DRG v ČSR

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » čtv 28 pro, 2023 10:34 pm

Přiznávám, Radku, že toho Prušáka jsem na Leitungswagen upravil z nepřesného továrního modelu, ale ten saský vůz se mi dál prznit nechtělo. Občas se dají najít fotky starých vozů s tlakovou brzdou. Například tohle Géčko na obrázku má ještě loukoťová kola, ale už má brzdu (Bildergalerie).
Také Wiki mluví o dodatečném vybavování vozů tlakovou brzdou: https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCte ... Reichsbahn
Umím si představit, že u starších vozů to nešlo, ale spodky vozů G02 a G3 už myslím byly technicky srovnatelné s Verbandsbauart. Přinejhorším stačí odlomit špalky a zamalovat dolní proužky…
Wagen München 1934.png
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » pát 29 pro, 2023 7:48 am

Vůz na fotce je odvozen z výkresu A2, poslední provedení s čelními sloupky z otočených U profilů (stavěno těsně před rokem 1927). Hned vedle ti pro srovnání vykukuje standarní čelo se sloupky z normálně otočených profilů U. Všimni si čtyř klapek v každé bočnici, vnitřní u dveří mají krytí lamelami, pravděpodobně je to vůz na ovoce, obdobné v bílém byly na mléko. Vozy Verbandsbauart byly po první světové válce stavěny také v provedení bez ruční, ale s tlakovou brzdou. Starší vozy bez ruční brzdy se kompletní tlakovkou nevybavovaly, výjimkou na fotkách tvoří často vozy, které měly průběžnou brzdu z výroby kvůli řazení do osobních souprav. Tj. vozy na pivo, ovoce, spěšniny a jiné.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 29 pro, 2023 11:33 am

Díky za tradičně fundované a zajímavé informace. Nicméně ta Wiki doslova píše: "Die Ausrüstung neuer und Nachrüstung älterer Wagen der Verbandsbauart mit der Kunze-Knorr-Bremse..." V překladu Vystrojování nově vyrobených a dovybavování starších vozů brzdou umožnilo... a tak dále. To je pro mě prozatím dostatečná výmluva nechat ten vůz jak je. Pokud se mi do ruky někdy dostane nějaký další saský vůz od Hädla, očešu mu špalky i válec, jako tomu Prušákovi od Piko, a dostane jiné číslo.
Leitungswageny jsou zajímavým zpestřením modelové vlakotvorby, protože vlak musí být dostatečně obrzděn a vozy bez brzdy nesmí být zařazeny na konci vlaku...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » pát 29 pro, 2023 7:39 pm

Budeš si muset hledat jinou výmluvu :-) Tvůj překlad je nesprávný, v originální větě je slovo "Verbandsbauart", které si do svého překladu nevložil. I Wikipedie mluví jen o vozech novějších konstrukcích (ve značení DB od G10 výše), ale ani tak to není zcela správný výklad. Wikipedie v těchto otázkách není dobrý zdroj. Starší vozy brzdu také občas dostaly, ale jen pokud měly tu ruční, na vozy bez brzdy nikdo pákoví nedodělával.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 29 pro, 2023 8:56 pm

Za starší vozy jsem dosud považoval starší konstrukce zemských drah, kratší vozy, tříosáky. Tam je to jasné, to byly atypy. Ale tahle Géčka z Bautzenu a Görlitz měla už spodky s parametry jednotného vozu, který z nich nakonec vychází. Takže jak kusovník, tak technologie pro doplnění pákoví už musela být stejná. Navíc je těžké si představit, že se od roku 1918 čekalo až bude vyrobeno dost nových vozů, aby se z nich sestavil vlak, který brzdí tlakovou brzdou. Provozně je to dost těžko řešitelné. Proto mi informace o doplňování brzdy na tehdy perspektivní vozy přijde jako věrohodná. Něco jako dnes zavádění ETCS. Každopádně je to zajímavé téma. Nevylučuji, že časem to G3 projde v RAW stejnou úpravou jako oba Prušáci G02. Bez boudy i s boudou. Z toho už jsem taky Leitungswagen udělal, protože ho výrobce prodává bez Bremsecken. Z modelářského hlediska to zvýší herní faktor při sestavování souprav. Zatím se mi do toho ale nechce. Dokud Hädl nepřijde s tím saským vozem s boudou, na kterém lze s čistým svědomím nechat oba proužky, tak bych měl problém ubrzdit péenka... :-)
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » pát 29 pro, 2023 9:17 pm

Ale tahle Géčka z Bautzenu a Görlitz měla už spodky s parametry jednotného vozu, který z nich nakonec vychází


Verbandsbauart jako jednotný vůz (tj. A2) vychází pouze z pruských vzorů. Od posledních II d 3 je nerozpoznatelná, saské a jiné vzory v tom nehrály roli.

Takže jak kusovník, tak technologie pro doplnění pákoví už musela být stejná.


Pákoví se nedoplňovalo, ani u Verbandsbauartu. To, že existují vozy G10 bez ruční brzdy s tlakovou, je dáno tím, že se po roce 1920 začaly nově vyrábět.

Navíc je těžké si představit, že se od roku 1918 čekalo až bude vyrobeno dost nových vozů, aby se z nich sestavil vlak, který brzdí tlakovou brzdou. Provozně je to dost těžko řešitelné.


Přechodné období řešily příslušné předpisy, jinak kromě novovýroby běžely také rekonstrukce. Kompletní brzda se dávala na novější vozy s ruční brzdou,ostatní vozy dostaly jen potrubí. U nás dostala kompletní brzdu méně než třetina vozů, zbytek jen potrubí.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 31 pro, 2023 4:23 pm

Na základě podnětu profesora vozologie Radka bylo zahájeno hlubší šetření historie saských nákladních vozů. Dosud bylo zjištěno, že kryté vozy typu G3 byly stavěny od roku 1892 do roku 1910, kdy se i v Sasku začaly vyrábět vozy jednotné německé konstrukce podle typového listu A2. Celkem bylo vyrobeno zhruba 6000 saských vozů, což byl jen malý zlomek z celkového počtu nákladních vozů v Německu. V době počátku zavádění tlakové brzdy byly tedy nejstarší vozy tohoto typu již přes 25 let staré, a pro rozsáhlou modernizaci neperspektivní. Jejich základní rozměry byly sice srovnatelné s novým vozem dle normálie A2, ale konstrukce spodku byla ještě částečně dřevěná. Pouze vnější podélníky a čelníky byly ocelové, zbytek rámu byl vyroben z tvrdého dřeva. Nové jednotné vozy měly pak spodek již kompletně ocelový, schopný vyššího zatížení, jakým bylo brzdové tyčoví. Naši výzkumníci tedy mohou potvrdit závěr, že od roku 1918, kdy byla postupně zaváděna tlaková brzda, dostávaly starší vozy bez brzdy pouze nanejvýš brzdové potrubí, aby mohly být zařazeny do vlaku. Panu profesorovi tímto děkujeme za podnět a těšíme se na další spolupráci.
Dalším úkolem našich výzkumníků bylo upravit zajímavý saský veterán od firmy Hädl https://tt.haedl.de/Flachdachgueterwage ... he-II.html
do autentické podoby dvacátých let u DRG, aby mohl být nasazen do provozu na muzeální trati ZRE.
Leitungswagen G3 Haedl.jpg

Na snímku z provozu z 20.let vidíme hned za lokomotivou saský a pruský vůz, oba bez brzdy, bržděný vůz dle normálie A2, za ním opět starší pruský vůz pouze s ruční brzdou a moderní vůz Gr se zvýšenou střechou z roku 1927.
Leitungswagen im Zug sw.jpg
Naposledy upravil Zippich dne ned 31 pro, 2023 11:50 pm, celkově upraveno 1
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » ned 31 pro, 2023 9:09 pm

Zippich: Dělají velko- nebo malosérioví výrobci v TT nějaké další nákladní vozy saského původu?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 31 pro, 2023 9:37 pm

hank píše: Dělají velko- nebo malosérioví výrobci v TT nějaké další nákladní vozy saského původu?

Je to otázka forem. Pokud vím, tak právě Hädl se do tohoto okrajového segmentu odvážil s tímto vozem. S ním spolupracuje Quack&Salber z Lipska https://www.quack-salber.net/a na základě existujících forem produkuje na vlastní pěst saské vozy 1.epochy. Aktuálně dodává kryté vozy. Uhláky jsou rozebrané. Ty ale mají stejný tvar jako pruské vozy. On je dodával v saském šedivém nátěru se starými rozsochami a košovými nárazníky. Pokud vím, právě uvažuje o nové dávce.
Potom občas nějaký velký výrobce (Tillig, PSK) potiskne saskou korunkou nějaký univerzální model, který u Saských drah jezdil, ale to jistě víš.
Na Modell-Messe pak různí malovýrobci nabízejí různé stavebnice, lepty, nebo dost drahé individuální stavby, ale tak hluboko jsem se o ně zase tolik nezajímal, abych měl jejich odkazy. Já zůstávám zakletý na ZRE mezi první válkou a rannými 30.lety...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Ivan » pon 01 led, 2024 7:46 am

Kolmar taky s Haedlem spolupracuje a myslím, že bychom se mohli dočkat i něčeho dalšího.

Můžete ho naťuknout, já raději ne, protože se takhle víc v nákladních vozech nevyznám. Ovšem lze-li z těchto forem co má Haedl udělat něco smysluplného, co tu jezdilo, šanci to má na výrobu. Já bych si takový vůz koupil.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pon 01 led, 2024 8:17 am

Co se existujících forem týče, tak doufám, že se dočkáme šedivých uhláků kkStB z téhle formy od Tillig: https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-17632.html
Už jsem to před časem říkal Davidovi, ale asi se mu do toho moc nechce. Přitom by se to prodávalo ve všech nástupnických zemích monarchie. Ale možná že nás jednou překvapí sám velkovýrobce...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » pon 01 led, 2024 10:28 am

Jejich základní rozměry byly sice srovnatelné s novým vozem dle normálie A2, ale konstrukce spodku byla ještě částečně dřevěná.


Výzkumníkům, kteří přinesli takové zjištění, dej radši rýč a hrábě a pošli je dělat něco na zahradu. :D V roce 1892 byl i částečně dřevěný spodek už dvacet let z módy, ani v monarchii se nic takového nevyrábělo, a to jsme tady byli, decentně řečeno, mírně konzervativnější.

Na modelech je docela krásně vidět zemská příslušnost. Zatím co v H0 existují z těchto starých konstrukcí vozy bavorské (GFN, Trix jsou z Bavorska), würtemberské (tam sídlí BRAWA, Märklin), tak v TT jsou saské, protože TT je hlavně velikostí východní části Německa a většina výrobců sídlí pochopitelně tam.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » pon 01 led, 2024 11:36 am

radeksindy píše:...tak v TT jsou saské...


...ale osobní vozy saského původu v TT aby člověk hledal s lucernou v poledne. Aspoň co se velkých výrobců týče. :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » úte 09 led, 2024 9:27 am

radeksindy píše:Výzkumníkům, kteří přinesli takové zjištění, dej radši rýč a hrábě a pošli je dělat něco na zahradu. :D V roce 1892 byl i částečně dřevěný spodek už dvacet let z módy...

Díky Radku, vždycky se rád dozvím nové zajímavosti z historie železnice, ale o zahrádku se raději postarám sám.
Jeden z posledních saských vozů v původním stavu je k vidění nedaleko hranic ve městě Neustadt in Sachsen, ve vlastnictví drážďanského spolku ISEG (Initiative Sächsische Eisenbahngeschichte). Pár informací o jeho osudu a aktuálním stavu je k nalezení v příspěvku z 13.4.2022 zde: https://der-letzte-sachse.de/aktuelles/index.html
O jeho částečně dřevěné konstrukci spodku svědčí několik celkem přesvědčivých indicií:
1. "Verzeichnis der Wagen der Königlich Sächsischen Staats-Eisenbahnen", svazek 2, obsahuje údaje o vozech a jejich nákresy. U záznamu 316, který popisuje tento nákladní vůz, je vedle typového výkresu uveden údaj o materiálu v tomto doslovném znění: "Langträger, Kopfstücke und Querträger" aus Eisen, "Übriges" aus Holz. Tedy podélníky, čelníky a příčníky ocelové (železné), ostatní ze dřeva. Výkres nemám, ale viděl jsem ho u jednoho z členů výše uvedeného spolku, kde ho mají jako podklad pro renovaci.
2. Do Neustadtu v Sasku to není daleko a s nadšenci ze spolku ISEG není problém se domluvit a vůz si prohlédnout. Zde několik již dříve pořízených obrázků.
Sachse P1140618.JPG

Sachse P1140678.JPG

Sachse P1140647.JPG
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 10 led, 2024 7:10 am

hank píše:...ale osobní vozy saského původu v TT aby člověk hledal s lucernou v poledne.


Málem bych zapomněl na Beckert-Modellbau: https://www.beckert-modellbau.de/index.html
Navíc letos prý připravuje pravé saské uhláky v šedivém provedení 1.epochy. Sám jsem zvědav...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 40 návštevníků