DRG v ČSR

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » stř 10 led, 2024 9:48 am

"Langträger, Kopfstücke und Querträger" aus Eisen, "Übriges" aus Holz. Tedy podélníky, čelníky a příčníky ocelové (železné), ostatní ze dřeva.


Ano, to zní jako popis standardní konstrukce té doby. Železný spodek a dřevěná skříň.

Do Neustadtu v Sasku to není daleko a s nadšenci ze spolku ISEG není problém se domluvit a vůz si prohlédnout. Zde několik již dříve pořízených obrázků.


Co z toho plyne? Co je to za vůz? Kdy byl vyroben ? Co má ukazovat?
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 10 led, 2024 9:57 am

radeksindy píše: Co z toho plyne? Co je to za vůz? Kdy byl vyroben ? Co má ukazovat?


Z toho plyne, že je to ten saský vůz, o kterém hovoříme (zde s budkou), který v konstrukci spodku skutečně kombinuje ocel a dřevo. Co má ukazovat? Ukazovat to má ten vůz.
Naposledy upravil Zippich dne pát 26 led, 2024 2:03 pm, celkově upraveno 1
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » stř 10 led, 2024 10:57 am

Zippich píše:
hank píše:...ale osobní vozy saského původu v TT aby člověk hledal s lucernou v poledne.


Málem bych zapomněl na Beckert-Modellbau: https://www.beckert-modellbau.de/index.html


Já jsem měl na mysli spíš ty kupáky s brzdařskou plošinkou na jednom konci jako třeba C Sa 11 nebo D Sa 16. Tyhle vozy vydržely v provozu dost dlouho a dožily se i časů DDR. To, co t. č. nabízí Beckert, většinou nepřežilo epochu II.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » sob 24 úno, 2024 9:56 pm

„Hoď ten manipulák na třetí, ať můžeš poslat rychlík po první.“ Radil jsem klukům, kteří si přišli zajezdit. „A která je třetí? A proč je vlastně první uprostřed…?“
Došlo mi, že klukům by se hodilo krátké školení, a staničním modulům by se hodil nějaký jednoduchý, česky řečeno, Gleisplan, pro lepší orientaci. Vrátil jsem tedy čas do dvacátých let a ve smaltovně Gebrüder Schmied v Hrádku nad Nisou jsem pro oba staniční moduly jménem provozovatele dráhy objednal stylizované tabulky…
Gleisplantafel Weisskirchen.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod tomkanka » sob 24 úno, 2024 10:08 pm

Proč je ta výkolejka označena jako Vk/Sk1
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 25 úno, 2024 2:04 pm

tomkanka píše:Proč je ta výkolejka označena jako Vk/Sk1

Aby tomu kluci u dráhy rozuměli. V Bílém Kostele začátkem dvacátých let mluvil česky pouze poštmistr dosazený státem po válce z vnitrozemí. Takže Vk/Sk jako Výkolejka/Sperrklotz. Viz obrázek v příspěvku z 16.05.2022.
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » ned 25 úno, 2024 3:08 pm

Zippich píše:Takže Vk/Sk jako Výkolejka/Sperrklotz.


V originálních plánech DR se výkolejky označovaly jako GS = Gleissperre. Němčina zřejmě rozlišuje výkolejku jako zabezpečovací zařízení a výkolejku jako ten funkční harapák v koleji. Ale může to být i poněkud zavádějící - Gleissperre je zároveň návěstidlo nazývané v češtině uzávěra koleje, které v našich návěstních předpisech obdobu nemělo a nemá, resp. začalo se u ČSD vyskytovat až po r. 1945 na území odstoupeném v r. 1938 a postupně vymizelo do přelomu století... Nicméně v německých kolejových plánech jsem jinou zkratku pro výkolejku než GS neviděl.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 25 úno, 2024 4:34 pm

Ano, Hanku, máš pravdu. Ve stanicích ale nemám ono návěstidlo Gleissperre, proto když jsem dělal moduly, tak jsem ovladač označil jen jako "ten funkční harapák" Sperrklotz. No a když jsem teď dodělával ty tabulky, tak jsem chtěl, aby to bylo konzistentní s cedulkou u ovladače. Navíc předpisy Saských drah se v mnohém lišily od pozdějšího jednotného Signalbuchu DRG. Tím ospravedlňuju odchylky, které zároveň využívám ke zvýraznění imprese přelomu epoch, kdy přežívaly různé regionální relikty původních společností. Dříve jsem čerpal inspiraci ze stránek o předpisech Saských drah, ale ty potom z netu zmizely a už je nemůžu najít. Tehdy jsem si stačil stáhnout jen obrázek Signalausrüstung für Nebenbahnen, a tam toho moc není.
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pon 26 úno, 2024 1:30 pm

Další zajímavé informace k tématu Návěsti saských drah jsou zde: https://ksaechsstseb.de/farbenseite/signal_k.html
Předpokládám, že tratě ve správě saských drah (a jejich nástupnických organizací) ležící na území sousedního státu musely navíc zohlednit lokální specifika, jako například již zmíněný jazykový zákon z roku 1920, který nařizoval použití "jazyka československého" na prvním místě. Cílem mých modelů pak není mapovat historii saských drah, ale zmizelou historii našeho kraje. Takže když u některých detailů neexistují přesné podklady, tak to hodím na přelom epoch a zdůvodním důležitou větou z výše uvedených stránek: Die Reichsbahn konnte nach ihrer Gründung nicht schlagartig alles verändern...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Rtep » pon 26 úno, 2024 4:06 pm

Pěkný den
nehledal jsi toto sice je to od KPEV :
Sperrklotz für Handbedienung

Obrázek
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pon 26 úno, 2024 5:45 pm

Rtep píše:nehledal jsi toto sice je to od KPEV: Sperrklotz für Handbedienung

Hle! Ano, je to od KPEV, je u toho ta zmíněná návěst "Gleissperre", ale přesto se to jmenuje jen Sperrklotz. Myslím, že jsem tenhle obrázek taky kdysi někde viděl, a spolu s faktem, že u výkolejek nemám tu návěst, mě to vedlo k pojmenování ovladače pouze Sperrklotz. Navíc to zní pěkně archaicky. Ale přiznávám, že přesný stav výkolejek v Machníně a Bílém Kostele v roce 1924 mi není znám a nedělám si v tomto detailu nárok na historickou věrnost...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod tomkanka » pon 26 úno, 2024 5:56 pm

A nemohlo se to Gleissperre používat pro uzávěru koleje i pro kolejovou zábranu (trám přes koleje)?
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » pon 26 úno, 2024 8:55 pm

Pokud si dobře pamatuji, tak Sperrklotz je přímo výkolejka, je to její jediná funkce. Gleissperre je skutečně uzávěra koleje a jejím přímým ukolem není vozidlo vykolejit, ale pokud to jde tak zbránit odjezdu a ponechat ho na koleji.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod tomkanka » úte 27 úno, 2024 7:05 am

Zippich píše:... „A která je třetí? A proč je vlastně první uprostřed…?“ ...

Jak to tady vlastně bylo? Byly koleje číslované podle českých zvyklostí (vpravo sudé, vlevo liché), nebo podle saských - vzestupně od staniční budovy?
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » úte 27 úno, 2024 8:52 pm

tomkanka píše:Byly koleje číslované podle českých zvyklostí (vpravo sudé, vlevo liché), nebo podle saských - vzestupně od staniční budovy?

Koleje jsem čísloval podle starých českých plánů těchto stanic. Jak to bylo dřív, si nejsem jist.
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Předchozí

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: 951 a 31 návštevníků