Plzeňské moduly

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod zaplef » pát 10 dub, 2020 7:32 am

Michal Šuhajda píše:Ahoj,
ta tabule s přivolávačkou nebyla lichoběžníková tabulka, ale pevná návěst Stůj. Tedy obdélníková deska červená s bílým okrajem, mohla mít uprostřed otvor pro červené světlo - noční návěst. Tato deska byla doplněna o bílé (kmitavé) světlo.
Starší předpis nemám, ale v D1 z r 1983 je uvedeno že:
“ červené desky upravené jak nepřenosné návěstidlo se může použít jako dočasné náhrady za hlavní návěstidlo... může být doplněna přivolávacím návěstidlem.“

Nejprve mě napadla “vojenská návěstidla” - Přechodní přivolávací návěstidla, ale jak jsem našel na k-reportu, byla zrušena v r. 1965, takže mi vychází výše uvedená možnost - dočasná náhrada. Však se zejména po srpnu 68 říkalo, že jednotka dočasnosti je jeden FURT

Pohledal jsem, co mám doma k dispozici a vzpomněl jsem si na Svět Železnice a našel jsem v č. 45 článek o ŽSt. Protivec a na jedné fotce pozůstatek zmíněného návěstidla je. Asi bych to viděl v modulu na návěstní moduly s mech. jednoramenným vjezdem. Přesto je to zajímavý motiv na kolejištích nevídaný (stejně jako např. vložená návěstidla) a určitě ho nezavrhuji pro případné vymodelování. Dále si musím opatřit Dráhu 5/2018; měl by v tomto čísle být článek přímo o vojenských návěstidlech.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Morris Zapp » pát 10 dub, 2020 4:16 pm

zaplef píše:mohla to být původně stanice typu bez vjezdových návěstidel
V 80. letech určitě ne.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 839
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod hank » pát 10 dub, 2020 5:38 pm

Michal Šuhajda píše:Nejprve mě napadla “vojenská návěstidla” - Přechodní přivolávací návěstidla, ale jak jsem našel na k-reportu, byla zrušena v r. 1965...


To je ovšem omyl, jak sám píšeš, v předpisech to bylo ještě v 80. letech a v praxi taky - viz např. žst Oslavany. V podstatě vojenská přivolávačka a dočasná náhrada za hlavní návěstidlo podle předpisu D1 z r. 1962 vypadaly úplně stejně.

Vojenské přivolávačky - nebo "dočasné náhrady...", chceš-li - jsme btw v minulosti dost podrobně probírali i na zdejším fóru.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 11 dub, 2020 6:05 am

Tušil jsem, ze se tu o nich mluvilo, ale nenašel jsem to. Jinak je to jev na modulech vídaný. Horymír je má (měl) na vjezdu do Berouna ( přechodová stanice H0/H0e).
Strojvedoucí, který projel Stůj, ať z neznalosti nebo třeba proto, že v modelu to návěstidlo zas moc velké není, byl odměněn “Proškolením”.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2391
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod hank » sob 11 dub, 2020 6:43 am

Michal Šuhajda: Větší záhadou jsou pro mě stanice obsazené výpravčím a přitom bez vjezdových návěstidel. Zřejmě pozůstatek poměrů, kdy se na lokálkách - jak jednou napsal jeden zdejší diskutující - do stanic jezdilo jak do chlíva. :lol: Takhle fungovala ještě v r. 1962 třeba žst Vyšší Brod klášter na Lipence. VN tam bylo nahrazeno lichoběžníkovou tabulkou, ale v žst seděl dirigent pro úsek Rybník - Loučovice, kde se jezdilo podle D3. (A aby se to nepletlo, tak v úseku Loučovice - Lipno se jezdilo podle D2, tzn., že Lipno bylo odlišně od dnešního stavu nákladiště se zastávkou, tzn., že tam LT vůbec nebyla. Později se dirigent přesunul do Loučovic, které byly kompletně osazeny světelnými návěstidly AŽD, a z Lipna i z Kláštera se staly dopravny D3. To platilo až do rekonstrukce trakční soustavy na 25 kV/50 Hz; dnes je dirigovaná celá trať.)
Naposledy upravil hank dne sob 11 dub, 2020 6:57 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod hank » sob 11 dub, 2020 6:50 am

... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Morris Zapp » sob 11 dub, 2020 7:58 am

Hank: proč záhadou? Mě, jakožto ročník, který už to nezažil a vyrůstal v rychlostní návěstní soustavě, jejich existence i po válce udivila, ale na druhou stranu to měli dědkové tenkrát předpisově ošetřeno velice chytře a logicky. Koneckonců železnice tenkrát už měla 100 let zkušeností se stanicemi bez vjezdových návěstidel...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 839
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod hank » sob 11 dub, 2020 9:23 am

Morris Zapp píše:Hank: proč záhadou?


Protože nevím, do kdy vydržely... Ten SJŘ, který uvádí Vyšší Brod klášter jako žst bez VN, která jsou nahrazena LT, je z roku 1962, kdy už podle mého názoru takové poměry neměly existovat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Morris Zapp » sob 11 dub, 2020 9:25 am

Někde bych vyhrabal tak o dekádu starší přípis z ministerstva, kterým povoluje existenci takových žst ještě na jeden rok a nařizuje během toho roku všechny vjezdovými návěstidly dovybavit :mrgreen:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 839
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Sedli-CB » sob 11 dub, 2020 4:43 pm

Zdravím pánové,
se zaujetím jsem si přečetl tuto diskuzi o vojenských přivolávačkách, o jejichž existenci jsem věděl, ale nic bližšího. Věděl jsem však pouze o Protivci. Prošel jsem i odkazy na starší diskuze na toto téma zde na fóru z let 2016 a 2010. Když je teď řeč o Lipence, přispěji (jelikož je to z mého rajónu :)) také trochu do mlýna. Když se zahajoval provoz ve střídavé trakci a spolu s tím zavírala vyšebrodská strojovka, byli jsme s klubem Českobudějovických modelářů na výstavě právě v depu a i jsme tam přespávali. Tehdy jsem si celou budovu prolezl a našel na chodbě krabici s odpadem, kterou jsem pečlivě prohrabal. Našel jsem v ní staré SJŘ z přelomu 60. a 70. let. Teď mám u sebe z roku 1967, kde by dle všeho měl být výpravčí již pouze v Loučovicích a to i v jedné osobě s dirigentem pro úsek Rybník - Loučovice. O tom, zda již byly Loučovice osazeny návěstidly se ze SJŘ nedozvím, nicméně bych to tak viděl. Ani u jednoho vlaku zde není kreslena LT. Za to však úsek Loučovice - Lipno nz he stále jako D2. Viz foto níže:
20200411_182436.jpg

20200411_182444.jpg

20200411_182539.jpg


Zbylé SJŘ mám schované ve sklepě, který je po reko odpadů plný prachu a příliš se mi tam nechce. Najdu-li zítra odvahu, zkusím se podívat po nejstarším SJŘ...


Morris Zapp: Vím, je to již 10 let, ale pro zajímavost... V jednom Vašem příspěvku (viz ty staré diskuze, které jsem prolezl) se podivujete nad vjezdovým mechanickým dvouramenným návěstidlem, které by návěstilo tzv. "dvakrát" i na 1. kolej. Ve staré žst. Kájov tomu tak bylo. Ve stanici byla traťová rychlost 30, na hořickém záhlaví přes přejezd zabezpečený pouze kříži dokonce pohých 10 km/h a předvěsti byly trvale na výstrahu, bez drátovodů. Bylo zde ústřední elektromechanické stavědlo se závěry výměn a nebyly na něm stopy po pákách k předvěstem, takže tento stav zde zřejmě panoval dlouhodobě, ne-li po celou dobu existence tohoto druhu zabzař. Fotky bohužel nemám, jen vzpomínky... To jen tak pro zajímavost na doplnění Vašich jistě nemalých znalostí, že i taková raritka byla ;)
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod hank » sob 11 dub, 2020 5:01 pm

Sedli-CB: Tak ty předvěsti trvale na výstrahu nebyly zase až taková rarita...

BTW, v tom mém SJŘ chybí (tisková chyba?) normy hmotnosti pro vlaky s el. lokomotivami ... Jsou tam jenom normy pro el. vozy (M 201.0, EM 400.0, EM 411.0) a parní lok. (320.0, vysoké 423.0). Mohl bys sem prosím dát, jaké normy měly v roce 1967 na Lipence lok. E 422.0, E 423.0 a E 436.0? Nejlépe ofotit celou stránku s těmito daty... Děkuji předem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Sedli-CB » sob 11 dub, 2020 5:24 pm

Morris Zapp: Ještě doplnění k tomu vjezdu na návěst "dvakrát" na 1. kolej. Ještě si takto vybavuji žst. Borovany a Nové Hrady na v podstatě stovkové trati několik let před elektrizací (odhadem 2000 - 2010). V těchto stanicích došlo ke zrušení elektromechanického zabezpečovacího zařízení se závislými stavědly snad z důvodu konce jeho technické způsobilosti a byl zde zaveden jakýsi systém, kterému staniční zaměstnanci říkali "klíčová releovka". Nedovedu blíže specifikovat, ale výměny byly zamčené, výsledným klíčem podle koleje, na níž je postaveno, z EMZ snad v dopravě měl výpravčí uvolnit na stavědlo klíč pro vjezdové či odjezdové návěstidlo. Páky samozřejmě jednotlivě pozamykané, klíče držené na stavědlech v EMZ. Fotky opět nemám. Fungovalo to zde odhadem cca 10 let. Přes stanici samozřejmě Vmax 40, předvěsti samozřejmě odstřižené. Ještě doplním, že spolu s tím došlo samozřejmě i ke zrušení hradlového poloautobloku, vyjma úseku Nové Hrady - České Velenice. Zde bylo již od 2. světové telefonické dorozumívání. Na tehdejší hlásce Vyšné však ještě v době jejího rušení byly pozůstatky hradlového poloautobloku zřejmé. Stejně tak byly pozůstatky hradlového poloautobloku viditelné na velmi specifickém ústředním stavědle v žst. Jílovice (mezi Borovany a Novými Hrady), ale to je již jiná kapitola.

hank: Vím, předvěsti trvale bez drátovodů bývaly leckde, např. odbočky, kde se z vedlejší tratě na hlavní také pravidelně jezdilo na návěst "dvakrát". ;) Pamatuji si takto po staru tady v ČB odbočku Rožnov od Kájova...
Bohužel, v tom mém SJŘ z roku 1967 je pouze přehled normativů pro EM 400.0 s odkazem, že pokud je Os vlak veden E 423.0, platí normativ Mn vlaků. Zde důkaz místo slibů:
20200411_191114.jpg

20200411_191128.jpg

Více bohužel nemohu sloužit, pokud nenajdu nějaký starší SJŘ, kde by to mohlo být uvedeno... ;)
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod hank » sob 11 dub, 2020 6:17 pm

Sedli-CB: Aha, tak to není chyba. V tom mém SŘJ je podobná informace. Tzn., že pro E 423.0 byla stejná norma jako pro E 422.0 a s provozem E 436.0 se už tehdy asi nepočítalo jinde než v Táboře. (Různé bohatýrské historky se tradují o tom, jak se lokomotivní dispečeři a strojmistři z obou tratí prali právě o E 423.0.)

Každopádně děkuji a omlouvám se za OT.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6161
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Morris Zapp » sob 11 dub, 2020 6:20 pm

Sedli-CB píše:O tom, zda již byly Loučovice osazeny návěstidly se ze SJŘ nedozvím, nicméně bych to tak viděl. Ani u jednoho vlaku zde není kreslena LT.
Dozvěděl byste se to z tabulky 11 - byl by tam o tom odstavec. A taky by všechny vlaky, křižující v Loučovicích jako druhé, musely mít ve sl. 2 symbol lichoběžníkové tabulky.
Sedli-CB píše:předvěsti byly trvale na výstrahu
Před hlavním návěstidlem, které vždy zvedá dvě ramena, té předvěsti od zrušení směrové návěstní soustavy ani nic jiného nezbývá... (do té doby mohla mávat svým přídavným ramenem).
Sedli-CB píše:V těchto stanicích došlo ke zrušení elektromechanického zabezpečovacího zařízení se závislými stavědly snad z důvodu konce jeho technické způsobilosti
Co se týká vynuceného downgrade zabezpečovacího zařízení, tak to se potom dá řešení se zdviháním vždy obou ramen pochopit. Ale obecně návěštění rychlosti návěstidlem, pokud ji lze vynávěstit rychlostníkem, je prasečina.
Sedli-CB píše:v tom mém SJŘ z roku 1967 je pouze přehled normativů pro EM 400.0 s odkazem, že pokud je Os vlak veden E 423.0, platí normativ Mn vlaků.
To souhlasí: tenkrát se do tabulky 12 dávaly jenom mimořádnosti. Výčet všemožných pravidelných normativů se do tabulky 12 dostal až s tím, jak se přestaly ty normativy uvádět v záhlaví jednotlivých TJŘ a místo nich tam byl odkaz "viz tabulka 12".
Sedli-CB píše:To jen tak pro zajímavost na doplnění Vašich jistě nemalých znalostí, že i taková raritka byla ;)
Za ty nemalý znalosti dík, ale člověk se furt učí a informace o nedávné historii se ztrácejí... Příští generace budou do deatilů vědět, jaké lokomotivy tady jezdily, ale jak byl provoz organizován, to se nám ztrácí...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 839
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Plzeňské moduly

Příspěvekod Sedli-CB » sob 11 dub, 2020 7:36 pm

Morris Zapp píše:Před hlavním návěstidlem, které vždy zvedá dvě ramena, té předvěsti od zrušení směrové návěstní soustavy ani nic jiného nezbývá...

Je mi to jasné - jezdím coby strojvedoucí ;)

Morris Zapp píše:Co se týká vynuceného downgrade zabezpečovacího zařízení, tak to se potom dá řešení se zdviháním vždy obou ramen pochopit. Ale obecně návěštění rychlosti návěstidlem, pokud ji lze vynávěstit rychlostníkem, je prasečina.

Naprostý souhlas. Zrovna vjezd do Borovan od Jílovic je skryt na vnitřní straně oblouku, navíc z této strany pod svahem a částečně v zářezu. Leckdy jsme se tedy "řítili" ke vjezdu třeba i 15 km/h (např. za mlhy) a hledali jej spolu s očekáváním volnoznaku. Podobně na tom byl i vjezd do Hradů od Jílovic - v esíčku v lese. Kdyby nechali funkční předvěsti a vjíždělo by se na návěst volno s rychlostí omezenou rychlostníkem, mělo by to mnohem větší logiku. Zvláště, když dříve skrze Borovany byla Vmax 80, skrze Hrady 90.

Morris Zapp píše:Za ty nemalý znalosti dík, ale člověk se furt učí a informace o nedávné historii se ztrácejí... Příští generace budou do deatilů vědět, jaké lokomotivy tady jezdily, ale jak byl provoz organizován, to se nám ztrácí...

Také souhlasím. Byť profesně samozřejmě tíhnu k trakci, tak coby modeláře mě i to řízení provozu lehce zajímá a proto jsem se zaujetím pročetl diskuzi o těch vojenských přivolávačkách. Mimo to jsem se i dříve zajímal o zabzař tady u nás na jihu, tzv. kolem Černé věže. Bohužel jsem důsledně nedokumentoval a tak mám vše pouze v hlavě. Říkám si, že by stálo za to to pomalu začít nějak sepisovat, dokud paměť slouží. Podobně jsme teď s jedním kolegou řešili i otázku vložených návěstidel v některých konkrétních stanicích, kde jsem si již něco málo sepsal, ale žádné zázraky. Právě takovéto "anomálie" mne celkem zajímají a proto se tím blíže zabývám. Jednou se to třeba bude někomu hodit...


hank: Ještě jsem si uvědomil, že mám doma nějaké starší SJŘ v pdf a našel SJŘ z roku 1962. Takže jupí, nemusím do sklepa! (stejně mě ten úklid tam nemine :( ) Jen nevím, jak jej sem vložit. Vyřeším to tedy přes leteckou poštu: http://leteckaposta.cz/887612970 Má to 26 MB. Zajímavá je Tabulka 11 a pouze potvrzuje již vyřčené... Již si nepamatuji, kde jsem k němu přišel, ale zdroj je určitě internet. Někde jsem to kdysi stáhl.

Jinak se omlouvám za offtopic a chtěl bych se ještě optat na ty vojenské přivolávačky. Kde všude tedy, prosím, byly? Co jsem prošel archiv zde na diskuze.modely.biz + tuto diskuzi, tak mám vypsané: Jevíčko, Ptení, Mladějov, Městečko Trnávka, Protivec, Žlutice, Chyše, Toužim, Oslavany. Beru to bez ohledu na dobu, kdy byly zrušeny... Nezapomněl jsem, prosím, na nějaké stanice?
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 6 návštevníků