Stránka 5 z 8

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 7:36 am
od hank
Z toho plánku přístavby remízy je vidět i přestěhování kůlny na uhlí (btw, víme, jak vypadala?), ale nevidím tam jinou důležitou věc, a to je kanál, tj. jáma na popel...

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 7:40 am
od milan ferdián
hank píše:Z toho plánku přístavby remízy je vidět i přestěhování kůlny na uhlí (btw, víme, jak vypadala?), ale nevidím tam jinou důležitou věc, a to je kanál, tj. jáma na popel...

Popelová jáma,ale je.Na fotce jde vidět.S kůlnou na uhlí je to horší.Jde vidět jen na jednom snímku.Je třeba pečlivě procházet foto co má Michal na svém webu :wink: .Milan

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 7:42 am
od hank
Trainmaniak píše:Vzpomínám si, jaké to bylo dobrodružství, když jsem do té výtopny v 80. letech lezl. Zajímavá "vůně", pocit zakázaného ovoce (páč se tam nesmělo) a tak vůbec to mělo neopakovatelnou atmosféru. Určitě mi rozumíte, tyhle pocity má každý železniční nadšenec. :-) Škoda, že není více fotek třeba z doby, kdy to už bylo mimo provoz. Mně bylo tak 8-10 let, takže jsem nefotil.


Tak to by sis mohl pamatovat, jestli tam byly nějaké pozůstatky zařízení na zbrojení vodou. V té přístavbě s dílnou a byty určitě nebyl vodojem Takže buď byl v remíze nebo se voda tahala přímo ze studny pulsometrem buď do hydrantu v remíze nebo do vodního jeřábu venku. A i ta studna byla buď přímo v remíze nebo venku; a jestli byla venku, tak byla zakrytá nějakou budkou.

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 7:47 am
od hank
milan ferdián píše:Popelová jáma,ale je.Na fotce jde vidět.


Asi jsem slepej... U kterého stání?

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 7:56 am
od Trainmaniak
Tak jeřáb je jasný: http://www.trainmania.info/historie/historie-14.jpg V Královci stojí dodnes, i když v žalostném stavu: http://www.trainmania.info/trat043/kral ... ec-051.jpg

K zásobování vodou sloužil vodojem několik stovek metrů od stanice. V Památkové knize je zmínka: Topírna obsahovala pouze jednu kolej 19 m délky, v které byly dva stroje umístěny. Silnější uhelná i vznikající ostatní přeprava vyžadovala třetí stoj a byla v roku 1900 kůlna pro uhlí přenesena na její nynější místo na konci nakládací rampy a na takto získaném místě rozšířena topírna o jednu kolej pro jeden stroj v délce 13 m.
U topírny je 6 m hluboká na 97 m vrtaná studně, ze které se voda používala pro stroje i k pití. V roce 1898 přikoupila dráha pozemek pod porculánkou a vystavěla zde vodojem, odkud vede asi 900 m dlouhé potrubí až do nádržky v topírně a k vodnímu jeřábu.
Někde jsme měl i schéma, musím pohledat doma. Na ten vodojem právě teď koukám z okna kanceláře. :-) Teď je z toho ubytování.

A ještě nějaké materiály k Lamperticím: http://www.trainmania.info/0/lampertice.zip

vodojem-zacler.JPG

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 8:10 am
od milan ferdián
hank píše:
milan ferdián píše:Popelová jáma,ale je.Na fotce jde vidět.


Asi jsem slepej... U kterého stání?

http://www.trainmania.info
TRAŤ 043
Historická fotogalerie
Obrázek 5

Milan

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 8:20 am
od Trainmaniak
historie-05.jpg
historie-05.jpg (33.85 KiB) Zobrazeno 4902 krát

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 8:22 am
od milan ferdián
Trainmaniak píše:A ještě nějaké materiály k Lamperticím: http://www.trainmania.info/0/lampertice.zip

Tak takové materiály,ty nemají chybu.A máme ještě jednu záhadu vyřešenou.Bylo mi divné proč v lokomotivní remíze v Žacléři je osová vzdálenost kolejí 4750 mm a kolej k remíze vede v esíčku.Když se podíváte na dokument o Lamperticích je to jasné.Stanice Žacléř měla osovost kolejí 4500 mm.
Jindřichu,když mrkneš na historické foto,tak jde vidět za vagónem šikmou stříšku a rampu kůlny na uhlí.
Milan

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 8:52 am
od hank
Děkuji. Každá odpověď vyvolává další otázky. Když tedy bylo třetí stání v topírně vystavěno v roce 1900 a kanál na nové koleji před ním, kde byl kanál do r. 1900? A proč ho přestěhovali?

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 9:17 am
od Trainmaniak
Kluci, ještě k těm Lamperticím přidávám foto a rozměry hajzlíku: http://www.trainmania.info/0/lampertice-zachod.zip

P1540585.JPG

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 9:28 am
od hank
Trainmaniak píše:Kluci, ještě k těm Lamperticím přidávám foto a rozměry hajzlíku: http://www.trainmania.info/0/lampertice-zachod.zip


Link je nefunkční... :(

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 9:30 am
od Trainmaniak
Pardon, již opraveno, dal jsem to o složku vedle. :-)

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 11:03 am
od hank
Trainmaniak: V těch análech, na které jsi sem dal odkazy, jsem taky našel odpověď na tu otázku, kterou jsi položil jinde, proč uhelné vlaky z dolu Jan Šverma cestou do Trutnova zajížděly z Lampertic nejdřív do Žacléře. V roce 1966 zůstala v Lamperticích jen jedna dopravní kolej a všechny ostatní se staly součástí důlní vlečky, takže se tam zřejmě nedalo křižovat. Teoreticky by sice mělo být možné vlak na vlečce zamknout, ale to asi nešlo na dirigované trati...

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 11:19 am
od Trainmaniak
Já to myslel spíš tak, proč s tím nejeli rovnou do Královce. Tam teoreticky místo bylo. Pokud ne na 3.koleji, která asi měla být volná pro motorák jedoucí od Trutnova do Žacléře, případně obráceně, tak na 5. koleji by to klidně šlo: http://www.trainmania.info/trat043/kralovec.pdf. Ale nějaký opodstatněný důvod to jistě mělo. Jen ho zjistit. :-) Lampertice jsou mi jasné. Tam nebylo už v té době nic použitelného.

Re: Žacléř

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 11:33 am
od hank
Trainmaniak píše:Já to myslel spíš tak, proč s tím nejeli rovnou do Královce. Tam teoreticky místo bylo. Pokud ne na 3.koleji, která asi měla být volná pro motorák jedoucí od Trutnova do Žacléře, případně obráceně, tak na 5. koleji by to klidně šlo: http://www.trainmania.info/trat043/kralovec.pdf. Ale nějaký opodstatněný důvod to jistě mělo. Jen ho zjistit. :-) Lampertice jsou mi jasné. Tam nebylo už v té době nic použitelného.


Těžko říct. Třeba jim to na křižování v Královci nevycházelo časově. Ale na dirigovaných tratích se děly různé podivnosti. Chtělo by to dobové PND3.