Irudzi píše:Michal Šuhajda píše:Smyčka zbytečně zabírá místo, zejména pokud chceš dodržet rozumné poloměry a ve výsledku obrací i řazení celé soupravy.
Jednoduchý skryťák stačí i s jedním zhlavím a kusými kolejemi. Aspoň si obsluha víc zaposunuje
.
Smyčky používáme a používat 100% budeme, že by nějak zabíraly v místnostech 15x8m a větších místo
se mi nějak nezdá
, poloměry to snad na smyčce, která MÁ ZA ÚKOL OTOČIT SOUPRAVU není potřeba
řešit a poloměr je tam minimálně R=500mm. Tak že tato připomínka je zřejmě poněkud mimo.
Nechci tu rozpoutat jakoukoliv váku pro/proti smyčkám. Sám je používám(a používat budu) u domácího kolejiště i v návrzích pro ostatní. Jsou dobré pokud si chce člověk jezdit a nechce posunovat ve skrytých částech (i proto, že se tam většinou špatně leze, protože jsou většinou schované někde pod terénem.
Rozdíl mezi domácím kolejištěm a modulovkou je v tom, že zatímco doma mám SN opravdu pod krajinou, většina SN na modulovce jsou vidět, jen se všichni tváří, jako že tam nejsou
.
Tedy přístup k nim je dobrý a dá se tam dobře manipulovat s vozy i lokomotivami. Taky se ve většině skryťáků se posunuje víc, než v kterékoli jiné stanici v layoutu.
Je to dáno i tím, že SN by nemělo být je nějakou zásobárnou souprav, ale SN by měla zastoupit zbytek železniční trati nebo sítě. Tedy řazení zejména nákladních vlaků by se mělo měnit. A když už budu měnit řazení znamená to posun. Když už posunuju, můžu i objet a pak je smyčka zbytečná.
Pro Irudziho:
Jsou modeláří, kteří upravují vozidla dle projížděného poloměru, který bývá větší než je uvedených 500mm (fixování kulisy, spřáhla na krátko, upravené stupačky atd.)
No a takovým vozidlům vadí i "neviditelný" malý oblouk vadí.
I při poloměru 500mm je to cca 1100mm široký díl, který vyrůstá z /podstatně užších modulů a někam se vejít musí. Mmch 15x8 to na moc velké moduliště není
K otočení soupravy:
Může to být výhoda třeba u parních loko, protože není nutné uvažovat s točnou. Ale u moderních trakcí už se v koncových stanicích lokomotivy neotáčejí a hlavně je zvykem, že vlaky jezdí vždy v určitém řazení (např. Plzeň - Praha je to lokomotiva, A, BDx, B,B,B,B. Opačně je řazení za lokomotivou B,B,B,B,BDx,A, protože souprava přijede do Prahy, lokomotiva ji objede a vrací se zpět. Jo dají se používat symetrické soupravy, ale....
U nákladních vlaků se ve skryťáku stejně předpokládá rozřazení a poskládání znovu. viz výše.
Jinak ať se každý rozhodne dle toho co mu vyhovuje.
Mě posun v SN baví snad víc než ježdění.
Ještě pro Mirka a ostatní.
stavba větších dílů, proč ne, větší stanice se ani jinak dělat nedá. Ale u trati je lepší větší flexibilita, protože z velkých celků se hůř skládá dohromady layout.