Stránka 1 z 1

Setkání FREMO N v Hanau

PříspěvekNapsal: čtv 25 kvě, 2023 9:53 am
od HonzaM
Ve dnech 18.-21.5. se uskutečnilo setkání FREMO s mezinárodní účastí v měřítku N. Setkání mělo skvělou přátelskou atmosféru. K vidění byla řada velkých stanic - bezkonkurenčně nejdelší byl Dülmen, jehož délka staničních kolejí 4 metry by byla slušná i pro H0, ovšem pro N je to mimořádné, pojme i vlak s 50 Rajkami, opravdu majestátní souprava. Prakticky všechny velké stanice byly vybaveny návěstidly - němečtí kolegové mají proti nám výhodu možnosti koupě parádních světelných i mechanických návěstidel, většinou z produkce Viessmann. Zvláštnosti layoutu byla skrytá stanice, sestavená na místě z kolejí Kato s podložím a s mechanicky přestavovanými výhybkami. Zajímavým způsobem je u ní řešeno vyloučení "říznutí" výhybky - přepínače přestavující jazyky přepínají napájení jednotlivých staničních kolejí, takže je možno vjet na kolej nebo z ní odjet pouze pokud jsou v příslušné poloze všechny výhybky v požadované cestě. Délka kolejí bet problému stačila i pro zmíněný vlak s 50 Rajkami nebo rychlíky s 25 Ypsilonkami. Provoz byl řízen systémem RGZM, hlasová komunikace prostřednictvím telefonu byla potřebná pouze zcela vyjímečně, například v případě neobsluhované skryté stanice.
Bližší informace s řadou obrázků budou k vidění na http://www.1ku160.cz
Provoz vlaků byl ovládán klasickými LocoNetovými FREDy. Němečtí kolegové sice měli také několik wiFREDů, v provozu ale byly nasazeny pouze v zkušebne v pátek. Problémem je ztráta možnosti ovládání při přerušení wifi komunikace. wiFRED tohle sice řešit umí, vlak se za okamžik po přerušení komunikace zastaví, musí to ale podporovat centrála.