Univerzální systém pro řízení modulů.

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Univerzální systém pro řízení modulů.

Příspěvekod Zx1974 » úte 28 dub, 2020 10:35 am

Ahoj Ondro,

rád bych s něčím pomohl. Rovnou hlásím, že programování to nebude. Ale výroba HW, jeho odzkoušení, to bych snad zvládl.

Vašek
Zx1974
 
Příspěvky: 380
Registrován: úte 17 říj, 2006 10:01 am
Bydliště: Písek

Re: Univerzální systém pro řízení modulů.

Příspěvekod Mcx » úte 28 dub, 2020 10:44 am

No, stačí opět přečíst s čím jsem zejména polemizoval:
sidlo píše:Všichni to znají a není třeba nikoho zaškolovat.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2615
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Univerzální systém pro řízení modulů.

Příspěvekod JOHNZ » úte 28 dub, 2020 2:33 pm

Mcx: No, ja si ale tiež trúfam povedať, že tlačítkový cestový systém väčšina ľudí zvládne intuitívne, na počítači potom v rámci obmedzenia obvyklým "strachom z počítačov". Mám modulovú stanicu s počítačovým ovládaním čo najviac podobným skutočnej JOP (až na asi dve-tri zmeny) a rutinne to obsluhujú aj 12-ročné deti. Ak vytiahnete niekoho "z ulice", musíte mu vysvetliť aj to miestne prestavovanie výhybiek. Toto netreba vysvetľovať o nič dlhšie.
JOHNZ
 
Příspěvky: 140
Registrován: sob 05 led, 2008 9:24 pm

Re: Univerzální systém pro řízení modulů.

Příspěvekod Ondřej » úte 28 dub, 2020 4:15 pm

Zx1974 píše:Ahoj Ondro,

rád bych s něčím pomohl. Rovnou hlásím, že programování to nebude. Ale výroba HW, jeho odzkoušení, to bych snad zvládl.

Vašek

Super :P Díky moc za nabídku. Vedu v patrnosti a jakmile bude nějaký HW na udělání/otestování, dám vědět a domluvíme se.

Jinak bych asi nechal hádek, co je lepší a vhodnější. Jak koukám, pohledy se liší, někdy i dost diametrálně. Pokud máte někdo nějakou představu, jak by to mělo fungovat, zkuste to srozumitelně popsat a pokud to bude možné, nějak to tam zapracuji. Způsob ovládání by se pak dal taky vložit do nějakého definičního souboru na SD kartu.
Abych to shrnul, tak je tady návrh, který je specifikován v mém popisu.
-dále návrh aby se to blížilo standardu reléovky. Tedy nejdříve typ cesty, pak cesta odkud, přes co (nepoviné), kam a pak potvrzení (nebo zrušení)
-dále návrh na další posunovací mód s fixací odkud, dále jenom kam a automatické rušení cesty po další volbě

Pokud máte někdo ještě nějakou ideu, tak ještě je čas :mrgreen: :mrgreen:
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Re: Univerzální systém pro řízení modulů.

Příspěvekod Mcx » úte 28 dub, 2020 6:28 pm

Ondřej píše:Jinak bych asi nechal hádek, co je lepší a vhodnější.

Já myslím, že se až tak nehádáme, spíše si vzájemně nerozumíme :wink:
Na rozdíl od zde diskutujících vím, jaký je záměr zadavatele a v některých věcech s ním nesouhlasím. Nedomnívám se, že je efektivní řešit řízení stanic od 2. epochy po 6 epochu a od malé staničky po dle mého soudu trochu přerostlý skryťák Bohumín.
Zejména u toho Bohumína bych se hodně zamýšlel, zda navržené řešení splní budoucí požadavky obsluhy. Aby vynaložené úsilí na řešení nebylo spíše v budoucnu na obtíž. Jen tak na okraj - projekt Bohumína byl se mnou pouze v hrubých obrysech diskutován před několika lety, i zde jsem měl námitky a nutno říci, že k výslednému řešení mám námitky ještě větší, protože doplnění smyčky - na můj návrh, vyžadovalo trochu zásadněji změnit uspořádání stanice i technologická zařízení ve stanici - např. točny. Ale což, rozhodující je vždy přání vlastníka.
Ale zpět k řízení stanic. Co považuji za zásadní.
- rychlost ovládání - nutno dodat a už jsem to tu psal - většinou jednomužné, kdy zároveň se obsluhuje zab. zař. + telefonuje + pracuje s kartami vozů a nákladními listy + dělá ve stanic posun a tak je nutno minimalizovat čas, kdy jsou oči obsluhy připoutány na pult, obrazovku... (nutno dodat, že zde to obrazovka + myš prohrává) - je to praktická zkušenost s tratěmi, kde jsou kombinovány stanice s různým způsobem ovládání zab. zař., je to zkušenost tvůrce grafikonu, účastníka x setkání, předpokládám že nadšence JOP tím nepřesvědčím, no budiž
- no a tuto zásadní podmínku by mělo zařízení zejména splňovat
- to další co zde diskutující zmiňovali je jen třešnička na dortu
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2615
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Univerzální systém pro řízení modulů.

Příspěvekod zdeno » úte 28 dub, 2020 7:06 pm

Mcx píše:- rychlost ovládání - nutno dodat a už jsem to tu psal - většinou jednomužné,

nejak mi tu chybi prenosne ovladani, teda neco na kabelu, co se da prepichnout nebo aspon natahnout.
To mi aspon nejvice vadilo, pokud jsem byl ve stanici sam.
Idealni by bylo WiFi, ale cim dal vic je pasmo 2.4 GHz zarusene a nekdy total nepouzitelne.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Univerzální systém pro řízení modulů.

Příspěvekod Ondřej » úte 28 dub, 2020 7:30 pm

zdeno píše:
Mcx píše:- rychlost ovládání - nutno dodat a už jsem to tu psal - většinou jednomužné,

nejak mi tu chybi prenosne ovladani, teda neco na kabelu, co se da prepichnout nebo aspon natahnout.
To mi aspon nejvice vadilo, pokud jsem byl ve stanici sam.
Idealni by bylo WiFi, ale cim dal vic je pasmo 2.4 GHz zarusene a nekdy total nepouzitelne.

Panely jsou přenosné, každý na kablíku libovolné délky. Asi jsem to v popisu nějak nezdůraznil.
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Re: Univerzální systém pro řízení modulů.

Příspěvekod Davca » stř 29 dub, 2020 9:34 am

Zdravím,
jestli mohu k tomu požadavku na jednoduchost řízení stanic apod., u nás v Karviné bych vždy rád prosadil řízení, které se co možná nejvíce podobá tomu na skutečné dráze. Daří se mi to ale jen částečně 8) a tak pro odbočky Melč a Moravice vznikly pultíky, které by měly uspokojit jak požadavek na onen (téměř) skutečný způsob řízení, tak i snahu o řízení obou služeben jedinci, kteří by nebyli systém ODKUD-KAM schopni pochopit ...https://img37.rajce.idnes.cz/d3702/16/16735/16735794_df763b7e0b88e8815e797c2ef8224b17/images/DSC_2179.jpg?ver=1 a https://img37.rajce.idnes.cz/d3702/16/16735/16735794_df763b7e0b88e8815e797c2ef8224b17/images/DSC_2178.jpg?ver=1

Jestliže je tedy "Zabezp. zařízení" zapnuto, návěstidla budou funkční a cesty se budou volit systémem "ODKUD-KAM" (žutá tlačítka), jestliže bude "Zabezp. zařízení" vypnuto, návěstidla funkční nebudou a přestavníky výměn se budou ovládat přímo patřičným přepínačem. Tímto je také sledováno řešení problému v případě úmrtí elektroniky (procesoru apod.), kdy bude i přesto možné výměny (jejich přestavníky) ovládat. Prostě, není dobré elektronice bezmezně věřit. :) Jinak, na víc jak BASIC si netroufnu, takže vše řídí procesory PICAXE a přestavníky jsou MP1 od MTB. Vše výše uvedené je třetím rokem ověřováno na prototypu pultu pro odb.Moravici a to zatím bez problémů. Vzhledem k množství návěstidel nemám potřebu řešit ovládání jinak (systém Zhlavík apod.) a maximálně čtyři fousy k návěstidlu tak nejsou žádnou tragédií.
Již se pracuje na devítikolejném smyčko-průjezdném skryťáku "Karviná" a tam je řešení ovládání výměn bez diskuze - páčkové přepínače. Vjezdová a skupinová odjezdová návěstidla jsem si ale prosadil, takže i tam příjde ke slovu PIC, stejně jako v připravované klubové smyčce "Bohumín".

Na Ondrovo řešení řízení modulových stanic bych si ale rád počkal. Možná by se hodilo do rozestavěné čtyřkolejné Chuchelné (TT) ... .

David
Davca
 
Příspěvky: 268
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: Univerzální systém pro řízení modulů.

Příspěvekod Ondřej » pát 01 kvě, 2020 11:37 am

Tak další nápad a upřenění návrhu, zatím idea bez zapracování do dokumentu.
1. Definování cest bude mít dvě části na SD kartě. V první části bude defince kolejových úseků (max. 1návěst s předzvěstmi) tak jak je to na skutečné reléovce (viz. návrh od uživ. JOHNZ) pro celé kolejiště.
Ve druhé části bude definice volitelných cest, což bude vlastně seznam cest z první části. Budou se skládat z 1-8 cest z první části. Jejich postavení bude provedeno z panelu posloupností tlačítek. Jejich rušení bude záviset na vybavení kolejiště. Pro kolejiště bez detekce obsazení úseků, to bude z panelu a zruší se celá složená cesta pouhou volbou jednoho tlačítka z cesty a tl. zrušení cesty. Pro kolejiště s detekcí obsazení úseků se budou rušit jednotlivé části postupně po uvolnění a bude možné s nimi stavět další cesty. Cestu bude možno zrušit i manuálně (nepředvídaná okolnost) stiskem stejné posloupnosti tlačítek jakou byla zvolena a tlačítkem zrušení cesty. Zruší se celá neprojetá (zamčená) část cesty.
Nevím, a tady bych potřeboval radu, jak je to u PN cesty. Rušit postupně, nebo jen manuálně? Intuice napovídá že by to mělo být jen manuálně (může být porucha detekce úseku), ale nevím.

2. Udělal bych několik schemat volby cesty tlačítky. Jedno by bylo co nejblíž skutečnému ovládání reléovky, mohlo by to být s prefixem nebo i s rozlišenými tlačítky pro vlak a posun (bílá, zelená). Další by byla podle schématu, které je v návrhu. Třetí by mohl být nějaký kompromis, něco co jsem třeba používal u původního systému pro normální kolejiště. Tahle preference by byla v definičním souboru konfigurace kolejiště na SD kartě. Posunový režim zůstane nejspíš podle popisu, ale jeho vypnutím se zruší poslední definovaný úsek v něm zvolený.
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Předchozí

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků