpení a je hned po chuti někam jezdit.Modul po setkání někam schováme a podíváme se na něj a oprášíme před dalším setkáním.
K modulům domácím
Jsou náročné na skladovací prostory,při vytvoření samostatného domácího layoutu.Stačí si vytvořit malý soběstačný provozní celek (viz.III.díl první vlaštovka) a když se najde i ta spřízněná duše se stejným záměrem,je jen krůček si společně zajezdit.Nejedná se mi o domácí moduly typu smyček,oválu nebo kruhu.
Jde mi přenést do domácích poměrů hlavní myšlenku FREMA a to provoz od někud k někam,laicky z bodu A do bodu B.Hlavní výhoda je,kdykoliv si jak se mi časově hodí,postavit dle svých představ své domácí moduly.
Co zcela jasně doporučuji,aby zůstalo společné v oblasti elektro je DCC neboli vedení X1 bylo zachováno i na těch domácích modulech.Vedení X3 se dnes řeší pomocí LN-boxů.Co se týče rozhraní.U přechodového modulu je věc bez diskusi.U domácích modulů,to je tak těžké již existující rozhraní FREMO upravit jednoduchým způsobem a to úpravou zkrácením stávajícího rozhraní.A budu mít mít rozhraní jak rovinu,tak i svah.
Tak nějak mi tato diskuse připoměla dobu jak vznikaly první moduly v tehdejším NSR,první DCC,hnacích vozidla v ČSSR.Nebudu ani prezentovat,jak se v té době vyjadřovali tehdejší čeští modelářští velikáni.
Snad jsem na něco nezapoměl,když mi dovolí podmínky,pokusím se vám opět ozvat.