Nenašel jsem vlákno zabývající se výhradně tímto tématem, proto ho zde zakládám. V současnosti se mnoho klubů a společenství řídí systémem vytvořeným ve společenství FREMO, založeným na LocoNetu. Schema stažené ze stránky FREMO je zde:
Rozvod je veden kabelem LocoNet, procházejícím celým sálem, rozvod v případě velkých layoutů bývá rozdělen do několika větví. Vlastní ovládací signál produkuje centrála, bývá to často centrála Uhlenbrock Intellibox, viděl jsem ale i velké layouty, kde byla pro tento účel použita centrála Digikeijs DR5000.
Používají se většinou ovladače FREMO v několika verzích. Tyto ovladače využívají principu, kdy má jeden ovladač uloženu jedinou adresu. Pro uložení této adresy se používá LocoNetová funkce Dispatch. Výhodou tohoto způsobu ovládání je, že není možné mít současně použito více ovladačů se stejnou adresou, pokusí-li se uživatel připojit s ovladačem s adresou, která je již aktuálně obsazena jiným ovladačem, není připojení možné. Podrobný popis jak to funguje ponechávám na odbornících. Nevýhodou je, že se musi strojvedouci při pohybu po sále stále připojovat a odpojovat, Problém je také v obtížnosti zajištění oroginálních ovladačů FRED od organizace FREMO - z vlastní zkušenosti vím, že objednávky se vyřizují s značným zpožděním. Často se proto používají náhrady, například Digitrax UT4. K ukládání adresy funkcí Dispatch lze použít například ovladače Digitrax DT402, nebo různé amatérské přístroje (například Minibox). Lze také použít například aplikaci k nastavování centrál DR5000 nebo YD7001, nyní také aplikaci Railbox ve spojení s centrálou Railbox RB1110 nebo s centrálou Uhlenbrock Daisy II nebo Daisy II WLAN. Tento působ řadě uživatelů zcela vyhovuje.
S rozšířením wifi se ale některé kluby rozhodly systém založený na LocoNetu opustit i za cenu ztráty kontroly nad nebezpečím ovládání jedné lokomotivy z několika ovladačů. Podle vyjádření členů pjednoho takovéhoto společenství to nepředstavuje významný problém, stačí dobrá organizace setkání.
Ve FREMO probíhá pokus o zavedení bezdrátových ovladačů wiFRED, u nich ale pokud vím rovněž není zatím vyřešeno vyloučení nebezpečí, aby se o stejnou lokomotivu mohlo pokusit více strojvůdců.
Bylo by zajímavé, kdyby se zde vyjádřili členové různých klubů jaké ovladače a jaký systém používají a jaké s tím mají zkušenosti. Pokud vím, jsou i kluby, používající pouze klasické Multimausy, nebezpečí spočívající v možnosti ovládání jedné lokomotivy z několika ovladačů je netrápí.