Ovládání vlečkového areálu

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Ovládání vlečkového areálu

Příspěvekod HonzaM » ned 06 pro, 2020 10:07 pm

Morris Zapp píše:Záleží, zda je prostor přejezdu přístupný i jinudy, než skrz závoru (typicky to bývá na přejezdech u zastávek - pěší cesta z nástupiště).

V reálu jsem to neviděl, z leteckých snímků se zdá že tam takové možnosti přístupu spíš nejsou.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4074
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Ovládání vlečkového areálu

Příspěvekod zdenek » pon 07 pro, 2020 12:01 pm

Zvuková výstraha na přejezdu nezávisí od pohybu lidí, ale důležitým faktorem je rozsah překrytí vozovky břevny závor.
1) Přejezd bez závor - zvuková výstraha běží stále
2) Přejezd s celými závorami (tj. všechny části vozovky i všechny chodníky jsou po sklopení závor překryty břevny) - po sklopení břeven se zvuková výstraha vypne
3) Poloviční závory (zpravidla překrývají polovinu vozovky před přejezdem v pravém jízdním pruhu) - v 70. nebo 80. letech se po sklopení břeven zvuková výstraha vypínala, nyní je to již zakázané
Pak jsou ještě různé kombinace, například když silnice má celé závory a přilehlý chodník má jen výstražníky bez závor, tak u silnice zvukovou výstrahu vypínám a u chodníku ne.
Prostě logicky, když je někde nějaká díra, kterou nepřekryje závora, tak v tom místě bych neměl zvuk vypínat.
A jinak u přejezdů se závorami běží takzvaná předzváněcí doba, to je doba od spuštění výstrahy do sklopení závor (aby všichni stihli opustit přejezd, obyčejně to bývá 20 až 60 sekund, řeší se výpočtem podle délky přejezdu). V průběhu předzváněcí doby musí vždy běžet zvuková výstraha, ta běží i během sklápění závor a pokud se pak vypíná, tak vždy až když je indikována dolní poloha závorových břeven. A na závěr, zvuková výstraha si také na pár sekund cinkne, když se břevna zvedají.
zdenek
 
Příspěvky: 88
Registrován: čtv 18 dub, 2013 9:30 am

Re: Ovládání vlečkového areálu

Příspěvekod Raww » pon 07 pro, 2020 6:00 pm

HonzaM píše:Je to ovládáno a indikováno zcela nezávisle, hlavní část stanice je ovládána ModelJOPem.

V tom případě lze logiku velmi elegantně naprogramovat do PLC (Programmable logic controller) a zrovna v té popsané logice není vůbec nic složitého. A samozřejmě to ani není enormně nákladné. Vždyť by se jednalo o jednoduché spínače (tlačítka a zpětné hlášky od výhybek) na vstupu a bezpotenciálové kontakty na výstupu. Lze se i zamyslet nad finesou v podání dotykového panelu, který by vstupy a výstupy ještě ušetřil...
To by byla krása :wink:
Raww
 
Příspěvky: 10
Registrován: stř 17 čer, 2015 7:29 am
Bydliště: Jihlava

Re: Ovládání vlečkového areálu

Příspěvekod Morris Zapp » pon 07 pro, 2020 6:45 pm

HonzaM píše:V reálu jsem to neviděl, z leteckých snímků se zdá že tam takové možnosti přístupu spíš nejsou.
Zkus třeba tady: https://mapy.cz/zakladni?moje-mapy&x=15 ... ista-trasy
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Ovládání vlečkového areálu

Příspěvekod HonzaM » pon 07 pro, 2020 10:11 pm

Ano, díky, je jasné že tam žádná paralelní cesta mimo část chráněnou závorami není.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4074
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Ovládání vlečkového areálu

Příspěvekod Morris Zapp » úte 08 pro, 2020 6:16 pm

TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Ovládání vlečkového areálu

Příspěvekod Raww » úte 08 pro, 2020 9:31 pm

Jak jsem psal již výše, všechno tohle lze velmi elegantně obsáhnout softwarově v PLC. Celé zhlaví včetně chráněného přejezdu - prostě pro závory nebude jen jeden společný výstup, ale bude zvlášť pro pravé a levé šraňky, pro zvonek, pro levá a pravá světla. Nastavit lze pak jakékoli chování, vazby, zpoždění, vypínání... Cokoli, co bude mít jasný pravidla. V případě zájmu jít touto cestou, nabízím možnost pomocné ruky jak s hardwarem tak i se softwarem.
Raww
 
Příspěvky: 10
Registrován: stř 17 čer, 2015 7:29 am
Bydliště: Jihlava

Re: Ovládání vlečkového areálu

Příspěvekod HonzaM » pon 06 zář, 2021 8:50 pm

Podrobnější informace k tomuto areálu jsou nyní na www.1ku160.cz.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4074
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků