Ovládání vlečkového areálu na modulu

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Příspěvekod HonzaM » čtv 20 úno, 2020 9:53 am

Po zvážení získaných informací jsme se rozhodli pro testovací účely postavit ovládací panel pro vlečkovou stanici Kamenice, zobrazený na obrázku. Účelem je jednoduché ovládání posunu, při němž nemusí strojvedoucí/posunovač pátrat který přepínač nebo která páčka kterou výhybku ovládá a která poloha přepínače odpovídá skutečné poloze výhybky. Bonbonek navíc je možnost přímé volby cest složené z několika výhybek a zobrazení polohy výhybek bez nutnosti instalace samostatné cesty zpětného hlášení. Přestavení jednotlivé výhybky se uskuteční stiskem tlačítka, nová poloha se zobrazí na indikační LED (na obrázku jsou vidět pouze aktuálně rozsvícené LED). Po postupném stisku tlačítka počáteční výhybky a koncové výhybky se přestaví všechny výhybky v dané cestě, lze také doplnit tlačítka sloužící pro zadání a konce cesty.
U této stanice se například po postupném stisku tlačítek V1 a V8 automaticky přestaví výhybky V1, V2, V5 a V8. Po stisku tlačítka V3 a tlačítka na kusé koleji 2c se přestaví výhybky V3, V6 a oba přestavníky angličanu V7a a V7b. Příjemné je to zejména u angličanu, kdy není nutné přemýšlet v jaké poloze který z obou ovládajících přestavníků musí být.
K realizaci není zapotřebí digitální centrála, počítač ani software, je tedy možné použítí i na kolejišti s čistě analogovým provozem.
Vlečková stanice byla prakticky vyzkoušena na setkání v dánském Börkopu, ocenili to zejména Dánové a Švédové, protože nebylo nutné žádné školení. Během setkání se neprojevila žádná závada,
Ovádací panel  realizovanýJPG.JPG
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 20 úno, 2020 3:12 pm

Ahoj,

pro srovnání technologických možností jedna provozní fotka z CDP Zákupy :wink:
IMG_1680.JPG

Nejedná se samozřejmě o vlečkový areál, nýbrž o tři odbočky na dvojkolejné trati (mezi nimi je ještě žst, ale ta je na místní ovládání). Na velkém monitoru je vlastní stavění vlakových cest a dopravní deníky (rgzm), na menším monitoru kamery pro dohled a zjišťování konce vlaku.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Příspěvekod Ruda72 » čtv 20 úno, 2020 7:55 pm

to HonzaM: a můžete prosím zveřejnit nějaké schéma nebo popis, jak jste to udělali? Díky Ruda
Ruda72
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 14 led, 2018 10:11 pm

Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Příspěvekod HonzaM » čtv 20 úno, 2020 11:09 pm

To Ruda72: V ovládacím panelu je pouze panelový dekodér MGP, destička k vytvoření napájecího napětí 5 V z napájení přivedeného po LocoNetu a dva LED12 drivery pro připojení jednotlivých LED po třídrátové sběrnici. Výhybky v kolejišti jsou ovládány želvami, připojenými na výhybkové dekodéry. Komunikace mezi uvedenými komponentami probíhá po LocoNetu. Popis jednotlivých komponent lze najít na http://www.1ku160.cz.

To Morris Zapp: Cílem bylo dosáhnout nezávislosti na výpočetní technice i digitální centrále při zachování maximální snadnosti a přehlednosti ovládání. Z CDP nelze realizovat manipulaci v jednotlivých stanicích, zkušenost z našich stanic ovládaných TrainControlerem ukázala, že strojvedoucím nevyhovuje ovládání z obrazovky, stanice dosud ovládané přes počítač proto postupně přestavujeme na tento model ovládání. Viz též vlákno o stanici Čachnov v této diskuzi. Zatímco při ovládání stanice Filípkov je po postavení layoutu nutné instalovat centrálu se síťovým napáječem a notebook se síťovým napáječem a propojit to se stanicí, stačí u vlečkové stanice Kameníce i u stanice Čachnov připojit jediný síťový zdroj 12 V a jednoduchý kablík LocoNetu mezi modulem stanice a ovládacím panelem.
Naposledy upravil HonzaM dne pát 21 úno, 2020 8:39 am, celkově upraveno 3
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Příspěvekod HonzaM » pát 21 úno, 2020 6:13 am

Morris Zapp píše:Ahoj,

pro srovnání technologických možností jedna provozní fotka z CDP Zákupy :wink:
IMG_1680.JPG

Nejedná se samozřejmě o vlečkový areál, nýbrž o tři odbočky na dvojkolejné trati (mezi nimi je ještě žst, ale ta je na místní ovládání). Na velkém monitoru je vlastní stavění vlakových cest a dopravní deníky (rgzm), na menším monitoru kamery pro dohled a zjišťování konce vlaku.


Tento příspěvek mne zaujal, zejména protože odpovídá mému oblíbenému období epochy V. a VI.. Zákupy zřejmě nebyly zaměřeny rigorózně do epochy IV, obvyklé v klubech provozujících modulovku. Uvítal bych, kdyby autor citovaného příspěvku založil vlákno s tímto zařízením a uvedený areál i zmíněné setkání v Zákupech tam blíže popsal. Například zda je ovládací sw vlastní konstrukce, nebo využívá například modelJOP. A také jak byla ovládána uvedená nezilehlá stanice, zda dispečer v centrále měl přehled o stavu výhybek, cest, obszaení a stavu návěstí. Předpokládám že stanice návěstní soustavu měla. Ovládat tuto stanici pravděpodobně dispečer nemohl. Mně osobně by se se takto řízený provoz s dvojkolejkou líbil, mezi členy komunity N v ČR jsem ale pro to nenašel pochopení. Výjimkou pro moderní řízení je N-ková stanice Nerátky Radka Mendeho, ovládaná ModelJOP. Moje stanice Sklené nad Oslavou (se simulovanou reléovkou s Traincontrollerem) ležela několik let nepoužívaná ve skladu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Ovládání vlečkového areálu na modulu

Příspěvekod Morris Zapp » sob 22 úno, 2020 10:50 am

Honzo, autor příspěvku nebude zakládat vlastní vlákno, neboť není autorem použitého sw a hw a nechce se zase tak moc okatě chlubit cizím opeřením.

Na tvé otázky pár odpovědí:

- Zákupy byly epochálně trochu rozmáchlé, ale na dvojkolejce epochu IV narušovala snad jen kořistní 537.0, vláčející osobáky na lokálku. Tam někde uvnitř lokálky zuřila epocha III, ale tam jsem se neodvažoval :wink:
Na dvojkolejce v zásadě duněly bardotky a brejlovci, po první sejšně se objevily i zbrusu nové výrobky Závodů V.I.Lenina v Plzni.

Všechny stanice musí mít nějakou návěstní soustavu, dokonce i kdyby žádná návěstidla neměly: předpis jasně říká, že do roku 1962 jsme všude měli směrovou návěstní soustavu, od roku 1962 máme všude rychlostní návěstní soustavu. Samozřejmě že nikdo ze dne na den, dokonce ani z pětiletky na pětiletku, leckde ani z tisíciletí na tisíciletí, nepředělával všude všechna návěstidla: nicméně platí, že i dvouramenná návěst mechanického návěstidla, která se ve směrové soustavě nazývala "vjezd odbočkou", se v rychlostní soustavě prostě jen přejmenovala na "rychlost 40 a výstraha". Jediné, co muselo skutečně ze dne na den zmizet, byla návěst "Pomalu" (v mechanické i světelné formě), dále vjezdy či odjezdy druhou odbočkou.
Ty vlastně nechceš vědět, zda ta stanice měla rychlostní návěstní soustavu, ty chceš vědět, zda ji měla úplnou, tzn. v tehdejších jízdních řádech vyznačovanou značkou "vajíčka" či "stadionek" (slangové označení podle vkusu toho kterého soudruha). Odpověď zní ano.

Dispečer v centrále vůbec netušil, co se v oné stanici děje: byla to pro něj černá díra v řízené oblasti, do které padaly vlaky a za nimi chodily odhlášky, a stejně tak se vlaky vynořovaly, ať už na předvídaný odjezd, či na nabídku (všechno přes rgzm).

Software, kterým byla oblast řízena, je proprietární dílo kolegy, který to staví celé od ovladačů serv u výhybek sám. Hluboce se před ním skláníme.
Výhoda je ta, že to není produkt nějakého výrobce, zaměřeného v první řadě na prodej fotříkům na domácí hračková kolejiště, nýbrž je to od základů vyvíjené pro simulaci skutečného provozu na modulech. Pocit, že jsi ponořen do skutečného železničního provozu, je intenzivní - zvlášť když máš k ruce operátorku, která tě zásobuje kafem 8)
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Předchozí

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků