Stránka 1 z 2

Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: stř 15 led, 2014 3:12 pm
od dino
Ahoj,
přemýšlím, jak udělat jednoduchý model černouhelného dolu. Důl je fiktivní, ale cílem je postihnout vše co takový důl očekával dodat/odebrat po železnici.
Důl potřebuje/odesílá:
- prázdné vagony s uhlím
- plnění vogonů uhlím a odvoz pryč
- dřevo na výztuhy
- parní/dieslovou loko na posun v rámci vlečky

Návrh je minimalistický a schválně umístěn do oblouku. Obloukový modul má vždy své kouzlo. :D
Prosím o revizi draftu a pomoc při jeho vylepšení. (viz pdf příloha)
Díky
Dino

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: stř 15 led, 2014 3:31 pm
od Adam_B
ta pdf příloha nějak vypadla...

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: stř 15 led, 2014 6:59 pm
od E27
Vlečka potrebuje okrem vozov na uhlie aj iné náležitosti:
- odvoz uhlia
- odvoz uhoľného kameňa
- drevo
- chemikálie pre uhoľný priemysel

Mám dosť fotiek z baní.. Ak budeš potrebovať s niečím pomôcť, daj vedieť...

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: stř 15 led, 2014 9:25 pm
od Vladimír_B
Ahoj, měl bych hezkou inspiraci http://mapy.cz/#!x=13.588054&y=50.557099&z=18 Důl Julius, akorát je hnědouhelný, poslední funkční hlubinný hnědouhelný důl v ČR. To hnědé uhlí beztak drtivá většina nepozná z modulu :D Je obsluhován důlními E27.
Měřítko, epocha?
Ještě ve třetí epoše se ve spoustě "úpraven" používal k posunu během nakládky vrátek a přesuvna. Na youtube je třeba dokument z Dřínova před likvidací a tam je pár pěkných záběrů ze šachty maršál Koněv a z nádraží s posunujícím ČMEldou, opět hnědé uhlí a některé šachty (jako tahle) nakládaly výhradně do 2n vysokostěnných vozů... Ještě tak mít těch 60 uhláčků alespoň deseti typů... :D

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: stř 15 led, 2014 10:49 pm
od JanoH0e
Tiež jedna baňa - lignitová, aj s osobnou dopravou http://www.ratiskovka.com

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 6:25 am
od E27
Je veľmi dôležité to, čo chceš stvárniť. Linkov a obrázkov je neskutočne vela. Veľmi dôležité je si premyslieť, či máš na to kapacity, priestor a v podstate dostatok vozov a vozový park. Baňu môže postaviť teoreticky každý, hlavne to nekaz nejakou stavbou, príkladne umelým skladom a niekde hodíš na bok nápis bane.. Už som dokonca videl kolajiská, ale v podstate to bola nákladná stanica a dokonca aj osobné vozy tam stále odstavené... A vraj bane... :mrgreen:

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 6:48 am
od cer.t
Jasně, taky bych se přimluvil z Ratíškovický důl... tedy konkrétně Důl Tomáš. Je to malý kompaktní areál - ideální pro moduly. Navíc tam byl zajímavý provoz. Nějaké fotky jsou i na ČTK, pošlu večer. Bohužel další web, kde byly fotky mininq.cz nejede.

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 9:20 am
od dino
Ahoj a všem děkuji za inspiraci, fakt díky. Všechny doly na Kladensku či Ostravsku mají obrovské vlečkové areály, seřadiště apod. Tohle nechci. Volně jsem se inspiroval dolem v Lamprechticích. Cílem je, aby si strojvedoucí, který s vlakem přijede, byl schopen sám například z koleje A vyzvednout prázdné vagony na dřevo a na tu kolej dá ty, které se dřevem přivezl. Vím, že se držím při zemi, ale takové je zadání. Chci mít jak už někdo popsal spíše kompaktní vlečkový areál.
Už na nějaké modulovce (tuším Ostramo) jsem viděl vcelku jednoduchý vlečkový areál.

Minule jsem se snažil vložit PDF a nevšiml jsem si, že to nejde. Omlouvám se. Tak ještě jednou.
DulBarbora.jpg
JPG důl Barbora v1


Prosím, pokud můžete pošlete mi fotografie nebo odkazy na fotogalerie na jiné doly na adresu dino (at) post (tečka) cz.
Ale pokud se jedná jen o odkazy na galerie, dejte je spíše sem do fóra, ať se může inspirovat i další modelář/modulář. :D

A teď zpátky k mému návrhu. Co rozhodně chybí je ta chemie pro těžbu.
Jinak můj návrh má:
- vjezdovou kolej
- odjezdovou kolej
- výtažnou kolej
- manipulační kolej pro nakládku uhlí z výsypek
- manipulační kolej pro vykládku dřeva

Odvoz vytěžené hlušiny neřeším, měla by se vysypávat na haldy okolo dolů (na modulu nebu znázorněno, nebo jen pásovým dopravníkem).

Děkuji za komentáře

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 10:30 am
od fulda
Nechceš se poučit třeba ve Větřní?
Tam je taková hezká vlačka:
TADY začíná,
TADY má takovej hezkej triangl,
TADY byla malá rampa,
TADY je vjezd do továrny s vrátnicí
TADY se nakládal papír
SKLADY
DŘEVO
TOPÍRNA
SKLADY
TADY se odkládaly vagóny, dnes už jsou ve šrotu
TADY se objížděly vagóny
a TADY bejval konec, už je tam jen hlásná budka a to ještě vyrabovaná.

Vyšlo o ní několik knížek, takže se dají najít fotky.

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 10:31 am
od E27
Podľa schémy ktorú vidím, to pripomína troška modul uhlového baróna :wink:
Tak ja neviem, mám dve pripomienky.
Sklad dreva má pomerne zbytočne dlhú koľaj. Tam sa pristaví voz raz za čas...
Vidím, že napojenie do stanice z traťovej koľaje je riešené len z jednej strany.. Čo v takom prípade, keď príde vlak z prázdnymi uhlákmi, odchodovú koľaj máš obsadenú loženým vlakom a na násypke sa sype do vozov? Ako obehne mašina pre vozy loženého vlaku? Ak chceš mať vlečkovú zálohu, tak tá ma veľmi málo, alebo prakticky žiaden priestor na prevázdku, takže je ti v tomto prípade úplne zbytočná. ďalší fakt je ten, že by som spravil len takú budovu násypky pre uhlie a tam čo máš písanú ťažnú vežu, to by som vôbec nedával, len by som naznačil z násypky dopravník do stratena.... AK by si tam chcel mať ťažnú vež, už by som špekuloval aj nad inými budovami, ako prádlo, triedička a to by si priam pýtalo rozšírenie vlečkového areálu.. To je môj postreh...

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 11:08 am
od radeksindy
Jasně, taky bych se přimluvil z Ratíškovický důl... tedy konkrétně Důl Tomáš.

Že tě zrovna napad Tomáš .... :lol:

Všechny doly na Kladensku či Ostravsku mají obrovské vlečkové areály

Kdepak, nevím jak Ostrava, ale kladenská kolejiště dolů byla malá. Do nedávna fungující Schöller má 4 koleje. Napříkad Tuháň vypadá velká, ale je to tím, že tam odbpčovaly další dvě vlečky do dolů. Protože schéma je z předpisu pro obsluhu nákladišť z roku 1955, tak jsou to Fierlinger a Gottwald, jinak Mayrau a Ronna. Když vynecháš právě tyto dvě vlečky a odstraníš související výjezd tak celé kolejiště sloužilo dolu Barré, který se nacházel někde v místě výkolejky č.4 (označené klíčem I). Byly to pouhé dvě kusé koleje. Navíc je tam i osobní doprava, viz. označení sypaného nátupiště.

Tuhan.jpg
Tuhan.jpg (110.24 KiB) Zobrazeno 9123 krát


Barevný plán je v knize 150 let železnice na Kladně.

Velice pěkným motivem jsou pro mě i doly na ze Zastávky do Zbýšova, schémata jsou v knize o Brněnsko-rosické dráze. Všechno jsou to malé areály,maximálně tři koleje.

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 11:46 am
od Ferda
Když vynecháš Sv.Trojici, Zárubek, Karolínu a Lazy, tak i v té Ostravě byla většina vleček docela jednoduchých.
Zajímavé bylo třeba "Křídlo Jindřich". Samotná vlečka dolu byla taky docela jednoduchá, nicméně pěkná. Ale "křídlo" jako celek je úžasná záležitost a když si člověk uvědomí, že to celé bylo v přímo v městské zástavbě...

Na tomhle odkazu jsou dole mapy:
http://www.hornictvi.info/histhor/lokality/okr/okr.htm

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 3:17 pm
od cer.t
ad radeksindy:
No to víš Radku, krom toho, že je to můj jmenovec, tak už v minulosti jsem měl v plánu tento důl postavit, protože v dole Tomáš byla má babička týden schována při přechodu fronty přes Hodonín. Ale to bylo dřív než mne vzhledem k mému zaměstnání "uchvátily" vozy Raj a druhou věcí je záliba v tratích okolo Jeseníku, především na Javorník, tak to skončilo u vápenky. Takže snad už brzy přestanu modelařit 1:1 a začnu v tom pravém měřítku 1:87 :D

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 6:17 pm
od Jozo_cz
Ferda píše:Když vynecháš Sv.Trojici, ................. i v té Ostravě byla většina vleček docela jednoduchých.


Mohu trochu protestovat? Zrovna Trojice byla poměrně kompaktním dolem a dovedu si ji na modulech představit. Pravda, až po redukci několika "nezajímavých" provozů (jako jsou lanovka z Michálky, koksovna, 2 těžní věže a chladící věže v kopci). Jen ta manipulace s vozy by byla, přes oboustrannou zástavbu kolejiště, poněkud složitější :( Nějaké mé skeny této šachty z historické literatury (pro představu mimoostravských) najdete na Káčku: http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=1946556

Ferda píše:Ale " Jindřichovo křídlo" jako celek je úžasná záležitost a když si člověk uvědomí, že to celé bylo v přímo v městské zástavbě...

Ano, však tady městská zástavba jen pěkně zarámovala již cca 50 letou vlečku :wink:

Re: Vlečka důl Barbora

PříspěvekNapsal: čtv 16 led, 2014 8:45 pm
od Vladimír_B
...problém s případným objížděním můžeme obejít sunutím prázdných vozů na vlečku. V podstatě by taková vlečka mohla mít jen tři dlouhé kusé koleje, výtažnou, krátkou vykládkovou kolej a kolej s hajcem. Dvě dlouhé koleje by sloužili k předávání zátěže - ložené/prázdné vlaky a jednotlivých vozových zásilek. Vlastní posun na vlečce (pod násypky, k rampě) by si zajišťovala vlečková lokomotiva.
Půjdou na kolejích v oblouku rozpojovat a spojovat vlaky?