Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod HonzaM » sob 30 dub, 2022 8:51 am

Mám v plánu postavit modul umožňující spojení dvojkolejné trati s jednokolejnou stanicí. Mohl by třeba vyjadřovat stav období stavby nové dvojkolejky a její dočasné provozuschopné napojení na jednokolejný úsek, tak aby bylo možné využití obou kolejí nové trati. Znáte někdo takovou situaci v reálu? Na modulových setkáních se totiž občas vyskytne stav, kdy je dost dvojkolejných modulů pro postavení dvojkolejné trati, ale málo stanic s dvojkolejným rozhraním.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod blekk1 » sob 30 dub, 2022 9:24 am

Štandartne na modulovke pouziva kolega vyhubnu Zadiel v TT podla realu na vychode SR na to co potrebujes. Posli mail. Poslem Ti foto
blekk1
 
Příspěvky: 156
Registrován: pon 07 led, 2008 12:07 pm
Bydliště: Púchov

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod medwa » sob 30 dub, 2022 9:50 am

Na trati Praha - Chomutov se z jednokolejky stávala dvoukolejka v Milostíně a v Trnovanech a po trvalém vyloučení jedné traťové koleje pak nastala stejná situace v Sádku a v Měcholupech.
Jiný typický přechod dvoukolejky na jednokolejku byl v Benešově u Prahy.
V Litoměřicích dolním nádraží, když trať vedla ještě v původní stopě, se na děčínském zhlaví stala dvoukolejka dočasně jednokolejkou, aby prošla tunelem, a za tunelem se z ní stala opět dvoukolejka.
A jistě to není úplný výčet.
medwa
 
Příspěvky: 24
Registrován: stř 28 kvě, 2014 6:37 pm

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod Ivan » sob 30 dub, 2022 10:21 am

A nebo přechod na jednokolejny úsek na trati Praha - České Budějovice.

V případě současné epochy by to šlo modelovat jako staveniště, což by mohlo být hezké zpestření modulovky. Nevím ale, jak moc je V. nebo VI. epocha populární u modulářů.

https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku ... _vrja/foto
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod hank » sob 30 dub, 2022 10:26 am

Dvě dočasné výhybny tohoto typu (dostaly jména Galerie a Jelení skok) byly v provozu v letech 1975 - 82 na širé trati při opravě tunelu č. 7 na trati Brno - Blansko.

No a při ověřování správnosti své vzpomínky na netu jsem našel tyto stránky
https://www.brnak.net/index.php?cely=1& ... &aktivni=7
kde je úplný výčet dočasných výhyben mezi Brnem a Blanskem při opravách tunelů od r. 1948 až do koridorizace úseku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod vojtas » sob 30 dub, 2022 11:18 am

Myslím, že stavenišť s provizorními odbočkami muselo být i v době minulé celkem dost. Podíval bych se na historii zdvojkolejňování tratí a stavby nových, vždyť se tehdy všechno dělalo za provozu.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod U37008 » sob 30 dub, 2022 1:18 pm

Zdravím. Přímo v reálu je toto možné vidět na trati z Pardubic do Hradce Králové.
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 235
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod HonzaM » sob 30 dub, 2022 1:53 pm

Díky všem za odpovědi. Jedná se mi o jednoduchý modul v měřítku N, dvě varianty vedení kolejí jsou v příloze. Jde o modul s normovanými čely, umístění kolejí na obou rozhraních je tím určeno. Rozměr modulu je dán, jeho délku 55 cm není možné měnit. Šířka je normovaných 40 cm. Vedení kolejí by sice vyšlo hezky se symetrickou výhybkou, to jsme ale vzhledem k jejímu nepoužívání v ČR zavrhli. Uvítám zejména obrázky, které mi pomohou s návrhem okolí.
Přílohy
3. varianta .jpg
3. varianta .jpg (30.39 KiB) Zobrazeno 3978 krát
2. varianta.jpg
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod zdeno » sob 30 dub, 2022 2:10 pm

treba odvratnu kolej !!
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod hank » sob 30 dub, 2022 2:12 pm

Nebyly náhodou nějaké dvojkolejné úseky s výhybnami na širé trati na trati Zvolen - Fiľakovo - Košice? Ale na dnešních mapách už je to všechno značeno jako jednokolejky, nebyla tam druhá kolej po rozpadu federace zrušena? Já jsem se bohužel do tohoto koutu Slovenska nikdy nedostal, tak o něm skoro nic nevím...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod sidlo » sob 30 dub, 2022 3:07 pm

To střídání dvojkolejných a jednokolejných úseků je tam dodnes.
https://mapy.cz/turisticka?x=20.6445314&y=48.6005625&z=19&base=ophoto
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod HonzaM » sob 30 dub, 2022 3:30 pm

zdeno píše:treba odvratnu kolej !!

Není třeba, viz předchozí příspěvek.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 30 dub, 2022 5:49 pm

Odvratna kolej být nemusí pokud trať stoupá směrem z dvoukolejky na jednokolejku. Jinak začaly mizet až v 5. epoše. Já bych ji doplnil, protože člověk nikdy neví, jak bude jeho modul umístěn v prostoru ani v čase. :D
Co se týká symetrických nebo oboustranných výhybek, u ČSD se používalo transformace jednoduchých výhybek, což byla úprava výhybky do požadovaného tvaru. Tak se vznikaly i oboustranné výhybky, které se při stavbě zhlavi běžné používaly.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod michal_n_cz » sob 30 dub, 2022 8:17 pm

HonzaM píše:Díky všem za odpovědi. Jedná se mi o jednoduchý modul v měřítku N, dvě varianty vedení kolejí jsou v příloze. Jde o modul s normovanými čely, umístění kolejí na obou rozhraních je tím určeno. Rozměr modulu je dán, jeho délku 55 cm není možné měnit. Šířka je normovaných 40 cm. Vedení kolejí by sice vyšlo hezky se symetrickou výhybkou, to jsme ale vzhledem k jejímu nepoužívání v ČR zavrhli. Uvítám zejména obrázky, které mi pomohou s návrhem okolí.

V každém případě doporučuji jednu kolej přímou - bez těch "vln". Pokud to akceptuješ i s odvratem tak to může být navženo jako plnohodnotný modul s kolejovou spojkou jen pokud to bude jako odvrat tak tam uděláš vhodně odendací a zas tam dací šturc.
spojka.jpg

Tady je to využito podobně kolejová spojka měla být součástí dvojkolejné stanice z jejíž realizace sešlo a je požívána jako část zhlaví skryťáku. Je tu samozřejmě drobný kompromis v tom, že osová vzdálenost ve stanici by měla být ve stanici větší - v té spojce je jen 46mm v H0 tj. 4m v předloze.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Přechod z dvojkolejky na jednokolejku

Příspěvekod HonzaM » sob 30 dub, 2022 8:42 pm

michal_n_cz píše:V každém případě doporučuji jednu kolej přímou - bez těch "vln"

To není možné, když je na jednokolejném čele osa koleje v ose modulu zatímco na dvojkolejném čele jsou osy obou kolejí mimo osu modulu. A nechci aby musel být modul proti protějšímu stranově posunut.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků