MartinK píše:Ahoj Ondro,
máš pravdu. Kvítečkov měl dvouramenná vjezdová návěstidla a to proto, že to byla první návěstidla od Viesmanna, která jsem tenkrát sehnal. Zrovna bylo období, kdy se ta návěstidla u nás blbě sháněla.
Nicméně je otázka, jaká návěstidla tam mají být. Kvítečkov má odklon osy. Diskutoval jsem to s řadou lidí. Všichni se shodli, že jedna varianta je, že v celém obvodu stanice je rychlost omezena na 40 km/h a jsou tam jen jednoramenná návěstidla. To je nakonec varianta, kterou jsem zvolil a je nejjednodušší.
Pokud by rychlost omezena nebyla, a dalo se v přímém směru vjíždět vyšší rychlostí, tak úplně nepanuje shoda. V ep. III by tam pravděpodobně bylo dvouramenné návěstidlo se žlutým ramenem. Otázka je zda by to rameno bylo pevné a nebo ne.
Už vůbec si nejsem jist jak by to bylo v ep. II, kdy žlutá ramena myslím nebyla.
Třeba se najde odborník, který řekne, jak by to opravdu bylo.
Ahoj Martine.
Ohledně toho jaká návěstidla by tam byla by rozhodovalo samozřejmě hlavně staniční zabezpečovací zařízení.
Pokud by byly ve stanici výhybky stavěné např. ručně a zamykány na klíč a k tomu třeba tabulka na zavěšování klíčů, ústřední zámek, tak by rychlost přes stanici byla omezena na 40km/h a stačila návěstidla jednoramenná. To samé třeba i u mechanického stavědla s dálkově ovládanými výhybkami.
Avšak u elektromechanického zabezpečovacího zařízení a použití závorníků k zabezpečení výhybek pro pojíždění vyšší rychlostí by pak návěstidla byla dvouramenná. Návěstil by se vjezd odbočkou či přímým směrem. Odjezdová by byla klasicky jednoramenná.
U mechanických návěstidel je třeba si uvědomit, že narozdíl od světelných se u mechanik na odjezdových návěstidlech nikdy nenávěští rychlost pro jízdu přes výhybky. Předpis stanovil, že odjíždí-li vlak z hlavní koleje jiným než přímým směrem, nebo odjíždí-li vlak z jiné než hlavní koleje, tak nesmí při odjezdu překročit 40 km/h. Což by mělo řešit i ten odklon osy na odjezdu. Ale trochu bych se bál co s projíždějícími vlaky, pravděpodobně by přes takovou stanici byla stehně rychlost omezena na těch 40 km/h, ať už by tam byly vjezdy jednoramenné či dvouramenné.
Zajímavým náhledem do tohoto tématu by mohl být vzor stanic na místní dráze Rakovník - Bečov nad Teplou. Ačkoli se jednalo o lokálku, tak z důvodu nutnosti zajištění vojenských přeprav v případě války, byly některé vybrané "křižovací" stanice zabezpečeny jako u hlavních tratí II. řádu. Šlo o stanice Pšovlky, Chýše, Toužim a Štědrá, které mají všechny odklon osy (a ještě Protivec, ale v něm odklon osy není). Pšovlky a Chýše byly zabezpečeny první (r.1897) a to pomocí mechanického stavědlového přístroje s dálkově ovládanými výhybkami a vjezdová (označena jako vzdálenostní) návěstidla byla jednoramenná. Toužim a Štědrá přišly na řadu o rok později a v nich již bylo instalováno elektromechanické zabezpečovací zařízení (řídící přístroj v DK plus jeden stavědlový přístroj pro celou stanici) a tyto stanice již měly vjezdová návěstidla dvouramenná. A to se přitom jednalo o lokálku s maximální rychlostí 25 km/h, tedy druhé rameno zde velký smysl nemělo (krom informování o jízdě do odbočky). Odjezdová návěstidla žádná z těchto stanic neměla. Nevím přesně jak tenkrát, ale později a i dnes by to znamenalo, že takovou stanicí nemůže žádný vlak projíždět - všechny v ní musí zastavit. Tedy zde nehrozilo nebezpečí rychle jedoucího projíždějícího vlaku, který zapomene zpomalit na odjezdu.
Pokud vidím dobře na fotkách, tak v Kvítečkově máš výhybkářská stanoviště a nikoli stavědla. Tedy elektromechanika tam být nemá, ale výhybky jsou nejspíš stavěny místně výhybkáři? V tom případě jsou jednoramenné vjezdy a omezení na 40 km/h přes stanici odpovídající typu zabezpečovacího zařízení.
Žluté rameno by odklon osy neřešilo. To mělo jiný význam. Mělo fungovat jako předvěštění odjezdového návěstidla a tedy vytvoření stanic se závislými návěstidly (vjezdové předvěští co je na odjezdovém). Vznikla proto, že odjezdová návěstidla nebyla předvěštěna (volno na vjezdu, ale stůj na odjezdu) a zřizování samostatných předvěstí odjezdových návěstidel bylo finančně nákladné. K jejich velkému rozšíření ale nedošlo a navíc měla velkou nevýhodu - šla zvednout jen společně s hlavním ramenem, dodatečně už ne. Takže až dodnes nám vydržel stav, kdy stanice s mechanickým návěstidly jsou s nezávislými návěstidly. Má-li vlak stanicí projíždět, tak má výpravčí povinnost nejprve postavit na volno odjezd a teprve potom smí postavit vjezd (aby nedošlo k situaci že projíždějící vlak má volno na vjezdu, ale stůj na odjezdu). Potřebuje-li výpravčí projíždějící vlak ve stanici mimořádně zastavit, tak mu musí buď povolit vjezd do stanice odbočkou (dvě ramena), nebo vlak u vjezdového návěstidla zastavit a teprve poté postavit na volno a dovolit mu vjezd do stanice. V tom případě pak i projíždějící vlak musí ve stanici zastavit. Právě tuto předpisovou složitost mělo žluté rameno a tedy možnost předvěštění odjezdového návěstidla vjezdovým odstranit.