Provoz na modulech H0/TT/N

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Morris Zapp » ned 13 lis, 2011 12:41 pm

Mcx píše:Takže, tak jak jsi to popsal, to byl důvod proč jsem vlákno nazval provoz na modulech H0 - s tím co provozujete v TT to má jen něco málo společného. Toto vlákno v této podobě - nevím kdo ho přejmenoval - nemá evidentně smysl, protože si navzájem nebudeme rozumět.


A čím se H0 tak fatálně liší od nás menšinových?
Napadá mě akorát, že na stejnou stanici potřebujete víc segmentů (což brzdí stavbu velkých stanic), a že plochu haly spotřebováváte rychleji (což opět brzdí rozvoj hlavních tratí). Ale že by to bylo až tak znát?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod milan ferdián » ned 13 lis, 2011 12:49 pm

Takže jak pánové,ponechat původní název námětu"Provoz na modulech H0" nebo ten novější "Provoz na modulech H0/TT/N :?:
Protože provozně nevidím žádný rozdíl mezi modelovými velikostmi.Rozdíl je dle mne jen v délkách vlakových souprav v modelových velikostech.Co se týká ono ho času,mi používáme 1:4.Samozřejmě je velmi důležité,kdo navrhuje a jak zpracuje GVD pro daný layout.Na posledním setkání v Praze bylo plnění GVD v pohodě,mluvím samozřejmě za svou osobu.Ale jako dispečer na trati D3,můžu říct,že jsem se nenudil a kluci pohotově mi připravovali i někdy mimořádky,které jsme ve spoluprací s mašinfíry v pohodě zvládly.Kdo zná naši stanici Žleby,ví o čem mluvím.
Co se týče výtažných délek ve stanicích.Přece mezi vjezdové návěstidlo a kraj modulu stanice,vždy vkládáme volné traťové moduly jiných modulářů.Tím získame onu potřebnou výtažnou délku pro posun. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Morris Zapp » ned 13 lis, 2011 1:05 pm

Mcx píše:K Opavě - není to tak, stanici lze trochu zkrátit (je nutné k tomu znát provozní situace, které zde byly a délky souprav, které byly používány, ta délka 13 m, je již trochu zkrácená


Jak se to podařilo?
Když to vezmu od východního zhlaví, tak tam mi začíná 7. kolej, kterou nemůžu moc krátit, aby se mi na ni vešla odstavená souprava. Pak je střední zhlaví, za ním osobní šturcy - ty zase nemůžu moc krátit. No a za šturcy je staniční budova - i kdybych připustil její zkrácení, tak stejně nemůžu zkrátit ten kus nádraží, co je u ní, protože bych tu stanici opticky zcela rozvrátil. A k tomu je potřeba ještě hlídat, aby nevyšly výhybky na rozhraní segmentů... Mně vyšla nejdelší kolej v TT skoro 5 metrů, což je 600 m (ve skutečnosti má nejdelší kolej 627 metrů, čili zkrácení nula nula nic...).

Mcx píše:...stačí sehnat sponzora aspoň na 70 ti. Kč a je to.

Jenom? No jo, 100 metrů kolejí, cca 60 výhybek, hromada překližky - materiál by se do toho mohl vejít. Práci samozřejmě nepočítám - děláme to pro radost 8)
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod Mcx » ned 13 lis, 2011 1:31 pm

Milane, když už se to tak zmotalo, tak toak nechej, někteří by se mohli cítit odstrčeni.

K Opavě - to je zbytečná diskuze, k pochopení je třeba znalosti obsazování kolejí vlaky v 70. a 80. letech minulého století, kolej č. 7 okolo staniční budovy byla používána výhradně osobními vlaky směr Ostrava Poruba, jejichž čelo zastavovalo při vjezdu na úrovni konce kusé koleje č. 9 (sám jsem měl tu čest tam v 70. letech na praxi s Brejlovcem párkrát zastavovat) takže rezervy zkracování jsou ne velké, ale na více místech - dohromady to součtem nic dramatického nedá. Ale jinak to považuji za zbytečnou diskuzi.
Zde http://ostramo.parostroj.net/namety/namety_dalsi.html visí již 5 let rozkreslená Opava do modulů H0, kterou kreslil cer.t
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod milan ferdián » ned 13 lis, 2011 1:48 pm

Mcx píše:Milane, když už se to tak zmotalo, tak toak nechej, někteří by se mohli cítit odstrčeni.

Dobře,takže bude název námětu "Provoz na modulech H0/TT/N"
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod MirekTT » ned 13 lis, 2011 2:12 pm

Existuje nějaký softwér?, kde by se zadal tvar lajoutu, a pak by se "všívaly" jednotlivé vlaky, přičemž program by je samočninně umísťoval do neobsazených časů a směrů dle zadaných kritérií?
Neumím si dost dobře představit tohle vypisovat ručně. Vy to tak děláte?
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2564
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » ned 13 lis, 2011 2:14 pm

No už nejméně čtyři roky to děláme v tomto http://jub.parostroj.net/wiki/Grafikon - Jub to napsal specálně pro nás, používají to moduláři v Maďarsku, Slovensku i Polsku.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » ned 13 lis, 2011 2:56 pm

Soubor grafikonu do programu Grafikon verze 0.11 např. z letošní modulové Komorní Lhotky je zde http://ostramo.parostroj.net/oa/2011_Lh ... a_2011.htm
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod pavmar » pon 14 lis, 2011 8:20 am

Zdravím mám dotaz proč je normovaná výška modulu tak vysoko to je záměrně aby na to děti neviděly? vím že to je trochu mimo téma ale na co zakládat nové kvuli jednomu dotazu...
PM
H0
Moduly a kolejiště
Epocha IV-V
DCC MINIBOX
pavmar
 
Příspěvky: 284
Registrován: ned 10 úno, 2008 8:12 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Dan Buchtela » pon 14 lis, 2011 9:08 am

pavmar píše:Zdravím mám dotaz proč je normovaná výška modulu tak vysoko to je záměrně aby na to děti neviděly? vím že to je trochu mimo téma ale na co zakládat nové kvuli jednomu dotazu...
PM

Je to proto, aby se tatínci nehrbili :-)
Je potřeba si uvědomit, že provoz na modulech je prioritně zábava pro dospělé. Pokud se dělají veřejné akce pro děti, mívají některé skupiny možnost umístit moduly níž (konkrétně v Zababově vím o modulech TT i N. V N-ku máme stavitelné nohy na možnosti 90 a 130 cm).
Naposledy upravil Dan Buchtela dne pon 14 lis, 2011 6:05 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod radeksindy » pon 14 lis, 2011 1:27 pm

Morris: A čím se H0 tak fatálně liší od nás menšinových?

Tady to není dáno H0 vs. TT a N, ale spíše H0 a N vs. TT. Pokud vím, tak N funguje stejně, což je od začátku dáno mírou spolupráce skupin z kolegy ze zahraničí. Skupina TT v rámci FREMO je malá, setkání skoro žádné. Ani nevím jestli to mezinárodní setkání TT, které se koná jednou za dva roky je FREMO setkáním. Takže i organizační a technické záležitosti byly delší dobu u TT jiné než u ostatních (např. LocoNet a FREDy). Dříve, nevím jestli to pamatuješ, ale v TT bylo plánování nákladního provozu záležitostí jedné osoby (většinou gp). Dnes už to snad pominulo, ale nevím jestli to byla změna na jedno setkání nebo navždy. V H0 je od počátku uplatňován systém založený na nabídkách stanic (pospsáno veřejně datovým listem) a objednávkách od ostatních. Uplatňování objednávek se děje zcela náhodně dle rozhodnutí majitele stanice. Z toho plynnou určité nejistoty ve vytížení vlaků nebo stanic.
Všechny vlaky jsou vedeny za účelem převozu vozů zajišťující přepravu mezi stanicemi v kolejišti nebo mezi stanicí v kolejišti a skryťákem. Ale žádné převážení vozů bez karet sem a tam. Pokud je potřeba mít méně a více hustý GVD, tak se spíše navrhnou dva GVD - noční a denní. Ty vycházejí a končí ve stejném postavení, ale mají různou náročnost na obsluhu.
Rozhodně si nemyslíme, že hlavním setkání je jezdit :) Cíle jednotlivých účastníků se liší a v H0 jsou i takoví, kteří chrochtají blahem, když mají řadit, třídit nebo jen organizovat D3. Hlavním cílem u nás je ve smysluplných mezích napodobit provoz na skutečné železnici.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Morris Zapp » úte 29 lis, 2011 2:29 pm

radeksindy píše:V H0 je od počátku uplatňován systém založený na nabídkách stanic (pospsáno veřejně datovým listem) a objednávkách od ostatních. Uplatňování objednávek se děje zcela náhodně dle rozhodnutí majitele stanice. Z toho plynnou určité nejistoty ve vytížení vlaků nebo stanic.

TT momentálně prochází přechodným obdobím, kdy část členů chce jít v napodobování provozu na skutečné železnici do takové hloubky, že by měly být převzaty algoritmy skutečné železnice pro hospodaření s nákladními vozy. Tzn. vůz se po vyložení stává prázdným bez dalšího určení a je s ním nakládáno dle dispozic vozového disponenta (v případě vozu železnice) nebo majitele (v případě soukromého vozu). Je to administrativně a personálně náročné, potřebuje to lidi, které to papírování baví, ale přináší to vyšší kvalitu v tom
radeksindy píše:napodobit provoz na skutečné železnici.
V systému dopředu připravených oběhů po pár sejšnách poznáš podle patiny toho kterého vozu, kam jede, protože pořád pendluje to samé. To v tomhle nehrozí: po vyložení je vozu zcela náhodně přiřazena jiná práce. Nejlepší zábavu tenhle systém slibuje na mezinárodních setkáních: pohraniční stanice se promění ve skutečné PPS, kterými nemůže nákladní vlak jen tak projet. Ale jak píšu: je to personálně náročné; máme zatím odzkoušeno v malém.


radeksindy píše:Rozhodně si nemyslíme, že hlavním setkání je jezdit :) Cíle jednotlivých účastníků se liší a v H0 jsou i takoví, kteří chrochtají blahem, když mají řadit, třídit nebo jen organizovat D3. Hlavním cílem u nás je ve smysluplných mezích napodobit provoz na skutečné železnici.

Jasně, to jsme na tom velice podobně, ne-li stejně :wink:
Ale když zaměstnám všechny, co chtějí řadit, třídit a organizovat D3, tím řazením, tříděním a organizováním D3, tak mi pořád ještě zbývají výpravčí dostatečně propustných stanic na hlavní trati, co se při tom budou kousat nudou. No tak je přitížím tranzitními vlaky. To není nic proti napodobování provozu na skutečné železnici: když si vezmu výřez skutečné hlavní trati, tak na ní najdu nějaké tranzitní vlaky, vezoucí vozy, se kterými se nikde v dotyčném výřezu nemanipuluje, které jím prostě jen projíždějí, aniž by kohokoliv zajímalo, co vezou za vozy, odkud a kam.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod cer.t » úte 29 lis, 2011 7:49 pm

Morris Zapp píše: "V systému dopředu připravených oběhů po pár sejšnách poznáš podle patiny toho kterého vozu, kam jede, protože pořád pendluje to samé. To v tomhle nehrozí: po vyložení je vozu zcela náhodně přiřazena jiná práce. Nejlepší zábavu tenhle systém slibuje na mezinárodních setkáních: pohraniční stanice se promění ve skutečné PPS, kterými nemůže nákladní vlak jen tak projet. Ale jak píšu: je to personálně náročné; máme zatím odzkoušeno v malém."

Jen bych chtěl toto tvrzení uvést na pravou míru, aby se zde nevytvářeli fámy, že vozy při provozu s vozovými kartami pendlují pořád na stejných relacích. Tento jev může nastat pouze u vozů, které mají obratové nákladové listy, které se po dojetí vozu do cílové stanice obracejí a odesílají vůz zpět do odesílací stanice a dokonce je u těchto vozů žádoucí. Obratovými nákladovými listy jde simulovat oběh "soukromých vozů", tedy [P] vozů, naproti tomu jsou vozy volného oběhu provozovány dle aktuální potřeby na modulišti. Tedy ostatní vozy (volného oběhu) jezdí po modulišti naprosto náhodně podle toho, co do nich naloží v jednotlivých stanicích a kam je odešlou.
Co není zcela vyřešeno v systému nákladních listů je provoz nákladních vozů na modulišti o více železničních správách, ale to je již jiná otázka. Zde by mohl pan Morris Zapp osvětlit systém TT, ať se můžeme inspirovat a vysvětlit tu zábavu na PPS. Obecně si jinak myslím, že role dispečera na moduliště nepatří, jelikož naprosto není vhodná do období, které modelujeme, a odkazuje celou organizaci provozu na jednu osobu, což se mi zdá omezující.
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Morris Zapp » stř 30 lis, 2011 4:33 pm

cer.t píše:Jen bych chtěl toto tvrzení uvést na pravou míru, aby se zde nevytvářeli fámy, že vozy při provozu s vozovými kartami pendlují pořád na stejných relacích.

Nesnažím se vytvářet fámy, jenom popisuji, jak to funguje u nás. Jestli u vás k tomuhle jevu nedochází, potom gratuluji a rád se nechám poučit.


cer.t píše:...naproti tomu jsou vozy volného oběhu provozovány dle aktuální potřeby na modulišti. Tedy ostatní vozy (volného oběhu) jezdí po modulišti naprosto náhodně podle toho, co do nich naloží v jednotlivých stanicích a kam je odešlou.

Toho bychom rádi dosáhli taky. Jak to děláte?
Jenom připomínám, že systém, ve kterém prázdný vůz odesílám do skryťáku, ve kterém se shromažďují požadavky na vozy, není při větším rozsahu layoutu řešením - to bychom se utopili v divokých rejích protisměrných jízd prázdných vozů.


cer.t píše:Zde by mohl pan Morris Zapp osvětlit systém TT, ať se můžeme inspirovat

Ironie? Proč..?


cer.t píše:...a vysvětlit tu zábavu na PPS.

Jednoduché: sousední železniční správa mi lifruje moje prázdné vozy bez toho, aby se starala, co s nimi budu dělat. Takže v PPS budu muset těm vozům stanovit stanice určení.


cer.t píše:Obecně si jinak myslím, že role dispečera na moduliště nepatří, jelikož naprosto není vhodná do období, které modelujeme

Co to modelujete za období, že v něm nebyli např. vozoví disponenti??


cer.t píše:a odkazuje celou organizaci provozu na jednu osobu, což se mi zdá omezující.

Nikoliv nutně. A i kdyby, potom ten Velký Organizátor :lol: stejně diriguje pouze prázdné vozy, a to jen vozy volného oběhu. Všechno ostatní si řídí přepravci (= majitelé modulů).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » stř 30 lis, 2011 7:33 pm

Hm.... pánové z TT, předpokládám, že modelujete někde přechod III a IV epochy, ale ani tehdy ani dnes tak železnice nefunguje a nefungovala, to není na příspěvek do diskuze to je na delší rozhovor.
Například:
soukromé vozy - vozy jezdily většinou kyvadlové přepravy, přibližně stejné pronajaté vozy
vozy volného oběhu byly rozděleny podle druhu a byly směrovány prázdné do oblastí jejich největšího použití - klasicky uhláky byly směrovány do pánví - ostravsko a severní Čechy....., samozřejmě při tomto směrování bylo možné využít, z místa shromažďování pak podle přihlášek k nakládce rozesílány v daném obvodu, mezi obvody docházelo k vyrovnávkám.....
vozy v cizině - mohly být použity k nakládce vnitro, zahraničí..... tedy názor vrací se mi prázdné je nesprávný.....
Jenom připomínám, že systém, ve kterém prázdný vůz odesílám do skryťáku, ve kterém se shromažďují požadavky na vozy, není při větším rozsahu layoutu řešením - to bychom se utopili v divokých rejích protisměrných jízd prázdných vozů.

to neee...., to je klasické nepochopení systému používaného v H0, naopak je snaha maximalizovat tvorbu nákladního provozu v reálných stanicích moduliště, ty obvody soustřeďování vozů nahrazují skryťáky - rozdělené barvama - ty se rovnají oblastem, typům vozů, železničním správám......, samozřejmě jsou kateogorie vozů jak ve skutečnosti - volný jedoucí do obvodu shromažďování - bez určení - ten můžu po trase použít k nakládce a vozy prázdné jedoucí jako objednávka k nakládce - ty nemohu sebrat k jiné nakládce....., prostě má to spoustu různých špeků...., ale má to samoregulační schopnosti, jak ve skutečnosti

tento systém v mezinárodním provozu má jisté nedostatky a na to byla otázka cer.ta, ta odpověď jde ale zcela mimo :)
Prostě systém musí fungovat bez nějakého "dispečera" který to z moci úředné řídí, tak železnice nefungovala a dnes taky takto nefunguje a myslím, že v H0 je systém provozu nákladních vozů slušně propracovaný, ale je vždy co vylepšovat.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků