Stránka 4 z 4

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: ned 07 říj, 2018 12:41 pm
od Morris Zapp
Ještě k tomuhle (i když se tím dostáváme zcela mimo téma):
UncleFardy píše:Tím se stane vlakotvorba tak trochu živelnou a přiblíženou skutečnosti
Ještě nikdy se nám nepodařilo přiblížit se ke skutečnosti tímhle způsobem, že by si přepravci kontinálně přímo v průběhu provozu objednávali přepravy (samozřejmě, v malých objemech to funguje, ale v zásadě naprostá většina přeprav je připravena před setkáním a funguje pak kyvadlově nebo zásobníkově, popř. cukrovar si jezdí kontingentně). Ono by to vyžadovalo hlavně management prázdných vozů, který by kontinuálně spojoval vyložené vozy s poptávkami. Skutečná železnice na to měla obrovská kvanta lidí, kteří neustále sepisovali vozy, hlásili je vozovým disponentům a ti nepřetržitě úřadovali. Nám by na tohle, při našem rozsahu, možná stačil vozový disponent jediný, který by neustále kroužil kolem layoutu, sbíral "přihlášky nakládky", evidoval, co mu kde došlo na vykládku, a pároval to. Má to jediný zádrhel: nikdo to nechce dělat :mrgreen:
Tak alespoň dělám různé proživelňovací finty:
Například jeden kolega nakládá na vlečce minerálku (v lahvích). Plní státní plán,aby byly vánoční prémie, takže toho má jeden celý PO vlak za sejšnu. Třikrát denně mu manipulák přiveze vozy k nakládce, třikrát denně je přistaví a třikrát denně stáhne z vlečky ložené vozy, které se v té stanici shromažďují, až pak přijede lok, zapřáhne je a odveze "do České Třebové na rozptyl".
Je podzim (cukrovar přece jede na plné obrátky!), takže předstíráme, že vozoví disponenti zahájili stahování vozů Z z minerálky a nahrazují je vozy L (za mrazů nejde minerálka vozit v Zetkách). Takže ta souprava jezdí pěkně strakatá: bez ladu a skladu promíchané bílé vozy L s hnědými Z.
Ve skryťáku z té došlé soupravy vyházejí vozy Z a uschovají, vozy L zase pospojují a teď je z nich NEx s maďarskou zeleninou pro zásobování polských pracujících. Takhle projede layout a vrátí se coby Sn s prázdnými izotermickými vozy z PKP pro MÁV. Skryťák to přidá k těm uschovaným Z vozům od minerálky a celé to roztrhá na čtyři díly.
Třikrát za den přijede do skryťáku Pn vlak se směskou vozových zásilek v layoutu. Aby nejel po zpracování nákladních listů zase zpátky ve stejném řazení, utrhne z něj obsluha dle libosti čtvrtinu zátěže, kterou si uschová, a nahradí ji jednou čtvrtinou té směsi Z a L vozů z předchozích odstavců.
Po odjezdu třech Pn vlaků ze skryťáku nám v něm zůstala poslední čtvrtina té směsi Z+L a tři čtvrtiny zátěže, co byla odstavena z těch směsek. Teď tyhle čtyři čtvrtiny skryťák spospojuje a odesílá do layutu jako čtvrtý odliv. Pestrost zajištěna :wink:

Holt je potřeba brát ohled na to, že model má své specifické potřeby, a naplánovat GVD nejen jako na skutečné železnici podle předpokládaného množství zásilek a možností oběhů hnacích vozidel, ale taky do toho vložit něco navíc: tam, kde si skutečná železnice vystačí sama, my musíme tu pestrost trochu popostrčit. Ale stojí to za to! :wink:

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: ned 07 říj, 2018 12:44 pm
od Morris Zapp
Mcx píše:a to zase víceméně s dílnami nemá nic společného.
Nemá, já vím - a z toho, co píše Uncle Fardy, ho taky trochu podezírám, že ho vlastně víc zajímá ta práce s osobními vozy v domovské stanici, než to vlastní opravárenství. Jestli by nestálo zato zauvažovat spíš o nějaké pěkné stanici s manipulačním kolejištěm pro deponii a základní údržbu osobních vozů, s myčkou a fekální kolejí a tak...

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: ned 07 říj, 2018 2:24 pm
od Mcx
Morris Zapp píše:Ještě nikdy se nám nepodařilo přiblížit se ke skutečnosti tímhle způsobem, že by si přepravci kontinálně přímo v průběhu provozu objednávali přepravy

Na rozdíl od H0, kde toto dlouhodobě funguje a je to základ nákladního provozu. Ovšem diskuzi na podobné téma bych přenesl jinam, s dílnama nesouvisí.

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: ned 07 říj, 2018 4:53 pm
od UncleFardy
Mcx: Ano, řešit provoz dílen budeme za dva roky :D Nicméně mě zajímalo pár věcí k organizaci modulového provozu již teď, tak jsem jen využil diskuse k dílnám, abych se seznámil s trochu obecnějšími zásadami, nezávisle tedy na dílnách.

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: ned 07 říj, 2018 5:29 pm
od UncleFardy
Diskutujícím na vysvětlenou :D Kolegům v klubu jsem řekl, že bych rád, aby naše příští nádraží bylo nějaké uzlové, které by se dalo zcela zaplnit vagony, konal by se tam nekonečný posun a pořád by tam něco přijíždělo a něco odjíždělo, jako je tomu na fotkách nádraží z druhé epochy. Nicméně chápu a akceptoval jsem, že modelujeme zatím Buštěhradku a že dalším nádražím bude Křímov a pošilháváme po Raitzenheinu. Mé představě by vyhovovaly Hanušovice z mého rodného kraje. Na jedné straně směr na Šumperk a vlečka do pivovaru Hanušovice (vozy pivovaru Hanušovice je možné si postavit - DK Model), na druhé straně směr na Jeseník a Hradec Králové (Ona je tam tedy před Hradcem ta Lipka, ale fakt jsem zapomněl jestli Horní nebo Dolní) s nedalekým nákladištěm kulatiny. Nádraží má poměrně dost kolejí, ale ne zas tolik jako Česká Třebová nebo u nás ÚL západ. Jde ale i o účel. Účel by neměl být sestavit moduly nádraží o 10 kolejích a postavit na ně 200 vagonů. Takže jsme v nějaké obšírnější diskusi u piva (těmto setkáním říkáme v klubu salonní modelaření) vymysleli projekt dílen. A jde mi opravdu o dílny a simulaci jejich provozu. Nezaměňuji to se skryťákem. Dílny jsou vůči naší Buštěhradce neutrální, nenarušují koncept toho, co chceme a kam spějeme. Navíc mým koníčkem jsou nákladní vagony. Osobní trochu potlačuji do ústraní. Za objednané Mikádo, na které se těším o Vánocích, mě bude stačit souprava Rybák F, za něj dvojice ZZdv, Rybák Dsd a 10 Rybáků Ce, tedy prakticky až na jednu vlastní tvorbu produkce SDV. Do parku osobních vozů počítám ještě s různými základními typy s rozvorem 8 m, které si chci taky výhledově udělat. Malou lokálkovou soupravu na bázi pětiokeňáků už máme. Vidím se spíše v nákladním parku. Takže jestli ta diskuse vyzněla nějak více stran osobních vozů a vlakotvorby, tak to ne. To bylo jen k tomu, abych si rozšířil znalosti v jejich oběhu. Skutečně tedy chceme udělat dílny a účelně je zapojit do provozu. Starat se o ně by mě bavilo. Je to takový protipól mé šílené profesi, takže posun na setkáních je pro mě balzám na duši. Jiní to tak mít nemusí. A jsem si jistý, že model dílen lze do modulového provozu zapojit. Jediné, co vypadá zdánlivě že se nenasimuluje, je lakovna. ALE: Na každém setkání jsou např. vozy Ztr od LOCO, a na každém setkání má někdo vůz patinovaný a jiný vůz téhož čísla nepatinovaný, a takových "dvojic" se dá najít poměrně dost (Vtr téhož výrobce, TILLIG Vtu, prakticky všechny vozy, které budou postupně od nás) takže i ta lakovna se bude dát simulovat věrně. Kdo by to byl býval řekl.... Jsem přesvědčen že když si salonně zajezdíme u stolu s kolegy, co dělají grafikony, tak to budeme mít za hodinku nakoncipované. A ne že ne :lol: :lol: :lol:

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: ned 07 říj, 2018 6:18 pm
od Morris Zapp
Mcx píše:Na rozdíl od H0, kde toto dlouhodobě funguje a je to základ nákladního provozu.
Můžu někdy přijet na čumendu, jak to funguje..?

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: ned 07 říj, 2018 8:49 pm
od UncleFardy
Pomalu abych se začal bát vstoupit na další setkání :lol: Ale tak jo, když mi bude přidělena pěkná pára, tak budu posunovat do roztrhání bandáží...

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: pon 08 říj, 2018 4:03 am
od mlha
Morris Zapp píše:
Mcx píše:Na rozdíl od H0, kde toto dlouhodobě funguje a je to základ nákladního provozu.
Můžu někdy přijet na čumendu, jak to funguje..?

Tento týden je setkání Fremo

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: pon 08 říj, 2018 4:03 pm
od Morris Zapp
To má být pozvání do haly? Pokud ano, děkuju, vážím si toho - ale má být jeden z posledních pěkných víkendů a už jeden jsem strávil ve sportovní hale s červenou čepicí a plácačkou (bez věšáku :wink: ) a tenhle bude patřit přírodě. Někdy jindy...

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: pon 08 říj, 2018 4:08 pm
od mlha
Ne, to byla pouze informace

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: úte 09 říj, 2018 8:20 am
od Vaclav86cz
UncleFardy píše:Pomalu abych se začal bát vstoupit na další setkání :lol: Ale tak jo, když mi bude přidělena pěkná pára, tak budu posunovat do roztrhání bandáží...

Když je udělaná pěkná pára pořádně, tak bandáže nejsou potřeba :wink:

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

PříspěvekNapsal: čtv 01 lis, 2018 6:42 pm
od UncleFardy
Už se mi koncept kolejiště dílen rýsuje před očima, začnu to dávat pomalu na papír. Vzniká mi tam takové přirozené místo typu "hic sunt leones" a tak si říkám, jestli by nebylo dobré vyplnit ho výtopnou s šesti stáními, pěknou točnou a nějakým dalším příslušenstvím. Trochu se to ale fackuje s paralelním projektem Křímov, kde malá výtopna se dvěma stáními na rovných kolejích byla, samostatná točna určená zřejmě jen pro otáčení lokomotiv, taky. Základní plán je totiž napojovat dílny na stanici Křímov, nenásilně, při modulovém zapojení, čímž by vznikla taková útulná klubová sestava do tvaru L.