Stránka 6 z 7

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: pát 05 bře, 2021 12:33 pm
od michal_n_cz
cer.t píše:1) velikost mezery mezi prazci u flexi weinert
2) foto vyhybky 74661/2 z pudorysu
Predem diky...


Plánovací šablony 1:1 : https://www.mein-gleis.de/images/storie ... 1-2020.pdf
Zde pěkně vidět rozdíly těch jednotlivých typů, např to zkrácení o cca 3 pražce atd. které se dá aplikovat i na ten typ 74901/02.

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: pát 05 bře, 2021 12:49 pm
od cer.t
Díky Michale, měl jsem akorát starší verzi téhož, kde právě ty nějkratší výhybky 74401/2 nebyly. Toto jsem nenašel.

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: pát 05 bře, 2021 1:08 pm
od hoenig
cer.t píše:B
Obecne nejen z duvodu zmeny delky dreva v zavislosti na vlhkosti, ale take z duvodu teplotni roztaznosti kolejnic, je dobre nejake dilatacni styky udelat. Ono se pak clovek vyhne problemum napr. s vyhnutou opornici ve vyhybce.


S počtem dilatačních styků roste i počet elektrických spojů, kabeláže a s tím související problém spolehlivosti elektrických spojení (není asi jednoduché to vychytat). A opačně - na modelářském fóru jsem viděl, že modelář pro větší autentičnost u flexi koleje v místě umístěných "dvojitých" pražců nelepil pouze kolejové spojky, ale také nařezával ze shora hlavu kolejnice.

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: pát 05 bře, 2021 1:16 pm
od cer.t
To bezpochyby nese problem elektricky, ale ten je resitelny narozdil od vyboceni kolejnice. Doma na kolejisti se toho clovek bat nemusi, ale pri tech prevozech jsou teplotni rozdily velke.

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: ned 07 bře, 2021 8:36 pm
od OndraFíra
Klad pražců pro manipulační koleje jsem vzal z Rukověti pro železniční svršek, v tomto konkrétním případu pro svršek Xa. Podle toho jsem nakreslil v Corelu šablonu a nechal vyříznout laserem. I tak nebylo pokládání úplně jednoduché, samostatné pražce se na kolejnicových prutech neustále zasekávají - vzpříčí se, či naopak při sebemenším pohybu někam cestují a nedrží kde by je člověk chtěl. Ale s trochou trpělivosti se to nakonec podařilo.
Určitě to není můj výmysl, inspiroval jsem se u Marka v Lokti a na jeho domácím kolejišti, kde podobným způsobem rozposouvával pražce na větší rozteč v manipulační koleji.

Porovnání manipulační koleje s větší roztečí pražců podle šablony (dole) a klasické Weinert flexi koleje (nahoře).
IMG_20210306_114604.jpg


Šablona pro správné umístění pražců
IMG_20210306_120020.jpg


Jinak s tepelnou roztažností kolejí počítám, každý modul má minimálně jednu dilatační spáru uprostřed každé koleje. A rámy modulů existují už nejméně půl roku a tak doufám, že už je překližka důkladně vyschlá.

Přikládám ještě žádanou fotku výhybky 74661, i když se mi ji asi nepodařilo vyfotit přímo shora, ale pod malým úhlem.
IMG_20210306_114630.jpg

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: ned 28 bře, 2021 7:33 pm
od OndraFíra
Po Covidové karanténní pauze, kdy jsem nemohl do dílny, se konečně zase rozjely stavební práce v žel. stanici Dobříš.

Nově přibyl vjezdový modul, nebo-li záhlaví stanice. Na konci tohoto oblouku se bude v budoucnu nacházet vjezdové návěstidlo. Oblouk nevede až na konec modulu, nýbrž na něj navazuje ještě kus přímé koleje, takže je možné hned navázat i protisměrný oblouk (jako je tomu na fotkách). Tím bude možné v layoutu umístit stanici i v pokračování rovného traťového úseku a zároveň vznikne díky vyhnutí místo pro obsluhu stanice.
IMG_20210328_212030.jpg


Od Nové Vsi přijíždí do Dobříše smíšený vlak vedený strojem řady 413.0
IMG_20210328_212048.jpg

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: úte 13 dub, 2021 10:06 pm
od vojtas
Můžu mít dotaz? Jak je to s hlučností bez akustické vrstvy pod pražci? Má to tak myslím i Loket, mně se tohle řešení moc líbí z pohledu vlastní stavby, ale bojím se, že vlaky budou znít jako na mostě pod Vyšehradem. Nebo se tohle u modulů neřeší?

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: stř 14 dub, 2021 6:01 am
od zdeno
vojtas píše:Můžu mít dotaz? Jak je to s hlučností bez akustické vrstvy pod pražci?

problem je polystyren, ktery zesiluje zvuky primo zahadne.
---
Pokud se to polozi primo na dobry podklad, tak je to tiche.
Jinak kdyz se to zalije Sportacrylem, tak je aj korok na dve veci.
S mechovu gumu nemam zkusenosti.

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: stř 14 dub, 2021 2:54 pm
od OndraFíra
vojtas píše:...


Rozhodně jsem si na setkáních nevšiml, že by vlaky v Lokti byly hlučnější než kdekoli jinde. A ani nyní při zkušebních jízdách v Dobříši jsem toto nezaznamenal.
Ono jak už bylo zmíněno, po zaštěrkování a prolití Sportakrylem/lepidlem to štěrkové lože stejně vytvoří pevnou skořepinu, takže ten korek asi žádnou tlumící (zvukově) funkci nakonec stejně nemá.

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: stř 14 dub, 2021 4:22 pm
od vojtas
Díky moc

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 15 dub, 2021 9:14 am
od radeksindy
vojtas: K tomu co píše Ondra jen dodávám, že hluk nedělá modul, ale zdrojem je lokomotiva. Když se třese, motor kvílí, chroupají převody a na kolejí spíše poskakuje, tak to bude hlučné bez ohledu na konstrukci. Cesta k tichu začíná v lokomotivě.

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 15 dub, 2021 5:25 pm
od Mcx
radeksindy píše: hluk nedělá modul, ale zdrojem je lokomotiva. Když se třese, motor kvílí, chroupají převody a na kolejí spíše poskakuje,

Zde bych si dovolil s Radkem nesouhlasit a Vojtas asi nechtěl komentář k vadným modelům lokomotiv.
Největší hluk vzniká od valení kola po kolejnici (shodně s velkou železnicí), nepotřebuji na to lokomotivu stačí vagon a přenášení tohoto mikrochvění do konstrukce modulu - ozvučnice, zde záleží na jeho konstrukci a to včetně materiálů použitých jako podloží pod koleje.
Ovšem toto se nedá zkoumat a porovnávat v hluku setkání, kdy mnohdy není slyšet vlastního slova :D a z toho taky vyplývá, že na setkání to až tak nevadí, ale v tichu je to sakra rozdíl.

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: pát 15 říj, 2021 8:49 pm
od JuTi
OndraFíra píše:Ano, Flexi kolej 74000 (dřevěné pražce) je sjízdná okolky NEM i RP25, stejně tak 74002 (ocelové pražce) a 74003 (betonové pražce). Kolej 74004 je pouze pro RP25, na dřevěných pražcích s kompletním drobným kolejivem.

Ještě ke kolejivu Weinert, ať je to tedy kompletní.
V Dobříši používám výhybky 7490x a 7466x (x = 1 - levá, 2 - pravá, 3 - ypsilon, 4,5,6 - L/P/Y flexi, 7,8,9 - L/P/Y stavebnice)
7490x = R2180mm, úhel 6,3 stupně a za srdcovkou dále neodbočují.
7466x = R2180mm, úhel 6,3 stupně na srdcovce a dále odbočují na 8,6 stupně. Ty používám v depu, protože kolej odbočující do depa se ve skutečnosti odklání až asi o 10 stupňů, potřebuji tedy výhybku která pokračuje s odbočením i za srdcovkou.

Dále existuje (zde již oměřovaná) 7450x, jedná se o verzi 7466x se zkrácenými jazyky, poloměr v ní tedy není konstantní a odbočení je zprvu prudší.
A poté 7440x, R1450mm, úhel 8,6 stupně a za srdcovkou dále neodbočuje. Geometrií sedí pro použití s angličanem 74641(NEM+RP25)/74642(RP25fine) - R1450, 8,6 stupně.
A nakonec dlouhý angličan 74942 (NEM, RP25 i RP25fine) - R2180, 6,3 stupně.

Imitaci kolejových spojek používám leptané od Weinerta 74017 - jsou sjízdné i okolky dle NEM. Do kolejnic pasují velmi těsně, pokud se kolejnice nejdřív napatinují - stříknou barvou, tak pak už je těžší tam dodatečně spojky dodávat. Proto silně doporučuji nejdřív osadit spojky - já je lepím jednoduše kapičkou vteřinového lepidla a až následně koleje barvit.
V připadě osazení spojek na reálný spoj je přilepím pouze na jeden z kolejnicových prutů, aby se ten druhý mohl případně lehce hnout z důvodu tepelné roztažnosti.
Na izolované spoje ty leptané nepoužívám. Tam přijdou na řadu jak už psal Radek plastové, popř. vlastní z 3D tisku, aby zůstal spoj izolovaný.


Dobrý deň,

prečítal som si tu vo Vašom príspevku, že používate koľajnice od výrobcu Weinert Modellbau. Predpokladám, že od tohto výrobcu používate aj príslušenstvo ku koľajivu. Pri spájaní koľajníc (Code 75) od tohto výrobcu používate len bočné spojky (kód produktu je 74015) alebo aj tie, ktoré sa nasúvajú zo spodnej strany koľajníc? Ide mi aj o pevnosť konštrukcie. Pozeral som aj tie spojky so skrutkou (kód produktu je 74019), tak neviem, ako najlepšie postupovať. Vopred Vám, prípadne aj ďalším diskutujúcim, ďakujem za prípadné odpovede na tieto moje otázky.

S pozdravom

Juraj

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: sob 16 říj, 2021 6:24 pm
od OndraFíra
JuTi píše:Dobrý deň,

prečítal som si tu vo Vašom príspevku, že používate koľajnice od výrobcu Weinert Modellbau. Predpokladám, že od tohto výrobcu používate aj príslušenstvo ku koľajivu. Pri spájaní koľajníc (Code 75) od tohto výrobcu používate len bočné spojky (kód produktu je 74015) alebo aj tie, ktoré sa nasúvajú zo spodnej strany koľajníc? Ide mi aj o pevnosť konštrukcie. Pozeral som aj tie spojky so skrutkou (kód produktu je 74019), tak neviem, ako najlepšie postupovať. Vopred Vám, prípadne aj ďalším diskutujúcim, ďakujem za prípadné odpovede na tieto moje otázky.

S pozdravom

Juraj


Zdravím.

Žádné kolejové spojky nepoužívám. Resp. používám ty leptané kat. č. 74017, které lepím na boky kolejnic každých 173mm abych naznačoval spoje 15-ti metrových kolejnic. Ale tyto slouží pouze jako dekorace, nikoli k fyzickému pevnému spojování kolejnicových prutů ve stylu těch nasouvacích spojek.
Ony nasouvací spojky mají opodstatnění pokud si stavím koleje doma na podlaze a chci je nějak pospojovat dohromady aby držely. Ale na kolejiště či moduly, kde jsou koleje napevno upevněné k podkladu, mi tyto spojky nesmí. Nejsou modelové a vzhledově ruší a nevypadají hezky. Pakliže jsou koleje napevno přilepené k podkladu, tak nevidím důvod k používání pevných spojek, ty koleje se nikam nehnou. Dá se pomoci si tím, že vždy kolejové pruty nové koleje zasunu do pražcového podloží vedlejší koleje - tedy předěl kolejnic a předěl pražcového pole není ve stejném místě. Jediný důvod pro tyto kolejové spojky by mohl být přenost proudu mezi jednotlivými kolejovými pruty, ale jelikož já každý prut napájím zvlášť samostatným vodičem, tak na to spojky nepotřebuji.
U modulů je pak ještě nutnost zafixovat nějak kolejnicové pruty na koncích modulů, aby se výškově ani směrově nikam nehnuly. K tomu se dají použít ty spojky s vrutem 74019, díky tomu jejich "zavrtání" do podkladu zaručují, že se kolejnicové pruty na koncích modulu nebudou nikam hýbat. Jiná varianta jak toho docílit mohou být např. kuprextitové pražce na hraně modulu. A nebo úplně nejjednodušší je zavrtat obyčejný vrut pod každou kolejnici a pruty připájet shora na jejich hlavičku a přečnívající okraje zabrousit.

Re: Dobříš - modulová stanice Fremo - II. epocha

PříspěvekNapsal: stř 12 říj, 2022 11:45 am
od OndraFíra
V Dobříši zase trochu pokročily stavební práce.

Konečně jsem zkompletoval a sestavil přestavníky a ovládání výhybek.
Ovládání je stejné jako má Marek v Lokti, s menším upgradem - část dílů už je nově z 3D tisku oproti původní verzi.
Přestavníky pod výhybkami jsou od Melindy (http://www.h0fine.com/Shop2/) typ 87-805. Tyto přestavníky kromě samotného přestavení výměny zajistí změnu polarity srdcovky pomocí páčkového přepínače a dále otáčejí lucernou výměnového návěstidla. Jejich pohon je mechanický pomocí táhla od ovládání výhybky, kde se otočný pohyb mění na posuvný. Přestavníky mám vyzkoušené už z Nové Vsi, kde fungují bezproblémově.
Výhybky v jízdní cestě pro vjíždějící vlaky + výkolejka budou uzamykány klíči pro zabezpečení vlakové cesty. Zámky pro zamykání výhybek jsou od JuNie.

Dále na některých modulech již začala patinace kolejí, po jejím dokončení pak už konečně začne stavba krajiny a kompletace budov.

IMG_20221011_180030.jpg

Ovládací kolečka na bocích modulů - černé od výhybek, modré od výkolejky. Barevná část dole a bílá nahoře značí základní polohu - tak jako u závaží skutečných výhybek.

IMG_20221011_180012.jpg

pohled na přestavník H0fine pod výhybkou, ovládací část se zámky v bočnici modulu a táhlo spojující obojí dohromady