Moduly OstraMo

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod milan ferdián » pát 08 pro, 2017 4:45 pm

Mcx píše:Dašku, vzhledem k nízké modelářské aktivitě je otázkou zda někdy bude :(

Hlavně že u kluků jeden nedokončený leží a obyvatele pavučin se snaží oblast zpacifikovat. :wink: Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9352
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pát 08 pro, 2017 6:04 pm

Milane to jsi nepochopil, jedná se o průchod zdí, přeci jen jsi v oblasti H0 pouze občasný host, tak u mnohých věcech nevíš.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1575
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pát 08 pro, 2017 6:53 pm

Na Fremo setkání Hluk byly použity u Kadaně nové návěstní moduly. Při stavbě moduliště v Ubahn jsou opět použity, Radek je postavil ve verzi "F, E, B na svahu, B pod svahem". Jsou použitelné zejména k stanicím typu Kadaň, Javorník..... zde s jednoduchým dvojsvětlovým vjezdovým návěstidlem. To umožní tyto stanice použít jako trati řízené podle předpisu D3 - neobsazená stanice bez návěstidel, pouze kryta lichoběžníkovou tabulkou, tak i mohou být obsazeny výpravčím na trati dle předpisu D2 s vjezdovými návěstidly, či dirgující stanice na D3. Další k stanici bez odjezdových návěstidel např. taky zde : http://ostramo.parostroj.net/provoz/povidani_o_draze/povidani_o_draze.html
Obrázek
Pohled na modul tvaru "E", je sestaven s normálních čel s frézovanou drážkou pro vložení šachty, upevnění je delšími šrouby standardního rozměru procházejícími skrz návěstní modul
Obrázek
Návěstidlo je na kabelu zakončeném konektorem RJ12, který se přes spojku propojí s kabelem ze stanice, stanice je na koncích vybavena zásuvkami RJ12 se standardním zapojením dle normy OstraMo.
Obrázek
Zde je vidět celá délka kabelu s koncovkou a spojka, či zde rozdvojka, pro možnost připojení i předvěsti, stejně lze do šachty vložit i pohon Viessman mechaniky
Obrázek
Na novém pultu Javorníka, po předělávce od Vládi, je integrováno ovládání vjezdových návěstidel - dají se vypínačem vzadu na pultu vypnout s možností volitelného napětí 5 nebo 12V, nyní je instalováno pouze návěstidlo "S", rozvodem Cannon 25 pin jsou vedeny do krajních dílů Javorníků společně s výhybkami a osvětlením, kde jsou vyvedeny na konektory RJ12
Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1575
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Morris Zapp » sob 09 pro, 2017 4:18 pm

Mcx píše:Další k stanici bez odjezdových návěstidel např. taky zde : http://ostramo.parostroj.net/provoz/povidani_o_draze/povidani_o_draze.html
Možná jsem to já napsal poněkud nepřesně už v tom původním textu, možná se to ztratilo v překladu při tvém ne zcela doslovném přepisu na Ostramo, ale považuju za potřebné upozornit na nějaké detaily (v nichž se, jak známo, může ukrývat ďábel :twisted: ):

- "návěstidla, jejichž Stůj není nijak předvěstěno (tedy není oznamováno dopředu pevným nepřenosným návěstidlem)"
To "pevné nepřenosné návěstidlo" sis k tomu přidal - a není to dobře: pevné nepřenosné návěstidlo by v tomhle případě byl leda tak žlutý terč (taky se někde ve funkci předvěsti používá; třeba v Kyjově). Ale běžně je předvěst proměnné nepřenosné návěstidlo.

- "V SJŘ označen pravidelný vjezd do odbočky malou šipkou."
Týkalo se pouze dvojramenných mechanických návěstidel bez zrcadlíku. Fakt je, že netuším, zda u nás vůbec někdy bylo mechanické návěstidlo se zrcadlíkem, ale jednoznačně se ta šipečka nedávala tam, kde bylo vjezdové návěstidlo světelné (pozn.: světelná návěstidla nerovná se automaticky rychlostní návěstní soustava).

- u rychlostní návěstní soustavy: "ale navíc vjezdové návěstidlo návěstí rychlost v obvodu výhybek přiléhající k návěstidlu"
To je častý omyl: vjezdové návěstidlo musí návěstit snížení vjezdové rychlosti do odbočky vždy, pokud je tato nižší, než traťová. Bez ohledu na to, zda je v soustavě rychlostní, nebo směrové.

Jinak dík za popularizaci :wink:
Třeba to jednou vydám knižně - ale takové popularity jako kolega MF s těma jeho nááádhernýma obrázkama to dosáhnout nemůže :lol:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Vaclav86cz » sob 09 pro, 2017 5:37 pm

Morris Zapp píše:- "návěstidla, jejichž Stůj není nijak předvěstěno (tedy není oznamováno dopředu pevným nepřenosným návěstidlem)"
To "pevné nepřenosné návěstidlo" sis k tomu přidal - a není to dobře: pevné nepřenosné návěstidlo by v tomhle případě byl leda tak žlutý terč (taky se někde ve funkci předvěsti používá; třeba v Kyjově). Ale běžně je předvěst proměnné nepřenosné návěstidlo.


Sorry, že tě takto cituji, ale kde v Kyjově se nachází jako předvěst žlutý terč? Z které strany?
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 286
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod VojtikJ » ned 10 pro, 2017 6:38 am

Ja panove teda jako ze nevim.. Ale vetsinou se pouziva tabulka s krizem (vystraha) jako pevna predvest, nez zluty terc.
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 562
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Morris Zapp » ned 10 pro, 2017 8:22 am

Tady. Když jsem tam tu předvěst před pár lety obdivoval, tak byla mechanicky odpojena od drátovodu, čili funkčně byla žlutým terčem - neproměnným návěstidlem. Podobně předvěst na Oboře ve směru od Městce.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod sidlo » ned 10 pro, 2017 9:11 am

Plete se tu dohromady jedna návěst ve třech provedeních. Všechny varianty jsou platné a v provozu se používají.

1. Mechanické návěstidlo návěstící pouze jednu návěst
D1: 4284. Návěst Výstraha (žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem ve svislé poloze [denní i noční návěst]; žluté světlo [noční návěst]) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle.

2. Přenosný nebo nepřenosný terč
D1: 1095. Návěst Výstraha (žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem [denní návěst]; žluté světlo umístěné na návěstidle s denní
návěstí [noční návěst]) se dává přenosným návěstidlem a předvěstí návěst Stůj, dávanou přenosným nebo nepřenosným návěstidlem.

3. Tabulka s křížem
D1: 1157. Návěst Výstraha (žlutá šestiúhelníková deska, postavená na delší straně, s černým orámováním a bílým okrajem a na ní černý kříž pootočený o 45°; není-li návěstidlo z odrazového materiálu, jsou v úhlech kříže žluté odrazky) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle nebo návěst Hranice dopravny.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1549
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Vaclav86cz » ned 10 pro, 2017 4:13 pm

Morris Zapp píše:Tady. Když jsem tam tu předvěst před pár lety obdivoval, tak byla mechanicky odpojena od drátovodu, čili funkčně byla žlutým terčem - neproměnným návěstidlem. Podobně předvěst na Oboře ve směru od Městce.

Ale je to mechanická předvěst. Bohužel díky pracovníkům tvého chlebodárce je nefunkční. A jako příklad použití žlutého terče bych ji asi zrovna 2x moc nepoužíval. Ale to je tvůj boj... :-)

Vojtiku: Možná to v okolí tvého působení je to takto zvykem, tak já jsem už viděl přenosný žlutý terč umístěn jak před svítící předvěstí, tak před polámanou mechanickou předvěstí která byla ve stejné poloze jako ta v Kyjově... Bohužel kreativita odpovědných pracovníků je občas úchvatná. A Tabulku s křížem taky lze v okolí Brna spatřit. I když tam je pravděpodobně dáno TNŽ kdy se může a kdy nemůže použít...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 286
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod VojtikJ » ned 10 pro, 2017 5:04 pm

Vaclav86cz: ano, zluty terc se dava kdyz je hlavni predvest v poruse... Cili nedava se samostatne, tak jako tabulka s krizem.
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 562
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Morris Zapp » pon 11 pro, 2017 6:18 am

Vaclav86cz píše:Ale je to mechanická předvěst. Bohužel díky pracovníkům tvého chlebodárce je nefunkční. A jako příklad použití žlutého terče bych ji asi zrovna 2x moc nepoužíval. Ale to je tvůj boj... :-)
Václave, vrať se k začátku téhle diskuse: do toho mého textu o návěstidlech se při přenosu ze Zababova na Ostramo vloudila závorka "(tedy není oznamováno dopředu pevným nepřenosným návěstidlem)", která nejspíš měla laikům ozřejmit význam slova "předvěstěno", ale je nešťastně formulována použitím toho slůvka "pevným".
A ta kyjovská předvěst je tady jako příklad onoho "pevného" návěstidla. Není mi moc jasné, co se ti nezdá na slovním spojení "funkčně byla žlutým terčem " - ale to je pro změnu zase tvůj boj. Jestli startuješ na moji osobu, tak bys asi měl přestat číst ty texty "Povídání o dráze" na Ostramu, když se teď provalilo, že jsou ode mne :mrgreen:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod sidlo » pon 11 pro, 2017 7:16 am

Morris Zapp píše:čili funkčně byla žlutým terčem - neproměnným návěstidlem. Podobně předvěst na Oboře ve směru od Městce.

Vaclav86cz píše:Ale je to mechanická předvěst. Bohužel díky pracovníkům tvého chlebodárce je nefunkční. A jako příklad použití žlutého terče bych ji asi zrovna 2x moc nepoužíval. Ale to je tvůj boj...

To není nefunkční. To návěstidlo prostě nikdy jinou návěst ani návěstit nemůže. To není o tvém/mém boji ale o tvé/mé neznalosti.
Podobně na tom bylo i světelné návěstidlo předvěst cestového návěstidla Sc 90 S v Havlíčkově Brodě před výměnou návěstidel. Ta předvěst byla také trvale v poloze výstraha.

Ještě obrázek z Obory:
Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1549
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Vaclav86cz » pon 11 pro, 2017 12:52 pm

Morris Zapp píše:
Vaclav86cz píše:Ale je to mechanická předvěst. Bohužel díky pracovníkům tvého chlebodárce je nefunkční. A jako příklad použití žlutého terče bych ji asi zrovna 2x moc nepoužíval. Ale to je tvůj boj... :-)
Václave, vrať se k začátku téhle diskuse: do toho mého textu o návěstidlech se při přenosu ze Zababova na Ostramo vloudila závorka "(tedy není oznamováno dopředu pevným nepřenosným návěstidlem)", která nejspíš měla laikům ozřejmit význam slova "předvěstěno", ale je nešťastně formulována použitím toho slůvka "pevným".
A ta kyjovská předvěst je tady jako příklad onoho "pevného" návěstidla. Není mi moc jasné, co se ti nezdá na slovním spojení "funkčně byla žlutým terčem " - ale to je pro změnu zase tvůj boj. Jestli startuješ na moji osobu, tak bys asi měl přestat číst ty texty "Povídání o dráze" na Ostramu, když se teď provalilo, že jsou ode mne :mrgreen:


Sašo nestartuji. I když by to tak mohlo vypadat a pár lidí, kteří se na tomto fóru pohybují tak moc dobře ví, jak jsme do sebe navzájem v jednom spolku docela dost šili.
Sice bych měl pár výhrad na fungovaní a na to, jak se dodržují stanovy a prosté chlapské slovo od lidí jedné sekce, ale popravdě je to pro mě uzavřená kapitola a nemám zájem se v tom vrtat. Ještě k tomu na veřejném fóru, kdy ani většina lidí neví o čem by jsme se bavili...
Nicméně vraťme se k tématu.
Můj pohled na slovo žlutý terč. Neříkám, že je to ten správný pohled a z hlediska předpisu D1 správně předpisový. V přiloženém obrázku je to ta první návěst, která se mě vybaví když kdokoliv řekne, nebo napíše Žlutý terč. Dokážu si představit, že takováto pěkná placka je umístěna před předvěstí, která je zhasnutá, nebo poškozená nebo jakkoliv nefunkční. Případně předvěstí krytí nesjízdného místa na trati či ve stanici (zatím jsme neviděl, teda jako použití žlutého terče před červeným). Nicméně tímto termínem bych neoznačil nefunkční předvěst do stanice. Jako v případě Kyjova. Ano, návěstí to stejné co žlutý terč a dokonce tak i vypadá. A dokonce ani nevypadá, že by nejbližší době došlo k opravě lanovodů a zprovoznění tohoto návěstidla. Proto jsem reagoval na tvůj příspěvek použití žlutého terče v Kyjově jako předvěst do stanice.
Mimochodem právě tato předvěst byla funkční (třeba o předvěsti z Obory a nebo z Havlíčkova Brodu říct nemohu, protože je neznám a ani sem se na těch tratí nepohyboval), což mě potvrdil jeden postarší výpravčí z Kyjova, když jsem tam jednou zkejsnul při nějáké mimořádce v noci. Takže bych se i ohradil ohledně Sidla, protože v Kyjově stačí dosadit drátovod (a promazat dané součásti) a předvěst bude funkční, protože ten mechanismus ovládání tam je (alespoň naposled co jsem tam jel byl). To je zase možná tvá znalost/neznalost právě daného místa a místních poměrů a historie té trati a tak...
Přílohy
31-0.png
31-0.png (22.61 KiB) Zobrazeno 845 krát
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 286
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Morris Zapp » pon 11 pro, 2017 4:19 pm

Václave, ok. Ohledně toho "terče" jsem ochoten přistoupit na dohodu, že "žlutý terč" je terminus technicus, označující jen a pouze ono "žluté lízátko", tedy přenosnou návěst Výstraha, ergo jsem jej v tom předchozím textu použil nepřesně a mohlo tě to zmást. Často a rád totiž využívám toho, že nejsem nucen bazírovat na přesné dikci (aktuálně platného) předpisu a jdu spíš za jeho smyslem - ovšem chápu, že tenhle luxus si někdo, kdo je třeba zaměstnaný jako strojvůdce, dovolit nemůže.
Nicméně smysl je jasný - předvěstění v zásadě není činnost, vykonávaná "pevným" návěstidlem, jak je napsáno v oné nešťastné závorce. Milane, když tak to prosím příležitostně oprav, dík.

Ohledně té konkrétní předvěsti v Kyjově jsem přesvědčený, že v době, kdy jsem ji obdivoval na místě (pár let už to bude), nebyla schopna přestavení na návěst "Volno". Ale paměť lidská je mrcha a mohu se mýlit.
Ale opět: na smyslu to nic nemění.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 554
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod sidlo » pon 11 pro, 2017 4:27 pm

Dovolím si nesouhlasit. Jak jsem uvedl výše, tak předpis SŽDC nazývá žlutým terčem i mechanickou předvěst.

D1: 4284. Návěst Výstraha (žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem ve svislé poloze [denní i noční návěst]; žluté světlo [noční návěst]) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle.


predpis_predvest_mechanicka.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1549
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník