Provoz na modulech H0/TT/N

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » pát 02 pro, 2011 6:19 pm

Rozdíl mezi modulovým nákladním provozem H0 a TT možná charakterizuje tato věta z reportáže setkání v Rossweinu:
Těším se, až i my dospějeme k tomu, že nákladní dopravu budeme připravovat společně a každý si připraví svoje vozy se zajímavými oběhy.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod zdeno » úte 13 pro, 2011 9:34 am

pode mych zkusenosti nakladni doprava nejvic zavisi na odkladisti karet, teda aby na ty karty bylo vubec misto. Absolutne se mi nelibi oprene karty o vagony, nebo polozene na krajine. Vlastne by kazda kolej mela mit svuj box na karty a na-/vy-kladaci misto taky. A samozrejme prislusne oznacene.
---
Jinak mne osobne se nelibi system nakladnich listu, je to dost zavisle na ochote a neochote lidstva s nima pracovat. Kdysi jsem prosazoval
http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005
je to uz dost stare, chtelo by to upravy, ale o co mi slo, to by mohl kazdy pochopit.

AhoJZ
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 22 pro, 2011 11:29 am

zdeno píše:pode mych zkusenosti nakladni doprava nejvic zavisi na odkladisti karet, teda aby na ty karty bylo vubec misto. Absolutne se mi nelibi oprene karty o vagony, nebo polozene na krajine. Vlastne by kazda kolej mela mit svuj box na karty a na-/vy-kladaci misto taky. A samozrejme prislusne oznacene.

Naprostý souhlas.


zdeno píše:Jinak mne osobne se nelibi system nakladnich listu, je to dost zavisle na ochote a neochote lidstva s nima pracovat. Kdysi jsem prosazoval
http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005
je to uz dost stare, chtelo by to upravy, ale o co mi slo, to by mohl kazdy pochopit.

Nerozumím - ten návrh popisuje pořád jenom systém nákladních listů, akorát modifikovaný. V čem má spočívat to nelíbení?

zdeno píše:http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005:
Přesunout zodpovědnost za nakládku a vykládku na majitele vagonů.

Zajímavý nápad. Stojí to za zamyšlení, nicméně jako první dojem bych viděl dvě úskalí:
1) majitel modulu ví nejlíp, co jeho průmysl potřebuje, jak často a v jakých vozech. Ale to se koneckonců dá vyčíst z datalistu.
2) nekoordinovanou prací majitelů vozů může dojít k přetížení nějakých vleček (např. mám v layoutu jenom jeden lom, na který se nezávisle na sobě vrhnou všichni majitelé vozů ř. S).

zdeno píše:http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005:
Taky je důležité to, že půjde naplánovat práci i pro vagony exotické a jinak těžko zařaditelné, jako například vagony s trafostanicemi.

Jj, dobrá myšlenka!

zdeno píše:http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005:
Všechny nákladní listy s možností nakládky, vykládky a skryťáky, se vloží do kapsičky vozové karty a jsou dvě možnosti, jak vybrat následující pohyb vagonu. Buď zvolit náhodou a tak vybrat naslepo další nákladní list (...)

To si moc nedovedu představit. Příklad: vůz je vyložen ve stanici X. Sáhnu do kapsičky a náhodně vylosuju nákladní list pro zboží ze stanice Y do stanice Z. Znamená to, že teď mám vzít nevyplněný list "Prázdný" a vyplnit na něm cestu vozu z X do Y? No, to by fungovat mohlo, ale na rozsáhlých layoutech by to způsobilo divoké reje prázdných vozů (protože náhodný výběr mě pošle statisticky vzato přes půl layoutu).

zdeno píše:http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005:
...nebo další možnost je telefonický dohovor s vozovým dispečerem, který se v Bojnicích 2007 celkem dobře osvědčil.

To je ovšem v zásadním rozporu s kolegou Mcx:
Mcx píše:Prostě systém musí fungovat bez nějakého "dispečera" který to z moci úředné řídí, tak železnice nefungovala a dnes taky takto nefunguje

:wink:
Asi jsme v TT nějací divní :lol:
Náš velký vzor vozové dispečery používá a používal...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » čtv 22 pro, 2011 8:59 pm

No, na železnici jsou dispečeři podle komodit a neřídí směrování jednotlivých vozů, ale řídí obecně dostatek vozů pro určitou komoditu v místech hromadné nakládky + ústřední dipečer v Třebové, zase povluje roůné anolmálie z pohledu typů vozů, požadavky na zajištění typů vozů podle plánů nakládky.... k tomu se využívá elektronický systém ÚDIV, případně CEVIS.

V období, které modelujeme - 60-80. léta to takto nefungovalo, evidenční vozové systémy - on line nebyly, v 80. letech BEVOZ tuším dělal jednou týdně sestavy, a aby nedocházelo ke kolapsům byly směrovací oblasti pro určité typy vozů a aparát jednotlivých drah si pak při převisu požadovaných vozů přesunoval do jiných oblastí - základem byly pánevní oblasti pro uhlí kam byly směrovány uhláky. Soukromé vozy nikdy nebyly v zájmu žádných dispečerů - ty patří někomu kdo si je diriguje z místa A - B a pak třeba na C
Aby někdo dispečersky řídil řídil 12 stanic a z toho 4 na D3 tak to jistě neodpovídá zpúsobu řízení toku nákladních vozů v žádném období. Tam si to musejí vyříkat výpravčí, kteří u nás mají kumulovonou funkci s vozovým disponentem.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » ned 05 úno, 2012 10:30 am

4.2.2012 jsme měli klubové provozní setkání OstraMo, setkání se povedlo, doufám, že i hosté byli spokojeni.
http://ostramo.parostroj.net/oa/2012_02 ... _unor.html
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod norbert » ned 05 úno, 2012 9:57 pm

Bylo nám velkým potěšením poznat a nasáknout atmosféru klubu. :P
Pánové děkují i za Fofrose, za pozvání.....bylo to příjemné ježděni na modulech.
Kéž by ten čas tak rychle neutíkal…… :wink:
Těšíme se opět na společném modulovém setkání v Hluku.
Norbert
norbert
 
Příspěvky: 188
Registrován: ned 16 bře, 2008 1:43 pm
Bydliště: Kyjovice

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod zdeno » úte 14 úno, 2012 6:12 pm

zdeno píše:Jinak mne osobne se nelibi system nakladnich listu, je to dost zavisle na ochote a neochote lidstva s nima pracovat. Kdysi jsem prosazoval
http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005
je to uz dost stare, chtelo by to upravy, ale o co mi slo, to by mohl kazdy pochopit.

Nerozumím - ten návrh popisuje pořád jenom systém nákladních listů, akorát modifikovaný. V čem má spočívat to nelíbení?

V clanku je to napisane. Nejsem proti nakladovym kartam, ale jsem proti tomu, aby nakladku a vykladku si ridila sama stanice. To je jako kdyby pekar pekl jen tolik rozku, kolik jich sam sni. Nepocita se se stanicemi novymi, neobsazenymi a skrytaky.


zdeno píše:http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005:
Přesunout zodpovědnost za nakládku a vykládku na majitele vagonů.

Zajímavý nápad. Stojí to za zamyšlení, nicméně jako první dojem bych viděl dvě úskalí:
1) majitel modulu ví nejlíp, co jeho průmysl potřebuje, jak často a v jakých vozech. Ale to se koneckonců dá vyčíst z datalistu.
2) nekoordinovanou prací majitelů vozů může dojít k přetížení nějakých vleček (např. mám v layoutu jenom jeden lom, na který se nezávisle na sobě vrhnou všichni majitelé vozů ř. S).

ad1 Na to slouzi datove listy stanic a majitel vagonu podle zucastnenych stanic vybere vhodne vagony.
ad2 V tom je prave to kouzlo nechteneho. V zasade se mi nelibi hra, kde neni co resit. To si muzeme pustit Rubikon.

zdeno píše:http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005:
Všechny nákladní listy s možností nakládky, vykládky a skryťáky, se vloží do kapsičky vozové karty a jsou dvě možnosti, jak vybrat následující pohyb vagonu. Buď zvolit náhodou a tak vybrat naslepo další nákladní list (...)

To si moc nedovedu představit. Příklad: vůz je vyložen ve stanici X. Sáhnu do kapsičky a náhodně vylosuju nákladní list pro zboží ze stanice Y do stanice Z. Znamená to, že teď mám vzít nevyplněný list "Prázdný" a vyplnit na něm cestu vozu z X do Y? No, to by fungovat mohlo, ale na rozsáhlých layoutech by to způsobilo divoké reje prázdných vozů (protože náhodný výběr mě pošle statisticky vzato přes půl layoutu).

Pro mne je dulezite, aby vozy nechodily zbytecne do skrytaku. Takze kdyz vagon skonci vykon a je papirove prazdny, tak jsou dve moznosti, nalozit nebo poslat do skrytaku. V zasade je uplne jedno, kde se fiktivne nalozi, ale pokud to ma byt realne, tak by obsluha stanice mela vybrat kartu s moznosti nakladky co nejblize sve stanice a tam na nakladku vagon posle. Nebo se podiva, ci je mezi kartami i jeho stanice a vagon nalozi na prislusnem miste sama.

Nejaky vozovy dispecer vzdycky existoval, vsak jsem pracoval na vleckach a po vykladke jsem byl povinem se zeptat, kam ten vagon mam poslat.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 16 úno, 2012 8:43 am

zdeno píše: Nepocita se se stanicemi novymi, neobsazenymi a skrytaky.


Proč ne? Každá stanice má nějakého majitele ("přednostu", "náčelníka"), i stanice nová, i neobsazená, i skryťák.

zdeno píše:Pro mne je dulezite, aby vozy nechodily zbytecne do skrytaku.


Přesně tak!

zdeno píše:Takze kdyz vagon skonci vykon a je papirove prazdny, tak jsou dve moznosti, nalozit nebo poslat do skrytaku.


Já teda vidím možnosti tři:
1. naložit,
2. poslat prázdný do skryťáku,
3. poslat prázdný do stanice (nákladiště, vlečky), kde je po takové řadě vozu poptávka.

No a právě k té třetí mě zajímá, jestli to má někdo vyřešené (nemusím nutně znovu objevovat Ameriku, pokud to už udělal někdo přede mnou).


zdeno píše:Nejaky vozovy dispecer vzdycky existoval, vsak jsem pracoval na vleckach a po vykladke jsem byl povinem se zeptat, kam ten vagon mam poslat.


Děkuji - už jsem přestával věřit svým vlastním vzpomínkám, byv zde masírován tím, že vozový dispečer je výmysl moderní doby :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod milan ferdián » čtv 16 úno, 2012 8:55 am

Tyto nastíněné provozní podmínky lze realizovat jen u HO a TT.Je vás dost,takže vyčlenit nákladového dispečera,by neměl být problémem,otázkou kdo dobrovolně by se této funkce zhostil.I tak by musel být zřízen dispečink u vlakotvorných skryťáku.V N-ku z důvodu nedostatku lidí nelze realizovat tento návrh.Defacto je to další funkce navíc a ta zase není tak nutná,to ale záleží na jednotlivých sekcích nebo klubech,jak k tomuto řešení oběhu nákladních vagónů přistoupí.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » čtv 16 úno, 2012 5:54 pm

Pánové, aby někdo mohl něco dispečerovat, tak nejdříve musí mít informace o to co chce řešit a pak musí mít nástroje na usměrnění situace.
- jak je bude získávat?
- jak bude zasahovat do provozu, jaké pokyny bude dávat obsluhám stanic?
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod zdeno » stř 22 úno, 2012 1:02 pm

Mcx píše:Pánové, aby někdo mohl něco dispečerovat, tak nejdříve musí mít informace o to co chce řešit a pak musí mít nástroje na usměrnění situace.
- jak je bude získávat?
- jak bude zasahovat do provozu, jaké pokyny bude dávat obsluhám stanic?


naprosto opacne ;)
to stanice se budou ptat, co s tim vagonem ma udelat, stejne jako v realu. Jinak to nemusi byt extra clovek, klidne to muze byt clovek ve skrytaku a ten by mel mit prehled o vagonech a co s nimi. A protoze skrytaku je vzdycky vice, tak je moznost tu funkci diverzifikovat a udelat ji zajimavou. V zasade by bylo vhodne mit telefony ve skrytaku dva, jeden pro provoz a druhy pro dispecera s vagony. To kvuli prioritam, aby se neblokoval provoz.
---
Pokyny,
neni to jedno;
vzdycky muze rict, "delej si co chces", anebo mu prideli vykon. ;)
Jinak soucasny stav v modulovke, kdy se vsechny prazdne vozy vraci do skrytaku je hovadzina na kvadrat, tak to nikdy nefungovalo. Kolikrat mel vagon urceny obeh na hodne dlouho dopredu. Treba repna kampan, uhli, ruda, vinarske zavody, bitunek(jatka), obilne sila apod. Melo to svuj vyznam v nutnosti cistit vagony pro jiny vykon. A pritom ten vagon nerotoval mezi dvema misty, ale chodil do hvezdy. Treba bitunek, pro prasata jezdil vagon do treba 10 druzstev a vozili je jen do Ziliny. Nebo obili, silo je v Martine a vagon chodil pro obili do druzstev v celem kraji.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod romino » stř 22 úno, 2012 2:05 pm

Prečo by sa mali vracať do skryťáku? Na stretnutiach modulovky TT na SK má vozeň daný svoj obeh, niekedy aj viac miest nakládky a vykládky. K vozovej karte su nákladové listy (dva a viac) zoradené za sebou. Tie vravia kde bude naložený, kde vyložený, kam s ním ďalej. Keď sa splní daná úloha, zaradí sa nákladový list na koniec a vozeň pokračuje v svojej ceste podľa ďalšieho nákladového listu.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 237
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod zdeno » stř 22 úno, 2012 4:43 pm

romino píše:Prečo by sa mali vracať do skryťáku? Na stretnutiach modulovky TT na SK má vozeň daný svoj obeh, niekedy aj viac miest nakládky a vykládky. K vozovej karte su nákladové listy (dva a viac) zoradené za sebou. Tie vravia kde bude naložený, kde vyložený, kam s ním ďalej. Keď sa splní daná úloha, zaradí sa nákladový list na koniec a vozeň pokračuje v svojej ceste podľa ďalšieho nákladového listu.


cetl si
http://railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060005
tam je to vysvetlene podrobneji, i kdyz se nehadam, je to 4-5 roku stare a tak by to chtelo napisat znovu.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod romino » stř 22 úno, 2012 5:25 pm

asi ti nerozumiem. Presne to čo píšeš v článku v časti "Můj návrh" sa na stretnutiach TT napr. v Kokave deje, len príravu nákladových listov nerobí majiteľ vozňa, ale dispečér zodrpovedný za nákladnú dopravu. Pred stretnutím dostane prihlásené vozňe, vyberie tie, ktoré potrebuje pre manipuláciu, skontroluje ich aby boli v bezchybnom technickom stave a pripraví nákladové listy pre každý vozeň. Niekedy dva, niekedy aj šesť a vozeň podľa nich je potom nasadený. Teda pokiaľ sa niekde vyloží, nejde do žiadneho skryťáku, ale na miesto ďalšej nakládky, ktoré je mu určené na ďalšom nákladovom liste. Neviem ako je to v Zábabove, ale takto to poznám ja zo stretnutí.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 237
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod zdeno » čtv 23 úno, 2012 9:16 am

no a to je prave ten rozdil, zbytecne suplujete praci, ktera by mela byt hotova daleko pred setkanim. Na setkani je prilis malo casu na to, delat tam administrativu. Proc by majitel vagonu nemohl udelat pripravu a najit si v layoutu svoje destinace podle map prumyslu. Napisat par nakladnich listu a dat je do kapsicky vozove karty.
---
Mne osobne by se ted vice libilo, kdyby se udelal naklad do vagonu (pokud to jde) a spolu s nakladnim listem by to roznesl po layoutu. No a obsluha by si sama musela najit prazdny vagon, nalozit, odeslat. Naklad prijde k majiteli a ten ho zase nekde zanese a tak porad dookola. Tohle ale jde jen u otevrenych vagonu, u cisteren nebo u uzavrenych vagonu se to musi udelat jinak.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků