DRG v ČSR

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » čtv 15 črc, 2021 3:30 pm

Setkání v Machníně kolem roku 1925. Dva stejné stroje, malé pruské tendrovky T3 ze slavné lokomotivky Henschel v Kasselu, ale přece rozdílné. Vlevo na pracovním vlaku DRG stroj ještě v původním nátěru KPEV. Vpravo na manipuláku tentýž stroj, ale již po hlavní dílenské opravě, při které byl označen podle nového schématu jako BR89, dostal jednotný nátěr DRG, původní tyčové nárazníky byly vyměněny za trubkové, plynové osvětlení bylo nahrazeno elektrickým a návěstní zvonec na kotli tak musel uvolnit místo dynamu. Dnes už se lokomotivy z Kasselu na této trati nepotkávají. Potkávají se ale na jiné bývalé trati DRG v Čechách, mezi Děčínem a Bad Schandau, takže tradice přece jen pokračuje. Dnes se jmenují Traxx a přesto, že už s těmi na obrázku nemají mnoho společného, tak jejich číslo na výrobním štítku je plynulým pokračováním stále stejné nepřerušené číselné řady, která mezitím dorazila někam k 36 tisícům...
BR89 Begegnung 1.jpg

Situace ve stanici po dokončení posunu. Důkaz, že byla konečně technicky zprovozněna první dopravna plánovaného layoutu. Na budovách se pracuje...
BR89 Begegnung 2.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » úte 24 srp, 2021 11:04 pm

Souprava moderních poválečných vozidel poblíž Machnína. Tedy, viděno pohledem počátku 30.let. Vlak vede lehká tendrovka nové jednotné řady BR 64 z roku 1928. Zajímavé je, že některé z nich byly již na začátku služby přiděleny i do tehdejšího depa DRG v Podmoklech (Bodenbach) na území ČSR.
BR64 II a.jpg

Ve vlaku lze dále pozorovat nový zavazadlový vůz Pwi z roku 1931 a oddílové vozy tzv. jednotné řady, tedy Einheits-Abteilwagen z 20.let. Všechny již s kovovou střechou. Pouze vzadu je zařazen starší tříosý oddílový vůz ještě s plátěnou střechou, vyrobený před rokem 1912. Lužická Nisa pod mostem v tuto chvíli ještě netuší, že se za pár let stane hraniční řekou, ani jaké důsledky to bude mít... nejen pro železniční dopravu na této trati.
BR64 I a.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Ivan » čtv 26 srp, 2021 7:02 am

Tohle vlákno vždycky rád zkouknu :!:

To zábradlí na mostě je lept, nebo jsi masochista a spajel či slepil jsi ho z drátu? :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Dovi » čtv 26 srp, 2021 10:45 am

Tohle vlákno vždycky rád zkouknu :!:


Já taky, a líbí se mi i to propojení a vzájemné doplňování obrazové a verbální části. Jak se zde skládají a pro další generace uchovávají informace i drobné střípky naší (středoevropské) historie. A že ty příběhy, které k tomu kolega Zippich dodává, (by) se mohly klidně zhruba takto odehrávat.

Díky za celé vlákno, a těším se na další příspěvky, u kterých se člověk dozvídá vždy něco nového, A může se u nich i zasnít a představovat si, že to takto nějak mohlo před těmi 90 a více lety být..
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » čtv 26 srp, 2021 11:20 am

Ivan píše:To zábradlí na mostě je lept, nebo jsi masochista a spájel či slepil jsi ho z drátu?

Vím, je doba moderních technologií. Lepty, laser, 3D tisky. Takže se poněkud stydím přiznat, že tohle je klasická modelářská improvizace. Sádrokartonářská páska, pinzetou mírně protrhaná. Výhody: nízké náklady, nevyčerpatelná zásoba, tvarová flexibilita...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Ivan » čtv 26 srp, 2021 1:14 pm

Zippich píše:
Ivan píše:To zábradlí na mostě je lept, nebo jsi masochista a spájel či slepil jsi ho z drátu?

Vím, je doba moderních technologií. Lepty, laser, 3D tisky. Takže se poněkud stydím přiznat, že tohle je klasická modelářská improvizace. Sádrokartonářská páska, pinzetou mírně protrhaná. Výhody: nízké náklady, nevyčerpatelná zásoba, tvarová flexibilita...


Proč se stydět? Málokdo má stále možnost si něco doma moderní technologií ukuchtit. Naopak díky za nápad s páskou, takových jednoduchých a přitom funkčních nápadů není nikdy dost.
Ať se i nadále daří :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zlámalík » stř 15 zář, 2021 7:22 pm

Do tohoto vlákna jsem nakoukl poprvé a musím říct, že mně, detailistovi, padá brada při pohledu na precizní práci. A to zábradlí to dorazilo, takže mlčím a budu jen koukat, jak to dělají mistři.
Ale musím podpořit vojtase, sestavu výhybek od Karla (KK-koleje) mám taky a to je tedy taky mistr, pro mě vyrobil tohle:
https://www.facebook.com/media/set/?van ... 5091047578 (snad to půjde zobrazit i těm, co FB nemají)
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1830
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Ivan » čtv 16 zář, 2021 10:39 am

Zlámalík píše:Do tohoto vlákna jsem nakoukl poprvé a musím říct, že mně, detailistovi, padá brada při pohledu na precizní práci. A to zábradlí to dorazilo, takže mlčím a budu jen koukat, jak to dělají mistři.
Ale musím podpořit vojtase, sestavu výhybek od Karla (KK-koleje) mám taky a to je tedy taky mistr, pro mě vyrobil tohle:
https://www.facebook.com/media/set/?van ... 5091047578 (snad to půjde zobrazit i těm, co FB nemají)



Ahoj,

to vypadá jako levé zhlaví Velké Paky :wink: , tak snad se pak podělíš o fotky ze stavby :)

Ať se daří!
Ivan
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 07 lis, 2021 2:03 am

Atypická nádražní budova Machendorf patří k nejstarším stavbám na trati, postaveným již v době jejího otevření v roce 1859. V původním stavu přežila války Prusko-Rakouskou i první světovou. V roce 1921 byl místní poštmistr vystřídán českým úředníkem z vnitrozemí, a v roce 1924 vymyslela počešťovací komise nový název Machnín, který byl dosazen i do označení nádražní budovy v obci. Viz foto.
Machendorf 1924.jpg

Začátkem 40. let vznikly plány na rozšíření budovy, nebyly však realizovány. Po druhé světové válce došlo pak k postupné degradaci budovy a k úplnému setření původního projektantova návrhu. Nicméně ještě v roce 2016 bylo možno na budově nalézt dílčí původní prvky.
Machnin 2016 (800x455).jpg

Poslední rekonstrukce z roku 2017 budovu sice očistila, ale její tvář a hmotový rytmus fasády působí poněkud rozpačitě (foto mapy.cz).
Machnin 2017 (800x515).jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Dusan » ned 07 lis, 2021 8:39 am

Pěkná budova, jak předloha, tak model ... Vůbec ten tvůj projekt se mi líbí, v TT a této epoše se toho moc nevidí.
Ať se daří.
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » čtv 23 pro, 2021 6:53 pm

PF 1922 ZRE.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pon 03 led, 2022 3:46 pm

Chystám se na stavbu nádražní budovy v Bílém Kostele a narazil jsem na nejasnost, kterou bych rád objasnil s pomocí zdejších znalců, disponujících odpovídajícími prameny. Týká se označení názvu stanice. Vzhledem k tomu, že obcí s názvem Weißkirchen bylo v monarchii více, tak byl název obce v roce 1916 úředně změněn na Weisskirchen an der Neisse / Bílý Kostel nad Nisou. Ve starých jízdních řádech, které jsem měl možnost vidět, jsem ale narazil na jednoduché pojmenování Bílý Kostel - Weisskirchen, bez řeky. Nicméně nejsem jejich sběratelem a nemám k dispozici jejich kompletní přehled. Otázka také je, nakolik se shodoval název stanice v jízdním řádu s názvem na staniční budově. Žádnou fotografii stanice z období 1.republiky jsem dosud nenašel. Proto, než se pustím do tisku cedulí, tak bych se rád zeptal, zda existuje nějaký důvod přiklonit se k variantě "Bílý Kostel - Weisskirchen", nebo "Bílý Kostel n. N. - Weisskirchen a.d. N." Zajímá mě samozřejmě období 1920 - 1932...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Jirkátor » pon 03 led, 2022 5:19 pm

Zippich píše:...Otázka také je, nakolik se shodoval název stanice v jízdním řádu s názvem na staniční budově...

Nemyslím si, že by se název lišil. Snad jen na určitý časový úsek od okamžiku přejmenování stanice, do doby vydání nového kursbuchu.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 09 úno, 2022 12:31 pm

V roce 1917 vyvinula firma Henschel pětispřežní tříválcovou lokomotivu G12, jako výsledek poptávky po silném a spolehlivém stroji pro nákladní dopravu. U DRG bude později označena jako BR 58. Vyráběna byla až do roku 1924 různými společnostmi v Německu. Z lokomotivky v Chemnitz vyjížděly první stroje ještě pod saským označením XIII H. Tak byl vyroben i stroj číslo 1196 na obrázku. Jak vidno na továrním snímku, výrobce stroj dodával bez lamp.
BR58 XIII H.jpg
Tentýž stroj byl také počátkem 20.let zachycen na území ČSR naším amatérským severočeským fotografem při strojní jízdě mezi poli poblíž stanice Machendorf, již s nasazenými plynovými lampami na čelníku. Elektrické osvětlení dostávaly pak jednotlivé lokomotivy postupně až od 30.let.
BR58 mit Gaslampen.jpg

Podobné plynové lampy lze pozorovat také na dochovaném snímku jedné z lokomotiv G12 dodaných mezi lety 1917 a 1920 Alsasko-Lotrinským drahám, které se ovšem po Versailleské dohodě ocitly i s kolejemi ve Francii.
BR58 G12 Elsaß.jpg
Neoznačené snímky Eisenbahnstiftung J.Schmidt
Naposledy upravil Zippich dne stř 09 úno, 2022 12:36 pm, celkově upraveno 1
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 09 úno, 2022 12:32 pm

Když si po zhruba 100 letech firma Arnold vybrala tuto krásnou saskou lokomotivu XIII H číslo 1196 jako vzor pro svůj model, tak ho sice dodala správně bez dynama na kotli, ale bohužel s elektrickými lampami bez cylindrů, jak můžeme vidět na snímku z jakéhosi kolejiště jakéhosi anonymního zoufalého modeláře, který je odsouzen si plynové lampy dobastlit sám...
BR58 Modell.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 40 návštevníků