Stránka 1 z 2
Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 10:08 am
od HonzaM
Na jednom modulu mám stanici Čachnov ovládanou tlačítky jako imitaci reléovky (stanice už tady v diskuzi byla podrobně popsána, vím že tahle stanice nikdy reléovku neměla, šlo mi ale o to zda MGP umožňuje reléovku naprogramovat). Na jednom ze sousednám modulů bude vlečkový areál. Na modulech se obvykle používá ovládánání pačkovými přepínači bez jakékoli vazby na reál. Máte někdo námět, jak se ve IV. epoše ovládaly výhybky na vlečkovém areálu? Existovalo něco jako ovládací panel, který by ovládal řídící posunu (omlouvám se že je to asi nesprávný termín)? Rádi bychom se přiblížili reálu.
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 12:02 pm
od Ondřej
Já jsem nikde na vlečce dálkově ovládané vyhýbky teda neviděl.
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 12:24 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj, asi záleží na stáří kolejiště vlečky, resp. doby od poslední opravy - modernizace.
Uvnitř areálu byly vyhýbky ruční, často i bez zámků. Takže ovládání pouze prestavniky je na místě. Zabezpečený by ale měl být výjezd/vjezd. Minimálně zámkem na výhybce a odvrátné výhybce nebo výkolejce. Klíč může být u výpravčího, nebo v pomocném stavědle. To je sloupek s elmag. zámkem, tlačítkem a kontrolou. Tlačítkem si vedoucí posunu pošle žádost výpravčímu (signalistovi) o uvolnění zámku. Když jej uvolní, je možno klíč vyjmout a odemknout dvojitý zámek výhybky. Z toho se vyndá druhý klíč k odvratu /vykolejce.
I ve čtvrté epoše se asi daly najít vlečky s ZZ jako stanice, ale spis bych to čekal na rozsáhlých areálech (doly, hutě..) než u vlečky s jednou kusou kolejí.
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 3:15 pm
od U37008
Ondřej píše:Já jsem nikde na vlečce dálkově ovládané vyhýbky teda neviděl.
Takhle z hlavy mě napadají dva případy kam jako strojvedoucí zajíždím a mají dálkově přestavované výměny a to vlečky elektrárny v Opatovicích nad Labem a Lovochemie v Lovosicích
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 5:17 pm
od hank
U37008 píše:Ondřej píše:Já jsem nikde na vlečce dálkově ovládané vyhýbky teda neviděl.
Takhle z hlavy mě napadají dva případy kam jako strojvedoucí zajíždím a mají dálkově přestavované výměny a to vlečky elektrárny v Opatovicích nad Labem a Lovochemie v Lovosicích
Ono jich bude víc... Např. v cementárně v Prachovicích je dokonce reléovka a vlečkový výpravčí řídí i provoz ve stanici SŽDC.
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 6:35 pm
od Michal Šuhajda
Cementárna, elektrárna atd. jsou místa, kde je obrat vozů násobně větší než na kdejaké lokálně (celé). To jsou přesně typy vleček, kde se to dá čekat.
Na vlečce Škody Plzeň - jih dodnes ( po rekonstrukci) funguje stavědlo jen pro “předávací” koleje. Zbytek se hází ručně dodnes.
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 9:19 pm
od dmerhaut
Nemáte prosím někdo fotky ovládacího pultu skutečné vlečky řízené ZZ? Google nasel jen fotku z Banske a v malém rozlišení. Ale třeba najde někdo lepší klíčová slova. Díky!
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 9:32 pm
od hank
Michal Šuhajda: Ale jo, to není nic proti ničemu. Namátkou jsem si prolistoval několik PPŘ z období 2000 - 2010 (novější tu nemám). Ve většině případů platí to, cos napsal. Často je aspoň vjezdová a odvratná výhybka na vlečku zapojena do SZZ a obsluhována centrálně. Ale zajímavá je třeba vlečka ZZ Kaznějov 2, cituji: "Na vlečce je mechanické zabezpečovací zařízení, které je součástí staničního zabezpečovacího zařízení ČD 3.kategorie – elektronického stavědla ESA 11. Vlečka není kryta návěstidly." Přitom ta vlečka je jeden jednoduchý šturc s jedinou výhybkou. To bude asi ten případ, na který se ptal HonzaM.
(Kromě toho jsou v Kaznějově další 3 vlečky, všechny větší než ta jmenovaná, z toho dvě nejsou zabezpečené jinak než "pytlem klíčů" pro vedoucího posunu.)
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 10:20 pm
od Petr S.
Hanku ,
Kaznějov ( mám na mysli vlečky ) není jednoduchý šturc , Kaznějov je ( spíš byl ) velký . Pamatuji si ho z let 1978 - 2005 , kdy byly na obou zhlaví signalisti .
Na I. ( plzeňské ) byla v hradlovém přístroji zarážka s tabulkou "Čtyřkolejiště" a v řídícím přístroji v D.K. také . Na vlečce - doopravdy zcela oficiálně " Čtyřkolejiště " byl také hradlový přístroj . Jízda posunového dílu na vlečku i z vlečky byla přes zabezpečené vyhýbky . Odjezd na vlečku ( Lachema , kaolínka , Siporex ) dojednal vlakvedoucí od Mn ( 87410 , 412 , 416 ). Jízda z vlečky do stanice byla povolena mechanickým seřazovacím návěstidlem . Lokomotivy ČSD předávaly vlaky na Čtyřkolejišti , jen výjimečně se jezdilo na Lachemu . Posun na vlečce zajišťovaly lok. z Lachemy i pro ostatní vlečkaře .
Byla tam ve stavu cca do roku 1985 T 436.15.. , s motorem Pielstick a převodovkou SRM .
Jako vlečka doopravdy velká . Obsluha byla 5 - 6 krát denně : od 87410 , 12 , 16 , prázdné vozy na písek , v noci vozy od vlaku ze Žatce , okolo poledne se stahovaly písky - většinou do Hýskova , někdy do Dalovic u K.V.
Zdraví Petr S.
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 10:34 pm
od hank
Petr S.: Mám tady PPŘ ke 4 vlečkám v Kaznějově, a to, co jsem napsal, se týká jenom jedné z nich.
Ale pro modeláře zabývajícího se ZZ může být zajímavější třeba vlečka ZNZ Stod.
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 10:52 pm
od hank
Tahle vlečka - KX Líně - je dlouhá skoro 5 km, to už je jako kdejaká krátká lokálka. Odbočná i odvratná výhybka jsou zapojeny do ZZ výhybny Chotěšov a spolu s celou výhybnou ovládány na dálku z RZZ žst Stod. Myslím, že to je taky jeden z příkladů, na které se ptal HonzaM.

- KX_Line2.jpg (19.65 KiB) Zobrazeno 8945 krát
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 11:02 pm
od hank
A do třetice: Ještě jeden jednoduchý šturc ve stanici s reléovkou, vlečka kovošrot Suda Křimice.
Mám hledat další příklady?
Všechno, co jsem tady pověsil, je podle PPŘ vleček z let 2006 -2007.
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
pát 17 led, 2020 11:07 pm
od hank
Z těch posledních dvou příkladů zřejmě vyplývá, že ZZ vleček se ovládala z panelů SZZ spolu s celými stanicemi, a to i když - jako v případě Chotěšova - byla vlečka místně odlehlá.
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
sob 18 led, 2020 6:53 am
od sidlo
Pardubice závodiště -- vlečka s odvratnou výhybkou a krycí návěstidla. Hradlový přístroj v domku signalisty.
https://mapy.cz/zakladni?x=15.7499543&y=50.0255002&z=19&base=ophotoBeroun teplárna -- vlečka s výkolejkou. Hradlový přístroj v domku signalisty.
https://mapy.cz/zakladni?x=14.0499493&y=49.9461424&z=20&base=ophoto
Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Napsal:
stř 29 led, 2020 7:32 pm
od Morris Zapp
V zásadě by mělo platit, že nějaké zabzař uvnitř vlečky (tedy nikoliv na rozhraní ČSD - vlečka) bylo zřizováno tehdy, jestliže po vlečce jezdily vlaky, nebo si to alespoň vlečkař myslel. Běžná menší vlečka, obsluhovaná cestou posunu, žádné zabzař nepotřebuje.
Rozhraní ČSD - vlečka naopak samozřejmě musí být nějak zabezpečeno. Běžně stačí klíč od výkolejky s kontrolním zámkem. Odbočuje-li vlečka ze stanice s reléovkou, je do té reléovky zavázána, což zase může být přes EMZ, který ten klíč drží, nebo klidně i přes elektromotorický přestavník odbočné výhybky, dálkově ovládanou výkolejku a seřazovací návěstidlo. Lidová tvořivost projektantů zabezpečovacích zařízení nezná mezí...