Výhybky, koleje - skutečnost a model

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod radeksindy » úte 23 úno, 2021 10:23 pm

Pro mě z toho plyne, že má smysl se zabývat vztahem mezi skutečným kolejivem a modelem pouze za určitých podmínek. Protože většina kolejiva nemá žadnou předlohu, je to celkem k ničemu, pokud se nerozhodnu pro vlastní stavbu. Taky jsem to všechno dohledával jenom kvůli stavbě vlastního kolejiva XXIVa.

Nejkratší Weinert jsem aktuálně položil do svého domácího modulového projektu a žadný loměňák nevidím. Mám upravené stavebnice pro H0pur a jsou bez problémů. Kromě tohoto projektu mám dlouhého Weinerta v odbočce pivovaru. V současnosti není lepší sériové kolejivo na trhu, ale samozřejmě každému vyhovovat nemusí. Práce s ním je dobrá, bohužel výhybku trochu trpí stejným problémem jako Tillig a v oblasti jazyků je opornice slabě uchycená a člověk musí dát při pokládce pozor. Taky práce s flexi podložím a pruty není úplně ideální, pražce RST jsou o řád lepší (taky dražší :) ).
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod JuTi » úte 23 úno, 2021 10:49 pm

Dobrý deň,

takže po krátkej diskusii vo veci výhybiek a ich modelov, ktorá tu vznikla, som dospel k predbežnému záveru, že najviac podobný mojej predstave je v tomto prípade model výhybky Weinert H0 Mein Gleis, 26,4 cm, 8,6º (napr. 74401), a to z dôvodu, že má koľajový profil Code 75, pružné jazyky a odbočovaciu vetvu s väčším polomerom oblúka r = 1450 mm (ako napr. model výhybky H0 Tillig Elite EW3, 28,4 cm, 12º (napr. 85352) s polomerom oblúka r = 1350 mm). Jediná vec, prečo uvažujem ešte stále aj o použití modelu výhybky typu H0 Tillig Elite EW3, 28,4 cm, 12º (napr. 85352) sú tie dvojité podvaly na výhybke Weinert H0 Mein Gleis, 26,4 cm, 8,6º (napr. 74401).

S pozdravom

Juraj
JuTi
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 08 led, 2021 11:12 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » stř 24 úno, 2021 5:01 am

Radku, tak jestli muzes, udelej prosim fotku kratkeho weinerta teleobjektivem - prubehu vnitrni kolejnice tak aby to slo videt... nebo lepe sken vyhybky, ktery bych si vytisknul. Protoze sken, ktery jsem dostal mne doposud utvrdil v tom, ze si ji ani na zkousku nekoupim. Predem diky.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod OndraFíra » stř 24 úno, 2021 2:01 pm

JuTi píše:Dobrý deň,

takže po krátkej diskusii vo veci výhybiek a ich modelov, ktorá tu vznikla, som dospel k predbežnému záveru, že najviac podobný mojej predstave je v tomto prípade model výhybky Weinert H0 Mein Gleis, 26,4 cm, 8,6º (napr. 74401), a to z dôvodu, že má koľajový profil Code 75, pružné jazyky a odbočovaciu vetvu s väčším polomerom oblúka r = 1450 mm (ako napr. model výhybky H0 Tillig Elite EW3, 28,4 cm, 12º (napr. 85352) s polomerom oblúka r = 1350 mm). Jediná vec, prečo uvažujem ešte stále aj o použití modelu výhybky typu H0 Tillig Elite EW3, 28,4 cm, 12º (napr. 85352) sú tie dvojité podvaly na výhybke Weinert H0 Mein Gleis, 26,4 cm, 8,6º (napr. 74401).

S pozdravom

Juraj


Zdravím.

Věc k zamyšlení, možná i rada.
Píšete, že se chystáte stavět stanici na dvoukolejné trati s elektrifikací. Už jste promýšlel, kam s takovou modulovou stanicí plánujete jezdit? Mátě nějakou skupinu/klub, ke které by jste se rád přidal? Pokud vím, tak mezi CZ/SK kluby modulovky (podle Fremo) jako jsou Zababov, Ostramo a jiné momentálně snad žádné elektrifikované moduly nejsou. Popravdě ani žádná pořádná stanice na hlavní trati. U nás frčí v drtivé většině neelektrifikované jednokolejné lokálky. V Zababově jsou rozestavěné dvoukolejné traťové moduly a byla v plánu i stanice, snad i s elektrifikací, ale v jakém je to momentálně stavu netuším. Pokud stanici neplánujete jen na ježdění doma v obyváku, ale opravdu jezdit někam na setkání, tak momentálně se taková stanice na českých a slovenských setkáních moc neuchytí, resp. nejspíš nevyužije tu elektrifikaci (ale třeba to také někoho dalšího inspiruje a vznikne více elektrifikovaných modulů). Potom Vám zbývají zahraniční setkání ve Fremo, kde existuje několik skupin zaměřených na elektrifikované tratě. Nejbližší k nám je asi rakouská skupina, která pořádá Fremo-E setkání např. v St. Valentinu, kde bývá pravidělně i československá účast (ovšem zatím bez modulů, jen s vozidly).

Nemyslím to tak, že bych Vás chtěl odrazovat od stavby elektrifikované stanice na dvoukolejce, to rozhodně ne. Naopak taková stanice tu zatím není, a třeba bude inspirací i pro další, aby se přidali. Ale je dobré dopředu zvážit v jaké skupině, modelovém klubu či tak, bude stanice použitelná, kam byste se rád přidal. A tomu i přizpůsobit výběr výhybek, poloměry oblouků a další normované věci (přechodové profily čel, období atd, atd,..)
Momentálně setkání elektrifikovaných modulů pořádá právě jen Fremo a v tom případě bych silně doporučoval dodržet Fremo normu. Ta jasně stanoví pro dvoukolejnou hlavní trať v hlavních kolejích minimální poloměr R=3000mm a v odbočné větvi výhybek v hlavních kolejích min R=2000mm. To žádná z Vámi výše zvažovaných výhybek nesplňuje. Proto bych Vám doporučil minimálně ve všech dopravních kolejích ve stanici (tedy těch na které se dá vjet z tratě, či z nich odjet přímo do tratě) použít výhybky s poloměrem alespoň těch 2000mm. Což jsou např. Tillig EW5 a EW6, popř. Weinert 74901/2, 74661/2. V manipulačních kolejích, na vlečkách atd pak jsou přípustné i výhybky krařší, s maximálním úhlem odbočení do 12st.
Vemte také v úvahu, že na hlavní elektrifikované trati jezdí povětšinou dlouhé rychlíkové vozy, které se na kratších výhybkách vzhledově nepřirozeně lámou. Na lokálkách s provozem motoráčků se kratší výhybky jako je EW3 mnohem lépe schovají a vypadají přirozeněji, zatímco na hlavní trati bijí více do očí. A je škoda stavět novou modulovou stanici pro hlavní trať s lomeňáky ve výhybkách, jen aby se ušetřil nějaký ten metr. Je to modulovka, ne domácí kolejiště.

Přeji hodně úspěchů při stavbě.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » stř 24 úno, 2021 4:17 pm

Místo polemiky co je přáním skupiny Fremo H0-Hauptbahn – zweigleisige Module – NEM, nesmíme zaměňovat přání za podmínku účasti na setkání - to není totéž :D takže výběr výhybek záleží na tvůrci modulu s přihlédnutím k obecným požadavkům i směrům uvedených v tzv. normě Fremo. A účast na setkání - to záleží na parametrech stanovených pořadatelem.

Ale vraťme se k tématu - dvojkolejná stanice na hlavní elektrifikované trati..... otázka - máte představu jak udělat elektrifikaci, proti tomu je výběr výhybek zanedbatelná prkotina. ČSD hlavní trať - to bude střídavina či stejnosměrná?
Použití sloupů - továrně se téměř nic vhodného nedělá, napínání ..... další "drobnosti" - to už vůbec ne.

Dále k modulové stanici patří - skladovací prostory modulů, přepravní kapacity na setkání (i když je otázkou kdy nějaké setkání bude) a samozřejmě lidská kapacita člověkohodin na stavbu.
Kolik to bude mít kolejí?
Můj názor - hlavně nejdřívě si vyřešit na menším projektu elektrifikaci ČSD na modulech!
Pěkná stanice Rothenburg postavená na výhybkách ROCO, dnes tedy neodpovídá "směrům, normám" Fremo :wink: :
rothe_03.jpg


rothe_01.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » stř 24 úno, 2021 5:01 pm

Pár poznámek, doplnění k tomu co sepsal Radek o kolejivu Xa až T
výhybky Xa - používaly se i pružné jazyky s podvlakem - označovány jako zesílené provedení Xa, používaly se i přídržnice ze speciálních profilů, ale spíše v 20. a 30. letech při údržbě
výhybky A - srdcovky v menší míře skládané ve větší míře lité klíny, v polovině 30. let jako náhradní díl pouze lité klíny + křídlové kolejnice
svršek T - nevím o tom, že by DRG používala rozponkové podkladnice, ani tak u našeho T se rozponky nepoužívaly na všech pražcích, ale byly střídány klínovými podkladnicemi s vrtulemi - viz obrázky ve vlákně výše, dvojité pražce se objevují ve větší míře až po válce
tady stanice Děhylov v roce 1944 po prodloužení provedené za DRG, v hlavní koleji žebrové pdkladnice DRG (vzhledem k tomu jak jsou provedeny jsou celkově se šroubem o hodně vyšší než klínové s vrtulemi či rozponkové - tedy to co bylo u ČSD do roku 1939) - to je to co dělá v modelu Weinert, vpravo zbytky ČSD
koleje_14.jpg

tady příklad toho co za výhybky bylo koncem 50. let v žst. Opava západ, DRG "vklad" jsou výhybky S49 a starý pruský profil 8a, většina výhybek na železe
vyhybky_13.jpg

a tady Rýmařov ze stejného období, výhybky T položeny po válce, XXIVa na železe nebývaly
vyhybky_14.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod JuTi » stř 24 úno, 2021 5:44 pm

OndraFíra píše:
JuTi píše:Dobrý deň,

takže po krátkej diskusii vo veci výhybiek a ich modelov, ktorá tu vznikla, som dospel k predbežnému záveru, že najviac podobný mojej predstave je v tomto prípade model výhybky Weinert H0 Mein Gleis, 26,4 cm, 8,6º (napr. 74401), a to z dôvodu, že má koľajový profil Code 75, pružné jazyky a odbočovaciu vetvu s väčším polomerom oblúka r = 1450 mm (ako napr. model výhybky H0 Tillig Elite EW3, 28,4 cm, 12º (napr. 85352) s polomerom oblúka r = 1350 mm). Jediná vec, prečo uvažujem ešte stále aj o použití modelu výhybky typu H0 Tillig Elite EW3, 28,4 cm, 12º (napr. 85352) sú tie dvojité podvaly na výhybke Weinert H0 Mein Gleis, 26,4 cm, 8,6º (napr. 74401).

S pozdravom

Juraj


Zdravím.

Věc k zamyšlení, možná i rada.
Píšete, že se chystáte stavět stanici na dvoukolejné trati s elektrifikací. Už jste promýšlel, kam s takovou modulovou stanicí plánujete jezdit? Mátě nějakou skupinu/klub, ke které by jste se rád přidal? Pokud vím, tak mezi CZ/SK kluby modulovky (podle Fremo) jako jsou Zababov, Ostramo a jiné momentálně snad žádné elektrifikované moduly nejsou. Popravdě ani žádná pořádná stanice na hlavní trati. U nás frčí v drtivé většině neelektrifikované jednokolejné lokálky. V Zababově jsou rozestavěné dvoukolejné traťové moduly a byla v plánu i stanice, snad i s elektrifikací, ale v jakém je to momentálně stavu netuším. Pokud stanici neplánujete jen na ježdění doma v obyváku, ale opravdu jezdit někam na setkání, tak momentálně se taková stanice na českých a slovenských setkáních moc neuchytí, resp. nejspíš nevyužije tu elektrifikaci (ale třeba to také někoho dalšího inspiruje a vznikne více elektrifikovaných modulů). Potom Vám zbývají zahraniční setkání ve Fremo, kde existuje několik skupin zaměřených na elektrifikované tratě. Nejbližší k nám je asi rakouská skupina, která pořádá Fremo-E setkání např. v St. Valentinu, kde bývá pravidělně i československá účast (ovšem zatím bez modulů, jen s vozidly).

Nemyslím to tak, že bych Vás chtěl odrazovat od stavby elektrifikované stanice na dvoukolejce, to rozhodně ne. Naopak taková stanice tu zatím není, a třeba bude inspirací i pro další, aby se přidali. Ale je dobré dopředu zvážit v jaké skupině, modelovém klubu či tak, bude stanice použitelná, kam byste se rád přidal. A tomu i přizpůsobit výběr výhybek, poloměry oblouků a další normované věci (přechodové profily čel, období atd, atd,..)
Momentálně setkání elektrifikovaných modulů pořádá právě jen Fremo a v tom případě bych silně doporučoval dodržet Fremo normu. Ta jasně stanoví pro dvoukolejnou hlavní trať v hlavních kolejích minimální poloměr R=3000mm a v odbočné větvi výhybek v hlavních kolejích min R=2000mm. To žádná z Vámi výše zvažovaných výhybek nesplňuje. Proto bych Vám doporučil minimálně ve všech dopravních kolejích ve stanici (tedy těch na které se dá vjet z tratě, či z nich odjet přímo do tratě) použít výhybky s poloměrem alespoň těch 2000mm. Což jsou např. Tillig EW5 a EW6, popř. Weinert 74901/2, 74661/2. V manipulačních kolejích, na vlečkách atd pak jsou přípustné i výhybky krařší, s maximálním úhlem odbočení do 12st.
Vemte také v úvahu, že na hlavní elektrifikované trati jezdí povětšinou dlouhé rychlíkové vozy, které se na kratších výhybkách vzhledově nepřirozeně lámou. Na lokálkách s provozem motoráčků se kratší výhybky jako je EW3 mnohem lépe schovají a vypadají přirozeněji, zatímco na hlavní trati bijí více do očí. A je škoda stavět novou modulovou stanici pro hlavní trať s lomeňáky ve výhybkách, jen aby se ušetřil nějaký ten metr. Je to modulovka, ne domácí kolejiště.

Přeji hodně úspěchů při stavbě.

Dobrý deň,

ďakujem Vám. Zatiaľ plánujem stavať moduly len pre domáce využitie, časom prípadne uvidím, čo a ako bude. Každopádne, pokiaľ by bola možnosť, je lepšie byť pripravený. Aby som to ale upresnil. Námet nie je stanica, ale šíra trať s odbočkou/odbočkami. Tie uhly pre odbočovacie vetvy koľajníc na výhybkách znejú zaujímavo. Zvážim to, aj keď z priestorových dôvodov to bude náročnejšie riešenie. Tu sa ale nejedná o prípad použitia výhybky priamo v stanici a ani o odbočenie z hlavnej vetvy trate na "lokálku" alebo spojku, ale o akúsi manipulačnú výmenu/spojku, ani neviem, ako to presne nazvať. Ide asi o takúto situáciu: https://earth.google.com/web/@48.188742 ... 775h,0t,0r

Ja len chcem naznačiť to, že ak mám zvoliť vo veciach nejakú logiku, ktorá do istej miery súvisí s reálnou predlohou, tak tam rozdiel vidím. Ak napríklad pre modelovanie tejto predlohy: https://earth.google.com/web/@48.188606 ... 337h,0t,0r použijem ako model napríklad výhybku Weinert H0 Mein Gleis, 37,5 cm, 6,3º (napr. 74902)), tak pre modelovanie tejto predlohy: https://earth.google.com/web/@48.188532 ... 965h,0t,0r, prípadne tejto predlohy: https://earth.google.com/web/@48.188714 ... 436h,0t,0r, by som mal použiť zrejme ako model napríklad výhybku Weinert H0 Mein Gleis, 26,4 cm, 8,6º (napr. 74401).

Vopred Vám ďakujem za cenné rady a odpoveď.

S pozdravom

Juraj
JuTi
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 08 led, 2021 11:12 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod JuTi » stř 24 úno, 2021 5:54 pm

Mcx píše:Místo polemiky co je přáním skupiny Fremo H0-Hauptbahn – zweigleisige Module – NEM, nesmíme zaměňovat přání za podmínku účasti na setkání - to není totéž :D takže výběr výhybek záleží na tvůrci modulu s přihlédnutím k obecným požadavkům i směrům uvedených v tzv. normě Fremo. A účast na setkání - to záleží na parametrech stanovených pořadatelem.

Ale vraťme se k tématu - dvojkolejná stanice na hlavní elektrifikované trati..... otázka - máte představu jak udělat elektrifikaci, proti tomu je výběr výhybek zanedbatelná prkotina. ČSD hlavní trať - to bude střídavina či stejnosměrná?
Použití sloupů - továrně se téměř nic vhodného nedělá, napínání ..... další "drobnosti" - to už vůbec ne.

Dále k modulové stanici patří - skladovací prostory modulů, přepravní kapacity na setkání (i když je otázkou kdy nějaké setkání bude) a samozřejmě lidská kapacita člověkohodin na stavbu.
Kolik to bude mít kolejí?
Můj názor - hlavně nejdřívě si vyřešit na menším projektu elektrifikaci ČSD na modulech!
Pěkná stanice Rothenburg postavená na výhybkách ROCO, dnes tedy neodpovídá "směrům, normám" Fremo :wink: :
rothe_03.jpg


rothe_01.jpg

Dobrý deň,

aby som to ale upresnil. Námet nie je stanica, ale šíra rovná trať s odbočkou/odbočkami. Elektrifikáciu (s vrchným vedením) zatiaľ len plánujem, avšak istú mieru inšpirácie som našiel hlavne tu: http://ostramo.parostroj.net/moduly/tra ... edeni.html
http://ostramo.parostroj.net/moduly/tra ... stava.html
http://ostramo.parostroj.net/moduly/tra ... ni_TV.html

S pozdravom

Juraj
JuTi
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 08 led, 2021 11:12 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » stř 24 úno, 2021 6:22 pm

Tak super - nepsal jsem to zbytečně :D , ale doporučil bych spíše jednokolejnou trať, spíše najdete další kolegy, protože upřímně modul s elektrifikaci 3 kV do modulů s rakouskou či německou 15 kV není to pravé ořechové.
I když v Olomouci Radek M. s elektrifikací dvojkolejných modulů začal, měl by tam mít i elektrifikovanou spojku a... tím se dostaneme na jednokolejnou trať... no a snad se do toho pustíme i my, ale ..... kdo udělá aspoň jednu stanici...
Ale lepší by bylo pro elektrifikované moduly vlákno... pokud už tady před časem nebylo?
V Kunčicích Dašek trolejovat již kolejově hotový Vratimov nechce - to je ta stanice na hlavní trati :o je to obluda :roll:, fotky jsem vzal z Daškového "rajčete", je to přechod z dvojkolejky na jednokolejku + vlečky
Vrat_01.jpg


Vrat_02.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod JuTi » stř 24 úno, 2021 6:48 pm

Mcx píše:Tak super - nepsal jsem to zbytečně :D , ale doporučil bych spíše jednokolejnou trať, spíše najdete další kolegy, protože upřímně modul s elektrifikaci 3 kV do modulů s rakouskou či německou 15 kV není to pravé ořechové.
I když v Olomouci Radek M. s elektrifikací dvojkolejných modulů začal, měl by tam mít i elektrifikovanou spojku a... tím se dostaneme na jednokolejnou trať... no a snad se do toho pustíme i my, ale ..... kdo udělá aspoň jednu stanici...
Ale lepší by bylo pro elektrifikované moduly vlákno... pokud už tady před časem nebylo?
V Kunčicích Dašek trolejovat již kolejově hotový Vratimov nechce - to je ta stanice na hlavní trati :o je to obluda :roll:, fotky jsem vzal z Daškového "rajčete", je to přechod z dvojkolejky na jednokolejku + vlečky
Vrat_01.jpg


Vrat_02.jpg

Dobrý deň,

áno, ešte som prehliadol Vašu pomerne podstatnú otázku vo Vašej predchádzajúcej správe. Ja mám v pláne stavať modul s elektrifikáciou a s vrchným vedením (model striedavej sústavy 25 kV, 50 Hz). Tie texty o elektrifikácii modulov, z ktorých som sa inšpiroval, sú rozhodne zaujímavé. Samozrejme, budem musieť asi riešiť aj mnoho kompromisov v tejto veci, keďže presne mnohé na to potrebné súčiastky sa asi sériovo nevyrábajú.

S pozdravom

Juraj
JuTi
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 08 led, 2021 11:12 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » stř 24 úno, 2021 6:58 pm

Ano vlákno pro elektrifikované moduly je tak bych případně pokračoval v debatě nad elektrifikaci tam.
Ale zpět ke kolejím - zajímavou alternativu pro kolejivo mi poslal syn - PECO Code 75:
koleje_15.jpg
koleje_15.jpg (37.08 KiB) Zobrazeno 4593 krát

https://weinert-modellbau.de/shop/peco/peco-code-75-flexgleis-betonschwelle-bi-block-detail
tento typ pražců se objevil u ČSD začátkem 60. let, po vzoru SNCF a nějakou dobu byl populární - najdete ho na mnohých fotografiích
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » stř 24 úno, 2021 6:59 pm

Já bych se vrátil ještě vrátil tedy ke kolejím. Jaká by měla být vzdálenost pražců? To už je snad poslední otázka, kterou bych chtěl zodpovědět. Zbylé věci už mám vyřešeny - výhybky, délky kolejnic, spoje kolejnic na převislém styku, tak už tedy jen vzdálenost pražců... Máte to někde v análech pro ty naše místní dráhy?
Jinak pro zajímavost jsem narazil na jednoduchý přehled
1) upevňovadel
https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/vse ... m-provozem
2) pražců
https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/vse ... sku/prazce
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » stř 24 úno, 2021 7:31 pm

A ještě přispěju jedním obrázkem - porovnání flexikolejí, resp. upevňovadel.
Přílohy
Výstřižek.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod Mcx » stř 24 úno, 2021 8:00 pm

Takže k rozdělení pražců - informace jsou z publikace z roku 1924, nechtělo se mi to vypisovat, tak skeny příslušné části textu, pokud chcete ještě jiné soustavy - např. XXX, XXIVa či Buštěhradské, Ferdinandovy ... je tam vše :wink:
koleje_16.jpg

kolej Xa, ten první údaj je vzdálenost pražců na styku kolejnic, rozponkové podkladnice nebyly na každém pražci - příliš drahé, kombinováno s klínovími podkladnicemi a připevnění vrtulemi
koleje_17.jpg

kolej A
koleje_18.jpg

jinak je vidět, že dvojčité pražce tam nejsou.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2616
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Výhybky, koleje - skutečnost a model

Příspěvekod cer.t » stř 24 úno, 2021 8:50 pm

Sice z toho moc moudrý nejsem, ale vidím u Xa, že na styku je osová vzdálenost 48 cm (tedy 5,5 mm v H0) a ostatní pražce v průměru 77 cm (8,8 mm v H0). Změril jsem PECO a to má osovou vzdálenost 7 mm, takže stojí za úvahu dávat pražce dál od sebe. No ale to by chtělo nějakou šablonu, už se vidím, jak to ručně měřím :D

Jinak ještě k porovnání kolejiva, viz můj příspěvek výše. Po prostudování stránky Správy železnic bych tedy řekl, že nejblíže rozponovému upevnění převažujícího u ČSD není vůbec nic, Weinert bohužel přesně odpovídá žebrovým podkladnicím ("zvonkovému upevnění"), a ten zbytek výrobců něco napodobuje, možná Tillig by se rozponkovému přiblížil, ale s jejich flexi se zase pracuje hrozně.
A ještě kdyby to chtěl dotáhnout někdo k dokonalosti, tak tu kombinaci rozponek a vrtulí, to by byla machrovina. Pak už to bude exkluzivni FREMO Fine nebo 87.... :D
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků