od Mcx » sob 18 úno, 2023 8:26 am
Ještě okrajová zmínka o výhybkách jiných - pro mne je krajní možnost kratší výhybky PECO střední s vodivou srdcovkou - úhel na konci 12 st., poloměr 914 mm deklarovaný. Nic menšího bych ani na domácí kolejiště nebral - už to má pak vše 15 st. na konci.... a to je moc. I z těch PECO jde poskládat zhlaví krátké - jen musím rezignovat na to že budu skládat výhybky za sebe v rozměrech jak je výrobce dodal - to ne, musím řezat posouvat, tak jak ve skutečnosti. No a samozřejmě nemá smysl použít větší profil kolejnic než 2,1 tedy Code 83, lépe 1,9 mm.
No a delší - pro mne již zase trochu zbytečný luxus, ale pro ty, pro které je 1:87 prioritou proč ne.
A ještě obecně mně známé nedostatky jednotlivých výhybek - přehled letem světem
PECO - kloubové jazyky lisované z plechu - špatný tvar, chyby ve vodivosti přes kloub, nutná úprava v oblasti pražců za jazyky - no je to americká výhybka, na konci úhel 12 (stejně se nějaký pražec řeže, tak skutečně méně), na srdcovce 10 st. Poloměr 1524 mm.
Tillig - konstrukční chyba u opornice - je volná směrem dovnitř výhybky, již u nových nepoložených výhybek dochází k vytlačení směrem dovnitř (dochází ke zúžení rozchodu u začátků jazyků) čím delší výhybka tím větší problém, jediná pomoc, před pokládkou zalepit vteřinovým lepidlem a zajistit aby nevznikl roztažností kolejnic podélný tlak, který způsobí ještě větší vybočení, úhel u EW3 12 st. na srdcovce 9 st. Poloměr 1350 mm
Weinert - tu chybu Tilliga mají pojištěnou výstupkem na kolejnici který polohu opornice jistí, nedostatkem je špatné předehnutí kolejnic do oblouků a vzniku lomeného oblouku a krátký výbrus jazyka - příliš "ostré" odbočení (vše vztaženo k výhybce 8,6 st krátká pro kombinaci s DKW čili angličanem 8,6 st.)
Poznámka k deklarovaným poloměrům výrobců - jsou to opravdu pouze deklarované poloměry blížící se skutečnosti, ta bývá o nějaký milimetr méně.