Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod milan ferdián » stř 30 led, 2019 8:23 am

modelarTT/TTe píše:
milan ferdián píše:...Správně by mělo být rozteč 40 mm
Milan


Ano, 40 mm v přepočtu 1:120 (TT) dává osovou vzdálenost sousedních kolejí 4800 mm, což se blíží nejběžnější osové vzdálenosti epochy I až III/IV, kterou většina lidí staví, a která byla 4750 mm (39,5 mm v TT), v některých případech i jen 4500 mm (vše v přímé). Ovšem při rekonstrukcích a novostavbách provedených v epoše IV už se mělo stavět na osovou vzdálenost u staničních kolejí, mezi nimiž je nástupiště přístupné v úrovni kolejí, 6000 mm, tedy v přepočtu TT 50 mm (zdroj: Klimeš, L.: Železniční stavitelství II, str. 38 - 39). Vzhledem k běžně užívanému Code 83 a šířce hlavy kolejnic není oněch 43 Tillig /44 (Kuehn) žádným optickým prohřeškem, zvláště při přepočteném rozchodu 1440 mm.

Ano,zalistoval jsem na ty stránky.Na stránce 40 je tabulka 2.2 Vzdálenosti mezi sousedními kolejemi.
Ještě k těm osám kolejím 44 a 43 mm.Na modulech to sice opticky nevadí,ale pro domácí kolejiště ano,protože když se řekne osová vzdálenost 44 mm,automaticky vyskočí kolejivo KUEHN s výhybkami 20° a BTTB s výhybkami 22°30´.Osová vzdálenost 43 mm,automaticky kolejivo TILLIG s výhybkami 15°a 12°(plus extra další výhybky s menšími úhly).
Píšeš o 50 mm v TT,jenže musíte vkládat mezi výhybky v odbočné větvi přímé kolejové mezikusy,což dělá při úhlu 12° mezikus 33,5 mm.To mu jsem snažil vyhnout,proto při navrhování stanic na modulech v TT jsem automaticky používal kolejivo TILLIG/43 mm.
Není to ale dogma a je mi jasné,že každý konstruktér se stavitelem modulu stanice se dohodnou.Poslední poznámka a jen na okraj,je škoda,že v TT a H0 nejde z výrobního sortimentu výhybek sestavit tzv."Zkrácené zhlaví".Jde jen v "N-ku" z kolejiva PECO.Něco jiného je kolejivo/výhybky "Filigrán",mám pocit že v něm je postavena stanice "Karlštejn".

Necháme celou věc,jak se s ní popere samotný hopeter.
Milan

P.S.
"D" díky za info o osách kolejí na dvojkolejné trati v TT.M.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod milan ferdián » stř 30 led, 2019 11:41 am

Ještě jedno řešení,ale trojúhelník/díl není součástí přepravního balíku.Čela rozhraní rovina síla 12 mm.
Milan
Přílohy
odbočka Lampertice II. DF.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » stř 30 led, 2019 4:54 pm

Bohužel momentálně nemám moc prostoru z důvodu jiné akce ale alespoň jsem zkusil hodit něco do CADu.

Sestava2.jpg

Držel bych se tvaru "trenky", který nejlépe vystihuje skutečný tvar tratě a vlečky. Dva moduly po 800 mm. Na stranu Královce bych ještě asi přidal jeden modul 600 až 800 mm aby hlavní motiv byl uprostřed. Čela jsou všechna rovina šíře 400 mm. Rozšíření k jedné straně je z důvodu místa pro stavby.
Námětem je železniční stanice Lampertice v dnešní podobě. Odbočka není odbočná trať ale vlečka na důl Jan Šverma ( dnes muzeum )
Na jaře mám ještě v plánu znovu okouknout zbytky stanice a třeba bude nějaké upřesnění. :wink:
Díky všem za rady minulé i budoucí. Opravdu jsou moduly docela věda ale s pomocí kamarádů se to snad dá zvládnout. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod HonzaM » čtv 31 led, 2019 8:14 am

hopeter píše: Opravdu jsou moduly docela věda ale s pomocí kamarádů se to snad dá zvládnout. :)

Podívej se na http://zababov.cz/sekce/n-scale/iii-sta ... struction/. Je to sice N, ale princip je ve všech rozměrech stejný. Normalizovaná čela je někdy možné koupit hotová, bývalo dokonce možné koupit stavebnici modulu.
Honza
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4040
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » čtv 31 led, 2019 4:09 pm

Sestava.jpg

Trošku jsem své představy doladil. Teď to nechám trošku uležet , nastuduji pravidla a doporučení pro konstrukci a pak to zkusím rozkreslit do detailů... :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod MiG » čtv 31 led, 2019 4:50 pm

Zkuste při tom zaležení a studování taky popřemyšlovat, jak budete moduly převážet na případná setkání.
V krabici dohromady, se samostatnými ochrannými futrály, jen tak... nebo ještě jinak.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod D » čtv 31 led, 2019 4:52 pm

hopeter:
Napadlo tě, proč v Milanově návrhu jsou obě čela vystrčená a nenavazují na sebe? Umožňuje to dorovnání navazujících modulů. Ty obvykle nebudou mít přesně 400 mm, ale třeba 404. A kolej může být o kousek jinak usazená, tak se o milimetr až dva dorovná na šroubech. A kam se bude dorovnávat druhý modul, když už ten první o pár milimetrů přesáhne?

Doporučuji to udělat jako Milan nebo jedno z těch čel u spoje aspoň o centimetr rozšířit.

Buď konzervativní v tom, co nabízíš, a liberální k tomu, co přijímáš.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » čtv 31 led, 2019 6:44 pm

"Napadlo tě, proč ... " ano napadlo. :)
Obrázek výše je jen náčrt pro ověření rozměrů a geometrie kolejiva. Detaily konstrukce včetně nalícování čel budu dělat až při konkrétním kreslení dílů modulů.
Skladování a dopravu chci řešit samostatným boxem pro dva "šišaté" moduly a ten třetí už bude klasicky po modulářsku s dalším rovným L=800.
Doporučení a radám se nebráním jen je musím "strávit" a pochopit souvislosti.

Hlavně zatím nejsem členem žádného spolku a tohle kolejiště si chci postavit pro sebe. Kdybych přece jen se chtěl někdy družit tak se snažím o použitelnou modulovou konstrukci , která bude zatím na doma a pro provoz doplněna nástavci se SN.
Třeba někdy změním názor ale zatím chci modelařit když mám chuť , čas , bez závazků , podle svého a za své. :wink:
Asi teď jsem za bručouna ale se spolky všeho druhu nemám dobré zkušenosti ...
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » pát 01 úno, 2019 8:10 am

Myslím , že čas ukáže. Dodržovat pravidla a sliby určitě není můj problém , mě to vadívalo naopak.
Lampertice chci postavit sice pro sebe ale tak aby byly použitelné do modulovky. Zatím opravdu nejsem připravený na to abych odjel na druhý konec republiky a čtyři dny byl v zápřahu u vláčků...
Asi tak prozatím. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod milan ferdián » pát 01 úno, 2019 8:57 am

O.T.
Jen drobnost,když se dostane do party "červotoč",tak veškeré úsilí,snaha,nadšení a vložená energie přichází postupně vniveč.Viz praxe.Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » pát 01 úno, 2019 9:23 am

Milane pod to se můžu podepsat a poslední spolek jsem opustil vloni v létě. :?
A jak pravil pan Hrušínský ve filmu o básnících : "...nejsem nikde organizován a proto si můžu malovat co chci a jak chci..." :mrgreen:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » pát 01 úno, 2019 4:25 pm

Pánové tohle je vlákno o kolejišti ( snad i modulu ) tak se toho držme. Je zbytečné tady debatovat jak to chodí nebo nechodí na setkáních. Já jsem se jen snažil objasnit záměr a myšlenku díla. Děkuji. :wink:

Ještě bych si rád ujasnil otázku ovládání výhybek a zajištění stanice návěstími.
K výhybkám : Je třeba DCC nebo je ovládání výhybek na volbě stavitele ? Dočetl jsem se , že je podmínka možnost ovládat z obou stran modulu. V tom případě mě vychází nejlépe odnímací pultík na konektory zavěšený na bočnici modulu a motorické přestavníky nebo serva.
K návěstím : Stanice bude mít na vjezdech lichoběžníkové tabulky. Požadavkem LT je jejich umístění na vzdálenost možného posunu. S jakou vzdáleností mám počítat ? Je možné mít LT zapichovací a umístit je na sousední moduly ?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod D » pát 01 úno, 2019 5:19 pm

hopeter:
Ovládání stanice z obou stran máme v klubu silně doporučené, ale skoro nikdo se tím neřídí. Ono zbudovat složitější oboustranný panel, aby zůstal použitelný, je trochu těžší než jednostranný. Nejlépe na tom máme stanice s mechanickým přestavováním (bowdeny, táhla, přepínače). Všichni ale stejně sedí na straně výpravní budovy. Na vlaky pak ostatní lépe vidí a manipulující strojvedoucí se nemusí nahýbat a rozpojovat vlaky přes nádraží budovy s rizikem nějakého poškození.

Volba ovládání je na každém staviteli. Ovládání bývá zakazováno z DCC signálu určeného pro vlaky.

Zapojení tvé odbočky lze řešit jedním přepínačem. Analog, žádné složitosti. Pokud použiješ přestavníky s přepínači (například MTB MP5, popřípadě MP7), necháš je v závěsu. Přestavení jedné výhybky přestaví následně druhou. Dovedl bych si představit přepínač nebo tlačítka zapuštěné do bočnice modulu. Třeba na obě strany. A třetí ovladač klidně přes zásuvku na kabelu, pro dálkové ovládání odbočky z jiné stanice. Napájení z vnějšího zdroje, a tam, kde nejsou moc striktní, napíchnout napájení z kolejí.

Značky se běžně zabodávají do sousedních modulů. Ideálně do vlastních. Další variantou je vložit mezi cizí moduly návěstní modul o šířce jednoho čela. – Zůstala ta odbočka po zjednodušení vůbec dopravnou? Na zastávce se posun nedělá, byl by to celé jeden traťový oddíl na navazující trati, bez lichoběžníkových tabulek.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » sob 02 úno, 2019 12:54 pm

Tak když shrnu to ovládání tak by asi bylo nejšikovnější udělat pultík se dvěma tlačítky. Výhybky obě na jeden přestavník. Jedna poloha výhybek obě rovně ( trať / odvrat ) a druhá poloha obě do odbočky. K pultíku dát třížilový kabel ( společná "zem" a dvě tlačítka ) dlouhý cca 10 metrů. V modulu vlastní trafo jako zdroj.
Tím bych mohl mít ovladač podle potřeby na jedné nebo druhé straně případně v nejbližší stanici. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod D » sob 02 úno, 2019 3:00 pm

hopeter:
Spíš dva přístavníky, aby výhybky chodily po sobě. Na tlačítka bych použil MTB MP7 nebo MP6 a druhý MTB MP5 spínaný ohlasem prvního. Při použití MP7 by stačila dvojlinka a diody. Trafo zvlášť, do modulu nesmí vést 230 V.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník