Moduly OstraMo

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Povstalec » pon 11 pro, 2017 4:40 pm

Pánové, omlouvám se, že Vám vstupuji do diskuze, ale dochází zde trošku ke zkreslení pojmu návěst a návěstidlo.

Návěstidlo je zařízení pevné či přenosné, které může návěstit návěst jednu či dvě. Tedy návěst pevnou či proměnnou.
Tato návěst může být - žlutý terč, žluté světlo atd...

Teda návěst "žlutý terč" najdeme na přenosném návěstidle - tyč s plechem, kterou drží signalista, či na mechanické / světelné samostatné předvěsti.

Co se týče mechanické předvěsti, v některých případech je jedinnou její návěstí právě žlutý terč. Tedy návěstidlo je trvale ve výstraze. A nemusí se jednat o poruchu. Většinou se jedná o místní podmínky té konkrétní stanice.
Takové návěstidlo, trvale návěstící návěst - předvěst nějakého návěstidla - může být i světelné.
Povstalec
 
Příspěvky: 100
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Vaclav86cz » úte 12 pro, 2017 1:20 pm

Sidlo a Povstalec.

Pokusím se Vám vysvětlit, proč podle mě není mechanická předvěst žlutým terčem.
Je to můj pohled na danou skutečnost a nikoliv žádná 100% pravda. Doufám že to dočtete do konce a napíšete svůj názor na podání daného vysvětlení.

Žlutý terč, je v předpise SŽDC D1 uvedena jako článek 1095. Návěst Výstraha (žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem [denní návěst]; žluté světlo umístěné na návěstidle s denní návěstí [noční návěst]) se dává přenosným návěstidlem a předvěstí návěst Stůj, dávanou přenosným nebo nepřenosným návěstidlem.
Tudíž žlutý terč je technický výraz pro žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem. Případně žluté světlo umístěné na návěstidle.
Pokud se zeptáš normálního strojvedoucího co je to žlutý terč, tak ti řekne, že je to to "žluté lízátko" které se dává jako návěst výstraha před návěstí stůj a většina z nich bude myslet to žluté lízátko které je opřeno na stavědlech a v dopravních kancelářích. Myslím si, že 99% strojvedoucích bude takto uvažovat a možná ten zbytek napadne (mě to nenapadlo), že názvem žlutý terč se označuje i viditelná část návěstidla mechanické předvěsti.

Oproti tomu mechanická předvěst:
4282. Samostatná mechanická předvěst je závislá na hlavním návěstidle a neplní funkci hlavního návěstidla.

4283. Samostatné mechanické předvěsti mají značení jen černými označovacími štítky (případně s bílým orámováním) s bílými nápisy.

4284. Návěst Výstraha (žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem ve svislé poloze [denní i noční návěst]; žluté světlo [noční návěst]) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle.

4285. Návěst Volno (žlutý terč ve vodorovné poloze [denní návěst]; zelený kruh z odrazek nebo zelené světlo [noční návěst]) předvěstí návěst Volno nebo návěst Výstraha na následujícím hlavním návěstidle.

4286. Poškozená mechanická předvěst se přestaví na návěst Výstraha, lze-li tak učinit. Není-li možno přestavit předvěst na návěst Výstraha, nesmí návěstit noční návěst Volno. Pokud je mechanická předvěst poškozena tak, že návěstí pouze návěst Volno nebo pochybnou návěst a je-li kolem ní nutná jízda vozidel, musí se krýt přenosnou návěstí Výstraha a strojvedoucí musí být o této skutečnosti písemně zpraven. Není-li možno před jízdou vozidel, kterou poškozená předvěst ovlivňuje, zajistit krytí předvěsti, musí být strojvedoucí písemně zpraven o poruše předvěsti a o povinnosti jednat u ní jako u předvěsti s návěstí Výstraha.

Je krásné, jak předpis D1 myslí na možnou nezaměnitelnost žlutého terče v dopravě s mechanickou předvěstí. Mechanická předvěst, jakožto každé jiné nepřenosné návěstidlo totiž musí být řádně označeno... Takže pokud se podíváš na mechanickou předvěst do Kyjova ze strany od Vlkoše (a ze zrušené strany od Mutěnic) tak tam najdeš klasickou mechanickou předvěst, která je řádně označena a která díky poškození (můžeme tak klidně nazvat i demontáž lanovodu) plní článek 4284 a návěstí návěst výstraha, které je zobrazeno technickou částí mechanické předvěsti s odborným názvem žlutý terč. Pokud se zeptáš strojvedoucího co viděl, tak ti každý odpoví, že na předvěsti byla výstraha. Nikoliv, že tam byl žlutý terč...
Ano, uznávám, že D1 používá pro 2 věci stejný název. Nicméně z podstaty skutečnosti obě dvě věci vypadají stejně a plní stejnou funkci. Takže chápu gestora, že pro danou věc použil stejný název.
Mimochodem je zajímavé, že u světelné návěsti výstraha je napsáno doslovně toto: 884. Zhaslá samostatná světelná předvěst jízdu vlaku nezakazuje; strojvedoucí pokračuje v jízdě k následujícímu hlavnímu návěstidlu, na kterém očekává návěst Stůj.
Teď ještě zabrouzdám do současné platné TNŽ 34 2620.
4.1.2 Proměnná návěstidla se nově budují jen jako světelná návěstidla.
Mechanická návěstidla je dovoleno ponechat jen v zabezpečovacích zařízeních 1. a 2. kategorie. K doplnění stávajícího stavu se tam smějí i nově zřizovat.
Při úpravách zabezpečovacích zařízení je zakázáno ponechat v provozu tyto kombinace proměnných návěstidel:
a) mechanickou předvěst před světelným hlavním návěstidlem;
b) světelná a mechanická odjezdová návěstidla na jednom zhlaví;
c) světelná a mechanická vjezdová návěstidla na souběžných traťových kolejích;
d) světelná a mechanická oddílová návěstidla na souběžných traťových kolejích v jednom směru.


4.12.2 Samostatná předvěst se umísťuje nejméně na zábrzdnou vzdálenost před hlavní návěstidlo, jehož návěst předvěstí. Pro dosažení předepsané viditelnosti nebo i z jiných důvodů se smí tato vzdálenost prodloužit nejvýše na dvojnásobek zábrzdné vzdálenosti.

4.12.3 Na tratích se zábrzdnou vzdáleností 400 m a 700 m je dovoleno v provozně přijatelných případech řešit předvěst jako neproměnné návěstidlo, které návěstí jen návěst “Výstraha” (Tabulka s křížem).
Při použití neproměnného návěstidla s návěsti „Výstraha“ se doporučuje situovat vjezdové návěstidlo pokud možno tak, aby ho bylo vidět již od začátku brzdné dráhy pro zastavení nejčastěji provozovaných vlaků u vjezdového návěstidla.

V podstatě tak jak to já chápu znamená, že před světelným vjezdovým návěstidlem by měla být umístěna i světelná předvěst a před mechanickým vjezdovým návěstidlem mechanická předvěst. Jestli to je, nebo bylo někde jinak, tak se hádat nebudu, protože opravdu nemohu znát vše. Dva příklady:
V Mikulově ze strany od Valtic jsou světelná návěstidla. Je to z důvodu výstavby silničního nadjezdu do Rakous. Při stavbě bylo zapotřebí mechanické návěstidlo zbourat a dát ho jinam. Nicméně předvěst vyhovovala požadavkům na zábrzdnou vzdálenost. Přesto šla k zemi také a byla nahrazena světelnou.
V Moravských Bránicích při stavbě nového Ivančického viaduktu na kterém je umístěna předvěst do Moravských Bránic byla nově osazena světelná předvěst a nikoliv mechanická. Díky tomu byly zbourány mechanické vjezdové návěstidla jak z Moravského Krumlova, tak z Ivančic a z Ivančic byla přestavěna i předvěst z mechanické na světelnou.
Tudíž k tomu článku co Milan opsal od Saši.
Ano, před Vjezdovým návěstidlem do stanice musí být umístěna příslušná předvěst (světelná, mechanická, tabulka s křížem). Nicméně pokud bych byl nucen umístit tam přímo žlutý terč, který mám opřen na stavědle, tak pouze před tak poničená návěstidla, která by buď nestála, nebo by ukazovala pochybnou návěst.
Toť můj pohled na danou problematiku. Nevím jestli to mám celé zveřejnit, protože tuším, že tam někteří budou pořád dokola opakovat to své.
Další pohled na danou problematiku je pohled strojvedoucího. Strojvedoucí obecně není žádný nadčlověk. Je to prostý člověk, dokonce bych řekl dělník, který má nazpaměť naučené postupy. Stejně jako zedník když staví barák, tak musí dodržet určitou technologii, tak strojvedoucí když jede s vlakem, taky musí dodržet jistá pravidla. Pokud uvidím jako strojvedoucí návěst výstraha, a to ať na autobloku, nebo předvěsti, nebo klasickém žlutém terči, tak to pro mě znamená, že na nejméně zábrzdnou vzdálenost očekávám návěst stůj, což velice jednoduše znamená brzdi vole... Pokud teda nejedeš krokem nebo pomalu do prudkého kopce :-) Až poté co bezpečně zastavím před návěstí stůj, tak budu řešit, jestli ten žlutý terč tam měl být a jestli jsem o něm měl být nebo neměl být zpraven. Mimochodem ještě ke Kyjovu. Když zastavíš na zastávce, tak mezi stromy je vidět co ukazuje Vjezdové návěstidlo. Ale zažil jsem takovou večerní mlhu, že jsem to neviděl a i když do té doby (a vlastně vždycky) byla postavena vlaková cesta a návěstidlo dovolovalo jízdu vlaku, tak jsem k němu jel jaky kdyby bylo na stůj. Až poté, co jsem viděl že není, tak zrychlil na dovolených závratných 40 km/h, protože v Kyjově jsou místě stavěné výhybky (na Vlkošském zhlavý)...
Doufám, že jste to dočetli až sem pochopil můj myšlenkový pochod ohledně žlutého terče a proč jsem se ptal, kde v Kyjově je umístěn žlutý terč :-)
Články z D1 a z TNŽ jsou doslovně zkopírované. A to proto, aby jste je nemusely zbytečně hledat a kontrolovat, jestli jsem si něco neupravil k obrazu svému. Neupravil...

Mimochodem k tabulce s křížem a o jejím užití. Viděl jsem ji celkem asi 3x pokud si dobře pamatuji. V Ivančicích ze strany od Oslavan a ve Velké Kraši ze směrů Vidnava a Javorník ve Slezku. Vše jsou tratě D3, které jsou zaústěny do přilehlé stanice ovládané DOZ (Ivančice) nebo Dirigující stanice (Velká Kraš). Na oslavanské trati je provoz minimální (5 vlaků za rok). Na Vidnavské v podstatě zrušený a na Javornické osobní doprava a 1x MN vlak denně, Takže žádná divočina. :-)
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 286
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod sidlo » úte 12 pro, 2017 1:46 pm

Názor na podání daného vysvětlení :lol:
Zatímco pro mě je žlutý terč návěst výstraha, tak pro tebe je to přenosné návěstidlo. To vysvětlení to obšírně popisuje.

Co se týká tabulky s křížem, tak na trati Knov - Jindřichov je ve všech stanicích automatické hradlo a světelná návěstidla s rychlostní návěstní soustavou. A jako zajímavost pro předvěsti jsou tam použity právě tabulky s křížem a ne vždy je dodržena viditelnost na hlavní návěstidlo.
https://www.google.cz/maps/@50.1803427,17.5806894,3a,75y,238.39h,95.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqmRtRrL0F7fn9QlH-dUDDg!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs
https://www.google.cz/maps/@50.1881208,17.5783254,3a,75y,331.7h,88.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbZUX_QzFLG5wm5DAkcUnyA!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1555
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Povstalec » stř 13 pro, 2017 7:52 am

Vaclav86cz píše:Sidlo a Povstalec.

Pokusím se Vám vysvětlit, proč podle mě není mechanická předvěst žlutým terčem.
Je to můj pohled na danou skutečnost a nikoliv žádná 100% pravda. Doufám že to dočtete do konce a napíšete svůj názor na podání daného vysvětlení.

Žlutý terč, je v předpise SŽDC D1 uvedena jako článek 1095. Návěst Výstraha (žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem [denní návěst]; žluté světlo umístěné na návěstidle s denní návěstí [noční návěst]) se dává přenosným návěstidlem a předvěstí návěst Stůj, dávanou přenosným nebo nepřenosným návěstidlem.
Tudíž žlutý terč je technický výraz pro žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem. Případně žluté světlo umístěné na návěstidle.
Pokud se zeptáš normálního strojvedoucího co je to žlutý terč, tak ti řekne, že je to to "žluté lízátko" které se dává jako návěst výstraha před návěstí stůj a většina z nich bude myslet to žluté lízátko které je opřeno na stavědlech a v dopravních kancelářích. Myslím si, že 99% strojvedoucích bude takto uvažovat a možná ten zbytek napadne (mě to nenapadlo), že názvem žlutý terč se označuje i viditelná část návěstidla mechanické předvěsti.



Máte pravdu, mechanická předvěst není žlutý terč.
Mechanická předvěst je návěstidlo. Kdežto žlutý terč je návěst. Takže logicky je obojí něco jiného.
Návěst žlutý terč může být návěštěna přenosným návěstidlem - žluté lízátko, ale také návěstidlem nepřenosným. Tedy mechanickou předvěstí.

Co se týče uvažování strojvedoucích, je to přesně jak říkáte.

Úplně nejradši sem měl diskuze signalisty, strojvedoucího a zabezpečováka v dopravě, nad něčím podobným. Každýý to viděl jen ze svého rozsahu znalostí. Kolikrát se poštěkali jak psi :-D

Co se týče dalšího textu - četl sem to poctivě celé - Na D3 sem nikde nesloužil, takže k tomu nemám co říct. :D :D :D :roll:
Povstalec
 
Příspěvky: 100
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Vaclav86cz » stř 13 pro, 2017 12:21 pm

Děkuji že alespoň někdo pochopil tok mých myšlenek.

Ano. Diskuze zaměstnanců, kteří se podílejí na provozu, ale každý má svoji specifikaci je někdy hodně zajímavá.
Bohužel hodně lidí opravdu vidí jen to svoje a o ostatní se nezajímá a díky tomu dochází i k nedorozumnění. Bohužel zájem pochopit z pozice strojvedoucího práci výpravčího a naopak je spíše ojedinělá a pak se najde hromada chytráků co by to vyřešili jinak a lépe, ale neví že dané zařízení toto jejich řešení ani neumožňuje...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 286
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Povstalec » stř 13 pro, 2017 12:52 pm

Vaclav86cz píše:Děkuji že alespoň někdo pochopil tok mých myšlenek.

Ano. Diskuze zaměstnanců, kteří se podílejí na provozu, ale každý má svoji specifikaci je někdy hodně zajímavá.
Bohužel hodně lidí opravdu vidí jen to svoje a o ostatní se nezajímá a díky tomu dochází i k nedorozumnění. Bohužel zájem pochopit z pozice strojvedoucího práci výpravčího a naopak je spíše ojedinělá a pak se najde hromada chytráků co by to vyřešili jinak a lépe, ale neví že dané zařízení toto jejich řešení ani neumožňuje...


Tesat do kamene a psát na každém školení na tabuli...
Ale po kurzu sem s tím taky občas měl problémy. Na štěstí, praxe na manipulákách byla k nezaplacení.
Povstalec
 
Příspěvky: 100
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pát 29 pro, 2017 7:02 pm

Dnes jsme ukončili za účasti kamarádů modelářský rok 2017 klubovým provozním setkáním. Setkání se vydařilo a bylo ukončeno přáním mnoha modulářských úspěchů v roce 2018.
Obrázek
Posun v Jeseníku se T466.2
Obrázek
Osobní vlak do Kadaně opouští zastávku Žleb, v soupravě spěšninový a poštovní vůz
Obrázek
Mimořádný rychlík vedený soupravou PKP
Obrázek
A dva pohledy na ještě prázdné připravené moduliště
Obrázek
Moduliště vždy připravíme a v den setkání pouze vybalíme vozdila a... jedeme, grafikon byl 1:5, 10 modelových hodin
Naposledy upravil Mcx dne pát 29 pro, 2017 7:55 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1575
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod cipisekmp » pát 29 pro, 2017 7:22 pm

Ahoj, ja muzu za nas klub potvrdit, ze akce byla uspesna a podarena. Chtel bych podekovat organizatorum za pripravenou akci na ktere jsme si my, clenove jinych klubu dosli jen pojezdit a poklabosit takze muzeme jen dekovat.
Takze dekujeme a v pristim roce se opet setkame nad moduly.
Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

[url]http://kzmslovacko.cz/[/url]
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1138
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod petrha » ned 31 pro, 2017 10:28 am

Zdravím pánové, bylo by možné odlít a poslat kryty přepínačů na ovládání výměn?
petrha
 
Příspěvky: 160
Registrován: ned 06 lis, 2011 6:51 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » ned 31 pro, 2017 2:47 pm

Zjistím u kamarádů, nějaké páčky v zásobě jsou, ale rovněž nějaké rozpracované projekty. Dám vědět.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1575
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod petrha » pon 01 led, 2018 12:09 pm

Mcx píše:Zjistím u kamarádů, nějaké páčky v zásobě jsou, ale rovněž nějaké rozpracované projekty. Dám vědět.

Díky moc.
petrha
 
Příspěvky: 160
Registrován: ned 06 lis, 2011 6:51 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pon 01 led, 2018 8:17 pm

Po návratu z vánoční klubové akce, kontrola vozidel doma. Zjistil jsem, že IGRA vozy Da mají špatně umístěnou šachtu pro spřáhlo (je o nějaké desetiny mm více zasunuta pod vůz), již 2x došlo při použití krátkého spřáhla k ulomení talíře nárazníku v důsledku kontaktu s nárazníky druhého vozu.
Obrázek

Pro petrha - cca 5 páček bych mohl postrádat, ale další nebudeme v nejbližší době odlévat.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1575
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod petrha » úte 02 led, 2018 10:35 pm

Mcx píše:Po návratu z vánoční klubové akce, kontrola vozidel doma. Zjistil jsem, že IGRA vozy Da mají špatně umístěnou šachtu pro spřáhlo (je o nějaké desetiny mm více zasunuta pod vůz), již 2x došlo při použití krátkého spřáhla k ulomení talíře nárazníku v důsledku kontaktu s nárazníky druhého vozu.
Obrázek

Pro petrha - cca 5 páček bych mohl postrádat, ale další nebudeme v nejbližší době odlévat.

Díky za ně, sice jich potřebuji 12, ale alespoň něco, alespoň udělám jednu stranu pultíku a zbytek na to připravím.
tady je můj mail petrhanz@gmail.com domluvíme se tam
petrha
 
Příspěvky: 160
Registrován: ned 06 lis, 2011 6:51 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » sob 20 led, 2018 7:52 pm

Dnes, 20.1.2018 jsme měli první letošní provozní setkání - první Ubahn 2018. Setkání proběhlo na postaveném modulišti, které bude stát až do února a tak ještě jedno provozní setkání určitě bude. Takže na modulech nic nového a tak jen pár fotografií. Převážná část vozidel byla z 80. let.
Pohled do skryté stanice Mikulovice
Obrázek
Osobní vlak Os 1271 v Javorníku s náhradní soupravou za neschopný M 152.0
Obrázek
A tady něco staršího v Kadani - vůz na přepravu vína řady Rv
Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1575
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod vorisekml » ned 21 led, 2018 7:40 pm

Ještě....
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 593
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník