žst. Kvítečkov

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod MartinK » ned 06 čer, 2021 8:51 pm

Ahoj Petře,
Ano jsou tam serva. Je to okoukané z FREMO http://www.h0fine.com/Shop2/product_info.php?products_id=49 . Kdysi jsem si tři tyto šachty i se servy koupil. Dodávají tam analogová serva 3,6g . Když jsem je zkoušel, tak ne vždy úplně dotáhla a vrčela. To se mi nelíbilo a tak jsem vyzkoušel a použil digitální serva https://www.peckamodel.cz/es9521-servo-es9251-2-5g-digitalni.
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod OndraFíra » ned 06 čer, 2021 9:42 pm

MartinK píše:Ahoj Ondro,
máš pravdu. Kvítečkov měl dvouramenná vjezdová návěstidla a to proto, že to byla první návěstidla od Viesmanna, která jsem tenkrát sehnal. Zrovna bylo období, kdy se ta návěstidla u nás blbě sháněla.
Nicméně je otázka, jaká návěstidla tam mají být. Kvítečkov má odklon osy. Diskutoval jsem to s řadou lidí. Všichni se shodli, že jedna varianta je, že v celém obvodu stanice je rychlost omezena na 40 km/h a jsou tam jen jednoramenná návěstidla. To je nakonec varianta, kterou jsem zvolil a je nejjednodušší.

Pokud by rychlost omezena nebyla, a dalo se v přímém směru vjíždět vyšší rychlostí, tak úplně nepanuje shoda. V ep. III by tam pravděpodobně bylo dvouramenné návěstidlo se žlutým ramenem. Otázka je zda by to rameno bylo pevné a nebo ne.
Už vůbec si nejsem jist jak by to bylo v ep. II, kdy žlutá ramena myslím nebyla.

Třeba se najde odborník, který řekne, jak by to opravdu bylo.


Ahoj Martine.

Ohledně toho jaká návěstidla by tam byla by rozhodovalo samozřejmě hlavně staniční zabezpečovací zařízení.
Pokud by byly ve stanici výhybky stavěné např. ručně a zamykány na klíč a k tomu třeba tabulka na zavěšování klíčů, ústřední zámek, tak by rychlost přes stanici byla omezena na 40km/h a stačila návěstidla jednoramenná. To samé třeba i u mechanického stavědla s dálkově ovládanými výhybkami.
Avšak u elektromechanického zabezpečovacího zařízení a použití závorníků k zabezpečení výhybek pro pojíždění vyšší rychlostí by pak návěstidla byla dvouramenná. Návěstil by se vjezd odbočkou či přímým směrem. Odjezdová by byla klasicky jednoramenná.
U mechanických návěstidel je třeba si uvědomit, že narozdíl od světelných se u mechanik na odjezdových návěstidlech nikdy nenávěští rychlost pro jízdu přes výhybky. Předpis stanovil, že odjíždí-li vlak z hlavní koleje jiným než přímým směrem, nebo odjíždí-li vlak z jiné než hlavní koleje, tak nesmí při odjezdu překročit 40 km/h. Což by mělo řešit i ten odklon osy na odjezdu. Ale trochu bych se bál co s projíždějícími vlaky, pravděpodobně by přes takovou stanici byla stehně rychlost omezena na těch 40 km/h, ať už by tam byly vjezdy jednoramenné či dvouramenné.

Zajímavým náhledem do tohoto tématu by mohl být vzor stanic na místní dráze Rakovník - Bečov nad Teplou. Ačkoli se jednalo o lokálku, tak z důvodu nutnosti zajištění vojenských přeprav v případě války, byly některé vybrané "křižovací" stanice zabezpečeny jako u hlavních tratí II. řádu. Šlo o stanice Pšovlky, Chýše, Toužim a Štědrá, které mají všechny odklon osy (a ještě Protivec, ale v něm odklon osy není). Pšovlky a Chýše byly zabezpečeny první (r.1897) a to pomocí mechanického stavědlového přístroje s dálkově ovládanými výhybkami a vjezdová (označena jako vzdálenostní) návěstidla byla jednoramenná. Toužim a Štědrá přišly na řadu o rok později a v nich již bylo instalováno elektromechanické zabezpečovací zařízení (řídící přístroj v DK plus jeden stavědlový přístroj pro celou stanici) a tyto stanice již měly vjezdová návěstidla dvouramenná. A to se přitom jednalo o lokálku s maximální rychlostí 25 km/h, tedy druhé rameno zde velký smysl nemělo (krom informování o jízdě do odbočky). Odjezdová návěstidla žádná z těchto stanic neměla. Nevím přesně jak tenkrát, ale později a i dnes by to znamenalo, že takovou stanicí nemůže žádný vlak projíždět - všechny v ní musí zastavit. Tedy zde nehrozilo nebezpečí rychle jedoucího projíždějícího vlaku, který zapomene zpomalit na odjezdu.

Pokud vidím dobře na fotkách, tak v Kvítečkově máš výhybkářská stanoviště a nikoli stavědla. Tedy elektromechanika tam být nemá, ale výhybky jsou nejspíš stavěny místně výhybkáři? V tom případě jsou jednoramenné vjezdy a omezení na 40 km/h přes stanici odpovídající typu zabezpečovacího zařízení.

Žluté rameno by odklon osy neřešilo. To mělo jiný význam. Mělo fungovat jako předvěštění odjezdového návěstidla a tedy vytvoření stanic se závislými návěstidly (vjezdové předvěští co je na odjezdovém). Vznikla proto, že odjezdová návěstidla nebyla předvěštěna (volno na vjezdu, ale stůj na odjezdu) a zřizování samostatných předvěstí odjezdových návěstidel bylo finančně nákladné. K jejich velkému rozšíření ale nedošlo a navíc měla velkou nevýhodu - šla zvednout jen společně s hlavním ramenem, dodatečně už ne. Takže až dodnes nám vydržel stav, kdy stanice s mechanickým návěstidly jsou s nezávislými návěstidly. Má-li vlak stanicí projíždět, tak má výpravčí povinnost nejprve postavit na volno odjezd a teprve potom smí postavit vjezd (aby nedošlo k situaci že projíždějící vlak má volno na vjezdu, ale stůj na odjezdu). Potřebuje-li výpravčí projíždějící vlak ve stanici mimořádně zastavit, tak mu musí buď povolit vjezd do stanice odbočkou (dvě ramena), nebo vlak u vjezdového návěstidla zastavit a teprve poté postavit na volno a dovolit mu vjezd do stanice. V tom případě pak i projíždějící vlak musí ve stanici zastavit. Právě tuto předpisovou složitost mělo žluté rameno a tedy možnost předvěštění odjezdového návěstidla vjezdovým odstranit.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod sidlo » pon 07 čer, 2021 6:34 am

Žďárec u Skutče má odklon osy ve směru Rosice - Havlíčkův Brod. Vjezdová návěstidla měla pevné žluté rameno. Někde na internetu jsou k tomu fotky.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3617
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod michal_n_cz » pon 07 čer, 2021 8:26 am

MartinK píše:Ahoj Cipísku,
Jsou to normalizované Fremo šachty. Jsou dost velké, ale v podstatě jen o malinko větší než byly zděné nebo betonové sokly u našich mechanických návěstidel na trati. A dobře se do nich vejde ovládání.


Ahoj Martine,

já jsem našel i skutečné sokly vjezdových návěstidel co jsou v přepočtu v podstatě stejně dlouhé jako Fremo šahta - donedávny byly zbytky v Bohuňovicích. Pěkné jsou tam ty stupínky. Aji máme nějaké prototypy 3D tisku, že se do toho vloží Viesmann celé to trčí z náspu. Pak mohou být takové užší (Blatec).
Přílohy
sokl_boh_2.jpg
sokl_boh_1.jpg
sokl_blat_1.jpg
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 853
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod zaplef » pon 07 čer, 2021 5:03 pm

Zdravím přátelé,
ohledně odklonu osy koleje je to velice jednoduché.
Nicméně začal bych jednoduchým pravidlem pro mechanická návěstidla "jakou rychlostí vlak vjíždí, takovou i odjíždí". Z toho pak plyne, že pokud vlak vjíždí na návěst volno dvouramenného návěstidla, nemůže vlak odjíždět odbočkou, proto takovou vlakovou cestu projíždějícího vlaku zabezpečovací zařízení ani neumožní postavit. V praxi to znamená, pokud je to nutné, tak vlak nechat projet stanicí postaví se mu vjezd na přímou kolej a až po jeho zastavení se postaví cesta odjezdová. Pokud by se jednalo o vlak pravidelně projíždějící, je nutné takový vlak prokazatelně zastavit u vjezdového návěstidla (strojvedoucí ví, že pak má jedna jako vlak pravidelně zastavující).

Jako vlak zastavující jedná i v případě, že vjíždí na návěst vjezd odbočkou, resp. rychlost 40 km/h. Pokud není třeba aby vlak zastavil v tomto případě, dostane návěst odjezd danou výpravčím za splnění podmínek pro odjezd.

Ohledně žlutých ramen co si pamatuju je to tak, původně se zřizovala pohyblivá (taková návěstidla se nazývala čtyřznakká - stůj/volno/výstaha/rychlost 40km/h a výstraha). Žluté rameno se obsluhovalo společně s horním ramenem samočinně pomocí magnetického spřahovacího zařízení. Nevím kdy, ale nějakým výnosem bylo rozhodnuto toto zařízení dál neudržovat a ponechat v provozu do zrušení, resp. poruchy. To samé platí i v případě trojznakkých předvěstí). Každopádně aby bylo možné vjezdové návěstidlo postavit na volno, muselo být již odjezdové návěstidlo taktéž postaveno na volno (jinak by žluté rameno zůstalo ve vodorovné poloze).

Ještě bych dodal, že některá dvouramenná a čtyřznakká návěstidla byla vybavena zrcadlíkem a o tom byl strojvedoucí informován pomocí sešitového JŘ. To bylo zařízení díky kterému stačila jedna lucerna k osvětlení obou barevných clonek. Zároveň to bylo zařízení, které zvyšovalo bezpečnost, protože v případě zhasnutí plamane zhasly obě clonky. Proto v případě, že strojvedoucí vidí na návěstidle v noci jen jedno světlo, jednal jako by tam byly dvě, pokud s jistotou nevidí denní návěst. Po rekonstrukci na el. osvětlení byly žárovky zapojeny v sérii, takže buď svítily obě nebo žádná.

Poptám se, kdy se spřahovací zařízení přestala udržovat a doplním do diskuze.
Snad to někomu pomůže.
P5eju mnoho úspěchů všem.
Filip Z.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod zaplef » pon 07 čer, 2021 6:00 pm

Vyzpovídal jsem spolužáka a zde je malé dopnění:
Žluté rameno se začalo zřizovat v roce 1954 a v roce 1962 se zřizovat přestalo. U nových návěstidel včetně magnetického spřahovadla pro obsluhu žlutých ramen. Tato spřahovadla se s platností nového návěstního předpisu přestávají udržovat, případně se udržují do spotřeby náhradních dílů nebo náhrady světelným návěstidlem. V roce 1954 také je nařízeno, aby všechna vjezdová návěstidla měla doplněna žlutá ramena, to se ovšem nestihlo, tak to bylo prodlouženo do roku 1958. Nakonec se od toho upustilo.
Důvod upuštění od zřizovaní pohyblivých žlutých ramen je prostý: k takovému návěstidlu je nutné tahat drátovody a také elektrický kabel. Ergo je už jednodušší zřídit světelné návěstilo a tedy moc návěstidel s pohyblivými žlutými rameny ani nebylo.

Trojznakké předvěsti se u ČSD zavádí v roce 1936, potkal je stejný soud popsaný výše. Patrně poslední trojznakká předvěst byla v ŽSt. Olovnice na počátku 80. let.

Ještě pro zajímavost: elektromagnetické spřahadlo je zřizováno již za Rakouska - Uherska v zajímavé funkci hradlového poloautomatického bloku (traťové zabezpečovací zařízení). Spřahovadlo je instalováno na odjezdové návěstidlo, v poloze volno je návěstidlo do doby, než odjíždějící vlak ovlivní svojí jízdou zabezpečovací zařízení, v tom se spřahovadlo vypne a rameno samovolně spadne na stůj. Obvod spřahovadla je přerušen do doby, než dojde odhláška z následující stanice, případně hradla, tedy nelze odjezdové návěstidlo postavit na volno.

Doufám, že to takto bude stačit. Pokud jsem uvedl omyl, prosím opravte mne.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod zaplef » pon 07 čer, 2021 6:14 pm

Ještě pro inspiraci fotky návěstních patek, které dodnes náleží k ŽSt. Mladotice:
Patka předvěsti od Kralovic:
patka_predvest.jpg

Patka vjezdového návěstidla od Plas:
patka_vjezd.jpg


Upozornil bych na průchod drátovodů patkou, tudíž kladky u paty stožáru nejsou vidět a josu zakryty plechem. Tímto nechci tvrdit, že někde nemohou být nad úrovni betonové desky.
Uživatelský avatar
zaplef
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod Petr S. » pon 07 čer, 2021 8:20 pm

Ahoj Martine ,
Po velké diskuzi : ve 2e. rychlostník 30 , později 40 km/h , a jednoramenné návěstidlo .
ve 3 e. je situace stejná ,
je jistá možnost PEVNÉHO Žlutého ramena , ale znamenalo by to rychlostník 40 km/h u 1. ( potažmo u 2. (( 3. )) koleje v opačném směru ) . Velice pochybuji , že by se to uskutečnilo . Pohyblivé Žluté rameno nepřichází v úvahu .
Jen tuším , že v 2e. byly ramena hlavních mechanických návěstidel červenobílá tak , že horní polovina ramena byla červená a dolní bílá , t.j. , že nebyla s červeným rámečkem . Zatím trochu vařím z vody , ale zjistím .
Máš to fakt pěkné .
Zdraví Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 537
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod MartinK » pon 07 čer, 2021 8:22 pm

Ahoj Ondro a ostatní,
Díky za informace a za fotky patek. Taky nějaké mám, ale ještě na filmu a nenaskenované. Snad na to časem dojde.

Jak Ondra správně odhalil, tak v Kvítečkově jsou výhybky stavěny místně výhybkáři a zamykány klíči. Tedy rychlost je omezena na 40 km/h a jednoramenná návěstidla tam tedy patří.
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod MartinK » pon 07 čer, 2021 8:36 pm

Ahoj Petře,
Taky jsem obrázek ramene, které bylo z půlky tmavé (asi červené, z černobílé fotky to nepoznáš) a z půlky bílé někde viděl, ale v knize „Dopravní služba u ČSD 1918-1939“ jsou ramena orámovaná jak je známe až do dneška. Myslím, že to tedy mám správně.
Dočetl jsem se, že někde byla ramena vjezdových návěstidel půleně a to černo-bíle natírána ze zadní strany. Prý bylo ze stanice pak lépe vidět v jaké poloze vjezdové návěstidlo je. Uvažoval jsem o tom, že to taky udělám, ale pak jsem na to úplně zapomněl.
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod MartinK » sob 19 čer, 2021 8:06 pm

Ahoj,
Návěstidla a předvěsti potřetí a zatím naposledy.
Když mi před lety odešel první přestavník u Viessmanna, tak jsem si řekl, že bych měl mít náhradní návěstidla. Řekl jsem si, že to klidně mohou být návěstidla světelná (tenkrát jsme o epoše II. na modulovce moc vážně ještě neuvažovali). V řadě stanic ve skutečnosti došlo k prostému nahrazení některých nebo všech dožívajících mechanik návěstidly světelnými. Proč by tedy v Kvítečkově nemohla být některá návěstidla světelná. Programem jednoho stavebního setkání v Brně byla stavba světelných návěstidel z leptů. A tak jsem se na setkání do stavby pustil. Na setkání jsem udělal horní část návěstidel, ale chyběly trubičky na sloupy a tak se návěstidla na mnoho let ocitla v rozestavěném stavu v krabičce na poličce v dílně. Až teď, když jsem se pustil do návěstidel jsem se rozhodl je také dodělat. Výsledek je na obrázku a budou k dispozici pro nějaké setkání ep. III nebo IV.
Obrázek
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod JaroHo » ned 20 čer, 2021 9:30 pm

Moc hezká práce, vypadají jako skutečná
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1441
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod MartinK » stř 14 črc, 2021 8:38 pm

Ahoj,
Tak návěstidla a předvěsti mají transportní krabice
Obrázek
Obrázek
A první odjezdové návěstidlo je vsazeno do okolního terénu.
Obrázek
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod marwin » čtv 15 črc, 2021 7:24 am

Ahoj Martine,
mas to skvely, obzvlast ta fotka zhlavi, az dodelas silo a jeho okoli, tak to bude dokonaly.
Vypada to, ze z tohoto uhlu skoro neni videt, ze je navestidlo v sachte. Uz se tesim na ruzne kombinace navestidel v Kviteckove.
Marek
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 676
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: žst. Kvítečkov

Příspěvekod MartinK » sob 28 srp, 2021 9:38 pm

Ahoj,
Kvítečkově byly zahájeny vytyčovácí a následně výkopové práce.
Obrázek
Obrázek
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků