MINI MODULY

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: MINI MODULY

Příspěvekod HonzaM » čtv 12 led, 2017 9:31 am

Pod příspěvek Mcx se podepíšu v plném rozsahu. Pokud jde o automatizaci, tu si lze v modulovce těžko představit, protože v modelované epoše ještě neměli CDP, to máme v reálu v ČR teprve nedávno. Doma na kolejišti automatizaci mám, tam se ale nesnažím modelovat reálný provoz s grafikonem a jízdním řádem. Pro klubovou modulovku mám stanici s elektronikou, která simuluje reléovku (viz obrázek a popis níže). Automatizace spočívá v tom, že lze stejně jako na skutečně reléovce stavět cesty kdy se zároveň nastaví návěstidla, je blokována možnost postavit cestu na obsazenou kolej, lze ale na obsazenou kolej postavit posunovou cestu. Rovněž odjezdovou cestu nelze postavit na obsazenou trať. Po průjezdu vlaku přes zhlaví se automaticky zruší nastavená cesta a příslušná návěstidla se nastaví na stůj. Stanici ale musí ovládat výpavčí (tak jako v modelované epoše).
Na obrázku je zobrazena situace kdy jsou obsazeny vjezdy na 2S, L a manipulační kolej (6. kolej) Na manipulační koleji je otevřená výkolejka. Je nastavena posunová cesta na 6. kolej, vjezdová cesta na 2. kolej a odjezdová cesta z 3. koleje. Vjezdová cesta se staví postupným „stiskem“ zeleného „tlačítka“ na traťové koleji a bílého „tlačítka“ na cílové koleji, odjezdová cesta zeleným „tlačítkem“ na staniční koleji a bílým „tlačítkem“ na traťové koleji. Posunová cesta se staví bílým „tlačítkem“ (např. Se2 a „tlačítkem“ Se6). Výhybky a výkolejku lze stavět také „stiskem“ na příslušnou “páčku”, zelený indikátor znamená směr přímo, žlutý do odbočky.
K Mcx bych doplnil že v sekci N-scale Zababova používáme moduly s rozhraním FREMO, ale žádnými "dogmaty ani tupým přebíráním" se neomezujeme.
Přílohy
panel.jpg
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1921
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MINI MODULY

Příspěvekod Mcx » úte 17 led, 2017 6:26 pm

Na webu OstraMo slibovaný článek ke stavbě domácích obloukových modulů OstraMo http://ostramo.parostroj.net/moduly/domaci_moduly/obloukove_moduly.html
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1706
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: MINI MODULY

Příspěvekod t29 » stř 18 led, 2017 4:20 am

Ahoj vespolek, tohle téma mě přimělo k registraci.

Jsem naprostý laik, mám 30 let starou krabici vláčků BTTB a synovce předškoláka, který viděl pár modelových výstav, pod stromečkem našel TT Start Set a nadšením z dárku nakazil i mě, tak uvažuju, že bych zkusil něco postavit. Na stabilní kolejiště ani klasické "velké" moduly si netroufám, spíš něco malého, snadného a skladného.

- Jistota je měřítko TT, skoro jistota je analogový provoz.
- I když o členství v klubech nepřemýšlím, radši použiju klubové rozhraní než vymýšlet vlastní. Geograficky nejblíž mám Moduly Slovácko, ale do měřítka H0 nepasuju, takže základ rozhraní bude Zababovské čelo RR nebo Brněnské čelo PP.
- Šířka bude stačit 200 mm aby se to vešlo na poličku, délka rovných modulů do 500 mm, u oblouků slevím z modelovosti a vystačím si s poloměrem cca 350 až 400 mm. "Rohový" modul (úhel zatočení 90°) mi vychází s půdorysem čtverce s rozměry 500x500 mm a s jedním zkoseným rohem. Další oblouky podle potřeby.
(co jsem se díval, tak Zababov požaduje minimální poloměr 700mm, Moduly Brno požaduje minimální poloměr 350 mm, a doporučuje 700 mm - znamená to, že některé Zababovské vlaky nedokážou projet po některých Brněnských modulech?)
- pro případ použití nohou výška kolejí od podlahy 850 +/-30 mm, tak aby se část modulů dala podložit nějakým stolem (bežná výška 70 až 75 cm).
- elektrické spojení pomocí banánků a zdířek, nějaké vymoženosti typu stavby vlakové cesty nebo zabezpečovacího zařízení bych řešil později. Napřed se musím naučit truhlařinu a modelařinu, než se pustím do elektroniky.

Vypadat by to mohlo třeba takto, prostě "velký" modul otesaný do domácích rozměrů:
modul.jpg
minimodul 200x400
TT + DCC věčný začátečník
t29
 
Příspěvky: 42
Registrován: úte 03 led, 2017 11:17 pm
Bydliště: UH

Re: MINI MODULY

Příspěvekod Mcx » stř 18 led, 2017 5:00 am

t29 píše:Vypadat by to mohlo třeba takto, prostě "velký" modul otesaný do domácích rozměrů:

Rozumný přístup. Jen bych doporučil ještě popřemýšlet nad tím bočnicí s výřezem směrem nahoru. Zda je nutno ji mít takto složitou. Stejně asi nebude vždy horní hrana bočnice rovná - terén nikdy rovný není a je to řez terénem, proto je vhodnější mít hranu s lehčeji opracovatelného materiálu - klasicky MDF, nebo pro doma třeba jen styrodur a pak by i spodní hrana bočnice mohla asi být rovná. Pak si tu bočnice nechám jednoduše říznout v nějakém hobbymarketu.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1706
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: MINI MODULY

Příspěvekod MirekTT » stř 18 led, 2017 5:31 am

Je fajn, že máš primárně takto nastudovanou problematiku. To spoustu věcí usnadní.
My brňáci k tomu minimálnímu poloměru oblouku přistupujeme z pohledu projížděné výhybky. Poloměr oblouku širé trati je sice jedna věc, ale pořád je minimální poloměr dán výhybkou. My to jednoduše připouštíme.

Jinak jak psal Mcx, bočnici nech raději plnou. Jde totiž o mosty a propustky. Takto řešeným modulem by sis odřízl možnost je na modul umístit. Z toho taky plyne plná vodorovná plotna a její poloha. Pokud jí budeš chtít dát níž, může se ti ocitnout ve výřezu oválného otvoru v čele. Zkus si zkusmo namalovat modul s mostem a uvidíš, co to bude chtít.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2325
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: MINI MODULY

Příspěvekod petrh » stř 18 led, 2017 7:03 am

Mcx: velice dekuji za ten clanek
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1403
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: MINI MODULY

Příspěvekod D » stř 18 led, 2017 7:50 am

t29:
Ahoj. Mně se ten tvůj koncept mini modulu líbí. Na trať a jednu odbočnou kolej v zastávce šířka 20 cm stačí, ale už ti tam nevlezou budovy. Pokud nechceš kosit rohové čtverce s obloukem: obloukové moduly.

V domácích podmínkách bych se nebál ani poloměru cca 300, prakticky všechna tovární vozidla ho projedou. Pokud jde o doporučené poloměry v našich normách, doplním Mirka. Poloměr 700 vychází ze Zababova pro širou lokální trať. Poloměr 350 reflektuje námi již postavené vratné smyčky dle geometrie Tillig (353), kterými zakončujeme naše vlastní klubové layouty, a výhybky EW1, které sice nejsou modelově věrné, ale třeba ve skrytém nádraží by najít uplatnění mohly (pochopitelně verze s kovovou srdcovkou). Na trati však máme jen výhybky EW2 a delší, tedy poloměry 631 a více. Takže kromě jedné vlečky a dvou vratných smyček se na větší poloměry můžeš spolehnout i na našich setkáních.

Naše klubové normy nic nevyžadují. Shodli jsme se na tom, že je pojmeme jako doporučení. Pro mě za mě, ať si klidně někdo postaví na domácím modulu poloměr 250, ale pak nemůže doufat, že tuhle kolej zařadíme do řádného provozu. Na Zababovských setkáních můžeš prohánět i vozy, které mají vyšší nároky na průjezdný poloměr, třeba z domácí nebo malosériové výroby. Všechny naše vozidla však poloměr 350 projedou.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1085
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: MINI MODULY

Příspěvekod Dan Buchtela » stř 18 led, 2017 9:01 am

t29:
Ke komentářúm ohledně výšky bočnic, které podepisuji, bych si dovolil ještě přidat můj osobní názor týkající se nosníku trati. Já osobně jsem zastáncem pevného podloží, takže místo styroduru doporučuji pásek překližky alespoň 1 cm silné...na té základní desce jej můžeš mít třeba na šplalíkách. Nikdy nevíš, jaká nehoda se může stát (i v domácích podmínkách), co na modul upadne a podobnně. A promáčklé podloží s propadlou kolejí už bez totální destrukce nijak neopravíš...
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1031
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: Praha 6

Re: MINI MODULY

Příspěvekod Vaclav86cz » stř 18 led, 2017 4:14 pm

3. týdny tady nejsem a fascinuje mě, co se tu všechno nesemele a jaké argumentace jsou tu požity...
Nicméně doufám, že rozdíl mezi modulem a segmentem to tady již všichni pochopili...

A teď pár vysvětlení co jsem v diskuzi do dnešního dne nezaregistroval.

Minimální poloměr:
Ano jsou vozidla, která dokáží projet poloměr 350mm (v H0) (T478.x od Roca má udávaný poloměr 358mm), ale pak jsou taky vozidla, která při průjezdu oblouku poloměru 600mm už začínají mít problém. Před vánoci jsem dělal na jednom kolejišti (skládájícího se z 10. segmentů) a v tobogánu při poloměru 550mm měla 556 od Elkomu docela velkej problém s průjezdem. Museli jsme to předělat na 600mm a už to bylo skoro v pořádku. Takže při volbě minimálního poloměru je potřeba si ujasnit co chci provozovat. Ve Fremu je minimální poloměr u H0-RE jasně daný (pokud se nepletu, tak 1435mm v oblouku a 1000mm na výhybce). Samozřejmě lze tento poloměr zmenšovat a i Němci mají stanice s výhybkami o poloměru 700mm, Ale rozdíl mezi setkáním v hale a v obýváku je prostor. Zatímco u tebe doma bude poloměr 1000mm vypadat obrovsky, ve velké hale bude tento poloměr neuvěřitelně směšný. To je jeden z důvodů, proč jsou ve Fremu tak velké poloměry. Další je jízda vozidel bez kinematiky a nárazník na nárazník. U malého poloměru by ti kromě mašiny vyskákali i vozy.
Ale záleží na tom, co ty chceš dělat. Pokud jezdit doma, případně s kamarádem po obýváku, tak si zvolte poloměr jaký chceš. Pokud chceš vyrazit do Evropy, nebo na velké setkání u nás, tak pak doporučuji Fremo standarty.

Čela a šroub v ose koleje.
Použít již vymyšlená čela má několik výhod. Nemusíš vymýšlet nic nového, můžeš se připojit k těm co už tyto čela používají a dají se ty čela sehnat. Sice cena je poplatná výrobní technologií (pokud jsou řezány laserem a nebo vodním paprskem, tak se to na ceně rozhodně promítne více, než když je to normální obdélník). Ale opět záleží co chceš. Použiješ kolejivo RocoGeoline, které má i podloží a máš to domácí ježdění s malým klukem? tak klidně udělej jako čelo obdélník a neřeš příkopy a další věci, nebo je upižlej doma pilkou... Chceš jet na větší setkání? Pak je lepší mít stejné čela jaká se používají, protože odpadne plno vzájemného překvapení a nedorozumění...
Šrouby pod osou koleje se dávají z důvodu pracování použitého materiálu. Ono to může být sebelepší dřevo, ale prostě dřevu vadí vlhkost a změna teplot. A tak se může stát, že při spojení dvou modulů budou na krajních šroubech sedět krásně na doraz a dělení u kolejí bude centimetrová díra (trochu přehnáno, ale není to nemožné a i to jsem už viděl). Naštěstí dřevo je docela pružný materiál a při použití šroubu správného průměru a použití trochu větší síly tato mezera bude eliminována na minimální možnou hodnotu. Samozřejmě doma se ti toto stát nemusí, ale pořád pracuješ se dřevem a třeba i menší náraz může způsobit změnu geometrie a pak se šroub pod osou koleje opravdu hodí. Jinak pokud použiješ třeba hliník, tak se připrav, že i tohoto materiálu může nastat problém s průhybem a půl cenťáku mezera taky není problém (už i to jsem viděl).

Nohy:
Bylo k tomu sice již něco řečeno, ale pokud to shrnu, tak mít moduly na zemi je pěkná věc, protože nemusíš řešit nohy a jejich uchycení. Ale co elektrické propojení mezi moduly? šroub v ose koleje, pokud ho použiješ. A co chlad který jde od podlahy? to všechno jsou sice blbosti, které lze vyřešit, ale pořád je pohodlnější si k modulovce sednout nebo stoupnout a pozorovat vlak v úrovni očí, než u toho ležet a dívat se na bok a nebo, jak napsal Milan z ptačí perspektivy... A argument, že to dělám pro 8 letého kluka je pěknej, ale řekněme si to narovinu. Klukovi je 8. Táta ještě neví co a jak chce postavit ale slíbil mu vláčky. Táta se pustí do stavby a pokud není extra rychlí v truhlářině nebo nemá dostatek času, tak rok až dva mu bude trvat postavit něco po čem se dá jezdit (možná i déle). Pak si s klukem budou tak 2 - 3 roky užívat občasného ježdění (mimochodem to už bude dostatečně vysoký aby viděl i moduly na výšce 90cm) a pak kluka začnou zajímat úplně jiné věci, než jsou vláčky doma (a popravdě pokud nezačnou, tak být otcem jsem tak trochu nervózní)... Takže si to klidně řekněme na rovinu, že domácí modulovku si stavíme pro sebe, aby jsme měli kde jezdit s našimi modely a měli se kde kochat tím co jsme vyrobili a samozřejmě, aby jsme se tím i někomu (ať už doma nebo na netu) pochlubili...

Je mě jasné, že mě teď někteří označí za pravověrného zastánce Frema, ale já jsem chtěl jezdit na velká setkání, chtěl jsem si užít tu možnost podívat se, jak to dělají jinde a načerpat nové poznatky a technologie. Proto jsem zvolil Fremo normy (členem Frema nejsem) a jediný klub, který tehdy modulové spojení s Fremem nabízel (člen toho daného klubu už téže nejsem). Za sebe řeknu, že toho rozhodně nelituji a i když s některými normami a doporučeními ve Fremu nesouhlasím, tak jsem ochoten to akceptovat... Pokud to někomu nevyhovuje a nemá potřebu jezdit za hranice města, tak pak není problém, aby si udělal vlastní modulovku s pár kamarády z mokré čtvrtě a každý první pátek místo do hospody si šli zajezdit s vláčky. Já mu to rozhodně nebudu rozmlouvat a ani ho přesvědčovat... Ale byl bych rád, kdyby někteří jedinci akceptovali to, že jsou lidé, kterým Fremo vyhovuje, akceptovali, že i my narození po roce 1983 máme možná daleko větší modelářské zkušenosti než oni (nemluvím za sebe i když už jsem více než pár projektů dokončil) a akceptovali to, že místo posmívání seš blbej že to stavíš na styroduru mu napíšeme své vlastní důvody proč to na styroduru nestavět a nebo jak předejít následným problémům. Většinou to máme z vlastní zkušenosti a nebo ze zkušenosti někoho koho docela dobře známe...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 314
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: MINI MODULY

Příspěvekod fulda » stř 18 led, 2017 6:31 pm

t29 píše:- Jistota je měřítko TT, skoro jistota je analogový provoz.
... to jsem si myslel, že digitál je jeden z principiálních pilířů modulového ježdění. Jinak bude na modulišti možné provozovat jen jeden vlak. :?:
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4549
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: MINI MODULY

Příspěvekod D » stř 18 led, 2017 6:45 pm

fulda:
> digitál je jeden z principiálních pilířů modulového ježdění
Ne nezbytně. Na mezinárodním setkání jsem v rámci své prohlídky ovládacích panelů modulových stanic narazil na několik, které měly zabudovány i přepínače k odpojování analogových úseků. V brněnském KMŽ také před digitálem provozovali moduly TT analogově a nezdálo se mi, že by tím nějak trpěl provoz z pohledu laického diváka. Pochopitelně šlo o provoz bez strojvůdců systémem posílání vlaků mezi stanicemi.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1085
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: MINI MODULY

Příspěvekod michal_n_cz » stř 18 led, 2017 6:58 pm

[/quote]... to jsem si myslel, že digitál je jeden z principiálních pilířů modulového ježdění. Jinak bude na modulišti možné provozovat jen jeden vlak. :?:[/quote]

Samozřejmě lze v analogu provozovat více vlaků/lokomotiv. V pravěku Fremo jezdilo analogově. Napajení systém Z-Schaltung. Nyní v r. 2017, je to samozřejmě vzhledem k dostupnosti DCC v úplně mimo. Už tak 10-15 let...
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 748
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: MINI MODULY

Příspěvekod eppa » ned 22 led, 2017 1:31 pm

fulda píše:
t29 píše:- Jistota je měřítko TT, skoro jistota je analogový provoz.
... to jsem si myslel, že digitál je jeden z principiálních pilířů modulového ježdění. Jinak bude na modulišti možné provozovat jen jeden vlak. :?:


Stále úspěšně ulítáváme na analogu - jsme schopni provozovat více vlaků, trať je rozdělená na úseky, které si můžeme přiřadit k obsluze jedné nebo druhé stanice, mezi kterými úsek je. V praxi to funguje tak, že ze stanice odešlu svým trafem soupravu, na rozhraní úseků má kolega nastavené svoje trafo stejným směrem a na stejný výkon, až vlak najede na jeho úsek, můžu si ve stanici posunovat nebo ovládat vlak který ke mě míří z jiné stanice.
MODULÁŘI BUBNY průběžné info z činnosti klubu https://www.facebook.com/modulari.bubny/
eppa
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned 18 led, 2015 3:01 pm
Bydliště: Praha

Re: MINI MODULY

Příspěvekod fulda » ned 22 led, 2017 3:40 pm

eppa píše:Stále úspěšně ulítáváme na analogu - jsme schopni provozovat více vlaků, trať je rozdělená na úseky, které si můžeme přiřadit k obsluze jedné nebo druhé stanice, mezi kterými úsek je. V praxi to funguje tak, že ze stanice odešlu svým trafem soupravu, na rozhraní úseků má kolega nastavené svoje trafo stejným směrem a na stejný výkon, až vlak najede na jeho úsek, můžu si ve stanici posunovat nebo ovládat vlak který ke mě míří z jiné stanice.
MODULÁŘI BUBNY průběžné info z činnosti klubu https://www.facebook.com/modulari.bubny/
Tak ona jedna věc je, co je technicky realizovatelné a co se nějak podobá reálnému provozu. A právě odesílání vlaků spíš odpovídá automatizovanému provozu metra, zatímco digitál a rozdělení na vlakvedoucí a staniční se mi trochu víc zdá podobné reálnému provozu.

Ale to je asi jedno, já jako ne-modulář do toho nemám co mluvit.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4549
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: MINI MODULY

Příspěvekod mlha » ned 22 led, 2017 6:57 pm

A proč bys do toho nemohl fuldo mluvit, tady se každý vyjadřuje svobodně
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2612
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků