Plzeňské moduly

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 07 dub, 2020 10:29 pm

Ahoj,
Na rovný koleje stačí pravítko. S oblouky je to tím horší čím menší poloměr děláš. Staniční kllwje v Bečově (cca R2200) jsem taky pokládal bez šablon. U menších poloměru už to bylo o dost horší.
V Plzni je měl i Žoska, ale ten bývá v Plzni jednou za uherský rok.
H. Slavkov no výborně. Na štrece z Lokte do Bečova schází ze stanic už jen Krásný Jez a o tom tu kdysi psal Vláďa. :wink:
Pokud bys chtěl, nějaká čela mám doma a hned tak je potřebovat nebudu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Vladimír_B » stř 08 dub, 2020 4:48 am

Michal Šuhajda píše:Krásný Jez a o tom tu kdysi psal Vláďa. :wink:
:D Vláďa je slibotechna zapšklá a pochybuji, že by se chtěl za současného stavu věci zavrtat do dalších trablů, ale nikdo Vám nemůže dát tolik, co já Vám naslibuji :D
Ohledně návěstidel HS jsem nahodil udičku na K-R do příslušného šuplete, v oněch končinách je dosti uvědomělých historiků, tak z nich snad něco vypadne...
V neposlední řadě ono ošlapování okolo Schöneschleife :D nesouviselo s moduly, ale to je jedno. Dopravní koncept Elbogen - Petschau je spíš noční můra! :D Přímé vlaky nejezdily, jen Os KV-ML, Rak-BnT nebo KJ-NL a Mn taky z Jezu do HS nejezdil, podle mě se to obsluhovalo vše z druhé strany...
A v poslední řadě jen blbněte s tímhle Soemmerringem ještě chvíli a budu muset po druhé změnit námět na traťové moduly...
zaplef: https://saman55.rajce.idnes.cz/Horni_Slavkov_1983/ bohužel už světla...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Mcx » stř 08 dub, 2020 9:36 am

Výkresy pro vyřezání šablon pošlu, jen jak je objevím na disku. Ta šablona na okraj modulů je historická záležitost a nyní již nevím kdo ji dělal.
Pěkná stanice Horní Slavkov, pro doma ve zkrácené verzi bude tak akorát, navíc v modelu jsou zhlaví kratší při použití "EW3" od Tilliga. Skladiště je dost u budovy a mohlo by asi vyjít i pro doma, vytahovací díl vlevo od skladiště.
K návěstidlům, jsem sice z daleka, ale na plánku s poslední úpravou 1.1.1983 je stále nesmazána lichoběžníková tabulka od Krásného jezu v km 7,429, asi na ni zapomněli, takže nebyly tam jen lichoběžníkové tabulky? Jinak je to jedno, s klidem bych udělal návěstní moduly pro jednoramenné mechaniky nebo světla č-z, ale určitě bez odjezdových návěstidel.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Mcx » stř 08 dub, 2020 11:44 am

A tady verze Horního Slavkova, mírně zkráceného - díly 90 - 60 - 60 - 90 cm, tedy stejně jak mám doma Hukovice. Vlevo rozhraní 2k 2E00 - asi bych si k tomu udělal pak modul s těmi mosty a kolejí 3a rozumné délky. Pro doma bez. Takto má kolej č. 1 185 cm a koleje 3 a 5 165 cm, pokud se to zdá málo pak asi prodloužit ty dva vnitřní díly třeba na 70 cm a to už bude přesahovat to co já, rkwa... v klubu máme na místní dráhy, tam jsme si zvolili jako standard staniční koleje 180 cm, někdy i o pár cm méně a zatím to na všech setkáních stačilo. Výhybky jsou použity EW3, Tillig. A zapomněl jsem posunout zarážedlo na koleji 2a, je uprostřed koleje :D , je to rychle zplácané.
zapomněl jsem dodat je to na šířce 50 cm
HS_01.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Vladimír_B » stř 08 dub, 2020 3:06 pm

A Schönwehr má velmi podobný kolplán, jen stačí mít ty šedesátky v úhlu cca 12° R 2000-3000... :D (cifry jsou Bai-oko)
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod zaplef » stř 08 dub, 2020 6:32 pm

Mcx píše:Výkresy pro vyřezání šablon pošlu, jen jak je objevím na disku. Ta šablona na okraj modulů je historická záležitost a nyní již nevím kdo ji dělal.

Za šablony i plán stanice HS moc děkuji, taktéž děkuji za odkaz Vladimír_B.
Mcx píše:Pěkná stanice Horní Slavkov, pro doma ve zkrácené verzi bude tak akorát, navíc v modelu jsou zhlaví kratší při použití "EW3" od Tilliga. Skladiště je dost u budovy a mohlo by asi vyjít i pro doma, vytahovací díl vlevo od skladiště.
K návěstidlům, jsem sice z daleka, ale na plánku s poslední úpravou 1.1.1983 je stále nesmazána lichoběžníková tabulka od Krásného jezu v km 7,429, asi na ni zapomněli, takže nebyly tam jen lichoběžníkové tabulky? Jinak je to jedno, s klidem bych udělal návěstní moduly pro jednoramenné mechaniky nebo světla č-z, ale určitě bez odjezdových návěstidel.

S tím souhlasím, určitě mech. jednoramenné vjezdy. Ta lichoěžníková tabulka je trochu matoucí: mohla to být původně stanice typu bez vjezdových návěstidel (dnes jsem to slyšel poprvé při rychlé konzultaci od bráchy) a nebo to byla stanice bez vjezdových návěstidel pouze během rekonstrukce. Třeba budoucnost přinese odpovědi. :-) Pravě v těchto dnech jsem měl s bráchou v plánu trať projít a pořídit nějakou fotodokumentaci. Bohužel současná situace to zhatila.
Mcx píše:A tady verze Horního Slavkova, mírně zkráceného - díly 90 - 60 - 60 - 90 cm, tedy stejně jak mám doma Hukovice. Vlevo rozhraní 2k 2E00 - asi bych si k tomu udělal pak modul s těmi mosty a kolejí 3a rozumné délky. Pro doma bez. Takto má kolej č. 1 185 cm a koleje 3 a 5 165 cm, pokud se to zdá málo pak asi prodloužit ty dva vnitřní díly třeba na 70 cm a to už bude přesahovat to co já, rkwa... v klubu máme na místní dráhy, tam jsme si zvolili jako standard staniční koleje 180 cm, někdy i o pár cm méně a zatím to na všech setkáních stačilo. Výhybky jsou použity EW3, Tillig. A zapomněl jsem posunout zarážedlo na koleji 2a, je uprostřed koleje :D , je to rychle zplácané.
zapomněl jsem dodat je to na šířce 50 cm
HS_01.jpg

V čem je plánek kreslen? Jinak jsem chtěl dnes provést první nástřel a ejhle, on mě někdo, mile překvapen, předběhl :-). Když nad tím uvažuji tak bych možná využil stejně jako u Huklovic vyosení modulů pro ztvárnění cesty před nádražím. Působí to ně mě divně aby na modelu lidi vycházející ze staniční budovy vylezli "do prázdnoty".
Další změnu bych viděl v dvojkolejném přechodovém profilu jeho náhradou za speciální profil: kusou kolej 3a bych vedl v stoupání až za most aby vznikl výškový rozdíl mostů nad silnicí směrem na Loket. Z plánku vím, že to bylo naopak - kolej k Lokti klesala. Nicméně tímto kompromisem bych tento detail rád naznačil. Ovšem není to proti modulovým normám? Stoupání by bylo max 30 promile (jen nejextrémnější nástřel). Z důvodu domácího i provozního použití by pro každý účel musel vzniknout zvláštní modul s kusou kolejí 3a.

Teď hodně předbíhám, ale jen ze zvědavosti. Patrně kolej 3a sloužila k nakládce uranových rud. Nyní mě zajímá, v čem se tyto rudy přepravovaly? Bylo by určitě zajímavé provozovat Mn s vozy na uranovou rudu.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 09 dub, 2020 10:04 am

zaplef píše:Nyní mě zajímá, v čem se tyto rudy přepravovaly?
Pravděpodobně v Zetkách (jednotky týdně?) v bednách s olověnými pláty (hustota Pb je 11,340 g/cm³ a U 19,1 g/cm³) rovnou na východ a taky s ozbrojeným doprovodem. Myslím, že se snad současnosti dožil jeden "pancéřák", jež měl v některých oknech ještě držáky na "mašinkvéry" z těchto přeprav. :roll: V 50. letech nebyl objem těžby, tak obrovský jako v pozdějších letech a hlavně mechanizace byla minimální, samá ruční práce a taky spousta hlušiny - pusťte si film Bumerang. A to je i důvod proč bych se tomu radši vyhnul. Uran těžili i političtí vězni z Táborů nucených prací. Těžba skončila v roce 1960 http://podzemi.solvayovylomy.cz/histhor ... AVKOV1.htm
To už bych se raději věnoval průmyslové výrobě, jež přišla po útlumu dolů (aby udrželi zaměstnanost). Třeba v Dolním Žďáru vznikla Škoda Ostrov a ve Slavkově pozdější Stasis v Ležnici, který je známý třeba výrobou autodomíchávačů, ale v 60. a 70. let se v závodě mohlo vyrábět a opravovat zařízení pro povrchovou těžbu uhlí i důlní Wapky - někde byla fotka s T444.1...
Ještě k mechanikám: nebál bych se tam dát alespoň jednu německou. Stanice nakládkou místně těžených a strategických wolframových rud pomáhala ke konečnému vítězství Velkoněmecké říši, v níž nakonec ležela, tak si přeci zasloužila lepší zabzař…
Přeprava uranové rudy v pozdějších letech se prováděla normálně v sypácích a wapkách napříč republikou (nezakrytě), těžilo se třeba u Mariánských Lázní, nebo v Příbrami - nakládací rampa s vlečkou v Milíně a úpravna byla v Mydlovarech, přípojná Dívčice, nebo se to vozilo do Ralska (Brniště)…
A letos místo k móři pojedeme leda do pr… :D Ale můžeme vyrazit za krásami Slavkovského lesa - m.j. středověké popraviště, nejzadluženější obec v Čechách, muzeum rudného a nerudného hornictví v Krásnu s hornickými vláčky a vlaky a taky tam nebude takový hic. :D A v Bečově, kousek od nádraží, byla a snad ještě je pěkná hospoda Stará Pošta - těžké dřevěné stoly, kamna na uhlí a když se člověk zasní, tak tam úplně vidí se rozčilovat Konráda (ein bewusster Sportlehrer von Eger), jak pěstičkou bouchá do stolu a spílá umírající republice... :D
Naposledy upravil Vladimír_B dne čtv 09 dub, 2020 6:57 pm, celkově upraveno 1
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Mcx » čtv 09 dub, 2020 11:45 am

No, k uranu je dobré prostudovat např. publikace z roku 2002 a 2007, které se zabývají uranem a souvislostmi s těžbou včetně vztahů s "přítelem nejvěrnějším" s odkazy na dokumenty, utajované dohody, vzpomínky pamětníků, co v těch knihách chybí - jsou dnešní politické kydy, kdo je hledá, ty tam nenajde.
uran_1.jpg

uran_2.jpg

A dle informací v těchto publikacích se v 50 letech v rubání hornina třídila měřením radioaktivity - podle toho byly i výplaty, navíc krystalický smolinec - kontrastní uranová ruda, tedy to nejcennější se poznal pohledem - to bylo tzv. "účko" - vozilo s v dřevěnných bedničkách přes UZO Příbram, kde se rudy jen mechanicky podrtily (asi jak psal Vladimír kryté vozy, ale bez nějakých zvláštních doprovodů), další sorta "áčko" vozilo se do úpravny v Nejdku, později Mydlovary, kde se ruda drtila a třídila na 4-5 druhů podle obsahu uranu.... tedy vše přes úpravny u nás.
Naposledy upravil Mcx dne čtv 09 dub, 2020 7:47 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 09 dub, 2020 5:47 pm

>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Mcx » čtv 09 dub, 2020 5:58 pm

Zpátky k stanici Horní Slavkov - plánek je kreslen v Corelu. Proč jsem navrhl "dvojkolejný výjezd" 2E00, protože to dává možnost připojit i jiný modul se stejným rozhraním. V opačném případě to znamená, že na setkání vždy musím vzít další díl - jak dlouhý? sám se přepravovat nedá, musím k němu udělat kamaráda stejného rozměru a tak na setkání nepovezu bednu 90x50, a 60x50 (nebo 70x50, pokud si to prodloužíš), ale další bednu 60x50 nebo delší. A to si myslím, že již do některých aut bude problém dostat - myslím osobák, ne nějakou dodávku, protože neberou se jen bedny s moduly - k tomu, pulty, spax, ovládací pult, vozidla..... . A samozřejmě pro stejný objem musím mít doma skladovací prostor - takže dobrá rada - velmi dobře se rozmyslet. někdy méně znamená více !
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Mcx » čtv 09 dub, 2020 6:04 pm

Vladimír_B píše:Krakule s megaWapkami

To jsou opravdu jak správně uvedeno Talboty (TA88), dle ÚN 28 1605 s nápravovým tlakem až 26 t, ložným prostorem až 88 krychlových metrů, tlaková brzda Knorr, spojené tuhou spojkou.
TA88_1.JPG
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 09 dub, 2020 6:45 pm

Talboty vyráběli ve Studénce v letech 1951-61 a tak to vypadá, že ve Stasisu jim dělali revize... A možná tam mohli dělat revize i na LH40...
A Talbot má oproti Wapce větší ložný prostor o 13m³...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod zaplef » čtv 09 dub, 2020 7:29 pm

Vladimír_B píše:Ještě k mechanikám: nebál bych se tam dát alespoň jednu německou. Stanice nakládkou místně těžených a strategických wolframových rud pomáhala ke konečnému vítězství Velkoněmecké říši, v níž nakonec ležela, tak si přeci zasloužila lepší zabzař…

Obávám se, že němci by zabzař, pokud by do něj šahali, udělali zgruntu pořádně a návěstidly by nešetřily :-)

Jinak se mi ozval na FB kolega z plzeňského depa, jehož maminka dělala v HS výpravčí už v roce 1974. Takže HS stanice bez odjezdových návěstidel a místo vjezdových "tabule s přivolávačkou". Musím ho víc vyzpovídat, ale tuším, co tí myslí. Pokud tedy tehdejší předpis neumožňoval dát přivolávačku i na lichoběžníkovou tabulku.
Mcx píše:Zpátky k stanici Horní Slavkov - plánek je kreslen v Corelu. Proč jsem navrhl "dvojkolejný výjezd" 2E00, protože to dává možnost připojit i jiný modul se stejným rozhraním. V opačném případě to znamená, že na setkání vždy musím vzít další díl - jak dlouhý? sám se přepravovat nedá, musím k němu udělat kamaráda stejného rozměru a tak na setkání nepovezu bednu 90x50, a 60x50 (nebo 70x50, pokud si to prodloužíš), ale další bednu 60x50 nebo delší. A to si myslím, že již do některých aut bude problém dostat - myslím osobák, ne nějakou dodávku, protože neberou se jen bedny s moduly - k tomu, pulty, spax, ovládací pult, vozidla..... . A samozřejmě pro stejný objem musím mít doma skladovací prostor - takže dobrá rada - velmi dobře se rozmyslet. někdy méně znamená více !

To chápu a věřím ve vaše zkušenosti. Ale snad by šel rozdílná výška mostů naznačit třeba rozdílnou výškou postranic. Uvidím, co vymyslím.
Corel si budu muset stáhnout...jen toho času je málo :-)
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Mcx » čtv 09 dub, 2020 7:58 pm

Neznám místní poměry - fotky mostů....., ale podle výkresu stanice je od výhybky č. 8 po opěru mostu na trati 12 m - při spádu 2,5 promile, u koleje č. 3a není uvedeno, zda je zachován spád jak na celé stanici 2,5 promile, nebo je vodorovná, ale dle těchto údajů jsou rozdíly minimální a navíc je uvedeno podjezd 3 m šířky... poom takový malý mostek. Jsou fotky z místa jak to vlastně vypadalo či vypadá?
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 09 dub, 2020 8:35 pm

Ahoj,
ta tabule s přivolávačkou nebyla lichoběžníková tabulka, ale pevná návěst Stůj. Tedy obdélníková deska červená s bílým okrajem, mohla mít uprostřed otvor pro červené světlo - noční návěst. Tato deska byla doplněna o bílé (kmitavé) světlo.
Starší předpis nemám, ale v D1 z r 1983 je uvedeno že:
“ červené desky upravené jak nepřenosné návěstidlo se může použít jako dočasné náhrady za hlavní návěstidlo... může být doplněna přivolávacím návěstidlem.“

Nejprve mě napadla “vojenská návěstidla” - Přechodní přivolávací návěstidla, ale jak jsem našel na k-reportu, byla zrušena v r. 1965, takže mi vychází výše uvedená možnost - dočasná náhrada. Však se zejména po srpnu 68 říkalo, že jednotka dočasnosti je jeden FURT
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků