Stránka 4 z 5

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: pon 11 lis, 2019 7:06 pm
od hank
Vladimír_B píše:
hank píše:...nebo dopravních (Lužec je dnes nz s jedinou dopravní kolejí...)
i po manipulační koleji se dá objíždět :wink: (Kolešovice)

...když je zrovna volná.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: pon 11 lis, 2019 8:27 pm
od Franta Krása
Lužec n. Vltavou 2.2.1992 souprava 770.001+Baa(Rybák Ce)+Dsd, zpět sunul.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: pon 11 lis, 2019 8:39 pm
od Franta Krása
A s objížděním to tam nebylo slavné, tam jel vlak tažený, zpět sunutý.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: ned 17 lis, 2019 6:01 pm
od Morris Zapp
hank píše:Ať si modelář vymyslí jakoukoli hovadinu, dá se na 99% předpokládat, že měla/má svůj předobraz v realitě
To je naprostá pravda a rád tuhle průpovídku taky používám - ale každý extrabuřt měl v reálu nějaký důvod a modelové ztvárnění by ten důvod mělo znát a pokud už ho nedává najevo, nemělo by ho alespoň popírat. V praxi to znamená, že sice můžu do maličké koncové staničky zajíždět se čmelákem a tvrdit, že trať byla za socíku zesílena kvůli nějakému těžkému průmyslu (panelárna Lužec, cementárna Prachovice ap.), ale neměl bych pak tuhle legendu popřít např. vedením trati přes nějaké další lokálkové staničky.

---

Projektová kancelář navštívila setkání sekce N-ČSD. Pěkné to mají. Skoro lituju, že ze mě tenkrát před dávnými věky naši neudělali eNkaře - eNko má dneska skoro ty samé možnosti a do auta se vejde větší kus provozu...
IMG_1344x.JPG
IMG_1344x.JPG (100.5 KiB) Zobrazeno 7805 krát

Věnoval jsem při odchodu ze setkání pár desítek minut procházce po městysi, koupajícím se v ještě stále hřejících paprscích nízkého pozdně podzimního slunce. No, nedivil bych se, kdyby se nějaký další projekt jmenoval Divišov :wink:

---

Na tomhle se sice Projektová kancelář nepodílela, ale je to zajímavý střípek naší železniční historie:
IMG_1361x.JPG
(repro z knihy Plauen/V - Cheb (Eger). Die Bahnlinie PE in der Euregio-Egrensis. Wilfried Rettig).

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: ned 17 lis, 2019 7:31 pm
od hank
Morris Zapp píše:V praxi to znamená, že sice můžu do maličké koncové staničky zajíždět se čmelákem a tvrdit, že trať byla za socíku zesílena kvůli nějakému těžkému průmyslu (panelárna Lužec, cementárna Prachovice ap.), ale neměl bych pak tuhle legendu popřít např. vedením trati přes nějaké další lokálkové staničky.


I z této zásady je nejmíň jedna výjimka, a to je trať Kojetín - Tovačov, kde bylo nácestné nákladiště se zastávkou Lobodice s odbočující vlečkou a dokonce hláska Skašov s odbočkou na další vlečku... A koneckonců i do těch Prachovic se jezdilo/jezdí přes nácestnou stanici Kostelec u Heřmanova Městce.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: čtv 05 bře, 2020 4:34 pm
od Morris Zapp
A když jsme u těch Prachovic, tak na cestě k nim se nacházela nadmíru zajímavá odbočka Tasovice: nechovala se ani jako "velká" odbočka (tzn. obsazená výpravčím), ani jako "malá" (tzn. obsazená výhybkářem).
V roce 1969 (a později) probíhal provoz přes ni takto: výhybka byla trvale uzamčena směrem do Prachovic, které byly, stejně jako Kostelec, obsazeny výpravčím, tedy provoz podle D2. Odbočka Tasovice nebyla kryta žádnými návěstidly(!), nebyla tedy dopravnou. Ani Vápenný Podol nebyl dopravnou(!). Klíč od výhybky byl držen v její blízkosti v EMZ, který prachovický výpravčí uvolňoval vždy na telefonickou žádost vlakvedoucího vlaku, který stál před hrotem tasovické výhybky a měl odjet do Podola (lhostejno, zda přijel od Kostelce či od Prachovic). Tím, že ani Tasovice, ani Podol nebyly dopravnami, byly součástí širé trati Kostelec - Prachovice a jakýkoliv vlak, nacházející ať už na trati mezi Tasovicemi a Podolem, nebo přímo v bývalé žst Vápenný Podol, svojí přítomností obsazoval mezistaniční úsek Kostelec - Prachovice.
To by skoro stálo za model... :idea:

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: čtv 05 bře, 2020 7:58 pm
od petrh
Jo ten Lužec to je oříšek i dneska :D de facto tam potkávám jen 809 z Kralup přes neláč, Vraňany a Lužec.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: pát 06 bře, 2020 8:44 am
od hank
Morris Zapp píše:A když jsme u těch Prachovic, tak na cestě k nim se nacházela nadmíru zajímavá odbočka Tasovice: nechovala se ani jako "velká" odbočka (tzn. obsazená výpravčím), ani jako "malá" (tzn. obsazená výhybkářem).
V roce 1969 (a později) probíhal provoz přes ni takto: výhybka byla trvale uzamčena směrem do Prachovic, které byly, stejně jako Kostelec, obsazeny výpravčím, tedy provoz podle D2. Odbočka Tasovice nebyla kryta žádnými návěstidly(!), nebyla tedy dopravnou. Ani Vápenný Podol nebyl dopravnou(!). Klíč od výhybky byl držen v její blízkosti v EMZ, který prachovický výpravčí uvolňoval vždy na telefonickou žádost vlakvedoucího vlaku, který stál před hrotem tasovické výhybky a měl odjet do Podola (lhostejno, zda přijel od Kostelce či od Prachovic). Tím, že ani Tasovice, ani Podol nebyly dopravnami, byly součástí širé trati Kostelec - Prachovice a jakýkoliv vlak, nacházející ať už na trati mezi Tasovicemi a Podolem, nebo přímo v bývalé žst Vápenný Podol, svojí přítomností obsazoval mezistaniční úsek Kostelec - Prachovice.
To by skoro stálo za model... :idea:


No, ale to přece není zase až taková exotika; těžko posoudit, zda to bylo za exotiku považováno ve své době... Nicméně takhle - tj. bez uvolnění traťového oddílu - se dodnes obsluhují některá nákladiště (i ta se zastávkou, tj. včetně osobní dopravy - např. Mochov nebo ještě nedávno před zavedením DZZ Bílý Potok pod Smrkem) nebo vlečky odbočující ze širé trati (hmmm, ale těch už asi moc není - teď mě zrovna nenapadá žádný příklad ze života...). V dnešní době by se to mohlo řešit taky jako PMD. Nebo by se Tasovice + Vápenný Podol mohly považovat za součást žst Prachovice jako její samostatný posunovací obvod - takhle to mají na bývalé lokálce Nemotice - Koryčany.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: pát 06 bře, 2020 7:40 pm
od Morris Zapp
Kdepak: Tasovice nelze srovnávat s nákladištěm - to, co v nich odbočovalo, nebyla žádná manipulační, nýbrž regulérní traťová kolej, s provozem nikoliv posunujících dílů, nýbrž vlaků.
Nelze srovnávat ani s Mochovem: to je banální trať, která spořádaně vede ze žst do nz, nikde se nevětví (uprostřed odbočuje vlečka, ale vlečka není trať).

Ještě vím o jiné odbočce, která byla zabezpečena dost exoticky: Rokytňany. Tam to taky bylo okavýpulné, ale zase úplně jinak, než v Tasovicích.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: pát 06 bře, 2020 8:25 pm
od JanoH0e
Táto exotika v Tasovicích bola možno spôsobená tím, že bola zrušená osobná doprava do V.P. a trať bola prevedená na "vlečku". Podobne fungovala, možno ešte stále funguje trať do Sp. Belej hl. stanice. Kedysi bola odbočka obsadená, vidieť to na fotke, kedy sa tam motá asi výhybkár. To zrejme ešte za "plnokrevnej" trati.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: ned 08 bře, 2020 12:27 pm
od Morris Zapp
JanoH0e píše:Táto exotika v Tasovicích bola možno spôsobená tím, že bola zrušená osobná doprava do V.P. a trať bola prevedená na "vlečku".
Nikoliv: osobní doprava žila ještě 8 let po zavedení popsaného způsobu provozu. Trať do Podola nebyla v té době žádná "vlečka", byla to normální trať s provozem vlaků (ve smyslu předpisu D2).
JanoH0e píše:Kedysi bola odbočka obsadená
Však hej, píšu o stavu, který byl nastolen v roce 1969. Že to byla v tom roce 1969 žhavá novinka, naznačuje i jedno z ustanovení onoho obsluhovacího řádu, nařizující, že stávající služební místnost pro dopravní personál v budově odbočky nesmí být zrušena. O.ř. počítal s nasazením výpravčího v případě nemožného dorozumění - z toho se dá s určitou pravděpodobností dovozovat, že právě v roce 1969 byla služba výpravčího v Tasovicích zrušena. Jak to bylo za výpravčího je celkem nezajímavé - odbočka s výpravčím je typizované řešení, mě zaujalo právě to řešení s neobsazenou odbočkou.
JanoH0e píše:Kedysi bola odbočka obsadená, vidieť to na fotke, kedy sa tam motá asi výhybkár.
jestli myslíš tuhle fotku:
Obrázek
tak ta je datovaná 1974, tedy po zrušení dopravní služby na odbočce. Zaměstnanec u té boudičky bude nejspíš vlakvedoucí a ta boudička samotná bude "obal" na ten EMZ.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: ned 08 bře, 2020 3:50 pm
od hank
Morris Zapp píše:...byla to normální trať s provozem vlaků (ve smyslu předpisu D2).


Což potvrzuje, že už tenkrát asi předpisy - nebo aspoň nějaké výjimky - znaly to, čemu se dnes říká "bez uvolnění traťového oddílu", aby mohly odpadnout ty procedury obvyklé na dirigovaných tratích. Vsadil bych se, že v úseku Kostelec u H. Městce - Prachovice nesměl být vypraven žádný vlak, dokud vlak z Vápenného Podola nedorazil do některé z obou stanic.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: ned 08 bře, 2020 4:31 pm
od hank
A ještě bych k tomu měl dodat, že když se tam jezdilo podle D2, tak ten Vápenný Podol nemohl být nic jiného než nákladiště se zastávkou.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: pon 09 bře, 2020 8:54 am
od Morris Zapp
hank píše:Což potvrzuje, že už tenkrát asi předpisy - nebo aspoň nějaké výjimky - znaly to, čemu se dnes říká "bez uvolnění traťového oddílu", aby mohly odpadnout ty procedury obvyklé na dirigovaných tratích. Vsadil bych se, že v úseku Kostelec u H. Městce - Prachovice nesměl být vypraven žádný vlak, dokud vlak z Vápenného Podola nedorazil do některé z obou stanic.
Přesně to jsem se tady snažil od začátku napsat :wink:
Že předpisy vždycky znaly obsluhu něčeho bez uvolnění traťové koleje, je nabíledni - to je přece základní způsob obsluhy čehokoliv, co odbočuje z traťové koleje. Ovšem Vápenný Podol 1969 je úplně jiný případ: on neodbočuje z traťové koleje, on tou traťovou kolejí je. Máme tady co do činění s rozvidlenou traťovou kolejí, přesněji s rozvidleným traťovým oddílem, což je, dle mého skrovného stavu poznání, na ČSD docela unikát.

Re: Projektová kancelář Morris Zapp

PříspěvekNapsal: úte 10 bře, 2020 7:48 am
od Franta Krása
Ono to možná bude asi i jinak. :)
Zde: http://muzeum.mineral.cz/foto.php?img=O ... e-1956.jpg
je fotka odbočky s lichoběžníkovou tabulkou a zároveň vzdálenostním upozorňovadlem na opačnou stranu. Datována je cca 1956.

V Dodatku k NP a k DP D 106, z roku 1962 o dirigování trati není zmínka, naopak jsou tam Prachovice jako nz, a navíc má trať do nich vynechané číslo.
D106_457.jpg

V tabulce č.19 (Povolené výjimky. Místní ustanovení) tohoto Dodatku není psáno k obsluze trati vůbec nic.