Stránka 1 z 4
Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 8:51 am
od HonzaM
Mám v plánu postavit modul umožňující spojení dvojkolejné trati s jednokolejnou stanicí. Mohl by třeba vyjadřovat stav období stavby nové dvojkolejky a její dočasné provozuschopné napojení na jednokolejný úsek, tak aby bylo možné využití obou kolejí nové trati. Znáte někdo takovou situaci v reálu? Na modulových setkáních se totiž občas vyskytne stav, kdy je dost dvojkolejných modulů pro postavení dvojkolejné trati, ale málo stanic s dvojkolejným rozhraním.
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 9:24 am
od blekk1
Štandartne na modulovke pouziva kolega vyhubnu Zadiel v TT podla realu na vychode SR na to co potrebujes. Posli mail. Poslem Ti foto
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 9:50 am
od medwa
Na trati Praha - Chomutov se z jednokolejky stávala dvoukolejka v Milostíně a v Trnovanech a po trvalém vyloučení jedné traťové koleje pak nastala stejná situace v Sádku a v Měcholupech.
Jiný typický přechod dvoukolejky na jednokolejku byl v Benešově u Prahy.
V Litoměřicích dolním nádraží, když trať vedla ještě v původní stopě, se na děčínském zhlaví stala dvoukolejka dočasně jednokolejkou, aby prošla tunelem, a za tunelem se z ní stala opět dvoukolejka.
A jistě to není úplný výčet.
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 10:21 am
od Ivan
A nebo přechod na jednokolejny úsek na trati Praha - České Budějovice.
V případě současné epochy by to šlo modelovat jako staveniště, což by mohlo být hezké zpestření modulovky. Nevím ale, jak moc je V. nebo VI. epocha populární u modulářů.
https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku ... _vrja/foto
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 10:26 am
od hank
Dvě dočasné výhybny tohoto typu (dostaly jména Galerie a Jelení skok) byly v provozu v letech 1975 - 82 na širé trati při opravě tunelu č. 7 na trati Brno - Blansko.
No a při ověřování správnosti své vzpomínky na netu jsem našel tyto stránky
https://www.brnak.net/index.php?cely=1& ... &aktivni=7kde je úplný výčet dočasných výhyben mezi Brnem a Blanskem při opravách tunelů od r. 1948 až do koridorizace úseku.
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 11:18 am
od vojtas
Myslím, že stavenišť s provizorními odbočkami muselo být i v době minulé celkem dost. Podíval bych se na historii zdvojkolejňování tratí a stavby nových, vždyť se tehdy všechno dělalo za provozu.
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 1:18 pm
od U37008
Zdravím. Přímo v reálu je toto možné vidět na trati z Pardubic do Hradce Králové.
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 1:53 pm
od HonzaM
Díky všem za odpovědi. Jedná se mi o jednoduchý modul v měřítku N, dvě varianty vedení kolejí jsou v příloze. Jde o modul s normovanými čely, umístění kolejí na obou rozhraních je tím určeno. Rozměr modulu je dán, jeho délku 55 cm není možné měnit. Šířka je normovaných 40 cm. Vedení kolejí by sice vyšlo hezky se symetrickou výhybkou, to jsme ale vzhledem k jejímu nepoužívání v ČR zavrhli. Uvítám zejména obrázky, které mi pomohou s návrhem okolí.
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 2:10 pm
od zdeno
treba odvratnu kolej !!
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 2:12 pm
od hank
Nebyly náhodou nějaké dvojkolejné úseky s výhybnami na širé trati na trati Zvolen - Fiľakovo - Košice? Ale na dnešních mapách už je to všechno značeno jako jednokolejky, nebyla tam druhá kolej po rozpadu federace zrušena? Já jsem se bohužel do tohoto koutu Slovenska nikdy nedostal, tak o něm skoro nic nevím...
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 3:07 pm
od sidlo
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 3:30 pm
od HonzaM
zdeno píše:treba odvratnu kolej !!
Není třeba, viz předchozí příspěvek.
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 5:49 pm
od Michal Šuhajda
Odvratna kolej být nemusí pokud trať stoupá směrem z dvoukolejky na jednokolejku. Jinak začaly mizet až v 5. epoše. Já bych ji doplnil, protože člověk nikdy neví, jak bude jeho modul umístěn v prostoru ani v čase.

Co se týká symetrických nebo oboustranných výhybek, u ČSD se používalo transformace jednoduchých výhybek, což byla úprava výhybky do požadovaného tvaru. Tak se vznikaly i oboustranné výhybky, které se při stavbě zhlavi běžné používaly.
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 8:17 pm
od michal_n_cz
HonzaM píše:Díky všem za odpovědi. Jedná se mi o jednoduchý modul v měřítku N, dvě varianty vedení kolejí jsou v příloze. Jde o modul s normovanými čely, umístění kolejí na obou rozhraních je tím určeno. Rozměr modulu je dán, jeho délku 55 cm není možné měnit. Šířka je normovaných 40 cm. Vedení kolejí by sice vyšlo hezky se symetrickou výhybkou, to jsme ale vzhledem k jejímu nepoužívání v ČR zavrhli. Uvítám zejména obrázky, které mi pomohou s návrhem okolí.
V každém případě doporučuji jednu kolej přímou - bez těch "vln". Pokud to akceptuješ i s odvratem tak to může být navženo jako plnohodnotný modul s kolejovou spojkou jen pokud to bude jako odvrat tak tam uděláš vhodně odendací a zas tam dací šturc.
Tady je to využito podobně kolejová spojka měla být součástí dvojkolejné stanice z jejíž realizace sešlo a je požívána jako část zhlaví skryťáku. Je tu samozřejmě drobný kompromis v tom, že osová vzdálenost ve stanici by měla být ve stanici větší - v té spojce je jen 46mm v H0 tj. 4m v předloze.
Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Napsal:
sob 30 dub, 2022 8:42 pm
od HonzaM
michal_n_cz píše:V každém případě doporučuji jednu kolej přímou - bez těch "vln"
To není možné, když je na jednokolejném čele osa koleje v ose modulu zatímco na dvojkolejném čele jsou osy obou kolejí mimo osu modulu. A nechci aby musel být modul proti protějšímu stranově posunut.