Moduly Brno

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » úte 03 říj, 2017 2:18 pm

Kamarádi modeláři, poznačte si do kalendáře datum tohoto pátku, 6. 10. 2017. Kromě toho, že zmíněného dne vychází nová česká hra o vláčcích Mashinky, můžete využít svůj volný večer a navštívit naši bandu nacházející se v brněnském hostinci Slunečnice. Těšíme se na vás.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Morris Zapp » pát 13 říj, 2017 2:02 pm

Dneska jsem se po těch vašich "modulech" zase jednou svezl: velice podařená lokálka! A ty foliáže, kterými jsou potaženy okolní kopce: ta úžasná barevnost*) a ty povrchové struktury! Prostě dokonalé! Chápu, proč jste si vybrali zrovna tenhle námět... Doufám, že se vám tohohle ducha daří převádět do modelu... :wink:

*) konspirační teoretici ovšem tvrdí, že podzim není barevnější, než ostatní roční období: to jen ilumináti na podzim přimíchávají do chemtrails více LSD, abychom ten nástup zimy lépe snášeli :mrgreen:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » pát 17 lis, 2017 7:44 pm

Před nedávnem jsme přáli Milanovi zdraví a brzký návrat. Podařilo se.

Obrázek
Naposledy upravil D dne čtv 16 kvě, 2019 3:25 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Tomas_C. » stř 22 lis, 2017 5:31 pm

Pár krásných fotek z našeho provozního setkání k nahlédnutí zde: http://www.myphoto.cz/moduly-brno-listopad-2017-pozorice/
Vzácného hosta tam neuvidíte, ale zato parádní noční snímky Pavlovic...
...jo a článek je již ve výrobě....
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » ned 26 lis, 2017 9:00 pm

O prodlouženém víkendu 16. – 19. listopadu 2017 proběhlo tradiční provozní setkání klubu Moduly Brno.

Čtrnácté provozní setkání v Pozořicích

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod milan ferdián » pon 27 lis, 2017 9:30 am

Bylo nám ctí a potěšením se zúčastnit vašeho setkání v Pozořicích.Milan a Věra
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Morris Zapp » pon 27 lis, 2017 10:46 am

Pánové,

máte to moc pěkný!

Mohu-li nějaké dotazy..?

- "čtvrtinové sešiťáky": strojvedoucí reptají tak nějak ze zásady, každý chce raději jezdit to, co zrovna nemá (srov. např. se ženami :mrgreen: ). Osvědčuje se dělat směny co nejkratší, klidně i na jeden vlak: strojvedoucí odjede jeden vlak a jde si "ke strojmistrům" v podstatě náhodně vylosovat jiný. To má ale dva zádrhele: jednak to spotřebuje víc lidí, než je nejnutnější minimální provozní potřeba, druhak to způsobuje chaos třeba na D3. Tak mě zajímá ta vaše metoda: jak to v praxi funguje? To všechny vlaky musí v 6:00, 12:00, 18:00 zastavit ve stanicích?

- podlezací most: zajímavý nápad, dělat to z hliníku :idea: My je máme vesměs z překližky. Nebudete mít mechanické problémy na spoji hliníkového těla s dřevěným čelem?

- čištění kolejí: jako zcela vyhovující se nám ukazuje čištění kolejí každé (skutečné) ráno před začátkem provozu. Ono to do zítřka vydrží. Hnací vozidla podle mého skromného názoru nemá smysl za provozu čistit: jak začne lokomotiva kulhat, odchází "do šrotu" a místo ní nastupuje jiná. Lokomotiv je dost.

- úsekový dělič se dvěma voltmetry: zajímavé! Co ty voltmetry vlastně měří a kdo se jejich údaji řídí? Strojvedoucí?

- "cenění strojvůdci": ano, zákonitý vývoj. V počátečních fázích vývoje klubu členstvo sedí a čeká, až na ně vyzbyde nějaký vlak. Postupně si členstvo opatří moduly stanic, moduliště se rozroste, vlaků přibyde a najednou nemá kdo jezdit... Nezavedeme nějakou meziklubovou výpůjční službu na strojvedoucí? :wink:

- "povinnost skládat zkoušky z železničních předpisů jakožto podmínku přijetí do spolku": to zní zajímavě! :mrgreen: Kde to mají?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » pon 27 lis, 2017 11:47 am

Morris Zapp:
čtvrtinové sešiťáky
Pojem čtvrtinové berte prosím s rezervou. Turnusy jsme se snažili dělat tak, aby byly zajímavé, a přechod mezi jednotlivými vlaky byl dostatečně komfortní z hlediska nějaké vaty při krytí zpoždění a docházkové vzdálenosti i času k druhému vlaku. Samotný turnus trval 4 - 6 hodin modelového času. Někdy to byl jeden manipulák, někdy 3 Os a 2 Pn vlaky.

Problémy s nedostatkem strojvedoucích nám sešiťáky nezpůsobovaly, k vlakům chodili průběžně. Změna strojvedoucího probíhala vždy v cílové stanici daného vlaku, dále pokračoval pod jiným číslem.

Sešitové jízdní řády se u nás nelosují náhodně, ale vydává je pověřená osoba, která dohlédne na to, že manipulační vlaky obslouží zkušenější osoba.

Samotnému mně připadá 1,5 hodin reálného času jako nejvyšší únosná doba k udržení pozornosti a napříště budu lobovat za aspoň několik ještě kratších oběhů. Abych je, jako vždy při plnění dalších povinností, nemusel nutit v průběhu jízdy jiným kolegům.

čištění
Lokomotivy v případě potřeby také ihned měníme.

měřáky
Měřáky zobrazují hodnoty napětí v každém z úseků s jiným DCC zesilovačem a v případě velkého rozdílu signalizují chybu. Slouží především klubovým elektronikům, kteří je berou jako další prevenci před opékáním lokomotiv.

cenění strojvůdci
V klubu máme potřebu strojvedoucích plně pokrytou. Svým členům nezakazujeme účast na cizích setkáních, takže pokud nás někdo zve na provozní setkání, dáváme to ihned vědět všem členům a ti se podle svého zájmu už zařídí.

zkoušky
Máme takové indicie, můžeš klidně hádat. Ale rozebírat to tady nebudu.

podlézací mosty
Zdání klame, hlavním materiálem mostu je překližka. Čelo je pevně spojeno s traťovým nosníkem šrouby a lepením a vyztuženo třemi trojúhelníčky lepením. Traťový nosník je vyztužen dvěma profily L z hliníku, které jsou k nosníku přišroubovány zespodu a tvoří žlábek evokující U profil.
Přílohy
most-1.jpg
most-1.jpg (47.54 KiB) Zobrazeno 6383 krát
most-2.jpg
most-2.jpg (51.39 KiB) Zobrazeno 6383 krát
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Morris Zapp » úte 28 lis, 2017 11:11 am

"Samotný turnus trval 4 - 6 hodin modelového času. Někdy to byl jeden manipulák, někdy 3 Os a 2 Pn vlaky."
Jo, tak tohle děláme taky.

"Problémy s nedostatkem strojvedoucích nám sešiťáky nezpůsobovaly, k vlakům chodili průběžně."
V řadě případů mám GVD ´utažený natěsno´, tzn. počet zároveň se pohybujících lokomotiv přesně odpovídá celkovému počtu účastníků setkání mínus počet lidí ´pozemního personálu´(výpravčí apod.). To potom je potřeba dělat směny na 24 hodin, jinak se ti lidé nevyužijí dostatečně efektivně a budou chvílema chybět.

"Změna strojvedoucího probíhala vždy v cílové stanici daného vlaku, dále pokračoval pod jiným číslem."
To je rozumné; z napodobování skutečné železnice ve formě ´střídání na ose´jsem vyléčen: strojvedoucí z toho zmatkují. Zlaté pravidlo: jeden strojvedoucí = jedno číslo vlaku.

"Sešitové jízdní řády se u nás nelosují náhodně, ale vydává je pověřená osoba, která dohlédne na to, že manipulační vlaky obslouží zkušenější osoba."
Samozřejmě. Tou náhodností jsem myslel to, že nemůžu dopředu vědět, jaký vlak mě na vrchu hromádky ´k odjetí´ u strojmistrů čeká.

"Samotnému mně připadá 1,5 hodin reálného času jako nejvyšší únosná doba k udržení pozornosti a napříště budu lobovat za aspoň několik ještě kratších oběhů. Abych je, jako vždy při plnění dalších povinností, nemusel nutit v průběhu jízdy jiným kolegům."
Tak tohkle neznám: při dodržení nějaké míry pestrosti práce strojvedoucího (hlavně nedělat lokálky typu motorák tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - tam - zpátky - ...) mi připadají strojvůdci neustále pozorní a čerství...

"zkoušky
Máme takové indicie, můžeš klidně hádat. Ale rozebírat to tady nebudu."
Hádal bych, že ty indicie vedou k jedné sekci, jejímž jsem sám členem - o nás jdou někdy až neuvěřitelné fámy. Na všechno je předpis, pokud možno psaný archaickým jazykem, ze kterého jsou členové před přísnou komisí zkoušeni - ano, takové fámy je potřeba podporovat: vyvrátit nejdou, tak ať je alespoň prča 8)

"podlézací mosty
Zdání klame, hlavním materiálem mostu je překližka."
Aha, dík. Měl jsem původně zato, že celé tělo toho mostu je z Cimrmanova materiálu budoucnosti.
Ale koneckonců to je zajímavá myš Lenka - nechat si to celé svařit z hliníku i s čely. Akorát jak k tomu přichytit pouzdra na čepy..?

"úsekový měřič"
Aha, měříte amplitudy napájení v kolejích (jak? Na kondenzátoru za diodou?) a okometricky je porovnáváte. To ale strojvedoucí za jízdy nedělají, ne? Takže by to mělo mít smysl jen zkontrolovat při oživování moduliště..?
Ale rozumím dalšímu vývoji směrem ke kontinuálnímu hlídači průběžně vzniklých poruch - tady ovšem podle mého názoru voltmetr jako výstup nestačí, chce to nějaké dobře viditelné varovné světlo, lépe bzučák, nejlépe pak zkratovač napájení, aby byl provoz přes ohrožený styk spolehlivě zastaven do odstranění závady...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod teleke z tölökö » úte 28 lis, 2017 12:19 pm

Morris Zapp píše:"podlézací mosty
Zdání klame, hlavním materiálem mostu je překližka."
Aha, dík. Měl jsem původně zato, že celé tělo toho mostu je z Cimrmanova materiálu budoucnosti.
Ale koneckonců to je zajímavá myš Lenka - nechat si to celé svařit z hliníku i s čely. Akorát jak k tomu přichytit pouzdra na čepy..?

Proč aluminium ? Překližka je dobrá. Na mých mostech je trochu prostoru i zespodu (ty svislice vedou kousek níž, než je nosná deska) - jsou tam kromě X1 vodičů i dvě malinkaté lišty (10 x 15 mm ?), do kterých se schovává X3 kabel, telefon, atd. Prodlužovačka tedy ne, ta by to utrhla.

A kdyby se někomu zdál ten most u zdi divný, tak to se nezdá, to je schválně, je na něm spád 25 mm.
Přílohy
mosty.jpg
Uživatelský avatar
teleke z tölökö
 
Příspěvky: 14
Registrován: úte 01 lis, 2016 8:29 am

Re: Moduly Brno

Příspěvekod airwar » úte 28 lis, 2017 3:14 pm

Já bych především zdůraznil, že jako modeláři, ale i jako účastníci provozních setkání jdeme postupnou cestou, krok po kroku, a když předchozí funguje přidáváme další bod do pravidel naší hry... a postupně se všichni učíme. Jak to učení probíhá, vidím nejlépe na svých dětech, před třemi čtyřmi lety byly jako strojvůdci celkem problémoví, dnes i při svém relativně nízkém věku už zvládají i manipulační vlaky. A ta hra je baví, a ví že součástí hry je i to dojet do koncové stanice, tam provést manipulaci z vlakem, odevzdat vozy a vozové karty, "vypnout" lokomotivu a vrátit "techičák a klíčky".

Pokud jde o personál, díky tomu jaké reálné tratě stavíme, nikdy asi nebude trpět nedostatkem personálu, na "hlavní" trati máme v reálu dvě koncové a čtyři průběžné stanice. Na modulišti jsou koncové stanice řešeny skryťáky a ty obsluhu nepotřebují, ze čtyř reálných stanic zatím stojí tři. Na odbočných větvích, máme potencionálně dalších pět stanic, v modelovém reálu máme dvě. Na každém setkání je kromě majitelů stanic i cca. deset modelářů co žádnou stanici nemají, plus připočtěte cca. šest sedm dětí schopných řídit vlak... a na modulišti máme cca. 8-10 vlakových souprav, takže se logicky polovina strojvůdcovského personálu "nudí". A k tomu připočtěte i to, že to že někdo stanici postavil, nutně ještě neznamená že ji při setkání obsluhuje, já se za tři dny k obsluze své stanice ani nedostal, koegové Tomáš C. a Mirek P. jsou na tom podobně.

Hlavním motem našich provozních ježdění je hlavně pohoda, stres je zakázaný. :D
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Morris Zapp » úte 28 lis, 2017 6:31 pm

"signalizován sirénkou"
Uznale mručím - to samé chci už roky vestavět do svých spaxů, ale samo se to né a né udělat... :lol:

"Osobní vlak bereme jako záruku jednoduché obsluhy začátečníkům"
V tom jsme zajedno: naši začátečníci se mohou vyzačátečníkovat na hlavní trati na Eine Bunte TT-Palette 8) vlaků Os, Sp, R, Pn, Vn, Sn, Rn, NEx... No lokálku raději nepouštět ani s nekomplikovaným motoráčkem, protože na lokálkách často číhají zavilé lichoběžníkové tabulky :wink:

"Čekající fírové diskutují, fotografují, občerstvují se a kochají."
U nás jsou lidi spíš toho názoru, že práce i nemalé finance, vložené do uspořádání setkání, se nejlépe zúročí provozem. Diskutujeme a občerstvujeme se při jiných příležitostech... Ale v pořádku, proti Gustovi žádná disputace.

"jako modeláři, ale i jako účastníci provozních setkání jdeme postupnou cestou, krok po kroku, a když předchozí funguje přidáváme další bod do pravidel naší hry... a postupně se všichni učíme."
Naprostý souhlas.

"koncové stanice řešeny skryťáky a ty obsluhu nepotřebují"
:?: :shock:
Kdo třeba dá odhlášku za vlakem, co dojel do skryťáku a nabídne, nebo přijme nabídku dalšího?
Kdo zpracuje nákladní listy došlých vozových zásilek a přeřadí je do správných výchozích vlaků?
Kdo přeřadí soupravy končících vlaků osobní dopravy tak, jak GVD stanoví pro následující vlaky výchozí?

"Na každém setkání je kromě majitelů stanic i cca. deset modelářů co žádnou stanici nemají"
Ty potvory si možná časem nějakou postaví... :wink:

"plus připočtěte cca. šest sedm dětí schopných řídit vlak..."
Kolik let už to děláte? Ony ty děti rostou a najednou mají vlastní životy. Třeba můj synek, původně velice aktivní strojvedoucí, teď říká, že na setkání moc rád přijede, když mu zaplatím letenku...

"A k tomu připočtěte i to, že to že někdo stanici postavil, nutně ještě neznamená že ji při setkání obsluhuje"
To znám: třeba já jsem nejspokojenější, když moje stanice je dopravnou D3... 8)

" stres je zakázaný. :D"
Já z vás ten stress vytluču, i kdybych vás měl zavřít, až zčernáte! :lol:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » úte 28 lis, 2017 6:44 pm

Morris Zapp:
> koncové stanice řešeny skryťáky a ty obsluhu nepotřebují
Opravdu nepotřebují.

  1. Výhybky si staví strojvedoucí každého vlaku, je to primitivní.
  2. Odhlášku po příjezdu dá strojvedoucí každého vlaku, je na to naučen.
  3. Nabídku před odjezdem dá strojvedoucí každého vlaku, je na to naučen.
  4. Obsazenost tratě skryťák-stanice hlídá v deníku výpravčí přilehlé stanice, stejně jako jiné přilehlé úseky. Nepustí vlak z nebo do skryťáku, pokud je jiný neodhlášený na cestě. Nemusí dávat odhlášky směr skryťák, není komu, jen si ji po příjezdu vlaku zaznačí v deníku.
  5. Nákladové listy a přípravu vlaku na další jízdu provede strojvedoucí manipulačního vlaku po svém příjezdu, je na to naučen.
  6. Osobní vlaky jezdí ve stejném složení a žádnou manipulaci nepotřebují.
  7. Průběžné nákladní vlaky maximálně střídají lokomotivu, v sešitovém jízdním řádu je vždy pokyn, ze které soupravy na kterou přechází.
  8. Dispečer občas obhlídne skryťáky a provede výměnu nákladových listů, vozů, lokomotiv nebo i celých souprav za jiné.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod milan ferdián » úte 28 lis, 2017 6:49 pm

Morris Zapp píše:
"koncové stanice řešeny skryťáky a ty obsluhu nepotřebují"
:?: :shock:
Kdo třeba dá odhlášku za vlakem, co dojel do skryťáku a nabídne, nebo přijme nabídku dalšího?
Kdo zpracuje nákladní listy došlých vozových zásilek a přeřadí je do správných výchozích vlaků?
Kdo přeřadí soupravy končících vlaků osobní dopravy tak, jak GVD stanoví pro následující vlaky výchozí?


Na to ti odpovím třeba já.Po celou dobu setkání jsem sloužil v dopravně Kobylí.Skryťák Zaječí byl v mém obvodě.Každý
odstupující nebo nastupující manšinfíra měl povinnost mi volat do stanice,tedy řečeno odhláška/nabídka.Bez této procedury vlak nesměl na trať a ani jednou se mi nestalo,že by mi někdo z manšifíru bez nabídky vjel na trať.V tom byly kouzelné děti,kdy svým tenkým hláskem,ale vážně mi hlásili odhlášku nebo nabídku vlaku.

Na dvě další tvé otázky,ti odpoví určitě fundovatější než jsem já a teď již čtu,že ano.

Potvrzuji jen to,co již předřecníci napsali,pohoda,pohoda,pohoda :mrgreen: :wink: .Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod MirekTT » úte 28 lis, 2017 7:01 pm

Morris Zapp píše:Já z vás ten stress vytluču, i kdybych vás měl zavřít, až zčernáte! :lol:

Tak odsud vítr fouká :lol: :lol: :lol: My jsme to tušili :roll:
Skoro dvě stránky opět a tradičně nevěřícně kroutíme hlavou :mrgreen:
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2564
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků