Moduly OstraMo

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » ned 06 bře, 2022 10:13 am

Před více jak rokem byla modulová stanice "Albertovec", postavená na motivy historické stanice Bolatice, sjízdná a postupně byla doplňována "zelení", dokončováno štěrkování, nástupiště. Jedna z obtížných částí stanice je přechod 5 kolejí mezi dílem A a B. Je to stanice postavená Prsukými drahami a tak je kolejové rozvětvení na naše poměry netradiční. Muselo být trochu upraveno proti skutečnosti pro modulový provoz z důvodu použitého kolejiva - výhybky EW3 Tillig, symetrická Tillig a křižovatka PECO 1,9 mm, flexi koleje PECO 1,9 mm, vše zkracováno, řezáno tak, aby spoj dílů nevyšel do výhybek, vyšla použitelná délka nástupišť, použitelná délka manipulační koleje č. 2, vyšlo odbočení na kusou kolej k čelní rampě - muselo se vejít za staniční budovu. A přitom, aby byl zachován vzhled stanice.
Před rokem to vypadalo takto:
Albertovec_09.jpg


vzhledem k poloze pražců - šikmo na spoj dílů stanice vznikl problém jak doplnit štěrk až na hranu dílu, nakonec je na díl, kde nejsou pražce na hranu dílu vlepen malý dřevěný hranol, nižší než pražce a je k němu dosypán štěrk a na horní hraně zamaskován jemným "prachem"
takto to vypadá dnes
Albertovec_10.jpg

Albertovec_11.jpg
Naposledy upravil Mcx dne ned 06 bře, 2022 10:16 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » ned 06 bře, 2022 10:16 am

Více k stanici Bolatice a jejímu historickému vzhledu zde http://parostroj.net/historie/Hlucinsko/Opava_Ratibor.html
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Zlámalík » ned 06 bře, 2022 11:32 am

Já štěrk na hranu řešim nalepenou páskou (třeba maskovací) na čelo segmentu do roviny s pražci, přes celou šířku svršku. K ní dosypu štěrk do potřebného tvaru, pořádně zakapu Sportakrylem a až to zatuhne, pásku strhnu. Zatím to všude drží, ale moduly jsou asi podrobovány těžším zkouškám. Ale to provedení teda nijak neuráží, pěkný je to.
A díky za historické okénko!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1838
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » ned 06 bře, 2022 11:58 am

Mimo nádraží to dělám obdobně jen nepoužívám pásku, ale vložený 0,3 mm plast, ale je ta pláň stanice trochu přece jen jiná... není tam jen čistý štěrk, je to velká šířka a byl by tam viditelný pokles štěrku. Takže takto je to lepší - pro tento konkrétní případ. A komu to neřeknu, tak není schopen nic poznat jak je to uděláno ... o to právě šlo :D Na těch fotkách jsou vidět pouze pražce.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » ned 06 bře, 2022 7:33 pm

A ještě krátké odskočení k vozům Ra 30 sk., poslední z trojice kotlů 30 sk. je Uahs/Ra na "Pohonné látky", ten dostal budku, černý spodek, a nátěr kotle ČSN 1010 - šeď pastelová včetně budky (takto byly natírány kotlové vozy pro pohonné látky), v tomto odstínu byl dodán a stejný odstín měly nátěry při revizních opravách v 70. letech. No a ještě dostal nárazníky 350 kN se seříznutým talířem. Model má posunuté spřáhlo směrem pod vůz. S třmenovým spřáhlem projede poloměry R 600 a více - tedy pro modulový provoz (na R 600 mm jsou vnitřní nárazníky při nataženém vlaku cca 0,5 až 1 mm od sebe a při sunutí dosednou nárazníky na sebe). Zmizela tím mezera mezi vozy, která je u modelů Albert-modell opravdu dost velká. Na "domácích modulech" mám minimální poloměr oblouku R 700.
Ra_03.jpg

Ra_02.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pon 07 bře, 2022 7:32 am

Pro účely fotografování se seřadily "jugoše" za sebou, je zde vidět že vpravo postavený "Ra 65" je se stejným rámem a stejně vysoko posazeným kotlem jako Ra 71 a Rah, což je samozřejmě špatně, ale nebudou jezdit spolu - je do ep. 3, tak to nebude snad vadit. Vzhledem k tomu, že všechny mají upravené, "zkrácené" vysunutí spřáhla , tak při spřažení třmenovým spřáhlem jsou vozy blíže k sobě než při spřažení krátkým spřáhlem. Krátké spřáhlo v této variantě nejde použít.
Ra_04.jpg

Ra_05.jpg

a tady pro představu jak má vypadat rozdíl mezi mezi Ra 65 a Ra 71, tady mě Albert-modell silně zklamal
Ra_06.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pon 07 bře, 2022 6:10 pm

Tak "funkční vzorek" Raj 495 prochází "popisem vozu", ještě chybí pár věcí vzuchotechniky a bude vůz komplet.
Raj_15.jpg
Naposledy upravil Mcx dne úte 08 bře, 2022 7:13 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod zaplef » pon 07 bře, 2022 9:04 pm

Mcx píše:A ještě krátké odskočení k vozům Ra 30 sk., poslední z trojice kotlů 30 sk. je Uahs/Ra na "Pohonné látky", ten dostal budku, ...

Mě u toho vozu s budkou trochu zaráží, že ovládání ruční brzdy je mimo brzdařskou budku. Bylo tomu tak ve skutečnosti, nebo je to jen zatím záležitost nedodělaného modelu?
Jinak modely Ra i Raj jsou super, palec nahoru.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » úte 08 bře, 2022 8:07 am

Ovládání ruční brzdy z budky skončilo začátkem 60. let a pak již bylo jen a jen vedle budky. Tady ta hranatá budka to ani neumožňovala a jiná se na vozy nedávala.
Tady jiná verze vozu - je to Rah 7881, ale princip stejný, stačí kouknout třeba na Utz http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Utz/Utz.php tam je ten stejný typ budky a brzda na kraji plošiny. A pak přišly 70. léta a budky zmizely úplně.
Ra_07.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod cer.t » úte 08 bře, 2022 5:35 pm

cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod zaplef » stř 09 bře, 2022 2:35 pm

Pánové, děkuji za vysvětlení a osvětu. Jen tak dál.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » čtv 10 bře, 2022 9:42 am

Na téma RB a budky, zde vedle sebe se mi náhodou sešly Es 31 sk., model doplněn o budku před nějakými 10 lety (původně tuším DB s plošinou) a vpravo čerstvá úprava kotle Uahs/Ra. Vše dodávky vozů v 60. letech, tam už vše s RB vedle budky na plošině. Případně doplněné o záchranou brzdu - táhlo vedoucí k záklopce na brzdě.
Ra_08.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » čtv 10 bře, 2022 1:51 pm

Tak na Raj byla dosazena táhla ventilů (na Raj 495 jsou ve vodorovné poloze, zavřené jsou když "trčí" na stranu kde jsou žebříky - přepravní poloha, ta je stejná pro všechny Raj) doplněny další drobnosti vzduchotechniky, natřeny trubky, které jsou součásti nádoby a už by to pomalu mohlo být. Spřáhla jsou zasunuta směrem pod vozu - zkrátila se vzdálenost mezi vozy. Je tam normální kinematika Bramos, ale místo pružinek mikropryž, tím je to celé tužší a nedochází k vytahování spřáhla a jeho vybočení při delší soupravě, což u třmenového spřáhla může být, zase má výhodu snadného rozvěšení i svěšení vozidel - no a u modulového provozu je to povinnost. Někdy tu dám fotku jak to vypadá. Stav vozu odpovídá roku 1964.
Raj_16.jpg

Raj_17.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » pát 11 bře, 2022 9:55 am

A naposledy Raj 495, dokončen popis druhé strany vozu. Vůz v podstatě hotov. Na druhé straně táhla ventilů vidět nejsou - jsou "vevnitř". Na nádobách jsou štítky nádob. Celkově je počtem obtisků, které je nutné na vůz dosadit, model dosti pracný. Dvojkolí budou upravena na snížený okolek RP25.
Raj_20.jpg

tady ještě jednou strana se žebříky, na skříni vozu jsou vidět naznačené svary plechů skříně, naznačené spoje plechů jsou i z horní strany skříně, ale při tomto osvětlení vidět nejsou, model je přestříknut polomatným lakem a asi dostane slabou, velmi slabou patinu
Raj_19.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly OstraMo

Příspěvekod Mcx » čtv 17 bře, 2022 4:36 pm

Říkal jsem, že Raj 495 má upravené usazení třmenového spřáhla v šachtě, je to modulový požadavek - důvodem je snadnost svěšování a rozvěšování vozidel kdekoliv. Ovšem není v rozporu s použitím na "domácích modulech", pro OstraMo jsme si stanovili, že vozidlo musí technicky projet oblouk o poloměru 600 mm, což v zásadě mimoněkteré modely parních lokomotiv - z kusové výroby, není problém. A tak se tato otázka posouvá pouze do oblasti spřahování vozidel a jejich chování v oblouku.
Na fotografiích jsou vozy s upraveným uložením spřáhla a zkrácenou vzdálenosti mezi vozidly. Nejsou použity odpružené nárazníky. Při tažení zůstane na poloměru 700 mm cca 1mm mezera, při tlačení dosednout vnitřní nárazníky v oblouku na sebe. V rovném úseku zůstává mezi nárazníky vozidel při sunutí cca 0,5 až 1 mm, při tažení o vůli spřáhel ... tedy o cca 1,5 mm více.
sprahla_01.jpg

sprahla_02.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 36 návštevníků