Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod milan ferdián » ned 22 dub, 2012 1:56 pm

Aj,aj a je to tu i v N-ku.
Přílohy
DSC_0592s.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod rawen » ned 22 dub, 2012 7:11 pm

Máš k tomu víc fotek nebo odkaz? Na té fotce to vypadá na pořádný náklon celé trati (i když uvážím vliv perspektivy).

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod milan ferdián » ned 22 dub, 2012 8:00 pm

milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod cipisekmp » pon 23 dub, 2012 6:27 pm

No pak ze nerostou chi. Jen pripomenu prvotni myslenku se kterou jsem toto tema zakladal. Jsme jedini H0kari, kteri jezdi v jine vysce nez 130cm? Cipisek
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod Morris Zapp » úte 24 dub, 2012 8:13 am

Trocha zkušeností z TT: Kopec umožnil majitelům stanic vybírat si, na jaké hladině chtějí mít své stanice - samozřejmě za předpokladu, že z kombinace jejich přání pak lze postavit smysluplný layout. Majitelé stanic to kvitují s povděkem - mohou uplatnit osobní preference, aniž by se museli přizpůsobit pevně dané hladině pro to které setkání. To vidím jako velmi přínosné: maximální volnost osobních libůstek, svazujme se jen tím, co je skutečně nezbytné - i tak nám toho nezbytného zbývá přehršel.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod vvitty » úte 24 dub, 2012 9:02 am

Nejste jedini, kdo jezdi v jine vysce nez 1300mm. Treba modulari z Buben jezdi ve vysce, na kterou vidi ze zidle a deti bez stafli :)
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod radeksindy » úte 24 dub, 2012 12:43 pm

Asi by to chtělo trochu rozdělit. Samozřejmě, že existuje nejen u nás spousta modulovek, které jsou na jiné výšce. Ale většinou mají výstavní chrakter, spíše polouzavřené nebo zcela uzavřené systémy. Provozní modulovka, tzn. to co dělá Zababov, Ostramo, naši kolegové z Polska, FREMO atd., má standardně 1300mm. Výhody a nebýhody zcela jasně sespsal Milan 26.3. Cílem je setkávání se a provoz v co nejširším možném smyslu, dvě výšky by byly jen překážkou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod milan ferdián » ned 29 dub, 2012 6:00 am

Zde je schématicky plánek stanice.Při pohledu na stanici mám ale pochybnosti zda jde vůbec stoupání ze 1000 na 1300.Připadá mi to jako klasické mimoúrovňové křižování tratí,otázkou je proč se trať nevrací zpět na původní nivelitu :?:
Přílohy
Bzowo-schemat_02.png
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod dfrolek » ned 29 dub, 2012 7:01 am

Mě to připadá, že ten layout mají jenom rozhozený, a pro úsporu místa strčený na kozách pod těch 1300.. A to malé stoupání je mimoúrovňové křížení.. Já bych stoupání řešil sestavou obloukových modulů se spirálou.. v 1000 by vlak vjel do tunelu, v 1300 by z tunelu vyjel, ještě by mohl viaduktem překřížit trať v 1000 :D . Jaký by byl akceptovatelný poloměr oblouku? Předpokládám menší oproti normám. Vzhledem trati v tunelu. Zase aby neměly problém dlouhé soupravy.. Pardon, sestavou obloukových segmentů s normovanými čely.
Uživatelský avatar
dfrolek
 
Příspěvky: 148
Registrován: pon 30 srp, 2010 6:58 am

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod mlha » ned 29 dub, 2012 7:32 am

Davide viděl bych to v min poloměru 1000 mm vzhledem k parním mašinám
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod dfrolek » ned 29 dub, 2012 11:10 am

segmenty.jpg
segmenty.jpg (24.96 KiB) Zobrazeno 6692 krát

Přikládám tvar, počet a rozměry segmentů, ze kterých by se spirála ev. skládala. Stoupání mi vychází přbližně 12mm na metr. Vzhledem k tomu, že by bylo kolejové napojení násobeno počtem smyček, snažil bych se udělat segmentů do celku co nejméně. Zase ale vycházejí poměrně veliké.. Kdo by se stím tahal.. Je o takové dílo všeobecný zájem, nebo je to jenom zájem některých "vzdorujících" skupin :D. R 1000mm
Uživatelský avatar
dfrolek
 
Příspěvky: 148
Registrován: pon 30 srp, 2010 6:58 am

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod MirekTT » ned 29 dub, 2012 11:52 am

A jak by ta stoupací spirála vypadala? Měla by jen jeden závit, nebo více?
Při více závitech, tedy kolejí v oblouku nad sebou, by to muselo být výrobně náročné na přesnost a z toho vyplývající nutnou tuhost konstrukce a podobné problémy, pokud by to bylo rozdělávací pro přepravu.
No nevím, zdali by se z toho dal vypáčit rozumný efekt.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod Mcx » ned 29 dub, 2012 12:09 pm

Takové řešení má pro moduly několik dalších otazníků mimo konstrukci dílů (neb modul by to bylo celé)
- proč dělat "tunel", když právě moduly mi umožňují zážitek z jízdy volným terénem, v prostorách kde se moduly staví to jde
- součet odporu soupravy v oblouku + stoupání asi bude poněkud nad hranicí trakčních možností modelů, u modulů dost často bez bandáží.... a k tomu délka souprav 2-3 metry
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod dfrolek » ned 29 dub, 2012 12:21 pm

Myslím, že to bylo probíráno výše. K tomu, aby lokomotiva vystoupala 30cm, potřebuje 30m. Při stoupání 10mm na metr. to je asi 30 modulů. U spirály by se to vyřešilo na 4 metrech čtverečních, podáno do motivu třeba telgártské slučky :D . Vychází mi to přibližně 4 závity (7cm na jednu otočku). Konstrukčně a pevnostně v tom vidím ten nejmenší problém..
Uživatelský avatar
dfrolek
 
Příspěvky: 148
Registrován: pon 30 srp, 2010 6:58 am

Re: Stoupání na modulech H0 z 1000 na 1300

Příspěvekod Pavel Dryml » ned 29 dub, 2012 1:15 pm

milan ferdián píše:A další aneb dle cipíska kopec v TT/1:120.Stoupání 20 promile,rozdíl 30,0 cm,délka soumodulí 36,0m :!: Na foto je jen část složena.


Dovolím si takovou technicko-matematickou připomínku.

O modelovém čase
V Zababově používáte zrychlený "modelový" čas. Teď si nejsem úplně jistý, v jakém poměru, ale mám pocit, že 1 skutečná hodina jsou 3 hodiny modelové (pokud se v hodnotě mýlím, tak 3 považujte za proměnnou). Zrychlením času Vám deformujeje délku moduliště - prodlužuje (snažíte se tím kompenzovat krátké mezistaniční oddíly). Zrychlení 1:3 Vám v podstatě 3x prodlouží veškeré délkové rozměry.

Teď si dovolím vrátit se k hodnotám které udává Milan Ferdián
pokud budu překonávat stoupáním 20 promile výškový rozdíl 30,0 cm tak to jsou 2 centimetry na metr délky. z toho mi vychází délka stoupání 15 metrů (tozměr je hrubý, protože, je potřeba údolní a vrcholový radius, kteréď částečně zasáhnou do oněch 15 metrů, částečně způsobí prodloužení tohoto rozměru), ale myslím si, že rozumný údaj v TT by byl zhruba 16 metrů.

Vliv délkové deformace, způsobený zrychlením času
3x zrychlený čas způsobí prodloužení skutečné délky tak, že "modelová délka je 3x větší (vlivem zrychlení času lze považovat jeden skutečný metr za 3 metry modelové!). Předchozích 16 metrů je rozměr modelový, pokud ho "deformujeme zryhlením času" (16 metrů dělíme 3) dostaneme 5,33 metru zkutečného!

Jednoduchá kontrola - použijeme k ní vlak zanedbatelné délky, jedoucí konstantní rychlostí, který délku stoupání zdolá za hodinu (je jedno jestli skutečnou nebo modelovou
1) ve skutečném čase - dráha (s) = 16 metrů; čas (t) = 1 hodina => v=s/t => v= 16/1 => v=16 metrů za hodinu
2 v modelovém čase - dráha (s)= 5,33 metru ; čas (t)= 1 hodina modelová = 20minut skutečných=0,33 hodin skutečných; v=s/t => v= 5,33/0,33 => v=16,15 metrů za hodinu (0,15 způsobeno převodem 1/3 = 0,33) výsledek můžeme v klidu zaokrouhlit na 16 metrů za hodinu
Toto považuji za důkaz, že moje myšlenka je správná

Výškový rozdíl 30cm na délce 5,33 metru - to je kopec jako kráva, který nějak si nedovedu představit, ale trvám na tom, že má úvaha je správná.
Pokud někdo máte jiný názor, napiště kde jsem udělal chybu.
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků