DRG v ČSR

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 07 čer, 2024 8:06 am

Nádraží v Bílém Kostele bylo postaveno až 8 let po zahájení provozu Žitavsko-Liberecké dráhy, tedy až v roce 1867. Stanice měla v dobách svého největšího rozkvětu 3 koleje. Budova byla mnohokrát přestavována, rozšiřována a zase ubourávána, až se dnes stala nevzhledným rodinným domem bez charakteru, který se ke své škodě marně a poněkud trapně snaží zapírat svou historii. Zobrazená budova je volnou retrospektivní rekonstrukcí stavu 20.let 20.století. Právě před ní zastavuje osobní vlak ze Žitavy do Liberce tažený lokomotivou BR37, bývalé pruské řady P6, vyráběné mezi lety 1901 až 1910.
Weisskirchen 25.JPG
Zippich
 
Příspěvky: 417
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 12 čer, 2024 6:58 pm

Momentka ze začátku 20.let 20.století zachycuje dodávku uhlí do stanice Bílý Kostel v nových vozech ČSD řady Ke s ocelovými klapkami. Na druhém snímku vidíme, jak si stejnou situaci bude představovat nejmenovaný výrobce železničních modelů o sto let později…
CSD Ke Kralovopolska.jpg

CSD Ke Tillig.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 417
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 21 črc, 2024 8:25 pm

Pruská lokomotiva P8 vyráběná od roku 1906, později označená jako BR 38.10. Říkalo se jí Mädchen für alles, holka pro všechno. Původně vyvíjená pro osobní vlaky, vyráběná ve velkých počtech, nakonec se prosadila na všech typech traťových výkonů, jak o tom svědčí snímek z Bílého Kostela nad Nisou, kde osobák na Liberec předjíždí průběžný nákladní vlak, tažený strojem téže řady.
BR38 Zwillinge01.jpg

Fotograf si dokonce vylezl na nedaleký javor, aby sdělil, že existovaly verze jak s jedním, tak se dvěma parními dómy, nebo s prodlouženým tendrem, a že stroje v osobní dopravě dostávaly dynamoelektrické osvětlení a usměrňovací plechy již před válkou…
BR38 Zwillinge02.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 417
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 06 lis, 2024 11:59 pm

M 234.0 z roku 1932 byl prvním čtyřnápravovým motorovým vozem vyrobeným u firmy Škoda. Před svým přidělením k oblastnímu ředitelství ČSD Olomouc byl krátce nasazen v severních Čechách, kde byl ve zdejších náročných podmínkách podroben provoznímu ověřování. České prameny o tom dosud mlčí, ale dokládají to snímky z archivu DRG, provozovatele trati Liberec-Žitava, kde byl vůz nasazován v peáži v rámci vyrovnání výkonů německých motorových vozů zajíždějících na síť ČSD. Na snímku je vůz v zastávce Andělská Hora u Chrastavy.
M234_1.jpg

Na druhém nalezeném snímku je tento vůz zachycen před vyjetím ze stanice Bílý Kostel nad Nisou, vedle běžné soupravy osobního vlaku vedeného žitavským strojem řady 75. Informace o tomto vzácném motorovém voze se podařilo odhalit díky provoznímu setkání TT v epoše II, pořádanému letos v severočeských Povrlech společností UsTTi.cz, kde jsou pro případné zájemce k nalezení další informace o tomto významném (druho)epochálním počinu...
M234_2.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 417
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Ivan » čtv 07 lis, 2024 10:55 am

Hezký motor.

Je to z leptu od cekula? Jak je řešen pojezd? Díky za tipy :)
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2049
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » čtv 07 lis, 2024 11:11 am

Ivan píše:Hezký motor.
Je to z leptu od cekula? Jak je řešen pojezd? Díky za tipy :)

Bohužel nevím, pane kolego. Přijelo mi to do stanice ze síťě ČSD během provozu podle grafikonu, jako vyrovnávka za VT137, tak jsem to jen rychle zachytil na nejbližší fotografické zařízení. Fíra, který vozidlo vedl, nebyl majitel, ale říkal, že skříň je lept a pojezd Pleticha. Víc nevím...
Zippich
 
Příspěvky: 417
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod UncleFardy » pát 08 lis, 2024 8:38 pm

Jsem si se zájmem pročetl celé toto vlákno. Zaujala mě informace že Tillig chystal formu echt košer piváku k.k.St.B. No to by mohl výlisky z té formy přetírat 20 let a lidi by jim rvaly ruce! A pak dalších deset let by si mohl vymýšlet různé wienerbananen a podobné..... Ale pro SDV by to mohla být výdělečná forma, když ne pro Tilliga. Boční stěny by mohly být ze tří dílů, prostřední by měl tři alternativy, s jednoduchými dveřmi nebo dvojitými dveřmi nízkými či vysokými. Popisy všech možných pivovarů jsou dostupné, u mnohých i z různých provozních let, takže by to mohla být opravdu obchodně užitečná forma.
UncleFardy
 
Příspěvky: 608
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 06 pro, 2024 12:24 pm

UncleFardy píše:...Zaujala mě informace že Tillig chystal formu echt košer piváku k.k.St.B. No to by mohl výlisky z té formy přetírat 20 let a lidi by jim rvaly ruce! A pak dalších deset let by si mohl vymýšlet různé wienerbananen a podobné..... Ale pro SDV by to mohla být výdělečná forma, když ne pro Tilliga. Boční stěny by mohly být ze tří dílů, prostřední by měl tři alternativy, s jednoduchými dveřmi nebo dvojitými dveřmi nízkými či vysokými. Popisy všech možných pivovarů jsou dostupné, u mnohých i z různých provozních let, takže by to mohla být opravdu obchodně užitečná forma.


Fardy, není tohle spíš námět pro nějakou agilní malosériovou vagónku? Například "Fardy Waggonbau A.G." ?
Zippich
 
Příspěvky: 417
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod ladiznet » úte 10 pro, 2024 3:31 pm

Další téma pro večerní diskuze v Povrlech 2025 :D
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 700
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 11 pro, 2024 12:37 am

ladiznet píše:Další téma pro večerní diskuze v Povrlech 2025 :D

Stromek je třeba ohýbat, dokud je železo žhavé... nebo tak nějak se to říká, ne? Do Povrlů 25 je ještě daleko. Do té doby už může Fardy přemýšlet jak zásadně zvýšit produktivitu vagónky zavedením 3D tisku, namísto precizního, ale pracného sestavování laserovaných stavebnic. U Forda už tímto procesem prošli taky, zhruba před sto lety...
Zippich
 
Příspěvky: 417
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pon 13 led, 2025 1:44 pm

T8. Údajně nejošklivější pruská lokomotiva, přezdívaná kostitřas. Poněkud problémové dítě Roberta Garbeho. Přesto bylo od roku 1906 vyrobeno sto kusů. Podle přeznačovacího plánu z října 1925 se jich v obvodu drážďanského ředitelství DRG nacházelo 37. Z toho stroj 89 007 byl přidělen výtopně Bautzen. Jeho příjezdem do stanice Machnín byl náš fotograf sice překvapen při práci na zahrádce, ale pohotově pro nás tento zajímavý stroj zachytil...
89007.JPG
Zippich
 
Příspěvky: 417
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod ladiznet » sob 08 bře, 2025 6:00 pm

Fotograf Konrad Weisgruber poté seděl v Kneipe im Rampenlicht, kde přísedící zemědělec bědoval, že jeho hospodářská zvířata byla plašena právě tímto höllische Maschine!
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 700
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod HonzaV » pon 14 dub, 2025 6:27 pm

čumím... s otevřenou pusou. děkuji za inspiraci.
Staví TT modulovku - Herrnwalde k roku 1927
ČERVENÁBÍLÁMODRÁ

A zdědil krabici BTTB a vystavil si ji ve vitríně.
HonzaV
 
Příspěvky: 110
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm
Bydliště: Praha 9

Předchozí

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků