Plzeňské moduly

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod hank » sob 11 dub, 2020 8:52 pm

Sedli-CB píše:Jinak se omlouvám za offtopic a chtěl bych se ještě optat na ty vojenské přivolávačky. Kde všude tedy, prosím, byly? Co jsem prošel archiv zde na diskuze.modely.biz + tuto diskuzi, tak mám vypsané: Jevíčko, Ptení, Mladějov, Městečko Trnávka, Protivec, Žlutice, Chyše, Toužim, Oslavany. Beru to bez ohledu na dobu, kdy byly zrušeny... Nezapomněl jsem, prosím, na nějaké stanice?


Na trati Kutná hora - Zruč n. S. Ale určitě i jinde, taky nevím všechno :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Pavel-HP » ned 12 dub, 2020 10:08 am

A co tohle?
Přílohy
návěstidlo.jpg
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Sedli-CB » pon 13 dub, 2020 9:14 am

hank, Pavel-HP: Díky za doplnění
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod zaplef » stř 15 dub, 2020 1:10 pm

Zajímavý článek nejen o "vojenských přivolávačkách" je opravdu obsažen v Dráze 05/2018, kterou jsem si proto dnes zakoupil. Jinak bych to shrnul takto: od účinnosti nových předpisů v r. 1962 se nařídilo, že každá stanice musí mít vjezdové návěstidlo. Do té doby to mohla být i lichoběžníková tabulka, která už mohla být nově použita pouze jako hranice dopravny se zjednodušeným řízením provozu, jak známe z dnešních dnů a kterou zavedli na naší železnici až němci při okupaci (duben 1944). Z toho důvodu se uplatnili "vojenské přivolávačky" aby se vyhovělo novému předpisu.
Jinak u stanic bez vjezdových návěstidel výpravčí souhlasil s jízdou vlaku ze sousední stanice až měl postavenou vjezdovou vlakovou cestu. To se změnilo se zavedením lichoběžníkové tabulky, kdy vlak mohl odjet, ale bylo-li třeba aby zastavil u lichoběžníkové tabulky, musel být zpraven písemným rozkazem již ze sousední stanice. Ten pak vyčkal na návěst dovolující vjezd do stanice.

Ještě sonduji od kolegy podrobnosti a indície k Hornímu Slavkovu. Nicméně je to zajímavé téma a určitě by bylo zajímavé zpestření takovýchto návěstidel využít při provozním setkání a využít tak variabilitu modulů, především návěstních modulů.
Teď trochu k návěstnímu modulu, nebo spíše k návěstní desce. Bylo by přípustné vytvořit s použítím přechodého profilu s použitím právě "vpjenské přivolávačky" návěstní vložka? Tedy čistě jen jedna deska profilu s kolejí, el. zapojením osazená vojenským vjezdovým návěstidlem, resp. předvěstí.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Mcx » stř 15 dub, 2020 4:31 pm

rkwa má již takových návěstních modulů asi 6 kousků, složené ze dvou standardních čel + vyfrézované pro šachtu návěstidla - zasune se druh dle potřeby
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Vladimír_B » pát 17 dub, 2020 7:31 pm

Ahoj, ještě mě napadlo, jestli by nebylo lepší se dát dohromady s panem Němečkem a Doubraveckou lokálkou... U nich to aspoň žije, ale v TT...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Morris Zapp » sob 18 dub, 2020 5:56 am

zaplef píše:...ale bylo-li třeba aby zastavil u lichoběžníkové tabulky, musel být zpraven písemným rozkazem již ze sousední stanice.
V první řadě potřebu zastavení u lichoběžníkové tabulky řešil symbol ve sl. 2 TJŘ. Písemný rozkaz až mimořádnosti.
zaplef píše:Ten pak vyčkal na návěst dovolující vjezd do stanice.
Kdyby někomu vrtalo hlavou, jakou jinou návěst může dávat neproměnné návěstidlo, tak vjezd do stanice se dovoloval ruční návěstní Přiblížit - stejně jako na D3, akorát že v tomhle případě ji dával staniční personál, nikoliv doprovod vlaku prvního. Ale to se v modelu moc nepozná 8)
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 839
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod zaplef » sob 18 dub, 2020 6:53 am

Morris Zapp píše:
zaplef píše:...ale bylo-li třeba aby zastavil u lichoběžníkové tabulky, musel být zpraven písemným rozkazem již ze sousední stanice.
V první řadě potřebu zastavení u lichoběžníkové tabulky řešil symbol ve sl. 2 TJŘ. Písemný rozkaz až mimořádnosti.

Nebudu se hádat, neb nemám k dispozici dobový přepis. Symbol lich. tabulky chápu, ale byl třeba i v tehdejší době? V přítomnosti výpravčího mi to moc nedává smysl.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod hank » sob 18 dub, 2020 8:58 am

zaplef píše:
Morris Zapp píše:
zaplef píše:...ale bylo-li třeba aby zastavil u lichoběžníkové tabulky, musel být zpraven písemným rozkazem již ze sousední stanice.
V první řadě potřebu zastavení u lichoběžníkové tabulky řešil symbol ve sl. 2 TJŘ. Písemný rozkaz až mimořádnosti.

Nebudu se hádat, neb nemám k dispozici dobový přepis. Symbol lich. tabulky chápu, ale byl třeba i v tehdejší době? V přítomnosti výpravčího mi to moc nedává smysl.


Lichoběžníkové tabulky jsme zdědili po Němcích, protože na rozdíl od rakouských a pak čs. předpisů jejich předpisy nic takového jako lokálkové stanice bez návěstidel neznaly, a začaly se zavádět při jedné ze změn návěstních předpisů u BMB/ČMD sjednocujících naše předpisy a německé; myslím, že to byla ta poslední v r. 1944. Až do r. 1962 skutečně bylo možné, aby obsazené stanice s provozem podle předpisu D2 neměly vjezdová návěstidla a ta se nahrazovala právě LT. Některé takové stanice se pak osazovaly tzv. vojenskými přivolávačkami, což byla sice provizorní, snadno sestavitelná a demontovatelná návěstidla, vlastně osvětlené trvalé návěsti Stůj a Výstraha, přičemž na té první byla ještě výpravčím obsluhovaná blikavá bílá jako přivolávací návěst (vojenské přivolávačky se na zdejším fóru už probíraly dost podrobně tady: viewtopic.php?f=42&t=9864&hilit=vojensk%C3%A1+p%C5%99ivol%C3%A1va%C4%8Dka&start=60#p199861), avšak leckde byla osazena jako "trvalé provizórium". Tyto náhrady VN a předvěstí vydržely leckde až do 80. let. Vojenská přivolávačka tak byla nazývána proto, že v době vrcholící studené války v 50. letech patřila k mobilizační výbavě řady lokálkových stanic, kde se sice za mírových okolností nic moc nedělo, ale za mobilizace by byly obsazeny výpravčími a pravidelně by se v nich křižovalo i předjíždělo. (Srandovní byla situace v Protivci, který býval trvale neobsazený, ale při plánovaných vojenských přepravách na Doupov se obsazoval výpravčím a ty vojenské přivolávačky se vytáhly z beden a uvedly do provozu; po skončení přeprav se pak zase uklidily a přešlo se zpátky na zjednodušený provoz podle D3.) V obsazených stanicích osazených LT se jako návěst povolující vjezd dávala ruční návěst "Přiblížit". Změna předpisů v r. 1962 pak LT vykázala výhradně do dirigovaných stanic na tratích provozovaných podle předpisu D3.

Tož tak.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Morris Zapp » sob 18 dub, 2020 12:22 pm

zaplef píše:V přítomnosti výpravčího mi to moc nedává smysl.
A jak by ten výpravčí křižoval? Z obou stran se mu ke stanici blíží vlaky, současné vjezdy samozřejmě zakázány, spoléhat na časovou posloupnost moc nefunguje - takže stanici je potřeba krýt. Před prvním vlakem nikoliv - ten vjede podle standardních pravidel pro stanice bez vj.n., tzn. v době, kdy výpravčí dává přijetí, už musí být vjezdová cesta řádně postavena. Ale vlak druhý musí být bezpečně zadržen u vjezdu, dokud vlak první nepochybně nezastaví a dokud není řádně postavena vjezdová cesta pro druhý vlak. Teprve potom mu smí být dovolen vjezd. Pokud byste tohle chtěl řešit zase přes ten postup, že až v tu chvíli smí být dáno přijetí druhého vlaku, dostanete totálně nepoužitelné intervaly křižování, protože interval postupných vjezdů najednou bude obsahovat i jízdní dobu druhého vlaku z předchozí žst, což na řadě lokálek (a o těch se právě bavíme) může být až desítky minut.
Takže krytí stanice před předčasným vjezdem druhého vlaku obstarává pokyn k zastavení před lichoběžníkovou tabulkou. A v případech, kdy je křižování pravidelné, podle GVD, je zcela logické, že ten pokyn se nedává písemným rozkazem, nýbrž je zapracován do pomůcek GVD. Písemné rozkazy slouží k ošetřování mimořádností.
hank píše:Srandovní byla situace v Protivci, který býval trvale neobsazený, ale při plánovaných vojenských přepravách na Doupov se obsazoval výpravčím a ty vojenské přivolávačky se vytáhly z beden a uvedly do provozu
Přičemž zajímavým důsledkem toho, že takový postup byl na téhle trati běžný a nikoho neudivovalo žonglování mezi dopravnou D3 a dopravnou s výpravčím (co to vlastně v tu chvíli bylo? Přilehlá stanice?), bylo organizování výluk. Osobně jsem viděl na lichoběžníkové tabulce dopravny Pšovlky přidrátovaný červený terč ve funkci vjezdového návěstidla; ve stanici sloužil výpravčí s výhybkářem, pro vlaky k tomu terči posílal toho výhybkáře s praporkem. Bylo to za výluky traťové koleje Pšovlky - Senomaty, kdy v Pšovlkách vlaky končily, začínaly a objížděly.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 839
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod hank » sob 18 dub, 2020 12:43 pm

Více o vojenských přivolávačkách viz též tady:
http://www.chzk.cz/index.php/muzeum/610-vojenska-zz
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod zaplef » sob 18 dub, 2020 5:21 pm

Měl bych dotaz: je na provozních setkáních připouštěn do provozu ovladač OTO_28 od Zdeny J.? Předpokládám, že na lokální úrovni by nebyl problém, ale co větší provzní setkání? Podařilo se mi zakoupit z druhé ruky 4 kusy těchto ovladačů včetně centrály CentrBox (tu jsem pořídil abych mohl používat dispatch, nevím jak bych jinak nastavoval adresu na ovladačích, ikdyž mám DR5000 a zároveň se mi nechce, když občas něco zkouším k tomu tahat PC). Na domácí ježdění si myslím mi budou ovladače vyhovat, hlavně oceňuji 28 funkcí, které využiju u těch pár mašin, které mám se zvukem. Díky.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Mcx » sob 18 dub, 2020 6:45 pm

Situace s ovladači OTO, různé verze od Zdena se má tak, pokud se jedná o provozní setkání, kdy se jezdí na jednu centrálu - většinou Digitrax tak není problém. Pokud jsou u větších setkáních použity z důvodů rozsahu moduliště centrály dvě (např. Fremo setkání Hluk ve velké hale) tak je problém při přechodu s tímto ovladačem mezi centrálami - nerozumí si s Gateway, která propojuje a přenáší informace mezi centrálami.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod HonzaM » ned 19 dub, 2020 5:50 am

Programování adresy na ovladačích OTO i FRED a FREDi umožňuje i ovladač Digitrax DT402 nebo DT500.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4088
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod zaplef » ned 19 dub, 2020 6:25 am

Mcx píše:Situace s ovladači OTO, různé verze od Zdena se má tak, pokud se jedná o provozní setkání, kdy se jezdí na jednu centrálu - většinou Digitrax tak není problém. Pokud jsou u větších setkáních použity z důvodů rozsahu moduliště centrály dvě (např. Fremo setkání Hluk ve velké hale) tak je problém při přechodu s tímto ovladačem mezi centrálami - nerozumí si s Gateway, která propojuje a přenáší informace mezi centrálami.

Díky za vysvětlení, aspoň vím, na čem jsem.
HonzaM píše:Programování adresy na ovladačích OTO i FRED a FREDi umožňuje i ovladač Digitrax DT402 nebo DT500.

Ano, to vím. Šlo mi o cenově dostupnou variantu. Centrbox a 4 ovladače mě vyšli na ani ne 2000 včetně poštovného. Ještě by to měl umět i Zdenův ovladač Ewa (Ewka), ale nevím, kolik stojí a zda je ještě v nabídce.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků