Modulová vagonka či vozová dílna

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Miloš Pavlát » pát 05 říj, 2018 10:06 am

Miloš Pavlát
H0 ROCO LINE s podložím+geoLINE
Roco 10764+GenLi MAXI+Rocrail+Asus EeePC 1002HA+WIN 10
Uživatelský avatar
Miloš Pavlát
 
Příspěvky: 167
Registrován: stř 05 lis, 2014 7:27 am
Bydliště: Praha 3 - Vinohrady

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Morris Zapp » sob 06 říj, 2018 5:48 am

Jakožto provozovatel jedné relativně větší vlečky bych taky něco dodal:

- moduláři nechtějí posunovat? Kdepak! Znám spoustu lidí, co jsou nejšťastnější s manipulákem někde na lokálce D3, kde jsou svými pány a všechny dopravny, nákladiště a vlečky si pěkně proposunují podle svého. A naopak jiní zase tyhle výkony upřímně nenávidí :lol: Každej jsme nějakej. Já třeba dokážu strávit komplet celé setkání na posunu na ranžíru - a baví mě to. Klasik by řekl: "Hm, tak to je vážné..." :lol:

- velká vlečka znamená 3 možnosti: buď v ní uvízne majitel natrvalo uvázaný, nebo bude vlečka mimo provoz, sloužit jenom jako dekorace u trati, nebo se pokusí vymyslet nějakou kuchařku, podle které obsluhu té vlečky zvládne kdokoliv, kdo si ten výkon vyfasuje u strojmistra. Prošel jsem si první i druhou možností, teď pracuju na třetí. Ale není to tak jednoduché: není to jenom "vozy s řípou přistav sem a vozy s cukrem odvez odtud", ale taky řípu vylož, vozy vybav nákladními listy podle toho, kam máš kolik vozů poslat na nakládku, a v neposlední řadě obejdi řepná nákladiště a řípu nalož...

- údržbu osobních vozů mám v úmyslu modelovat taky, ale jaksi "z opačného konce": po příjezdu končící soupravy vlastních vozů do domovské stanice se na ni vrhne hráč v tu chvíli ve funkci vozmistra, pomocí vysoce sofistikovaného generátoru náhodných čísel (hrací kostka :wink: ) určí vozy, kterým končí revize, ze soupravy je vyřadí, nahradí vozy záložními, a ty vyřazené pak odešle běžnou nákladní vlakotvorbou do dílen, které předpokládám "někde ve skryťáku"...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 616
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » sob 06 říj, 2018 9:54 am

Ad Moris Zapp: Konečně někdo kdo to vidí podobně jako já. Na každém setkání je nějaká vlečka, která je téměř nevyužitá, a pak jsou tam i vlečky využívané (přesně to "přivez řepu, vyvez cukr nebo přivez klády odvez desky"). Model dílen, to vychází i při velkém kompromisu na pořádné kolejiště, takže rozhodně nemůže jen tak statovat připojeno k nějakému nádraží a překážet strojvedoucím "v jízdě" a zabírat plochu tělocvičny pro okrasu. Hrubou představu o provozním začlenění do grafikonu a jeho koncepci jsem nastínil hned v úvodu vlákna. Realizace bude na tvůrcích grafikonu. Dílna v layoutu znamená ale víc než vlečka a při doplnění karet vozů o revizní záznamy se s tím dá pěkně pracovat, nemusí se losovat, může to mít systém. Myslím si, že i zájem o obsluhu dílen by se mezi námi našel alespoň na půl dne, aby nebyl jen na našem týmu z klubu. Pokud se to organizačně uchopí za správný konec, tak dílny rozhodně nebudou suplovat skryťák. A navíc se můžou cestou dílen nebo alespoň cestou odtažení vozu do dílen řešit i modelové závady - neotáčí se podvozek, často se rozpojuje konkrétní spřáhlo, něco z vozu odpadne, konkrétní vůz často vykolejuje - dopíše se to do karty (na popud strojvedoucího to udělá přednosta stanice), odstaví se a nejbližším vlakem se podle skutečných pravidel vůz pošle do dílen. Případně sběrným vlakem (jak jsem byl poučen). Po těch pár dnech nemám obavy o provozní osud modelu dílen. První závěr tedy je-modelovat dílnu není zbytečné. Teď přemýšlím nad koncepcí - základem asi bude vozovka, minimálně o třech stáních vedle sebe, s kolejemi částečně pod střechou dostatečně dlouhých budov, před budovami bude venkovní funkční přesuvna (uvažuji mechanický pohon), koleje z budov vozovky asi budou muset na druhé straně ven a tam se spojí nebo opět přesuvna, tentokrát zapuštěná (?), někde vedle musí být předávací koleje (minimálně tedy asi dvě a poměrně dlouhé), pak zatím nemám tušení jakým způsobem na tento základ navázat další provozy a kam umístit takové detaily jako vozovou váhu, obrysnici, kde mají být výkolejky, jámy (myslím obdobu popelových jam), jaké by měly dílny obsahovat venkovní stroje (kromě posuven portálové jeřáby, jiné jeřáby, jiné strojní vybavení), a není mi jasná organizace posunu v dílnách. Dříve ve vlákně uvedená příručka popisuje kdy se posun dělal, ale není mi jasný vztah mezi přesuvnami a posunem lokomotivou. Bude třeba sehnat vhodné druhoepochové posunovací lokomotivy (Třeba E416 nebo E417 by se mi líbily, nebo něco na způsob 414.2-to by byl posun, panečku). Obě T334.0 jsou příliš nové, je třeba něco z třicátých let. Zatím mi tedy přibývá otázek rychleji než odpovědí. Ale to se zlomí! :)
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Morris Zapp » sob 06 říj, 2018 2:54 pm

UncleFardy píše:Ad Moris Zapp: Konečně někdo kdo to vidí podobně jako já.
Dík. Ale třeba je to jen iluze :wink:
UncleFardy píše:Realizace bude na tvůrcích grafikonu.
To bude radosti na Starém Bělidle! :D
Třeba takový Teleke z Tölökö si předem naříká s přesností na 1-2 hodiny časy přísunů a odvozů zátěže (vesměs ucelené soupravy) a s tím se pak v GVD pracuje luxusně.
UncleFardy píše:při doplnění karet vozů o revizní záznamy...
Pojem "karta osobního vozu" u mě způsobuje ježení chlupů :mrgreen:
UncleFardy píše:...se s tím dá pěkně pracovat, nemusí se losovat, může to mít systém.
Rozumím ti, ale podívej se na to prakticky: každé naše modelové vozidlo modeluje vlastně provoz několika vozidel své řady. Odjede na nějakém vlaku do skryťáku a za pár hodin se vrátí - ale to jako by není to samé vozidlo, protože to je ještě jakoby na cestě do své vzdálené cílové stanice. Lokomotivy, osobní vozy, i nákladní vozy to tak mají. Dobrá, kdo modeluje lokálku a jenom lokálku, ten může mít skryťák totožný se skutečným koncem (tedy vlastně začátkem) lokálky a obraty vozidel v něm mohou odpovídat obratům ve skutečnosti; ale nákladních vozů se to stejně netýká - když naložím v Kouřimi vůz šrotem a pošlu ho do Ostravy, tak bude na cestě několik dní, než se propasíruje přes všechny ty ranžíry po cestě, a v Ostravě ho po vyložení zase pošlou někam jinam, takže je docela pravděpodobné, že po dobu svého života už se na tu samou lokálku nepodívá. Ano, osobní vozy to takhle markantní nemají, ale když modeluješ hlavní tratě, tak ti ty vozy také jakoby ujíždějí do dáli. Příklad: měli jsme na setkání napodobenu trať Otovice zastávka - Náchod, přičemž Náchod už byl skryťák. Osobáky z Meziměstí obracely v tom skryťáku většinou tak za 1-2 hodiny zpět - z praktických důvodů, počet kolejí ve skryťáku je konečný. Ale ve skutečnosti ty vlaky jely do Týniště, některé až do Kyšperka! Takže modelově ty vozy (i lokomotivy), co jedou ze skryťáku, předstírají, že nejsou ty samé vozy, co do toho skryťáku před chvílí vjely. Rozumíme si..?
No a z toho odvozuji, že vést tomu vozu nějaké záznamy o revizích postrádá modelový smysl.

Dále: osobní vozy chodily do revizí každý rok. To je jednou za 365 sejšen. My jsme teď na jednom intenzivním setkání odjezdili 8 sejšen. Takže bys vůz posílal do revize každé 45. setkání? Hmm... :mrgreen:
Furt mi přijde to moje napodobování přes generátor náhodných čísel tak nějak modelově použitelnější. Zvolíš si počet vozů, které by měly průměrně denně odejít do dílen (při 100 přidělených vozech - fakt velká domovská stanice - mi to vychází na 0,33 vz), spočítáš podle GVD, kolikrát za sejšnu ti přijede končící osobák s vozy té domovské stanice a kolik bude mít vozů, a podle toho nastavíš pravděpodobnost. Příklad: modeluji onu velkou stanici se 100 přidělenými vozy, 10x za sejšnu mi končí osobák s 5 vozy, tedy 50x za sejšnu házím kostkou. Abych dosáhl pravděpodobnost 0,33, měl by tedy jeden ze 150 hodů být pozitivní. Takže nastavuji pravidlo "hoď kostkou, padne-li šestka, házej znovu; padne-li znovu šestka, házej potřetí; padne-li 5 nebo 6, jde vůz do dílen" - to je pravděpodobnost 1:107, alespoň si to odesílání do dílen užiju trochu častěji :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 616
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 06 říj, 2018 8:41 pm

Ahoj, tohle téma mě donutilo zavzpomínat na rok, který jsem strávil v Plzeňském MOVu, což byla dřív ŽOS Plzeň. Nedalo mi to a místo štěrkování stanice jsem si sednul a sespal několikastránkové pojednání o MOVu. Délkově je to nad rámec příspěvku do DF, ale....
Pokud bude mít někdo zájem o subjektivní popis provozu cca z roku 2009 a přepis některých vzpomínek pamětníků na léta starší, můžu to poslat mailem, nebo někam uložit ke stažení.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1605
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod modelarTT/TTe » sob 06 říj, 2018 9:18 pm

Morris Zapp píše:No a z toho odvozuji, že vést tomu vozu nějaké záznamy o revizích postrádá modelový smysl.
....
Takže nastavuji pravidlo "hoď kostkou, padne-li šestka, házej znovu; padne-li znovu šestka, házej potřetí; padne-li 5 nebo 6, jde vůz do dílen" - to je pravděpodobnost 1:107, alespoň si to odesílání do dílen užiju trochu častěji :wink:


Jestli by třeba nebylo jednodušší a pro obsluhu přehlednější, aby osobní vůz měl kartu a do dílen šel tehdy, když ho jako takový určená osoba (např. výpravčí v nácestné stanici, nebo vozmistr ve stanici obratové) vozovou nálepkou v kartě označí. Při nutně krátké a omezené výseči těch několika málo dnů, které v sejšnách napodobujeme jako provozní, má smysl poslat do dílen právě tolik vozů, aby se dílenský nenudil a doprava nezhroutila, to vše v závislosti na reálném počtu obsluh, vozů a vlaků na modulišti. Jako všechno, i toto je o kompromisu a nikoli o matematické dogmatičnosti statistické pravděpodobnosti, která stejně by nejspíš v praxi skončila hledáním hrací kostky spadlé pod modul. Ale proti gustu ....
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 52
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » sob 06 říj, 2018 10:16 pm

K předchozím dvěma příspěvkům - o popis chodu dílen bych zájem měl, zápisky je možné poslat na můj mail nebo formou SZ. Co se týče zapojení modelových dílen do provozu, tak mé znalosti problematiky dovolují pouze nastínit možnosti. Konkrétní realizaci musí provést kolegové, kteří vědí, jak to chodí ve skutečnosti a mají zkušenost s tvorbou modulových "sejšnů". Zatím nemám za sebou tolik setkání, abych mohl k tomu přispět užitečnou radou. Pokud bude mít setkání velký layout a hodně účastníků (=hodně vozů), pak je asi nesmysl, aby každý vůz během setkání prošel dílnami. Pokud bude setkání komornější, asi by to během 4 dnů šlo bez problémů zrealizovat. Ono to ale nakonec bude jako s tím barevným vysíláním. Proč, když nejsou televize. Proč, když není barevné vysílání. Až budou dílny, tak to postupně vykrystalizuje ve zcela přirozené nenápadné a nenásilné zapojení do provozu. K tomu provozu mám dotaz z jiného soudku - zkoušel už někdy někdo modelovat jakési větší tvůrčí zapojení přednostů stanic do vlakotvorby? Uvedu příklad - v layoutu je pivovar. Modeláři s sebou přivezou na setkání několik pivních vozů. Ty se přidělí pivovaru. Na každém nádraží je vykládací rampa. Takže přednosta stanice s rampou zavolá do stanice s vlečkou pivovaru "Haló, pošlete mi sem vagon s pivem pro místní velkosklad" a rozjede se mašinérie, která vyústí v to, že z vlečky pivovaru bude na nádraží přistaven vůz s pivem, připojí se k nejbližšímu manipuláku, a cestou i dalších manipuláků nakonec skončí u rampy, kde si ho objednali. Pak se zase vrátí do výchozí stanice a na vlečku k pivovaru. Když ne, bude se urgovat (Heleďte, vašnosto, jestli nám ten vůz okamžitě nepošlou zpět, pošleme vám tam revizi z c.k. vrchního ředitelství!"). Tím se stane vlakotvorba tak trochu živelnou a přiblíženou skutečnosti("Zbláznil jste se člověče? Volný vůz na pivo jsme tu měli naposled před válkou!" 3. epocha. "Cože? Dnes? Dnes pane jdu dříve domů! Po neděli vám snad něco pošleme!" - reálný socialismus 4. epocha, "Nein, samozřejmě, nechci být zastřelen, dorazí to ještě dnes, bitte" - protektorátní provoz, atd...). Totéž by se mohlo odehrávat s čímkoliv - nákladiště kulatiny, kamenolomy, cisterny, cukrovary, zavřený vůz se dá objednat na spoustu věcí. Každý by věděl kde co je, kam zavolat, věděl by, kde si poptat nějaký vůz, pokud by nešlo o vůz soukromý, tvůrce grafikonu by pouze nadefinoval číslo vlaku, odkud kam by jel, ale co by táhl a kam, tak to by záleželo už jen na nás. Na nádražích by se objevovaly různé vozy, ne pořád stejné. Každé setkání má zajímavé vlečky a mnohdy nevyužité. Pouze ten reálný impuls by vycházel od přednosty stanice a bylo by na něm, co si vymyslí (viděl by třeba zajímavý hlubiňák, který by jinak do jeho stanice ani nedorazil, tak si objedná transformátor pro stavbu místní trafačky, kam by ho přivezl strojvedoucí, který by ten zajímavý vagon za normálních okolností nikdy netáhl) což třeba nesedí se skutečností, ale tak celé by to mohlo být zábavnější a pestřejší. Dělá se to tak někde?
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » sob 06 říj, 2018 10:23 pm

Tou spontánní vlakotvorbou jsem měl na mysli manipuláky. Ne ucelenky a řádné vlaky. Ucelenky se škodovkami do Číny a se škodovkami z Číny by zůstaly tak jak je zvykem.
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Morris Zapp » ned 07 říj, 2018 4:50 am

Michal Šuhajda píše:Pokud bude mít někdo zájem o subjektivní popis provozu...
Prosím.. :!:
Možná by se to mohlo dobře vyjímat i jako článek ve Světě Železnice, ne..?
modelarTT/TTe píše:Jestli by třeba nebylo jednodušší a pro obsluhu přehlednější, aby osobní vůz měl kartu
Mnohokrát opakovaná zkušenost říká, že protože osobní vůz svoji kartu k ničemu nepotřebuje (i bez ní vím, do kterého vlaku jej mám zařadit), tak se ty karty s oblibou ztrácejí (kdežto ztratit kartu od nákladního vozu znamená jej sundat z kolejí). Takže nemohu souhlasit se slovy "jednodušší a pro obsluhu přehlednější".
modelarTT/TTe píše: a do dílen šel tehdy, když ho jako takový určená osoba (např. výpravčí v nácestné stanici, nebo vozmistr ve stanici obratové) vozovou nálepkou v kartě označí.
A ta určená osoba jej onou nálepkou "Do dílen" označí na základě čeho? Hodu kostkou..? :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 616
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod modelarTT/TTe » ned 07 říj, 2018 6:33 am

Morris Zapp píše:[..?
modelarTT/TTe píše:Jestli by třeba nebylo jednodušší a pro obsluhu přehlednější, aby osobní vůz měl kartu
Mnohokrát opakovaná zkušenost říká, že protože osobní vůz svoji kartu k ničemu nepotřebuje (i bez ní vím, do kterého vlaku jej mám zařadit), tak se ty karty s oblibou ztrácejí (kdežto ztratit kartu od nákladního vozu znamená jej sundat z kolejí). Takže nemohu souhlasit se slovy "jednodušší a pro obsluhu přehlednější".
:

Ztrácení, zkušenost a opakovanost, ano to je fakt. Pro řazení do osobní soupravy nemá karta osobního vozu ten význam, že by to bez ní nešlo. To je fakt. Ale šlo o tento případ a nový aspekt hry. Jsou i další, kde se karty hodí. Polemizovat o tom dále nebudu.

modelarTT/TTe píše: a do dílen šel tehdy, když ho jako takový určená osoba (např. výpravčí v nácestné stanici, nebo vozmistr ve stanici obratové) vozovou nálepkou v kartě označí.

Morris Zapp píše:A ta určená osoba jej onou nálepkou "Do dílen" označí na základě čeho? Hodu kostkou..? :wink:

Označí ho prostě náhodným výběrem tak, že se na místě rozhodne, proč by k tomu potřeboval hrát Člověče nezlob se, nějak nechápu, ale třeba mi něco zásadního uniká? Ovšem právě s ohledem na malou územní a časovou výseč, kterou na layoutu lze modelovat, je klidně možné, že dílenský si ještě před setkáním počty vozů, nebo dokonce přímo ty vozy (lze oboje, má to různé varianty) určí. Jde v principu o úplně stejný případ, jako modelování oběhu volného oběhu nákladního vozu pomocí vozových nálepek, kterých je v kartě více, než počet odjetých sejšen, čímž lze u určitého, nutně omezeného počtu vozů ten volný oběh modelovat předem, aniž by k tomu byl potřeba vozový dispečer. Ale opět, polemizovat o tom dál nebudu, pro mě za mě, kdo má čas a chce si hrát na setkání s kostkou, budiž mu přáno. Také to tak jde, o tom není sporu.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 52
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Morris Zapp » ned 07 říj, 2018 6:44 am

modelarTT/TTe píše:Označí ho prostě náhodným výběrem tak, že se na místě rozhodne, proč by k tomu potřeboval hrát Člověče nezlob se, nějak nechápu, ale třeba mi něco zásadního uniká?
Hod kostkou je tam právě proto, aby ten výběr byl skutečně náhodný. Jinak do toho začnou vstupovat faktory typu "teď se mi nechce se patlat s vyřazováním, tak >>náhodně<< vybírám, že zrovna do dílen nic jet nepotřebuje", nebo ">>náhodně<< vybírám poslední vůz, abych nemusel moc posunovat". Ta kostka do toho vnáší právě přiblížení k realitě, kdy skutečný vozmistr si taky nemůže vybrat kterýkoliv vůz, ale musí brát ten, který je mu jakousi "vyšší mocí" určen - v realitě končící revizí, u nás by ji mohla nahradit například ona kostka.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 616
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » ned 07 říj, 2018 7:41 am

Po lekci vozmistra vím, že u osobních vozů je organizace jiná než u nákladních (na skutečné železnici). Každý vůz má domovskou stanici a vozové depo (přiznám se, že nevím jaký je mezi nimi rozdíl v zodpovědnosti a kompetencích, ale to nevadí), takže organizaci přísunu osobních vozů do dílen by měl dělat příslušný přednosta, nikoliv tvůrce grafikonu. Tvůrce grafikonu může dát do jednoho sejšnu jeden sběrný vlak (vlaky), který vozy k revizi sveze. V domovských stanicích (vozovém depu - to je ta neznalost kompetencí) by byly nachystány záložní vozy. Osobák by si odjel své kolečko (tím myslím cestu do cílové stanice a zpět), přednosta by si vybral vůz pro revizi. Soupravu by rozposunoval (= nechal rozposunovat), vůz do revize by nahradil vozem jiným (třeba Ypsilon za Baiku u osobáku), a vlak by na další obrat vyrazil v jiné sestavě. Myslím, že by to uvítali i strojvedocí, kteří by pořád nevozili stejné soupravy. Nebo by vozy k revizi připojil k řádnému osobáku či rychlíku. Jednou byly takové vozy zapojeny z Děčína na rychlík do Prahy. Všiml jsem si v ÚL, že jsou prázdné, neznaje proč, zkusil jsem kliku a šup do prázdného vozu jinak přeplněného rychlíku. Výpravčí si všiml, že se do vozu hrnou další lidi tak zakročil. Já se skrčil, aby mě nevyhodil. Nojo, jenže po zpacifikování těch lidí vůz zamkl. Takže v Lovosicích jsem do práce nevystoupil. Ani v Roudnici. Až v Praze jsem se dožádal odemčení a výstupu se slovy: Jak jste se tam člověče dostal? Po příchodu do práce kolem oběda jsem se snažil s malým úspěchem tuto historku podsunout svému nadřízenému jako pravdivou. Podobné věci mě potkávaly v mladém věku často, takže tohle mi v práci nesežrali... Ale byla to pravda. Jaký systém si přednosta zvolí pro výběr vozu k revizi může zůstat na něm. Domovských stanic v layoutu je vždy jen několik. Strojvedoucímu dá kartu jen k vozům k revizi. Takže karta osobního vozu bude kolovat jen mezi dílnami a domovskou stanicí (nebo vozovým depem), ne po všech dalších čertech. Osobní vozy by věc zkomplikovat neměly. To by šlo, nebo ne?
UncleFardy
 
Příspěvky: 370
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Morris Zapp » ned 07 říj, 2018 9:46 am

Zjednodušeně řešeno domovská stanice se stará o oběhy, drží provozní zálohu a doplňuje z ní vyřazené vozy, vozové depo odstraňuje zjištěné závady na vozech, dílny provádějí periodické opravy.
UncleFardy píše:Tvůrce grafikonu může dát do jednoho sejšnu jeden sběrný vlak (vlaky), který vozy k revizi sveze.
Obávám se, že máš "velký voči" v množství vozů, které by měly být za sejšnu odeslány do dílen... I z velké domovské stanice to množství bude mezi 0 až 1 za sejšnu - z toho sběrný vlak nepostavíš. Ano, můžeš být nácestnou stanicí takového vlaku, která jenom doplňuje (má-li čím).
Pokud jezdíte na svých layoutech spěšninové rakety, může takový vůz odvézt ta raketa (jede-li do dílen proto, že mu prochází lhůta; pokud ale by jel do dílen pro nějaké poškození a měl z toho titulu sníženou rychlost, není způsobilý k zařazení do rakety). Jinak prostě normálně manipulákem jako služební vozovou zásilku.
UncleFardy píše: ...by byly nachystány záložní vozy. Osobák by si odjel své kolečko (tím myslím cestu do cílové stanice a zpět), přednosta by si vybral vůz pro revizi. Soupravu by rozposunoval (= nechal rozposunovat), vůz do revize by nahradil vozem jiným (třeba Ypsilon za Baiku u osobáku), a vlak by na další obrat vyrazil v jiné sestavě. Myslím, že by to uvítali i strojvedocí, kteří by pořád nevozili stejné soupravy.
Ano, uvažujeme přesně stejným směrem :wink:
UncleFardy píše:Takže karta osobního vozu bude kolovat jen mezi dílnami a domovskou stanicí (nebo vozovým depem), ne po všech dalších čertech. Osobní vozy by věc zkomplikovat neměly. To by šlo, nebo ne?
Přesně tak - přeprava nákladním vlakem - to je jediný případ, kdy osobní vůz nutně potřebuje svoji kartu. Představuji si to tak, že vozmistr má paklík "univerzálních" karet pro osobní vozy: vyřadí vůz, vezme jednu takovou kartu a přiřadí mu ji, vloží do ní nákladní list "Do ŽOS", pod něj návratový nákladní list zpátky do domovské stanice a předá jej posunovačům k zařazení do nákladní dopravy.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 616
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 07 říj, 2018 10:13 am

UncleFardy píše:..K tomu provozu mám dotaz z jiného soudku - zkoušel už někdy někdo modelovat jakési větší tvůrčí zapojení přednostů stanic do vlakotvorby? Uvedu příklad - v layoutu je pivovar. Modeláři s sebou přivezou na setkání několik pivních vozů. Ty se přidělí pivovaru. Na každém nádraží je vykládací rampa. Takže přednosta stanice s rampou zavolá do stanice s vlečkou pivovaru "Haló, pošlete mi sem vagon s pivem pro místní velkosklad" a rozjede se mašinérie, která vyústí v to, že z vlečky pivovaru bude na nádraží přistaven vůz s pivem, připojí se k nejbližšímu manipuláku, a cestou i dalších manipuláků nakonec skončí u rampy, kde si ho objednali. Pak se zase vrátí do výchozí stanice a na vlečku k pivovaru. Když ne, bude se urgovat (Heleďte, vašnosto, jestli nám ten vůz okamžitě nepošlou zpět, pošleme vám tam revizi z c.k. vrchního ředitelství!"). Tím se stane vlakotvorba tak trochu živelnou a přiblíženou skutečnosti("Zbláznil jste se člověče? Volný vůz na pivo jsme tu měli naposled před válkou!" 3. epocha. "Cože? Dnes? Dnes pane jdu dříve domů! Po neděli vám snad něco pošleme!" - reálný socialismus 4. epocha, "Nein, samozřejmě, nechci být zastřelen, dorazí to ještě dnes, bitte" - protektorátní provoz, atd...). Totéž by se mohlo odehrávat s čímkoliv - nákladiště kulatiny, kamenolomy, cisterny, cukrovary, zavřený vůz se dá objednat na spoustu věcí. Každý by věděl kde co je, kam zavolat, věděl by, kde si poptat nějaký vůz, pokud by nešlo o vůz soukromý, tvůrce grafikonu by pouze nadefinoval číslo vlaku, odkud kam by jel, ale co by táhl a kam, tak to by záleželo už jen na nás. Na nádražích by se objevovaly různé vozy, ne pořád stejné. Každé setkání má zajímavé vlečky a mnohdy nevyužité. Pouze ten reálný impuls by vycházel od přednosty stanice a bylo by na něm, co si vymyslí (viděl by třeba zajímavý hlubiňák, který by jinak do jeho stanice ani nedorazil, tak si objedná transformátor pro stavbu místní trafačky, kam by ho přivezl strojvedoucí, který by ten zajímavý vagon za normálních okolností nikdy netáhl) což třeba nesedí se skutečností, ale tak celé by to mohlo být zábavnější a pestřejší. Dělá se to tak někde?

Víceméně jo. Na H0 setkáních. Pro účely přepravy slouží datové listy stanic. Před setkáním by majitel stanice,vlečky apod. Měl projít seznam DL a připravit objednávky ( nákladové listy),které před začátkem sejšny roznosí do příslušných nakládacích míst. Tam už je na obsluze, jak se popere s nalezením vozu (objednanou prázdného vozu ze skryťáku) naložením a odesláním. Operativní přepravu lze řešit předtištěným prázdným lístkem, který se ve vhodnou chvíli volna vyplní, i když to někteří nemají rádi.

Uncle, Morisi napište mi mail, přes Df mail nepošlu přílohu.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1605
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Mcx » ned 07 říj, 2018 11:51 am

Je třeba brát v úvahu přece jen trochu rozdílné fungování dílen v epoše 2 a epoše např. 4. V epoše 2 velký podíl těžkých běžných oprav a tudíž trochu jiný pohyb vozů.
K modelovému provozu - to nebude žádné drama za jeden grafikon v "malé" modulové dílně 5-10 vozů vstoupí a stejný počet vyjede. To bude asi vše :wink: Spíše se bude nutné dobře zamyslet nad tím, která vozidla tam budou součásti modelu dílen - statická (jako v opravě) a která, kudy a jak bude vstupovat a vystupovat z provozu na zbytku moduliště tak, aby to mělo smysl. Např- přes přesuvnu posun lokomotivou určitě ne.
Je asi zbytečné nyní řešit mechanizmus, jak se mi s provozu dostanou vozy do dílen.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1597
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník