Modulová vagonka či vozová dílna

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Mcx » čtv 27 zář, 2018 8:13 pm

A ještě dílny Ústí, kolejiště nad i pod halama je rovněž dílenské + sklady...., legenda je stejná, přesuvny rovněž, takže opět řádově 25 - 30 kolejí, šířka v TT nějakých 160 cm.
Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Povstalec » pát 28 zář, 2018 3:55 pm

S dovolením se také přidám do diskuze na toto velmi zajímavé téma. Ono totiž, také záleží na pojetí celého projektu. Buď to bude jen nakládkové a vykládkové místo, tedy klasická vlečka, a nebo toto rozsáhlé kolejiště využijete, k dirigování pohybu vozů. Na modulištích občas bývá problém, kam s vozem, když je v cíli své cesty. Máme dvě možnosti. Nechat ho tam stát a nebo ho poslat na jiný obrat. Pokud zústane stát a čeká na svůj další vlak, dá se říci že zavazí. Ale pokud se vtipně zapojí vozovka, můžeme vůz/vozy hned stáhnout k opravě. V takovm případě, by se tak ulevilo skrytým stanicím, kde by prostě nezaclánělo to, co momentálně nepotřebujeme.

Když sem se tím loni zabýval, stáhl sem si i několik grafikonů, včetně nákladní dopravy a všeho ostatního. V teoretické rovině to fungovalo. Samozřejmě, u některých relací to bylo zbytečné. Ale u některých přeprav se to použít dá.
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Mcx » pát 28 zář, 2018 4:53 pm

Povstalec píše: Buď to bude jen nakládkové a vykládkové místo, tedy klasická vlečka, a nebo toto rozsáhlé kolejiště využijete, k dirigování pohybu vozů.

No, dílna nebude nic z toho. Vlečka to je v každém případě, nakldádkové a vykládkové minimálně - uhlí pro kotelnu, díly pro opravy - zejména dvojkolí - to je sakra viditelný díl, nakládka odpadu - ale celkově se bude jednat od 2 - 3 vozy denně. Hlavní obrat budou tvořit vozy do opravy - běžné opravy, revizní opravy a výstup vozů po opravě což může být i 20 vozů denně, záleží na velikosti vymodelované dílny - celkově by kolejiště mělo obsáhnout aspoň 5 -10x tolik vozů než je výstup a vstup.
Hlavním probléměem bude nějaký pokus o znázornění oprav vozů - tedy vozy v různém stadiu opravy - s těmi asi nikdo hýbat nebude - to bdue statický obraz a "okolo" se budou pohybovat modely schopné pohybu po modulišti, jak zajistit aby do REV opravy vstupovaly vozy ušmudlané a vyjížděly nalakované - to s asi nepovede :lol: . Jak "dostávat" vozy z moduliště do dílny toť otázka - zda to bude klasicky místo kam bude nákladním listem posílán vůz, no to nevím zda by to fungovalo.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Petr S. » pát 28 zář, 2018 9:12 pm

Vladimír_B píše:Ahoj
2. nechci tedy nikomu kazit sny, ale na modulech se nikomu nechce posunovat, jen to zdržuje (Milevsko, SeTuZa, přístav a důl jistého uhlobarona...), nebýt majitelů, tak je to neobsazeně nevyužité (subjektivní pohled)
...

Ahoj Vláďo , taky tě rád slyším :D .
Myslím , že tě " H0 Schöneschleife ČSD - recyklace na druhou " nějak zmáhají .
Klidně mě příště jmenuj , všechny ostatní s úsměvem zdraví " Uhlobaron " Petr Sammer
Naposledy upravil Petr S. dne sob 29 zář, 2018 6:43 pm, celkově upraveno 1
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Povstalec » sob 29 zář, 2018 8:11 am

Mcx píše:
Povstalec píše: Buď to bude jen nakládkové a vykládkové místo, tedy klasická vlečka, a nebo toto rozsáhlé kolejiště využijete, k dirigování pohybu vozů.

No, dílna nebude nic z toho. Vlečka to je v každém případě


Tam už záleží hned při návrhu, jak se to promyslí a jak se tomu uzpůsobí kolejiště. Mi sme tenkrát vycházeli z toho, že sme nechtěli mít čistě skrytou stanici bez krajiny a tak. Takže kluci tenkrát vymysleli projekt vozovky, který by to částečně suploval. Něco se stahovalo manipulákama, na něco byly Sv vlaky Z/Do dílny. Prostě posbírali celou trať :-D

Zároveň si takhle pohráli i s oběhem lokomotiv. Aby se lokomotivy prostřídali, každá měla svůj obrat a pak hurá na revize :-D Takže musela nastoupit jiná. Což někdy byla docela legrace, když místo 810 přijel z dílen brejlovec. :-D

Zároveň, když byla nuda, dal se ve vozovce poskládat i mimořádný nákladní vlak. A po konci sv cesty se zase dovezl zpátky, aniž by někde zavazel a blokoval koleje. Vozovce sme pracovně říkali záchytka. Když sme začínali, nákladních vozů sme měli určitý počet v oběhu, řeknu příklad 60. Pak sme se rozjezdili a když to šlo, vozovka dokázala v pohodě zajistit dalších 60 vozů. Ale když se blížila špička a bylo potřeba moduliště zase uklidit, stačili 4 Sv vlaky a na modulišti zústalo cca 45 vozů. Tedy nákladních. Nám šlo o to, že se nic nemuselo brát do ruky, vše bylo hned připravené. Vozovka měla přidělené i svoje lokomotivy, myslím to bylo 5 kusů, kterými se zajišťoval rozvoz Sv vlaků. Ale také vlaků mimořádných. Jeden náš pan kolega, se ve svojí staničce hrozně nudil a hrozně rád si objednával mimořádnou přepravu vojenského materiálu. Bohužel si ten cvok objednal po každý jinou skladbu vozů. Ráno chtěl deset Pa, pak se nudil a chtěl 5Vtr a 5 Ztr, Pak zase prý palivo... Ale zase. Složila se souprava, dovezla na nakládku, dojela do cíle a hurá zpátky do vozovky.
V našem případě, byla vozovka spíše místem dispečera nákladní dopravy :-D
Povstalec
 
Příspěvky: 107
Registrován: ned 27 říj, 2013 5:29 pm
Bydliště: Tovačov, Velký Újezd

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod vmucha » sob 29 zář, 2018 11:26 am

Já jako Chomutovák, již dnes jen vzpomínám na architektonicky nádherné dílny v místě dnešního Globusu. Rozsah dílen je krásně vidět na https://kontaminace.cenia.cz/, kde jsou na pravé straně vyštosované řady vozů do správky. Takhle to tam vypadalo ještě v sedmdesátých letech. A pro porovnání velikosti - vlevo chomutovské depo.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 641
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » sob 29 zář, 2018 4:35 pm

Zdravím kolegy diskutující a jsem rád, že se mohu do debaty zapojit po naší cestě "za zkušenou" na zababovské setkání v Rokytnici. Téma jsme probírali i tam a tak není divu, že si odvážíme v podstatě stejné závěry, k jakým to spěje zde.
1. Vymodelovat v přesném zmenšení nějakou skutečnou vozovou dílnu se vším všudy je přinejmenším nepraktické a asi i neúčelné, záměr zatím skutečně spěje k tomu, že si uděláme obrázek o podstatných částech skutečné vozové dílny, vazbách mezi nimi (dnešním jazykem o logistice vnitřních pochodů) a zapojení do modelového provozu a vymodeluje se "modelová" dílna, tedy vůči skutečnosti fiktivní, ale provozně se vším základním, co má mít. Zároveň platí, že asi nebude možné vymodelovat dílny s nádražím. Jeden kolega doporučil postavit to do úrovně předávací koleje (kolejí), tedy v podstatě jako vlečku
2. Poprvé jsem měl možnost se blíže seznámit s modelovaným oběhem vozů, v žádném případě ale netvrdím, že znám všechna příslušná pravidla
3. Při sestavování layoutu by mělo být zřejmé, jaké účely bude vozová dílna plnit.
4. Umím si představit, že každý vůz bude mít nějakou přidělenou domovskou stanici a ve složce s kartou vozu přibude ještě jedna, kde bude třeba plán revizí. Pokud se setkání naplánuje na 4 provozní dny, tak přednosta stanice (obsluha, výpravčí, je jedno jak to nazveme) dostane přidělené výchozí vozy a bude mít za úkol jednou za celé setkání v daný den poslat vůz na revizi do dílen. To by se navíc mohlo týkat jen vozů ČSD. Takže během 4 dnů by se v dílnách vyskytly všechny vozy a na kartě by se revize potvrdila. Vozovka by po revizi vůz nejbližší možnou soupravou odeslala do domovské stanice.
5. V dílnách by byla posunovací lokomotiva, která by imitovala posun vozů mezi jednotlivými částmi dílny. To by řešila přidělená obsluha kolejiště dílen (vystřídali bysme se, to by asi byli naši členové)
6. Dále by mohlo být u dílen zřízeno skutečné modelové pracoviště, kde by se opravovaly modely s drobným provozním poškozením. Tj. upadlé stupačky, ohnuté stupačky, případně by se tam odehrály možné pokusy o zprovoznění špatně fungujících kinematik a podobně, pokud by byla a mohla být přítomna osoba, která vůz vlastní či která vůz postavila. Vůz by se poslal do dílen a tam by si dotyčný vůz opravil. Nářadí a pomůcky k tomu na každém setkání jsou.
No a nakonec, pokud se na setkání sejde dvojice, kdy jeden model prodává a druhý kupuje, tak se to zrealizuje přes vozovou dílnu. Čili provoz prodávaného modelu začne na kolejišti vozové dílny a vůz bude odeslán do stanice, kterou si kupující určí. Tam si ho vezme a schová nebo ho zapojí do oběhu s revizí poslední provozní den.
7. Opravdu nelze modelovat pořízení nového laku a podobně, to nejde
8. Profíci od fochu tyto představy budou schopni rozvinout do nějaké provozně reálné podoby, podle které se teprve námět vozových dílen zpracuje
9. Pokud se něco takového dá navrhnout, odsouhlasit a zrealizovat, má potom smysl vozovou dílnu postavit. Jinak to smysl nemá. Vozová dílna by neměla suplovat "skryťák"
Technická poznámka na závěr: Mě na setkání při ježdění nejvíce bavily manipuláky. Dnes jsem celé dopoledne vlastně nic jiného nedělal, než že sestavoval soupravy, rozvážel vozy, rozposunovával je a řadil tak, aby to mělo logiku..., ale ne ve skryťáku, ale po trase manipuláku, v každém nádraží něco. Prostě dnes jsem si skutečně zajezdil podle mých představ. A pokud to obsluha stanice brala vážně a sebemenší chybička se musela opravit dalším posunem, tím líp.
Berte prosím výše uvedené jako nějakou úvodní představu z pera železničářského laika :)
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » sob 29 zář, 2018 6:09 pm

A ještě doplňuji, že modelové dílny by rovněž mohly sloužit k tomu, že ověří špatné chování vozu při modelovém provozu, které odhalí příslušný strojvedoucí (časté vykolejování, časté rozpojování). Vůz by byl doporučen na revizi, odstaven, přepraven do dílen, tam by se ověřila funkčnost kinematiky, rozchod dvojkolí, správné nastavení výšky spřáhla a jeho polohy. Pokud by byla náprava jednoduchá, vůz by se sešteloval a vrátil do oběhu, pokud ne, tak by se navrhl domovské stanici na vyřazení z provozu. Vlakotvorné stanice by pak uvedly do volného oběhu nový vůz stejného účelu nebo by ho uvedla do oběhu dílna. Myslím si, že vozová dílna v layoutu by mohla mít provozně i funkčně zajímavé využití a mohla by sehrát pozitivní roli, pokud by se její provozní funkce správně nastavily. nějaké koleje v dílnách by mohly být obsazeny i modely ve výstavbě, pro zpestření.....
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod Mcx » sob 29 zář, 2018 8:04 pm

Povstalec píše:V našem případě, byla vozovka spíše místem dispečera nákladní dopravy

Ale to s námětem dílen, žosky, železničních opraven nemá vůbec nic společného - to je deponovací stanice - tedy v podstatě skryťák :wink:
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » ned 30 zář, 2018 7:54 am

Publikaci Železniční dílny v Ostravě jsme už v muzeu poptali... A po té druhé od NADAS budeme pátrat.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » ned 30 zář, 2018 9:59 am

A na základě zdejší diskuse mi před chvílí volal jeden vozmistr a vysvětlil mi červené a modré koule a kříže (nálepky) a které vozy mají domovskou stanici a vozové depo a které ne, stupně poškození vozů a s tím související možnosti další jízdy, jak se s poškozenými vozy nakládá a kdo o tom rozhoduje, periody a druhy revizí a oprav, atd. atd... Takže už jsem trochu moudřejší, než když jsem diskusi zahajoval. A o to víc nadšenější do projektu. Nejen stavbou vozidel je modelář živ...
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » pon 01 říj, 2018 7:41 pm

Publikace o dílnách v Ostravě už je téměř na cestě k nám. Zpracovávaným modelem bude asi opravdu "fiktivní" dílna, která bude obsahovat potřebné hlavní stavby, jak je uvedeno dříve na tomto vlákně u fotografií skutečných dílen. I tak k tomu lze přistoupit zodpovědně. Má to svoji jednu výhodu, která může modelování dílny urychlit - není třeba si zadávat ke zpracování či stavět od píky jednotlivé stavby podle skutečné předlohy, ale je možné hledat po stávajícím sortimentu výrobců staveb, co by bylo vhodné k použití. První otázkou je, jestli je možné model dílen funkčně napojit na námi chystaný budoucí model stanice Křímov tak, aby nebyla narušena modelovost stanice, to znamená využít stávající kolej vlečky a protáhnout ji do dílen, které by byly tvořeny samostatnými moduly, nebo použít jednu směrovou kolej na straně zhlaví s točnou a ta by vedla do dílen. Pak je otázka, jak řešit předávací koleje - jestli je umístit mezi nádraží Křímov a kolejiště dílen, nebo ušetřit pár metrů a dát je jako součást kolejiště dílen. Podle odhadu budou mít dílny rozměr cca 3 x 0,6 m. Bylo řečeno, že na předávací koleje se musí vejít celá souprava vlaku, proto ty tři metry. Přikládám plán kolejiště nádraží Křímov pro představu. Nutnou podmínkou je nenarušit model stanice Křímov, který bude realizován opět přesně dle skutečnosti, to znamená, že dílny nebudou vedle nádraží. Mohou být napojeny pouze z jednoho či druhého zhlaví. Název budou mít samostatný fiktivní - Louňany, Ústice, Chomuťánky, no prostě tak nějak, a samozřejmě budou udělány tak, aby je bylo možné napojit i na jinou stanici, která má k tomu vhodnou přípojnou kolej.
Krimov_Kolejiste.jpg
Krimov_Kolejiste.jpg (25.82 KiB) Zobrazeno 5602 krát
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod ladiznet » úte 02 říj, 2018 5:59 pm

Já bych přemýšlel o napasování modulů dílen na vejprtském zhlaví z jednoho směru - resp. směru vejprtského.
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » stř 03 říj, 2018 11:26 am

Jo, případně se to dá udělat i tak, že kolejiště dílen bude jakýmsi přednádražím , aby vejprtský směr zůstal zachován, kdy se směr na Vejprty za dvojitou kolejovou spojkou na jednu stranu vyvětví (čeština je úžasný jazyk) v kolejiště dílen. To by pak mohlo být tedy na jedné straně trati do Vejprt nebo by mohlo být kolmo na něj, pokud by se tam udělaly předávací koleje do oblouku. Tím by zůstal původní ráz nádraží Křímov zachován i v případě připojení modulů dílen na jiné nádraží by zůstaly zachovány i všechny směry tohoto jakéhokoliv jiného nádraží.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Modulová vagonka či vozová dílna

Příspěvekod UncleFardy » čtv 04 říj, 2018 6:26 pm

Brožuru Železniční dílny v Ostravě jsem přečetl. Z nákresů kolejiště dílen, jeho fotek či vyobrazení jeho částí jsem si jakž takž udělal základní představu "vo čem to je". Zajímavou výzvou bude vymodelování alespoň jedné samozřejmě funkční venkovní přesuvny jdoucí napříč přes koleje. Představu o tom, jak zrealizovat její funkčnost jsem si taky udělal. Bude tam muset být jakýsi kompromis v její modelovosti vzhledem k velikosti okolků modelových kol. Každopádně přesuvna musí být. Co se týče jednotlivých staveb, tak asi by to chtělo i vnitřní vybavení, nebo alespoň makety základních strojů, ale to se ještě uvidí, bude-li to nutné. Spíš musí přednost dostat venkovní stroje. Dílny budou časově položeny do 30. let 20. století. Brožura je opravdu zajímavá, faktografická, žádné zbytečné omáčky. Je zřejmé, že ještě po válce (WWII) byly na kolejích časté vozy s dřevěnou kostrou skříně. Brožura obsahuje i fotografie vozů KFNB. Zejména zavřený vůz G57371 a vůz na koks 66096 volají po rychlém ztvárnění tak hlasitě, že se s pravděpodobností hraničící s jistotou ještě do Vánoc dovolají. Každopádně hlava je plná informací, textových i vizuálních, takže to tam nechám chvíli šrotovat a po nějakém čase bych tu předložil k diskusi nějakou výchozí ideu, jak téma zrealizovat.
UncleFardy
 
Příspěvky: 484
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků