DRG v ČSR

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » sob 06 bře, 2021 1:37 pm

Ne že bych neměl co dělat, vždyť ani původní layout ještě zdaleka není dokončen, ale potvrzuji slova Marka Twaina o tom, že fantazie je nejlepší způsob úniku před realitou. Jistě to znáte taky. A tak si v hlavě hraju s myšlenkou na nový modul s točnou Roco TT, který by měl splňovat následující zadání: maximálně kompaktní; zásobník vlaků a lokomotiv k výše prezentovanému layoutu ZRE; otáčení parních lokomotiv; skryté nádraží(čko); ale zároveň jakési dioráma inspirované pobočným depem ZRE v Liberci, které zmiňuji v předchozím příspěvku; průjezdná hlavní kolej využitelná i jinak univerzálně v layoutu; možnost pozdějšího rozšíření na čtyřkolejnou stanici; po zakrytí bednou z plexiskla vitrína na modely, atd...
Použité výhybky Tillig EW2. Napojení na stávající layout zhlavím s výhybkami, na opačném zhlaví pouze lehká zábrana na šrouby do čela, čímž by vznikl myšlený řez předlohou a v praxi provozně "Kopfbahnhof" ala Masaryčka.
Než to budu dál rozkreslovat v cadu, předkládám skicu do zdejšího pléna kolegů-odborníků k oponentuře.
ZRE Drehscheibe 210306.JPG
ZRE Drehscheibe 210306.JPG (33.27 KiB) Zobrazeno 5208 krát
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Myšpulín » sob 06 bře, 2021 2:52 pm

Předpokládám, že tu první výhybku asi nebudeš řezat vejpůl, takže celé se to bude posouvat níž. Vejdeš se potom? Vlastně napojení točny nemusí být přímou, může tam být oblouk do vedlejšího paprsku.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » sob 06 bře, 2021 3:57 pm

Myšpulín píše: takže celé se to bude posouvat níž.

...nemělo by. Výhybky jsou samozřejmě celé, ale pouze schematicky vyneseny. L 166 mm, 15°, osová vzdálenost kolejí 44. Modul začíná výhybkou. Napojení točny přímou kolejí pod úhlem 15° od traťové mi vychází jako optimální využití prostoru. Zkracovat to už nechci, protože by nebylo dost místa na odstavení souprav na staničních kolejích.
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank61 » sob 06 bře, 2021 7:00 pm

Malé a příjemné depo a SN :wink: . Nastálo by jen za zvážení tu první vjezdovou výhybku nahradit trojcestnou a k ní napojit i tu prvni kusou kolej od točny, aby točna měla dvě vjezdové /výjezdové/ koleje?
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » sob 06 bře, 2021 8:44 pm

hank61 píše:Nastálo by jen za zvážení tu první vjezdovou výhybku nahradit trojcestnou a k ní napojit i tu prvni kusou kolej od točny, aby točna měla dvě vjezdové /výjezdové/ koleje?

Přiznávám, že jsem taky původně na kraj maloval trojcestnou výhybku. Ne kvůli druhému vjezdu k depu, ale abych ušetřil délku. Jenže ta od Tilliga má 2x R353. Zatímco EW2 má R631. A to mělo pro mě větší váhu než délka kolejí. Nepatřím k tahounům modulových setkání, kteří každý rok křižují Evropu, a nemám ani tu ambici, ale mám pocit, že rádius 353 by ten modul definitivně odsunul do nižší ligy, čistě na úroveň domácího hraní. No a když už se jednou patlám s těmi fremáckými čely...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod vojtas » sob 06 bře, 2021 8:53 pm

Trojcestnou výhybku s geometrií jakou potřebuješ ti rád vyrobí KK-koleje. Kvalita je na trochu jiný úrovni, než tovární tillig kolejivo a nemůžu nedoporučit.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » sob 06 bře, 2021 10:10 pm

vojtas píše:Trojcestnou výhybku s geometrií jakou potřebuješ ti rád vyrobí KK-koleje.

Jo, jo, díky, ale to se vyplatí při modelování nějakého skutečného vzoru, třeba jako do Sebastiansbergu. Tenhle modul je spíše účelový a "volně na motivy". Ve skutečné předloze stejně trojcestná výhybka nebyla, takže pro tento účel zůstanu u Tilligovy konfekce...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod vojtas » stř 14 dub, 2021 9:13 pm

Já to sem přecejen postnu, abych udělal KK reklamu. Tohle jsou vlastně EW2, nebo tedy takový hybrid mezi 1:2 zkrácenými A6 a EW2. Poloměr je 631mm, úhel odbočení 12° a sečné jazyky. Oblouková je 631/400 a taky odbočuje od 12°. Jen výhybka na dřevě vedle obloukové je 15° a točí až za srdcovku. Kolejivo code 60 to pro mně posouvá trochu jinam, než kde je Tillig, a přitom to vychází cenově líp, než filigran.
Přílohy
received_866125760785644.jpeg
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » sob 08 kvě, 2021 9:27 pm

V roce 1906 byla otevřena zastávka Engelsberg/Eckersbach. Dnešní Andělská Hora. Ale právě obyvatelé Eckersbachu, jak se dříve nazývala dolní část Kryštofova Údolí, si od počátku stěžovali na její odlehlost, a spolu s obyvateli údolí Nisy požadovali zřízení zastávky přímo pod Hamrštejnem. Proto byl na ředitelství v Drážďanech zpracován projekt zastávky mezi oběma viadukty, v meandru řeky. Pozdější ředitel RBD Dresden, Max Barth, tehdy ještě jako mladý drážní praktikant, zhotovil dokonce situační model nové zastávky v měřítku 1:120. Tento model byl dlouhá léta pokládán za ztracený při radikální přestavbě Drážďan angloamerickými architekty v únoru 1945, při kterém byla původní budova ředitelství na rohu Wiener- a Pragerstrasse zničena do základů. Nedávno byl však tento model ke všeobecnému překvapení badatelů nalezen ve sklepení jednoho domu v Loschwitz, a nyní je v péči restaurátorů. Zastávka na tomto místě byla nakonec skutečně zřízena, ovšem až v roce 1949, již pod správou ČSD, a dostala název „Machnín hrad“. My však z pietních důvodů zachováváme původně navrhovaný název Andělská Hora – Engelsberg.
Engelsberg Haltestelle.jpg

Na tomto snímku již do zastávky Andělská Hora vjíždí osobní vlak od Žitavy tažený drážďanskou lokomotivou BR38.2, původní saské řady XII H2. Později u ČSD dostane označení 365.5.
Engelsberg BR38.2.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » ned 09 kvě, 2021 7:46 am

Zippich: V době, kdy Max Barth ten model tvořil, s největší pravděpodobností na místě nežili žádní občané používající českého jazyka, takže nápisy na modelu by asi byly jenom německé... Prvorepubliková nařízení sice o úředním jazyce říkala něco dost jednoznačného, ale jak se dodržovala, o tom svědčí neutuchající kritika v českojazyčném tisku z jiných míst ještě i ve 30. letech (ve vztahu ke kolejové dopravě a nápisům se dochovaly četné stížnosti třeba na elektrickou malodráhu v Jablonci nad Nisou), takže něco podobného by se zřejmě dalo čekat auch in Engelsberg.

Ale mohu se samozřejmě mýlit. Máš nějakou dokumentaci skutečných stanic a nápisů z té doby?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 09 kvě, 2021 8:42 am

Hank: Fotek a informací z té doby je velmi málo. Nicméně jazykový zákon z roku 1920, o kterém se zmiňuji v jednom z předchozích příspěvků, platil jednoznačně, a subjekt Výmarské republiky ho dodržoval nejen proto, že si nechtěl zadělat na problémy v poněkud politicky citlivém zahraničí, ale i z důvodu prestiže, aby ukázal, že je spolehlivým dopravcem, dbalým pravidel. Důkazem, že DRG se vůči ČSR chovala možná až příliš korektně je fotka nádraží z DRG trati Cheb-Selb, kde je v tehdy převážně německém Hazlově na budově dokonce pouze český nápis (pramen Wikipedie), což považuji za pozoruhodné.
Zajímavý z tohoto pohledu je také doložený případ ze stanice Mistrovice u nás na lokálce BNB z České Lípy do Kamenice. Po vydání jazykového zákona v roce 1920 tato obec, stejně jako mnoho jiných, zkrátka neměla žádné české jméno a jmenovala se prostě Meistersdorf. Nicméně aby se dodržel zákon, tak se na budovu umístili dvě cedule. Meistersdorf česky a Meistersdorf německy. Název Mistrovice se vykonstruoval až později při počešťování během 20.let.
Na mém kolejišťátku jsou právě dvojjazyčné nápisy nositelem dobové imprese, o kterou mi jde. Proto jsem si dovolil předpokládat, že sociální demokrat Max Barth ve svém návrhu bedlivě ctil souhrnné normativní i zákonné požadavky. Dnes bychom řekli Lastenheft.
Haslau Hazlov DRG.jpg
Naposledy upravil Zippich dne sob 25 úno, 2023 11:10 pm, celkově upraveno 1
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » ned 09 kvě, 2021 9:29 am

Zippich: Ano, míst bez českých názvů bylo v zemích Koruny české začátkem 20. století množství tak řečeno větší než malé, z těch známějších mě napadá třeba Röhrsdorf, který dostal český název Svor až v r. 1947.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 09 kvě, 2021 6:21 pm

Když mi bylo asi 17, dal jsem se ve vlaku do řeči se starším pánem. Jeho otec prý jezdil u DRG na této trati. Nevím, jako co. Ale říkal, že „všechno, co vyjelo ze Žitavy, muselo být hoch auspoliert, aby to v cizině dobře reprezentovalo“. Soudím tedy, že stejná zásada platila i pro staniční inventář, včetně cedulí s názvy stanic. Dneska bych toho pána vyslýchal daleko důkladněji, obávám se ale, že vzhledem k jeho tehdejšímu věku ho už těžko znovu potkám...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Bedlisch » čtv 03 čer, 2021 8:02 pm

Pokud je mi známo, tak právě DRG byla téměř jediná, která na Liberecku hlásila a uváděla stanice česky, neb tak pravil jazykový zákon. Naopak "české" firmy, si z toho moc velkou hlavu nedělaly, viz ona tramvaj v Rychnově.
Bedlisch
 
Příspěvky: 329
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » sob 26 čer, 2021 12:13 am

Historie nezná „kdyby“. Ale hra je zná. Dokonce je ráda a často využívá. Následující snímek je z kategorie, jak se dnes říká, „what if“. Neboli lépe, ve stylu tohoto tématu, co by bylo kdyby/was wäre wenn...
Je začátek šedesátých let. Postarší, ale dobře udržovaná, žitavská BR95 dopravce DRG přebrala v Liberci Pn vlak ČSD s exportem severočeského energetického uhlí pro nově postavenou elektrárnu v Reichenau in Sachsen. Vlak je zachycen na (dosud rozestavěném) viaduktu přes Lužickou Nisu. Její řečiště je také dosud suché.
PS: Příznivci 2.epochy nechť se nelekají. Tento příspěvek je jen výjimka, a i ty "Wapy" ČSD jsou u mne jen na servis. Nadále platí, že do mého vozidlového parku nesmí nic, co jde přes ep.2b.
Neiße Viadukt BR95.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 36 návštevníků