Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod eppa » ned 07 úno, 2021 10:38 am

cer.t píše:
2) Weinert 8,6°, 2150 mm
- úhel na konci výhybky - naměřil jsem cca 7,7° (obrázek je stažený ze stránek Weinertu, tak nevím, kde soudruzi udělali chybu)
- reálný poloměr k srdcovce cca 1620 mm
- za srdcovkou bez oblouku - takže 7,7° na srdcovce



weinert má u výhybek 8,6° od srdcovky kolej v oblouku až ke konci výhybky. Pouze u výhybky s úhlem 6,3° a u nejkratší výhybky s rádiusem 1450mm je od srdcovky kolej rovně. Myslím tedy, že tam žádný 1 stupeň nechybí, protože weinert neuvádí úhel na srdcovce, ale celkový úhel odbočení
eppa
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 18 led, 2015 3:01 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod MartinK » ned 07 úno, 2021 11:23 am

Pánové, pánové,
V tom je právě ten problém, že málokdo si dá práci s tím, aby stavěl zhlaví podle toho, jak se dělá ve skutečnosti. A přitom to není vůbec složité.
Pokud tvrdíte, že jste ještě v modelu symetrickou/oboustranou výhybku neviděli, tak se podívejte na fotky Kvítečkova. Je jich tam celkem pět. Tyto výhybky vůbec nejsou problém. Ze stavebnic Tillig jdou velmi jednoduše. Weinert má taky „Y“ i ve flexi provedení. Dnes není vůbec problém stavět podle skutečnosti. Je to opravdu o tom chtít a věnovat tomu čas. Když se chce, tak všechno jde.
Pokud někdo postaví zhlaví otrocky a ne úplně reálně z hotových výhybek, jak to Tomáš narychlo nakreslil, tak se opravdu hóóódně protáhne. Pokud ale odkloníte matečnou kolej jako ve skutečnosti (druhá výhybka oboustranná) a pokud podle skutečnosti začnete používat triky na zkrácení zhlaví (ani ve skutečnosti mnohdy není moc místa), tak ta zhlaví opravdu moc nenarostou a vypadají podstatně lépe. Najednou to opravdu vypadá jako ve skutečnosti.
Pár fotek z Kvítečkova. Jedna starší, ale je na ní jedna Y dobře vidět.
Obrázek
A jedna novější z opačného směru.
Obrázek
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod MartinK » ned 07 úno, 2021 11:30 am

A ještě pár fotek z Rožnova (bohužel už historických), který mě ke stavbě i takto jednoduchého zhlaví s oboustrannou výhybkou a nebo "Y" výhybkou do remízy inspiroval. A je to (bylo to tak) skoro všude.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod cer.t » ned 07 úno, 2021 12:51 pm

eppa píše:
cer.t píše:
2) Weinert 8,6°, 2150 mm
- úhel na konci výhybky - naměřil jsem cca 7,7° (obrázek je stažený ze stránek Weinertu, tak nevím, kde soudruzi udělali chybu)
- reálný poloměr k srdcovce cca 1620 mm
- za srdcovkou bez oblouku - takže 7,7° na srdcovce



weinert má u výhybek 8,6° od srdcovky kolej v oblouku až ke konci výhybky. Pouze u výhybky s úhlem 6,3° a u nejkratší výhybky s rádiusem 1450mm je od srdcovky kolej rovně. Myslím tedy, že tam žádný 1 stupeň nechybí, protože weinert neuvádí úhel na srdcovce, ale celkový úhel odbočení


Není to pravda, možná že se točí, ale úplně minimálně, lze proložit od srdcovky přímkou. Navíc poloměr je asi proměnlivý. Proložil jsem vnitřní kolejnicí oblouk 1650 mm. A podle opětovného měření bych souhlasil tak s maximálně 8°, ale pokud to mění na každém centimetru poloměr, tak je možné všechno, i 8,6°.

Jinak jsem si říkal, že bych zkusil zakoupit na zkoušku výhybku od Weinerta menší, tj. s poloměrem "1450"mm. No a to musím říct, že jsem zklamaný. Připomíná mi to geometrií Shinoharu. Místo plynulého oblouku loměnák hned od počátku jazyka. Oblouk vnitřní kolejnice začíná výrazně před počátkem jazyků... Tak nevím, asi to ani za tu zkoušku nestojí. Jako kdyby byl problém vyrobit pěknou výhybku, ale ono to asi vychází, že použili geometrii z DKW. Přikládám obrázek s proloženým poloměrem 1050 mm
Přílohy
Výstřižek4.JPG
Weinert 1450 mm, proložený poloměr 1050 mm
Výstřižek3.JPG
Weinert 2150 mm, proložený poloměr 1650 mm
Naposledy upravil cer.t dne ned 07 úno, 2021 1:04 pm, celkově upraveno 1
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod cer.t » ned 07 úno, 2021 12:57 pm

MartinK píše:Pánové, pánové,
V tom je právě ten problém, že málokdo si dá práci s tím, aby stavěl zhlaví podle toho, jak se dělá ve skutečnosti. A přitom to není vůbec složité.
Pokud tvrdíte, že jste ještě v modelu symetrickou/oboustranou výhybku neviděli, tak se podívejte na fotky Kvítečkova. Je jich tam celkem pět. Tyto výhybky vůbec nejsou problém. Ze stavebnic Tillig jdou velmi jednoduše. Weinert má taky „Y“ i ve flexi provedení. Dnes není vůbec problém stavět podle skutečnosti. Je to opravdu o tom chtít a věnovat tomu čas. Když se chce, tak všechno jde.
Pokud někdo postaví zhlaví otrocky a ne úplně reálně z hotových výhybek, jak to Tomáš narychlo nakreslil, tak se opravdu hóóódně protáhne. Pokud ale odkloníte matečnou kolej jako ve skutečnosti (druhá výhybka oboustranná) a pokud podle skutečnosti začnete používat triky na zkrácení zhlaví (ani ve skutečnosti mnohdy není moc místa), tak ta zhlaví opravdu moc nenarostou a vypadají podstatně lépe. Najednou to opravdu vypadá jako ve skutečnosti.

Já vím, že to tam tak máš, ale ve stanicích námi modelovaných velikostí (4-6 kolejí) se to ve skutečnosti moc nevidí. Právě bývají pouze jednoduchá zhlaví bez další odklonu. Osobně vím třeba na tom mi známém jesenicku jen o Branné, že to tam na jedno zhlaví bylo. A nevím, ale byla to doména asi historická... Později odstraňovaná.
Otázkou je nakolik by to zhlaví zkrátilo navíc tedy nevím, jak s Weinertem, ale s Tilligem není možno dosáhnout dalšího odklonu při ponechání oblouku 1000 mm, protože to na 52 mm vychází tak akorát. To pak se musí použít prudší oblouk.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod eppa » ned 07 úno, 2021 3:28 pm

Snímek obrazovky 2021-02-07 v 14.27.57.png
[quote="cer.t"][quote="eppa"][quote="cer.t"]

přikládám r2150 v ose a úhlu 8,6. Samozřejmě chápu, že to není přesné, protože podklad je fotka, bůh ví, jak je to focené a zdeformované, nicméně mi to nepřijde úplně mimo.

dále už to nebudu hrotit, protože o to tady v tom vlákně asi nejde. Podstatné je, že se to OndraFíra líbí a ví, proč to dělá. Já mu rozumím.
eppa
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 18 led, 2015 3:01 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod cer.t » ned 07 úno, 2021 3:49 pm

Ad Eppa:
No já použil přímo ze stránek weinerta: https://weinert-modellbau.de/images/sto ... /74661.jpg a předpokládám, že ho nemají deformovaný.
Nevím, jaký poloměr je proložen na Vaši grafice a proč je to středem koleje nikoliv po kolejnici, kde lze porovna geometrii. Nicméně jsem předtím udělal chybu, jelikož jsem místo délky 355 mm udělal 333 mm. Takže veškeré mé předchozí výpočty jsou chybné, prodloužení stanic bude větší a poloměr výhybky také větší.
Takže přikládám nový obrázek pro porovnání: zelená R 1750, červená R2150. Je to prostě x různých poloměrů v odbočné větvi. Na počátku cca 1500 mm a postupně se to zvětšuje. Proč to tak udělali asi ví jen oni.
Ale souhlasím, každému co se líbí a tak je to správné, tak to má být... celou dobu se snažím tuto myšlenku prosadit. Protože i glorifikovaní soudruzi z Německa mají stejnou plejádu modulů o různých paramatrech a kvalitě, stejně jako my tady, a i nové moduly tvoří na různém kolejivu (i na tom odporném Tilligu s EW3 :)) a norma Fremo není svatá, protože obsahuje mnoho nesmyslů. To jsem chtěl celou dobu říci, že není žádná pravda pravdivější.
Přílohy
Výstřižek5.JPG
Naposledy upravil cer.t dne ned 07 úno, 2021 5:16 pm, celkově upraveno 1
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod eppa » ned 07 úno, 2021 5:06 pm

cer.t píše:Ad Eppa:
No já použil přímo ze stránek weinerta: https://weinert-modellbau.de/images/sto ... /74661.jpg a předpokládám, že ho nemají deformovaný.
Nevím, jaký poloměr je proložen na Vaši grafice a proč je to středem koleje nikoliv po kolejnici, kde lze porovna geometrii. Nicméně jsem předtím udělal chybu, jelikož jsem místo délky 355 mm udělal 333 mm. Takže veškeré mé předchozí výpočty jsou chybné, prodloužení stanic bude větší a poloměr výhybky také větší.
Takže přikládám nový obrázek pro porovnání: zelená R 1750, červená R2150. Je to prostě x různých poloměrů v odbočné větvi. Na počátku cca 1500 mm a postupně se to zvětšuje. Proč to tak udělali asi ví jen oni.


ČERVENÁ - osa koleje: 2150 (8,6°)
Zelená - levá kolejnice 2141,75 (8,6°)
RŮŽOVÁ - pravá kolejnice 2158,25 (8,6°)

roli může hrát i usazení fotky do měřítka, tam budou další desetiny zkreslení, ale to už bych musel bejt blázen na svobodě, abych to řešil :D

Rozhodně souhlasím s tvrzením, že na téhle výhybce bude vlak vypadat o level lépe než na té krátké. A ty časy na objetí - tomu nerozumím, já bych se na to vydržel dívat klidně o minutu dýl, když by to bylo pěkný :D
Přílohy
Snímek obrazovky 2021-02-07 v 17.55.13.png
eppa
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 18 led, 2015 3:01 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod cer.t » ned 07 úno, 2021 5:12 pm

Tak když už jsem byl u toho, tak jsem ještě udělal stejně tu 6,3°. A ta z Weinertů vyšla nejlépe. Proložený poloměr je 2180 mm. Vypadá, že to bude trochu méně, ale nejsou tam asi žádné dramatické změny poloměrů jako u menších vyhýbek. Takže za mně je to jediný použitelný Weinert. Nejhorší je ta krátká, tedy ekvivalent Tilligu EW3, u kterého je Tillig jednoznačně geometricky lepší.
Přílohy
Výstřižek6.JPG
Naposledy upravil cer.t dne ned 07 úno, 2021 6:18 pm, celkově upraveno 1
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod cer.t » ned 07 úno, 2021 5:19 pm

Ad Eppa:
Ano, stejného výsledku jsem dosáhl, když jsem dal počátek oblouku cca 15 mm před hrot jazyků (do středu dvojice pražců), ale to je přeci špatně. Navíc, proč nepoužít tenčí čáry a větší rozlišení obrázku :?: Pak by to šlo všechno vidět.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod OndraFíra » ned 07 úno, 2021 8:55 pm

Nechete si prosím založit vlastní vlákno třeba "oměřování výhybek z obrázků" nebo tak nějak a neplevelit to tu? Děkuji.

K tomu dodám jen to, že za prvé nechápu proč oměřujete nějakou fotku z e-shopu, když má Weinert na svých stránkách ke kolejivu ke stažení PDF s rozkreslenými všemi výhybkami. Kdyby si je třeba někdo chtěl vytisknout 1:1 a po staru nahrubo poskládat na stole. A za druhé proč jste si vybral k oměření zkrácenou výhybku (jak už její název napovídá), která má zkrácené jazyky? Alespoň její obrázek tu furt přikládáte.
Já používám výhybky nezkrácené délky tedy katalogová čísla 74901/902 a 74661/662. Ty první mají 6,3 stupně a za srdcovkou jdou rovně, ty druhé za srdcovkou ještě dále uhýbají na oněch 8,6 st. Díky nezkráceným jazykům je na nich poloměr odbočení plynulý a co jsem dnes oměřil na skutečné výhybce, tak má určitě více jak 2000mm (měl jsem po ruce jen šablonu na 2069mm a výhybka plynule uhýbala oproti šabloně trochu méně).


Pánové stanici si stavím pro sebe a pro Fremo, jehož jsem členem. Tedy dělám ji tak, jak se mě líbí a tak, aby splňovala Fremo normu. Nějaké poznámky typu co bylo před 5lety v Riese mě opravdu nezajímají. Na Fremo setkání jezdím pravidelně, většinou směr Německo a všechny nové stanice, které tam vídám, a to včetně třeba obrovských stanic přes 10 -15 metrů, rozhodně nemají v hlavních kolejích žádné EW3 ani podobně krátké výhybky. A dokonce někteří se pustili do rekonstrukcí svých starších stanic a natahují zhlaví jak už zde bylo zmíněno. A už vůbec nevím proč by mě měli kontrolovat nějací deutschlanďáci. Já jsem ve Fremu, tak se snad zvládnu kontrolovat sám, zda dodržím to co mám. Abych pak mohl s klidným svědomím jako člen klubu přivézt modul na setkání. Pokud to umíte "přeci lépe", tak samožřejmě dobře pro vás. Rád to někdy uvidím. Ale když bude každý nejchytřejší a dělat si to podle sebe, tak ono se nakonec zjistí, že to za chvíli spolu nebude fungovat. Proto tu norma je. Neříkám, že je třeba ideální. Ale pak máte možnost stát se členy Fremo (pokud jimi nejste, nevím) a zasadit se o její změnu. V opačném případě vám zbývá normu buď dodržovat, nebo neprohlašovat své nově postavené moduly, pokud ji nesplňují, za Fremo moduly. To je vše co k tomuto tématu chci ještě říct a dál zde budu už jen prezentovat pokračování stavby stanice. Pokud vás uráží, že má moc dlouhé výhybky, tak doporučuji toto vlákno dále nesledovat.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod OndraFíra » ned 07 úno, 2021 9:28 pm

Během víkendu byla v Dobříši úspěšně položena první staniční kolej, kusá kolej "příbramská" a také rovná část hraštického záhlaví směrem k přejezdu s Pražskou ulicí.
Koleje jsou napojeny na již položené výhybky čísel 1, 2, 6 a 7. Vše je elektricky sjízdné a bylo důkladně otestováno různými vozidly :)

1612731600910.jpg

1612731600936.jpg


Pokouším se alespoň napodobit dobový lokálkový svršek, každých 15 metrů (reálných) je tedy místo pro převislý styk, pražce v tomto místě jsou blíže u sebe (osová vzdálenost 480mm) jak ukazují modré šipky. V těchto místech pak přijdou na kolejnice z boků leptané kovové modelové spojky, znázorňující skutečnou šroubovanou spojku spojující kolejnice. V manipulačních kolejích pak bude rozteč všech pražců oproti dopravní koleji větší, převislý styk bude samozřejmě dodržen i v nich.

1612732132689.jpg
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod Marian » pon 08 úno, 2021 8:08 am

Ahoj,
mohl bys prosím ukázat fotku/fotky, jak máš vyřešené zapojení (napájení srdcovky) té na spoji segmentů "přeříznuté" výhybky? Díky.

P.S. Ty ameriky v pozadí jsou super :D.
Marián
Marian
 
Příspěvky: 11
Registrován: ned 31 říj, 2010 9:48 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod OndraFíra » pon 08 úno, 2021 9:36 am

Ahoj.
Fotku u sebe momentálně nemám. U té říznuté výhybky na dělení modulů je celá srdcovka na druhém modulu, tedy napájení je úplně stejné jako u ostatních výhybek, akorát ten vodič vedoucí od srdcovky k přestavníku, kde je páčkový přepínač na změnu polarity, bude muset být přes konektor, aby šel rozpojit při rozdělení modulů. Přestavníky používám od Melindy (http://www.h0fine.com/Shop2/product_inf ... cts_id=509), které se mi osvědčily už v Nové Vsi. Páčkový přepínač dole má dvě funkce, jednak mění polaritu srdcovky a také slouží k držení koncové polohy jazyků výhybek. Zároveň přestavník otáčí s "lucernou" od výměnových návěstidel. Přestavování ve stanici bude ruční, s přestavníkem bude hýbat táhlo.
Až položím zbytek kolejí a vše zapojím už finálně, tak udělám nějaké fotky.

P.S. Ty ameriky v pozadí jsou super.

Psal jsem že testování proběhlo různými vozidly, včetně těžkotonážních amerik :D
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod Mcx » pon 08 úno, 2021 2:18 pm

OndraFíra píše: těchto místech pak přijdou na kolejnice z boků leptané kovové modelové spojky, znázorňující skutečnou šroubovanou spojku spojující kolejnice.

Bude to včetně naříznutí kolejnice?, protože klap, klap.... to je ono.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 41 návštevníků