Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod OndraFíra » ned 24 led, 2021 11:16 pm

Chtěl bych zde prezentoval probíhající projekt tvorby modulové stanice Dobříš ve velikosti H0. Stanici stavím dle norem Fremo na provozní setkání se sekcí H0-Old, která se zaměřuje na II. epochu.
Tato sekce má už celkem stabilní československou účast a na podzimních setkáních v německé Grossposně pravidelně již několik let tvoříme i ČSD větev s přeshraničním provozem do Německa. (pro ukázku fotografie z ročníku 2019 http://patrick.thwoditsch.de/dreiskau2019/ )

Příprava projektu začala sháněním podkladů. Fotografií z doby Monarchie či První republiky se mi mnoho sehnat nepodařilo. Detaily, které mi chybí jsem se tedy rozhodl okoukat z ostatních nádraží na té stejné trati a stavěných stejnou stavební firmou, ze kterých existuje fotografií vícero - hlavně nádraží Vrané nad Vltavou, kde se nachází stejná přijímací budova jako v Dobříši. Velkou pomocí a základem byl pak samozřejmě plán stanice z fondu Generální Inspekce Rakouských drah v Národním archivu v Praze.

Dobříšské nádraží je koncovou stanicí odbočné větve místní dráhy Čerčany - Modřany s odbočkou ze Skochovic do Dobříše, označované jako Místní dráha Čerčany - Modřany - Dobříš. V době jejího otevření v roce 1897 (a až do konce 40. let) to byla tříkolejná stanice, z dnešního pohledu o dvou kolejích dopravních a jedné manipulační. Přijímací budova této nejvýznamnější stanice na odbočce byla patrová budova 16/H, již od začátku se totiž počítalo s pokračováním tratě do Příbrami, k čemuž nakonec nikdy nedošlo. U manipulační koleje se nacházelo 8 metrové skladiště s rampou a vagonová váha. Dále se zde nacházela dvoumístná remíza s vodárnou, skladiště na uhlí s rampou pro zbrojení parních lokomotiv, a také krátká vlečka k parní pile, kde se překládalo řezivo z úzkorozchodných vozíků na železniční vozy. Dvoumístná remíza 46/H poskytovala stání pro 2 lokomotivy řady 97 (310.0), a již během 20. nejpozději 30. let byla prodloužena, aby v ní mohly nocovat větší stroje řady 423.0.

Planek stanice z roku 1897 ještě bez vlečky k pile, která byla postavena až asi po 3 letech. Vlečka pily vznikla prodloužením kusé koleje na plánku označené jako IV. o asi 50 metrů.
DobrisPlanek.jpg


Celkový pohled na stanici od kusých kolejí. V popředí je vidět nakládka dříví z místních lesů na kusé "příbramské" koleji, za ní jsou vidět vozy s řezivem u rampy na vlečce pily s naloženým úzkorozchodným vozíkem na rampě. V pozadí pak kolejiště stanice, skladiště i přijímací budova, nalevo pak stoupá dým od lokomotivy před výtopnou. (zdroj: Facebook - Dobříš historická)
27368393_1973967226196728_4966271073140770_o (1).jpg


Parní vlak v Dobříši. Vyfoceno v Městském muzeu Dobříš. Popisek fotografie je špatně, lokomotiva řady 422.0 má ještě pořád rakouské označení 178, a vozy již jsou s označením ČSD. Půjde tedy o období První republiky do roku 1925.
IMG_20200918_155707.jpg


Fotografií z tohoto období mám ještě několik málo kusů, ale nikdy nezachycují žádnou větší část nádraží. Pokud by měl někdo nějaké k dispozici, budu rád pokud se mi ozve.
Naposledy upravil OndraFíra dne ned 24 led, 2021 11:26 pm, celkově upraveno 2
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod OndraFíra » ned 24 led, 2021 11:24 pm

Po získání plánu stanice a jeho převedení do H0 nastal čas pro celkový návrh modelu a hlavně rozkreslení rámů pro stavbu jednotlivých modulů. Nakonec se při zachování stejné délky modulů (pro snažší přepravu) podařilo stanici rozkreslit do 4 stejných rovných modulů při řezání pouze jediné výhybky. A dále jeden vjezdový modul se záhlavím stanice a vjezdovým návěstidlem. V místě výtopny a kolejí do výtopny bylo nutné moduly rozšířit, na klasickou šířku 50cm modulu by se vše nevešlo. Zde dostal velmi pěkný nápad marwin, který navrhl okraje modulu plynule zaoblené bez zubů či ostrých úhlů a po několika návrzích jsme se dopracovali k celkovému výsledku, se kterým jsem spokojen.
Dobris_var5.jpg


Pro nemožnost postavení takto navržených rámů modulů potom přišel na řadu laser, který jednotlivé díly na rámy vyřezal z 12mm překližky. Do těchto dílů jsou zakomponovány i otvory pro uchycení hliníkových nohou pomocí magnetů, k čemuž jsem získal inspiraci zde na fóru. Naznačené je i ovládání výhybek a výkolejky - bude ruční, stejné jako mám už v Nové Vsi a marwin v Lokti. Výhybky samozřejmě budou uzamykací na klíč a v plánu je i ústřední zámek s pravítky, z kterého půjde vyjmout klíč k návěstidlu až po uzamčení klíčů od příslušných výhybek pro danou vlakovou cestu v ústředním zámku.
DobrisRamy.jpg


První sestavení vyřezaných dílů nahrubo. Vrchní desky (kolejová pláň) nakonec nebyly vyřezány laserem, tak jako je to v plánku, pro příliš vysokou cenu práce laseru. Budou naformátovány jednoduše ručně.
DobrisModuly.jpg
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod veteran » pon 25 led, 2021 8:25 am

Ahoj Ondro.
Hezký jsi začal ,hlavně tou připomínkou ze setkání II ep.z roku 2019.
Prozatím to vypadá na hezkou práci.
Těším se na pokračovaní.
Ahoj
Honza G
veteran
 
Příspěvky: 198
Registrován: pon 17 pro, 2012 7:24 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod jafobe » pon 25 led, 2021 5:13 pm

Vypadá to na zajímavý projekt. :wink:

Nejsem sice modulář, ale osobně bych tady asi zvážil jestli by nestálo za to koncový šturc stanice udělat buď jako samostatný krátký modul, nebo jen nějaký nástavec na modul stávající, aby byla možnost stanici v případě potřeby zapojit i jako průjezdnou, přeci jen by to někdy mohlo umožnit rozšíření layoutu víc než kdyby byla za všech okolností jen stanicí koncovou s jednou možností vjezdu předem daným obloukem, byť v reálu tomu tak bylo. Musela by se ale takové možnosti trochu uzpůsobit ia ta úzká u koncového šturcu, buď ji vézt k okraji modulu, nebo mít možnost ji kdyžtak nějak provizorně ukončit, třeba zarostlou hrmadou nasypané zeminy, třeba na magnet.

Plynulé zaoblení modulů je sice hezké, ale pak je ještě otázkou přepravitelnost takových modulů, když je jich část jinak širokých, k přepravě je z mého pohledu vhodnější když se dají vždy dva párovat k sobě, nejlépe krajinou dovnitř aby nebyla tak zranitelná při převozu. U dvou rovných na konci to je bez problému, u dvou rovných rozšířených by to asi taky šlo, problém by mohl trochu být s vjezdovým obloukem ke kterému by možná neuškodilo mít nějaký protikus se stejným úhlem oblouku, nebo mít tento obloukový modul ze dvou částí... ale je možné že k ní už nějaký protikus je.
Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 694
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod OndraFíra » pon 25 led, 2021 8:27 pm

jafobe píše:...


Obě tyto otázky, či postřehy jsem samozřejmě řešil. Konečný plán je výsledkem více jak dvouletých příprav a plánování a rozmýšlení.

Stanici nebudu dělat průjezdnou z vícero důvodů.
Jednak z nutnosti velkých kompromisů a úprav v oblasti pily a navíc bych přišel o nakládací místo pro dříví - kulatinu, která se nakládala právě na té "příbramské" koleji (viz foto výše), a tu bych při průjezdnosti stanice nemohl k odstavování vozů využívat. A celý tenhle námět těch dvou šturců obklopených pilou a nakládkou dříví se mi moc líbí a bude to jeden z hlavních motivů. Dále mezilehlá lokálková stanice s takovou výtopnou a zauhlováním nedává moc smysl, na lokálkách se šetřilo kde se dalo a výtopny se stavěly většinou jen v koncových či odbočných stanicích, tedy tam kde nocovaly lokomotivy. Samozřejmě by se našly i výjimky, ale na setkáních (téměř) nikdy nevznikne tak dlouhá lokální trať, aby to mělo opodstatnění. Také již zmiňované zabezpečení výhybek klíči bude jen na jednom zhlaví a mít nezabezpečené výhybky ve vlakové cestě se mi nelíbí a odporuje i pravidlům. V neposlední řadě by mezilehlá lokálková stanice, kde by vlaky jen projížděly, případně se zde občas křižovalo byla nudná a nejspíš by končila někde na D3 a já bych si ji nakonec neužil. Koncová stanice nabízí spoustu posunu, sestavování vlaků, objíždění, odstavování lokomotiv na noc do výtopny a další posun, což by mělo přinést více zábavy než jen aby tam člověku jednou za hodinu projel vlak. Rozhodl jsem se proto stanici postavit jako koncovou a buď bude potřeba v layoutu a přivezu ji, nebo nebude a já se na setkání zabavím jinak, vyzkouším si službu ve stanici někoho z kolegů, nebo se ujmu role strojvedoucího vlaků. Modelů jiných mezilehlých lokálkových stanic už existuje myslím dostatek.

Na přepravitelnost modulů se také myslelo, plynulé zaoblení vypadá nesourodě ale půdorysně jsou to dvě dvojice modůlu 55x120 resp 65x120 cm. Tedy vždy dva pasují k sobě. Na přepravu budou vytvořeny přepravní boxy, kam se moduly budou zasouvat jako šuplíky (odkoukáno od německých kolegů), žádné obracení krajinou k sobě. I vjezdový obloukový modul bude mít vlastní přepravní box a existuje k němu několik vhodných obloukových traťových modulů, které ho v tom boxu budou doprovázet. Největší váhání bylo, zda vůbec vjezdový modul udělat a stanici neukončit za první výhybkou. Ale nakonec jsem dal přednost tomu, aby součástí stanice bylo i záhlaví s vjezdovým návěstidlem a nemusel jsem pokaždé řešit někde nějakou vhodnou šachtu pro návěstidlo, což nakonec často končí nějakým provizorním řešením či vynecháním návěstidla úplně. A když už jsem se pro něj rozhodl, tak jsem zvolil i tvar oblouku podle skutečnosti. Nemyslím si, že to že stanice nebude rovná jako když střelí musí být nutně na škodu. Všiml jsem si, hlavně zase u kolegů z německa se kterými jezdíme na setkání, že se vůbec nebojí stavět stanice různých tvarů, klidně i do S, do oblouku a různých nepravdelncýh tvarů. Pokud je na konci dodržen koncový úhel oblouku používaný pro traťové moduly, tak pak by neměl být problém stanici zařadit do layoutu. Navíc koncovou stanici, která se připojuje jen z jedné strany.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod OndraFíra » úte 26 led, 2021 8:12 pm

Oproti původnímu návrhu bylo nutné upravit rámy modulů, chybělo v nich pořádné podélné žebro, který by zabraňovalo prohýbání modulů, což se bohužel začalo dít hned po jejich postavení na nohy. Nakonec se podařilo pomocí nových podélníků situaci zachránit a rámy modulů srovnat. Nové podélní žebro je zasazené do čelníků a prochází příčníky přibližně uprostřed šířky modulu pod horní deskou, která ponese kolejovou pláň. Umístění je zvoleno tak, aby se žebro vyhnulo kolejím nad ním, a k těm se tak daly přivést napájecí vodiče.
IMG_20210108_152705.jpg


Narovnané moduly jsou zpět na nohou a byly položeny desky pro kolejovou pláň. Zkusmo jsem rozložil koleje a několik rozestavěných budov pro představu celkové velikosti stanice.
IMG_20210123_200043.jpg


Kolejivo je použito Weinert - Mein Gleis.
výhybky jsou s úhlem odbočení 6 st. a poloměrem 2180mm (190m), výhybky do depa a v depu mají při stejném poloměru úhel 8,6 st. (odbočení pokračuje i za srdcovkou).

Stavby ve stanici:
přijímací budova 16/H - upravené nádraží Dačice od Igry
výtopna 46/H s vodárnou - vlastní stavba dle originálních normálií a fotek
skladiště uhlí se dvěma oddíly - zdvojená stavebnice skladiště uhlí od Igry
skladiště 24/H - upravené skladiště 8x8m od Igry
kůlna traťovky - kůlna pro účely udržovací od KBmodel
vodárenská studna - KBmodel
vagonová váha - upravená bouda od R.Maliny, vážní most z leptu od KŽM Brno
záchodky 19a/H - R.Malina
Ještě zvažuji zda na modul "posunout" (blíže ke kolejím aby byla na modulu) restauraci Na Prachandě, která se nachází nedaleko přejezdu.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod milan ferdián » stř 27 led, 2021 9:10 am

Ve výčtu tvého seznamu mi chybí uhelný výtah. Zdroj MŽ/stavba depa/2004.
-m-
Přílohy
Dobříš uhelný výtah DF.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod radeksindy » stř 27 led, 2021 11:58 am

milan ferdián: Ve výčtu tvého seznamu mi chybí uhelný výtah.[/i]


Myslím, že nechybí, protože stanice bude ve II. epoše.

Ondra: Ještě zvažuji zda na modul "posunout" (blíže ke kolejím aby byla na modulu) restauraci Na Prachandě, která se nachází nedaleko přejezdu.


Já bych to udělal, každá další nedrážní stavba tomu dá jiný charakter. Z krajinářského hlediska je největší problém modulovky, že vlak jezdí jenom kolem nádražních budov v polích. Každá možnost naznačit, že okolo je také jiný svět by se měla využít.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod OndraFíra » stř 27 led, 2021 1:46 pm

milan ferdián píše:Ve výčtu tvého seznamu mi chybí uhelný výtah. Zdroj MŽ/stavba depa/2004.
-m-


Jak už psal Radek, zauhlovací výtah v Dobříši není záležitost II. epochy, takže nechybí.

radeksindy píše:Já bych to udělal, každá další nedrážní stavba tomu dá jiný charakter. Z krajinářského hlediska je největší problém modulovky, že vlak jezdí jenom kolem nádražních budov v polích. Každá možnost naznačit, že okolo je také jiný svět by se měla využít.


Díky za názor.
Ano, přesně takové uvažování jsem měl také. Jednak, že je to tam ikonická restaurace už od roku 1912, druhak aby se na modul dostala i nějaká nedrážní stavba.
Zádrhel je, že umístění vychází přesně do dělení dvou modulů. Budu ji asi muset udělat sundavací a vždy umístit na místo až po sešroubování modulů k sobě. Řezat budovu v polovině se mi nezdá vzhledově ok.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod Tomas_C. » pát 29 led, 2021 6:30 pm

Za klub ModulyBrno držíme palce, nemůžeme si nevšimnout konstrukční inspirace u nás, ale to podstatné je, že je vidět , že před stavbou probíhala řádná příprava.
Ať se Vám daří a věřte, že Vás budeme sledovat, neboť kvalitativně jste na vysoké úrovni. Jen více takových.
S pozdravem Tomáš
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod marwin » pát 29 led, 2021 9:54 pm

Tomas_C. píše:Za klub ModulyBrno držíme palce, nemůžeme si nevšimnout konstrukční inspirace u nás, ale to podstatné je, že je vidět , že před stavbou probíhala řádná příprava.
Ať se Vám daří a věřte, že Vás budeme sledovat, neboť kvalitativně jste na vysoké úrovni. Jen více takových.
S pozdravem Tomáš


Ahoj,
návrh rámů pro stanici jsem dělal já a inspiroval jsem se u vás. Tímto bych vám chtěl poděkovat, že publikujete svoje nápady a mohou sloužit dalším modelářům. Ondra věnuje velkou péči nejen studiu podkladů, ale dokáže je i přeměnit v krásný model. Modul Nové Vsi, který zde Ondra již publikoval, mluví za vše.
Přeji hodně úspěchů a těším se na další články u vás na webu.
Marek
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod MartinK » sob 30 led, 2021 4:55 pm

Ahoj Ondro,
super. Vypadá to móóóc pěkně a už teď se těším až se na nějakém setkání i s Dobříší potkáme.
Já už jsem taky začal něco podnikat v Kvítečkově. Snad bude opět provozní na nějaké příští setkání EP.II.

Ahoj,
Martin K.
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod OndraFíra » pon 01 úno, 2021 9:53 pm

Díky všem za zájem a pochvalu.

Jak už psal Marek inspirace konstrukce rámů a uchycení nohou na magnety byla právě u klubu ModulyBrno, díky.

Během víkendu zatím došlo k pokládce výhybek č 1., 2., 6. a 7. Výhybky 6. a 7. už jsou i doplněny přestavníky od Melindy (H0fine). Během příštího víkendu bude doufám položena celá první staniční kolej (zatím je jen provizorně), aby do Dobříše už mohl přijet první zkušební vlak vlastní silou :)

1612215569244.jpg


1612215569251.jpg
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod Mcx » úte 02 úno, 2021 6:57 pm

Co to jsou za výhybky - Weinert? Nějak je tam markantní "zlom" v tom místě zeslabení jazyka, řekl bych, že místo velkého zeslabení na krátkém úseku to chtělo menší "zeslabení" (odbroušení jen části patky kolejnice) a v delším úseku jak u skutečných výhybel, pak by došlo k plynulému ohybu. Takto to skoro evokuje kloub.
Ještě druhá otázka - budeš ještě nějak upravovat na přechodech mezi díl tvar terénu? nebo bude odvodnění okolo stanice, které je zřejmé na plánu stanice vynecháno? Je tam zatím terén na úrovni spodní hrany pražců.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2615
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

Příspěvekod radeksindy » úte 02 úno, 2021 8:54 pm

Nějak je tam markantní "zlom" v tom místě zeslabení jazyka, řekl bych, že místo velkého zeslabení na krátkém úseku to chtělo menší "zeslabení" (odbroušení jen části patky kolejnice) a v delším úseku jak u skutečných výhybel, pak by došlo k plynulému ohybu.

Weinert to má přesně jako předloha, tj. svršek typu K zavedený v r. 1928. Odpružený jazyk je oboustraně zeslabený v délce skoro dvou pražců, na krajních dvou je ještě před zůžením uchycen do podkladnic, mezi nimi ležící pražec má speciální stoličku. Takto to ještě vyniká, protože jsou pruty lesklé a člověk si toho hned všimne.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Další

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků