Stránka 10 z 10

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: stř 10 led, 2024 9:48 am
od radeksindy
"Langträger, Kopfstücke und Querträger" aus Eisen, "Übriges" aus Holz. Tedy podélníky, čelníky a příčníky ocelové (železné), ostatní ze dřeva.


Ano, to zní jako popis standardní konstrukce té doby. Železný spodek a dřevěná skříň.

Do Neustadtu v Sasku to není daleko a s nadšenci ze spolku ISEG není problém se domluvit a vůz si prohlédnout. Zde několik již dříve pořízených obrázků.


Co z toho plyne? Co je to za vůz? Kdy byl vyroben ? Co má ukazovat?

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: stř 10 led, 2024 9:57 am
od Zippich
radeksindy píše: Co z toho plyne? Co je to za vůz? Kdy byl vyroben ? Co má ukazovat?


Z toho plyne, že je to ten saský vůz, o kterém hovoříme (zde s budkou), který v konstrukci spodku skutečně kombinuje ocel a dřevo. Co má ukazovat? Ukazovat to má ten vůz.

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: stř 10 led, 2024 10:57 am
od hank
Zippich píše:
hank píše:...ale osobní vozy saského původu v TT aby člověk hledal s lucernou v poledne.


Málem bych zapomněl na Beckert-Modellbau: https://www.beckert-modellbau.de/index.html


Já jsem měl na mysli spíš ty kupáky s brzdařskou plošinkou na jednom konci jako třeba C Sa 11 nebo D Sa 16. Tyhle vozy vydržely v provozu dost dlouho a dožily se i časů DDR. To, co t. č. nabízí Beckert, většinou nepřežilo epochu II.

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: sob 24 úno, 2024 9:56 pm
od Zippich
„Hoď ten manipulák na třetí, ať můžeš poslat rychlík po první.“ Radil jsem klukům, kteří si přišli zajezdit. „A která je třetí? A proč je vlastně první uprostřed…?“
Došlo mi, že klukům by se hodilo krátké školení, a staničním modulům by se hodil nějaký jednoduchý, česky řečeno, Gleisplan, pro lepší orientaci. Vrátil jsem tedy čas do dvacátých let a ve smaltovně Gebrüder Schmied v Hrádku nad Nisou jsem pro oba staniční moduly jménem provozovatele dráhy objednal stylizované tabulky…
Gleisplantafel Weisskirchen.jpg

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: sob 24 úno, 2024 10:08 pm
od tomkanka
Proč je ta výkolejka označena jako Vk/Sk1

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: ned 25 úno, 2024 2:04 pm
od Zippich
tomkanka píše:Proč je ta výkolejka označena jako Vk/Sk1

Aby tomu kluci u dráhy rozuměli. V Bílém Kostele začátkem dvacátých let mluvil česky pouze poštmistr dosazený státem po válce z vnitrozemí. Takže Vk/Sk jako Výkolejka/Sperrklotz. Viz obrázek v příspěvku z 16.05.2022.

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: ned 25 úno, 2024 3:08 pm
od hank
Zippich píše:Takže Vk/Sk jako Výkolejka/Sperrklotz.


V originálních plánech DR se výkolejky označovaly jako GS = Gleissperre. Němčina zřejmě rozlišuje výkolejku jako zabezpečovací zařízení a výkolejku jako ten funkční harapák v koleji. Ale může to být i poněkud zavádějící - Gleissperre je zároveň návěstidlo nazývané v češtině uzávěra koleje, které v našich návěstních předpisech obdobu nemělo a nemá, resp. začalo se u ČSD vyskytovat až po r. 1945 na území odstoupeném v r. 1938 a postupně vymizelo do přelomu století... Nicméně v německých kolejových plánech jsem jinou zkratku pro výkolejku než GS neviděl.

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: ned 25 úno, 2024 4:34 pm
od Zippich
Ano, Hanku, máš pravdu. Ve stanicích ale nemám ono návěstidlo Gleissperre, proto když jsem dělal moduly, tak jsem ovladač označil jen jako "ten funkční harapák" Sperrklotz. No a když jsem teď dodělával ty tabulky, tak jsem chtěl, aby to bylo konzistentní s cedulkou u ovladače. Navíc předpisy Saských drah se v mnohém lišily od pozdějšího jednotného Signalbuchu DRG. Tím ospravedlňuju odchylky, které zároveň využívám ke zvýraznění imprese přelomu epoch, kdy přežívaly různé regionální relikty původních společností. Dříve jsem čerpal inspiraci ze stránek o předpisech Saských drah, ale ty potom z netu zmizely a už je nemůžu najít. Tehdy jsem si stačil stáhnout jen obrázek Signalausrüstung für Nebenbahnen, a tam toho moc není.

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: pon 26 úno, 2024 1:30 pm
od Zippich
Další zajímavé informace k tématu Návěsti saských drah jsou zde: https://ksaechsstseb.de/farbenseite/signal_k.html
Předpokládám, že tratě ve správě saských drah (a jejich nástupnických organizací) ležící na území sousedního státu musely navíc zohlednit lokální specifika, jako například již zmíněný jazykový zákon z roku 1920, který nařizoval použití "jazyka československého" na prvním místě. Cílem mých modelů pak není mapovat historii saských drah, ale zmizelou historii našeho kraje. Takže když u některých detailů neexistují přesné podklady, tak to hodím na přelom epoch a zdůvodním důležitou větou z výše uvedených stránek: Die Reichsbahn konnte nach ihrer Gründung nicht schlagartig alles verändern...

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: pon 26 úno, 2024 4:06 pm
od Rtep
Pěkný den
nehledal jsi toto sice je to od KPEV :
Sperrklotz für Handbedienung

Obrázek

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: pon 26 úno, 2024 5:45 pm
od Zippich
Rtep píše:nehledal jsi toto sice je to od KPEV: Sperrklotz für Handbedienung

Hle! Ano, je to od KPEV, je u toho ta zmíněná návěst "Gleissperre", ale přesto se to jmenuje jen Sperrklotz. Myslím, že jsem tenhle obrázek taky kdysi někde viděl, a spolu s faktem, že u výkolejek nemám tu návěst, mě to vedlo k pojmenování ovladače pouze Sperrklotz. Navíc to zní pěkně archaicky. Ale přiznávám, že přesný stav výkolejek v Machníně a Bílém Kostele v roce 1924 mi není znám a nedělám si v tomto detailu nárok na historickou věrnost...

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: pon 26 úno, 2024 5:56 pm
od tomkanka
A nemohlo se to Gleissperre používat pro uzávěru koleje i pro kolejovou zábranu (trám přes koleje)?

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: pon 26 úno, 2024 8:55 pm
od radeksindy
Pokud si dobře pamatuji, tak Sperrklotz je přímo výkolejka, je to její jediná funkce. Gleissperre je skutečně uzávěra koleje a jejím přímým ukolem není vozidlo vykolejit, ale pokud to jde tak zbránit odjezdu a ponechat ho na koleji.

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: úte 27 úno, 2024 7:05 am
od tomkanka
Zippich píše:... „A která je třetí? A proč je vlastně první uprostřed…?“ ...

Jak to tady vlastně bylo? Byly koleje číslované podle českých zvyklostí (vpravo sudé, vlevo liché), nebo podle saských - vzestupně od staniční budovy?

Re: DRG v ČSR

PříspěvekNapsal: úte 27 úno, 2024 8:52 pm
od Zippich
tomkanka píše:Byly koleje číslované podle českých zvyklostí (vpravo sudé, vlevo liché), nebo podle saských - vzestupně od staniční budovy?

Koleje jsem čísloval podle starých českých plánů těchto stanic. Jak to bylo dřív, si nejsem jist.