Moduly Brno

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » stř 23 lis, 2016 1:18 pm

Asi bych se netrápil popletenými stanicemi.

Význam je jasný, počet lokomotiv je omezen významem tratě.

Jak fungují oběhy u nás na modelové lokálce:
  1. páteřní trasa
    1. Os 1 jede celou trať skryťák - skryťák.
    2. Os 2 tvoří pár k Os 1, potkávají se zhruba uprostřed.
    3. Mn 1 obsluhuje první skryťák uzavřenými vozy.
    4. Mn 2 obsluhuje druhý skryťák otevřenými vozy, předávka vozů uprostřed.
    5. Pn projíždí celou trať skryťák - skryťák.
  2. odbočná větev delší
    1. Os 3 jezdí trasu odbočky s přípojem na Os 1/2.
    2. Mn 3/Vn/Lv/Pn jako Mn obsluhuje odbočnou trať s předávkou vozů Mn 1 a Mn 2, vyrovnávka pro Pn vlaky odbočná větev - skryťák, občas vozí sezónní plodiny i jinde.
  3. odbočná větev kratší
    1. Os 4 jezdí trasu odbočky s přípojem na Os 1/2. Původně měl odbočku obsluhovat i jako smíšený vlak nebo Mn, nicméně ho nakonec při manipulaci zastoupila staniční záloha.
Jak jsme během let přidávali do layoutu odbočky, narůstal počet možných vlaků. Nejprve bez odboček jezdilo po trati opravdu jen pět vlaků, další by byly nesmyslné. Občas jsme sice ve skryťáku vyměnili hnací stroj nebo vagóny, ale pořád šlo o ten samý oběh.

Počet lokomotiv dokáží navýšit zálohy ve stanicích, které vypomáhají při posunech. V našem klubu jsou zálohy plně v gesci výpravčích. Na posledním setkání jsme měli dle výše uvedeného 8 řádných vlaků na obězích a 4 lokomotivy jako výpomoc ve větších stanicích.

Samozřejmě je možné vymyslet nějaký mimořádný vlak navíc mimo grafikon, už nám projížděl tratí vlak prezidentský, vojenský, nehodový i odkloněný rychlík. Podobné mimořádnosti dokáží zaběhaný provoz okořenit i zkomplikovat.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Vaclav86cz » stř 23 lis, 2016 5:59 pm

sidlo píše:
Vaclav86cz píše:Krásný příklad je z lokální tratě Havlíčkův Brod - Humpolec, kdy po přijetí ucelenky s plechy do Havlíčkova Brodu se plechy po lokálce tahaly po 3 - 4 vozech do Hustopečí

To bude nějakej překlep.
  • Hustopeče na trati Havlíčkův Brod - Humpolec neleží
  • Nedovedu si představit, že by se z Brodu vypravovali následy pod drátama po třech vozech do Hustopečí s kocourem včele
:lol:

Samozřejmě jsem se přepsal... Obě města leží u dálnice. Do obou vede lokálka a není to tak dávno co to byly D3 obě... Tak jsem se hold upsal a doufám, že ostatní pochopí i se špatnými názvy měst co jsem tím myslel...
A když už jsi nakousnul ty Hustopeče, tak jsem tam 2x v noci potkal manipulak. Takže i tam občas zajede nejakej náklad...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » stř 23 lis, 2016 8:05 pm

D píše:Jak fungují oběhy u nás na modelové lokálce:

To jsou myšleny oběhy hnacích vozidel ? Soupravy asi taky ne, protože nepředpokládám, že na Mn jede ucelená souprava.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » stř 23 lis, 2016 8:54 pm

Mcx:
Ano, oběhem je zde myšlen celodenní výkon hnacích vozidel v návaznosti jízdy tam a zpět v grafikonu. Třeba vlak (lokomotiva) na oběhu Pn vykoná za den 12 průjezdů kolejištěm. Začíná směrem tam jako 64671, vrací se 64670, tam 64673, zpět 64672. Zde končí sešiťák, další navazující si může vzít třeba jiný strojvedoucí. Na konci modelového dne dle našeho GVD skončí vlak na místě, odkud bude druhý den zase začínat.

Strojvedoucí vyfasují sešitový jízdní řád pro daný oběh (6 - 8 hodin modelového času), podle něj si v příslušné stanici najdou soupravu + ovladač. Sešiťák vážeme k jednomu hnacímu vozidlu, přestupy strojvedoucích mezi vozidly zatím nepoužíváme. Osobáky a většina Pn tvoří ucelenku vagónů i lokomotivy. V případě potřeby výměny hnacího vozidla se jen ve skryťáku shodí lokomotiva z kolejí, nahradí se druhou a v ovladači změní pověřený technik adresu.

Použití Roco MultiMaus jako ovladače nám umožnilo na displeji zobrazit přímo druh oběhu, takže strojvedoucí hned vidí, zda ovladač patří k jejich sešitovému jízdnímu řádu, třeba MN-1, OS-3 a podobně. Tenhle systém se nám zatím plně osvědčil.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 24 lis, 2016 6:45 am

D píše:Strojvedoucí vyfasují sešitový jízdní řád pro daný oběh (6 - 8 hodin modelového času),

Jestliže Pn oběh hnacích vozidla je na celý den, pak turnus strojvedoucích je dělený na dva? nebo má šichtu 24 hodin? Není to pro provoz nudné honit jednu soupravu stále se stejnou loko 6 hodin reálného času sem tam. Co vícedenní oběhy hnacích vozidel, či souprav a tím zajištění střídání vozidel ? (chápu, že s Roco mausem to pak asi není jednoduché).

D píše:Použití Roco MultiMaus jako ovladače nám umožnilo na displeji zobrazit přímo druh oběhu, takže strojvedoucí hned vidí, zda ovladač patří k jejich sešitovému jízdnímu řádu, třeba MN-1, OS-3 a podobně.

Ano asi do jisté velikosti moduliště a počtu vozidel je to možné, ale vzhledem k tomu, že pro daný oběh byla na železnici daná nikoliv lokomotiva čísla xy, ale řada hnacího vozidla xy je váš systém málo pružný v možnosti nasazování hnacích vozidel do oběhu.
U vás je identifikace dočasná - vazbou Multimaus - sešiťák, u nás trvalá - klíče od loko (Fred), karta oběhu HV (volně přenositelná v rámci lokomotiv vhodných řad v depu) a sešiťák, dle mého názoru je to tak přužnější a asi i lépe odpovídá skutečnému provozu na železnici. A tak není problém mít vícedenní oběhy hnacích vozidel (což mimo jiné znamená, že v daném dni není oběh uzavřen - tedy loko se nevrátí na výchozí místo), stejně se soupravami.
Jak řešíte poštovní, spěšninové.... vozy?
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » čtv 24 lis, 2016 8:03 am

Mcx:
Strojvedoucí nastupují na 6 - 8 hodin modelového času. Tomu odpovídá sešitový jízdní řád, který po dané době končí a pokračuje na dalším. Vlaky Os a Pn projedou obvykle 4 jízdy kolejištěm a Mn dvě jízdy s manipulací. Zhruba hodina a půl reálného času je akorát pro řízení jednoho druhu vlaku, tohle nenudí.

Strojvedoucí dostávají jízdní řády postupně podle potřeby, ovšem s přihlédnutím k osobním preferencím. Kdo si chce zašibovat, bere Mn, kochači a začátečníci dostávají méně náročné Pn a Os. Po doježdění svého turnusu vrátí sešiťák a můžou si vzít jiný druh vlaku.

Vícedenní oběhy hnacích vozidel neřešíme, neb jezdíme jen dva dny. Nemáme obvykle důvod měnit hnací vozidlo častěji než jednou denně, ale problém s tím a myší rozhodně nemáme. Spěšniny samostatně nevozíme a distribuci pošty zatím zvažuji.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 24 lis, 2016 9:55 am

D píše:Vícedenní oběhy hnacích vozidel neřešíme, neb jezdíme jen dva dny.

Myšleno pouze dva modelové/grafikonové dny?
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » čtv 24 lis, 2016 9:59 am

Mcx:
Myšleno modelově i realitou. Na víkendovém setkání odjezdíme v sobotu i v neděli 24 hodin grafikonu. Pokud zbude čas, jsou volné jízdy.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 24 lis, 2016 10:58 am

Aha, ale i pro dva grafikonové dny je dvoudenní oběh zajímavým zpestřením provozu, jak pro obsluhu stanic, tak pro provozní personál.
Jak řešíte s lidmi čas 00 až 4 hod, kdy se na modulišti skoro nic neděje a většina nemá nic na práci (což je hodina reálného času) ??, má to smysl, když stejně modelářsky "jedete stále den", předpokládám, že nezatemňujete a nezhasínáte.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » čtv 24 lis, 2016 11:09 am

Od půlnoci do čtyř jsou v provozu všechny Mn a Pn, prakticky polovina strojů. Jen obsluha osobáků si počká. Výpravčím aspoň začíná provoz pozvolna. O zkrácení denní doby z 24 na 18 hodin jsme uvažovali, zatím však nebylo zavedeno. Modelářsky do zhruba pěti hodin ráno hrajeme na noc - svítí lampičky, návěstidla i vlaky, zatemnění tělocvičny není možné.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 24 lis, 2016 12:03 pm

Rozumím, děkuji za vysvětlení, rád se dovím jak to dělají jiní. U nás by asi to poměrně dlouhé ranní omezení provozu někteří nelibě nesli.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod poustva » čtv 24 lis, 2016 6:57 pm

V H0e jsme zkouseli denni a nocni GVD (v 6 a v 18 bylo stejne postaveni vozidel, ne nutne identickych, ale jako pri vicedennim obehu), co se bude jezdit se rozhodovalo podle dostupneho personalu. Neujalo se to pro pracnost pripravy.
Zababov H0e (Jindřichohradecké úzké a trochu lesní železnice) http://home.zcu.cz/~mapa/zababov/
Uživatelský avatar
poustva
 
Příspěvky: 68
Registrován: pát 09 dub, 2010 3:52 pm
Bydliště: Zezplzeň

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Morris Zapp » pát 25 lis, 2016 8:08 pm

Mcx píše:U nás by asi to poměrně dlouhé ranní omezení provozu někteří nelibě nesli.
Přesně tak - u nás taky. Jenomže my jezdíme hlavní trať (s odbočkami) a na té žádná noční pauza není; o co méně jezdí osobní dopravy, o to víc jezdí nákladní, k tomu třeba nějaká ta raketa... Strojvedoucí i výpravčí mají o zábavu postaráno. Na lokálkách je noční pauza buď vítaná příležitost protáhnout manipulák tak, že si nepřekáží s osobáky, nebo dirigované tratě nemusí v "noci" jezdit vůbec - dirigent je zároveň výpravčím na hlavní trati, strojvedoucí se vyřádí na nákladních vlacích taky na hlavní trati... Ale chápu, že na setkání, kde se jezdí jenom lokálka, je noční sedlo cosi, co je potřeba obejít. Řešení? Sbalit lokálku do auta a přivézt ji jako boční větev hlavnotraťového setkání :wink:

tynec2016.png

Jeden realizovaný GVD (tuším jsme ho odjeli 5,5x). Námětem byla hlavní trať Nové Město nad Metují (= Nové Mesto) - Meziměstí (Moldava), pokračující jako lokálka přes Broumov (Nový Oldřichov) do Otovic (Mochov). Čas 1:6.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Tomas_C. » ned 04 pro, 2016 5:57 pm

Přináším pár fotek dokončené soupravy tak typické pro naši trať.
http://cadrik.rajce.idnes.cz/SDV_rybaky/

Mimochodem, 8.12. od 17:00 budeme mít předvánoční setkání v restauraci Slunečnice v Černovicích na adrese https://g.co/kgs/L0WacV
Budeme se těšit na modeláře, které jsme oslovili naším projektem a rádi by nás navštívili při modelářské diskuzi v nemodelářském prostředí.
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod milan ferdián » ned 04 pro, 2016 6:17 pm

Pěkná soupravička :wink: .Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků