Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod cer.t » čtv 10 lis, 2011 3:28 pm

Dovolil bych si malou úvahu na téma délky stanic, jelikož se také kloním k názoru, že se zvětšující se délkou stanice neroste modelářova zábava.
1. nepoměr traťové úseky vs. traťové délky - tento problém je ať už to optický, ale také stavební resp. provozní, protože abychom mohli vlaky délek odpovídajích staničním kolejím schovat alespoň mezi vjezdová návěstidla sousedních stanic musíme mít odpovídají traťový úsek. Navíc vzdálenost vjezdových návěstidel od stanice by měla také korespondovat s délkou staničních kolejí, abych měl kde tu soupravu vytáhnout. Zde tedy vzniká problém potřeby traťových modulů, kterých na všech setkáních, na nichž jsem byl účasten a měl jsem co dočinění s plánováním moduliště, byl vždy nedostatek.
2. problém při stavbě moduliště na setkání - nevím jestli jste si to někdo zkoušeli, ale pánové, pravidelně z toho mám kopřivku, když mám skladát moduly na setkání a pokud se dostanete do problému dlouhé stanice společně s oblouky velkých poloměrů, tak přeji staviteli příjemnou zábavu a láhev dobrého pítí, ať nepříjde o nervy. Protože být ve Lhotce Staré Paky dvě, je ta hala pro ně malá.
3. s delšími vlaky roste tak možná akorát potěcha oka, ale určitě ne zábava, aneb mnohokrát diskutovaný časový problém - ve stanici vše probíhá v čase 1:1, tedy posun, telefonování a veškerá komunikace, tedy jakékoliv prodlužování vjezdových a posunových časů zmenšuje počet vlaků, které stanicí protáhnu. Tento problém je především v nákladní dopravě, kde se dostáváme to časového presu, jelikož manipulace s vozovými kartami a následné posunování a rozřazování je opět časově 1:1. Z toho je občas plynoucí naprosté opomíjení toho co za vůz k tomu skladišti přistavuji a případně jak je pěkně udělaný, protože jsem ještě nerozposunoval všechny vozy a už zase něco jede do protivky (toť mé osobní postřehy - proto radši manipulák na lokálce, kde je méně vozů a je vetšinou více času se vůbec podívat co vezu). Už se sice i vozy řadí ve skrytých stanicích přesně do skupin jak jdou stanice po sobě (a to se mi moc nelíbí), ale i přesto je manipulace v exponovaných, především odbočných stanicích "zajímavá" (pro mě ne).
4. přehled výpravčího o stanici a možnost řídit posun - je to možná můj osobní pocit, ale osobně mám rád, když vidím na obě zhlaví, když nemusím kvůli posunu chodit zbytečně metry sem jen abych odvěsil vůz a zase tam abych přehodil na pultu výměnu atd. Jistý přehled nad stanicí je pro mne výhodou.

To je asi tak vše, co mě v tuto chvíli napadá. Ještě to shrnu, protože se jedná nejen o délku ale i další problémy, protože stále narážíme na ten zkrácený čas, který máme, aby na tom modulišti vůbec něco jezdilo. Obecně problémem nejsou nácestné stanice, ale problémem jsou především dlouhé stanice, které chtějí být zároveň odbočné, ve kterých by se snad mělo řadit a nedej bože mají i nějaké manipulační koleje nebo vlečky, které k tomu všemu nemají vhodně upravené kolejové schéma (často dle skutečnosti, neb tam to není třeba) s možností současně postavených jízdních cest. To je potom pro tvůrce grafikonu a při provozu následně pro obsluhu stanice hrob a pro ostatní zúčastněné v provozu špunt, který způsobuje nudu v ostatních částech moduliště.

Moje osobní preference délek staničních kolejí jsou tak někde kolem 2,4 až 2,8 m, pak už to pro mě ztrácí smysl (pro místní trať samozřejmě stačí i 1,8 m). Chtěl bych případné stavitele stanic požádat o trochu soudnosti a říct jim, že někdy méně je více, to si myslím platí i pro délky staničních kolejí, resp. kvalita a né kvantita je pro naši hru to rozhodující, tedy opuštme už to těžkotonážnické hnutí ;)
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod milan ferdián » čtv 10 lis, 2011 5:43 pm

cer.t píše:Moje osobní preference délek staničních kolejí jsou tak někde kolem 2,4 až 2,8 m, pak už to pro mě ztrácí smysl (pro místní trať samozřejmě stačí i 1,8 m).

Já to stále tvrdím,jsme nejideálnější modulová velikost N/1:160 :mrgreen:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11825
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod Tomas_C. » čtv 10 lis, 2011 6:40 pm

A tak nastává otázka....
Je v pořádkku, že čas běží rychleji, když lidi makaj a myslí stejně pomalu??????? :?: :?: :?: :?: :?:
Pokud to má být o zábavě a simulaci nějakého provozu tak ten čas by neměl být tak rychlý...druhá věc je sestavení layoutu tak a z takových částí (stanic) aby to bylo vše smyluplné a tyto špunty nevznikaly..no a když už vzniknou, tak at ti co se zrovna nudí, jdou raději studovat předpisy...nebo snad myslíte, že v reálu co se tu napodobuje je to jinak....???
Takže doporučuji býti ortodoxní při výběru stanic do layoutu nebo se držet jedné konkrétní trati..tak jak to máme v úmyslu my...k nám by jste nějakou tu starou paku zcela jistě nedostali i kdyby byla sebelépe zpracovaná..prostě se k naší lokálce nehodí....
Ale jinak to neberte nějak kriticky...fandím Vám a měřítko neodsuzuji, ale respektuji...
S pozdravem Tomáš
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod cer.t » čtv 10 lis, 2011 7:22 pm

No, zkusím objasnit...

Ad Milan Ferdian
Je úplně jedno jaké měřítko použijete, protože vozidla by měly jezdit +/- odpovídající rychlostí měřítku, takže je vše ve stejném problému jako ve velikosti H0, jediný rozdíl je v délkách traťových úseků, jejichž délka se k poměru k dlouhým stanicím nahání v eNku mnohem lépe.

Ad Tomas_C
Zkrácení času je také irelevantní, klidně to můžeme jezdit v čase 1:1, to zkrácení je tam pouze ilustrativní a pouze navozuje atmosféru průbehu dne. Kdybychom totiž jezdili jako ve skutečnosti, tak se neskutečně nudíme, protože tam pojede vlak jednou za půl hodiny (a to ještě pojede minutu, protože máme nemodelově krátké tratě), ale zato budeme mít čas na posun. Takže pokud chceme, aby na modulišti něco jezdilo, tak holt musíme zmenšit čas, který se věnuje posunu a zároveň ho udržet v relativně rozumné úrovni, aby z toho nebyl úplný paskvil, resp. tramvajka. Proto více této možnosti odpovídají menší stanice, kde je časová náročnost posunu menší a tedy je zde více času na nahuštění provozu, tak aby se nám na modulišti něco hýbalo. V tom tkví veškerý problém, není to ani v modelovém měřítku ani ve zkrácení času, jen v tom, že chceme, aby se kolem nás něco dělo.
V celém tomto je více zajímavý provoz na D3 (neobsazených stanicích), protože tam nikomu nevadí, že přes stanici neprojede např. 15 minut vlak, což však u obsazených stanic je velká nuda.
Co se týče dosazení Staré Paky a vůbec míchání stanic z různých koutů Česka, Slovenska, Polska a celé evropy - proto se dělají setkání, abychom poznali něco jiného a setkali se s jinými modeláři a tím vším se bavili a rozšiřovali obzory. Samozřejmě, že když se použijí u sebe OstraMácké stanice Jeseník, Lipová, Javorník apod., tak to je pěkné, ale podmínkou to nění, a určitě na ničem takovém nemá smysl lpět.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod Tomas_C. » čtv 10 lis, 2011 7:41 pm

Tak potom není třeba zoufat nad tím, že ten přinese to a ten ono....to jsou mínusy modulovky, mimo jiné...někdo chce velkou stanici dlouhou a v poměru měřítkovou a druhej má málo místa tak přinese zase kratičkou staničku...a ono tady ani nejde o stanice, ale o traťové moduly tolik podceňované tam měl jít všechen apel...jenže VONI chcou všichni tu svoji staničku...no a pokud to není trošku organizovaný tak to dopadá takto...Je to trochu škoda, ale to je bohužel uděl modulovky...
Ps: i přesto si myslím, že lze modulovku trochu povznést...stačí když se autoři modulů zamyslí a vytvoří jedno soumodolí nebo výsek traťě ze dvou či tří modulů..stejně jak dělají ty své posvátné stanice...
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod cer.t » čtv 10 lis, 2011 7:49 pm

No traťové moduly jsou nedostatkovým zbožím, ale neřeší problém velkých stanic. Zde problém zůstává, viz moje předcházející příspěvky. A pokud se jedná o spojité traťové úseky pár se jich dá snést při stavbě moduliště, ale být jich víc tak se stavitel moduliště na to může rovnou vysr...., protože nemá šanci smysluplně zaplnit prostor. Pro pěknou zábavu stačí už různá přechodová rozhrání...
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod Mcx » čtv 10 lis, 2011 8:01 pm

ad Tomas_C - To že každý donese svých pár modulů je předností nikoliv záporem modulů - to zde došlo k nějakému nepochopení o co na modulech jde. V tom je celý přínos a s organizací provozu to nemá nic společného. Organizace provozu je dána grafikonem.
Přesněji diskuze byla o tom zda provozovat stanice a vlaky větších délek - řekněme 3 metry a více je přínosem pro provoz či nikoliv.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2617
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod Tomas_C. » čtv 10 lis, 2011 8:21 pm

Možná tu trochu bourám mýty modulovky a její výhody či nevýhody...jak se to vezme...chápu vše velice dobře...jen jsem chtěl říct to co jsem řekl a MODULOVCE zdar...ač mé přání je ji někam posunout.
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod Mcx » čtv 10 lis, 2011 8:37 pm

Modulovka žádné mýty nemá :-)
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2617
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod Dan Buchtela » čtv 10 lis, 2011 10:07 pm

cer.t píše:No traťové moduly jsou nedostatkovým zbožím...

Buď trochu konkrétní, protože tohle není obecným nedostatkem modulovky, jak by to dle diskuze tady mohlo vypadat. Možná je to problém jen některých skupin či měřítek, ale není to obecný problém modulovky!
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1175
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod Ferda » čtv 10 lis, 2011 10:30 pm

Docela zajímavá debata, tak taky zkusím něčím přispět.

Zaprvé musím konstatovat, že Frýdlant bude tak nebo tak. Už se do něj investovalo dost na to aby se dokončil a jestli se někdy objeví na setkání ukáže čas.
Další stanicí ve výstavbě je Ostrava-Střed a i ta je v podobné velikosti. Nicméně tato stanice je dost specifická. Má 4 dopravní koleje, jednu objízdnou a 2 koleje nákladní skupiny. Navíc je tam přímé napojení na vlečkový areál "Karolína" a na "dolní oblast Vítkovic" Na první pohled se zdá, že je to stanice na dvoukolejné trati (a dnes tomu tak opravdu je), ale v bobě, kterou modelujeme to byla jednokolejka a souběžné koleje sloužily jako výtažné. Čili do layoutu lze zařadit na dvoukolejku, nebo jednokolejku a v obou případech lze provozovat bohatý posun prakticky bez ovlivnění standartního provozu stanice a to i v prostoru nákladní skupiny, kde jsou koleje docela krátké (cca 1,8 m).
Přehlednost obou těchto stanic si dovolím hodnotit jako "v rozumných mezích" a obsluha lze jistě vyřešit jako jednomužná s možností samostatného posunu. Mechanické ovládání výhybek s výměnovými zámky v tomto případě opravdu není rozumná volba.

Mcx má pravdu v tom, že délka mezistaničních úseků mezi takovýmito stanicemi musí být přiměřeně zvětšena.

K věčným steskům stran nedostatku traťových modulů si dovolím připomenout, že do Lhotky jsme přivezli pouze traťové moduly. Těmi jsme začali a budeme v jejich stavbě vesele pokračovat. Stanici nemáme hotovou dosud žádnou a chvíli ještě mít nebudeme. Zato traťových modulů už pár máme a další jsou ve výrobě. Takže v tomto směru nemáme problém.

Ohledně soumodulí jsme zvolili takovou střední cestu. Skály na našich modulech jsou typickým příkladem našeho uvažování. Je to soumodulí složené ze čtyř modulů. Všechny mají rozhraní dle FREMO i když i takové, které se u nás moc nepoužívají. Nicméně tyto čtyři moduly lze sestavit buďto do oblouku 180°, nebo do "es" a na obou koncích je rozhraní rovina. V plánu jsou další dvě soumodulí ze dvou kratších modulů s čely rovina/násep, které půjdou použít samostatně, nebo společně, nebo v kombinaci se Skálou. Takže jedno téma je rozloženo na větší délce, různá čela umožnila bohatě se vyřádit při tvarování krajiny a zároveň se zachovala rozumná možnost zařazení do layoutu. Podobným příkladem je soumodulí "levý násep - (propustek) - pravý násep". Opět je možno sestavit do oblouku, nebo do "es", případně vypustit střední (propustek). V tomto stavu byly použity ve Lhotce.

Ještě něco k modulovce jako takové. Modulovka je krásná právě v té rozmanitosti. Každý přidá trochu "svého" a vznikne něco, co by jeden modelář ani jedna skupina sama o sobě nikdy nemohla stvořit. Asi právě proto, že takto je celek tvořen lidmi s různým názorem na věc.
Když jsme začali dělat moduly, tak jsme vlastně o nich moc nevěděli. Moduly jsme znali jen z internetu a až později jsme zjistili, že normy byly v podstatě okopírovány z FREMA a v českých podmínkách se používají velmi volně. Těžko nám pak vyčítat, že nejmenší poloměr použitý na našich modulech je 1435 mm a že to je při stavbě layoutu poněkud omezující. :wink: Totéž platí o velikosti stanic. Dobře míněné poznámky Milana Ferdiána o megalomanech jsme brali spíš jako jeho obavu, že to nikdy nedokončíme. Nabyli jsme dojmu, že větší stanice se u nás moc nestaví spíše z důvodu omezení jednotlivých modelářů co se týče prostoru, či financí. Věčné stesky na tyto dva limitující faktory zde čteme skoro denně. My jsme až tolik omezeni nebyli a tak jsme se do toho pustili. Holt, když se jeden dočte, že stanice na hlavní trati by měla mít nejméně dvě koleje o délce nejméně 4,4 m a nikdo mu neřekne, že je to hloupost, tak se nedivte.

Tak jsem se zase jednou pořádně vykecal a můžu se s chutí pustit do další činnosti. Každopádně setkání modulářů je krásný způsob trávení času a rád se toho opět zúčastním.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod cer.t » pát 11 lis, 2011 5:17 am

Ad Dan Buchtela
Jasně budu konkrétní: H0 - střední evropa - Polsko, Česko, Slovensko (všechna setkání na kterých jsem byl přítomen, případně jsem měl co do činění s tvorbou moduliště), ale předpokládal jsem trochu důvtipu čtenářů, když jsme v diskuzi o stanici H0, navíc jsem zde uváděl délky kolejí, kde jsem taky neuvedl měřítko.
Jinak nevím jak v ostatních měřítcích, ale budu velmi závidět, když mi napíšeš, že traťové useky mezi stanicemi máte 5-ti násobkem délky staničních kolejí a ještě jste nepoužili všechny nabízené moduly (ale asi je pravda, že se zmenšujícím se měřítkem je tento problém menší, vzhledem k menší prostorové náročnosti)
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod Mcx » pát 11 lis, 2011 5:45 am

No, Fofros asi už z nás dostal kopřivku :D Spíše jsme ale mluvili o osobním pocitu - s velikosti projektu, díla se nezvyšuje modelářovo potěšení. Má to svá úskalí, ale nejdříve je potřeba dílo dokončit a pak se ukáže.
Délka staničních kolejí v hlavní trati 4,4 metrů, hm...samozřejmě to neznamená automaticky délku vlaku 4,4 metr, ale jestli toto nevzniklo z hnutí .... kdo dá víc.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2617
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod mlha » pát 11 lis, 2011 7:06 am

Souhlasím s tím,že traťových moduků je nedostatek,proto pokračujeme v jejich stavbě dál,ale jedna připomínka k názoru stavíme traťové moduly pro naši lokálku,vím,že stanice budete mít taky,ale nikde na světě není trať bez nádraží,bez toho se asi nikdo neobejde.
Ke stanici Satrá Paka,stanice je pěkná a musím říct,i když způsobovala problémy na setkání k provozu patří,možná by jenom chtělo její obsluhu přepracovat,používáme stanice řízené pc,už to je zjednodušení obsluhy
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Frýdlant nad Ostravici - modul stanice

Příspěvekod Mcx » pát 11 lis, 2011 3:31 pm

Ahoj, těším se na test PC ovládání stanic v grafikonu na setkání v Hluku. Samozřejmě nahrazení ovládacího provizoria v Pace něčím pořádným by zkrátilo ovládací časy a přehmaty - takže určitě by to bylo plus.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2617
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků