DRG v ČSR

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 12 dub, 2023 7:49 pm

Postaveny dva krátké žolíky 30°. Jejich úkolem je umět vrátit směr trati z dlouhých 30°-ových oblouků do základní roviny a tím umožnit sestavení velkého okruhu pro domácí jízdy. Dalším využitím je prodloužení koncových stanic o výtažnou kolej, která umožní pohodlné objíždění soupravy lokomotivou přes krajní výměnu. V rámci tvorby krajiny se na ně pokusím umístit nějaké nositele dobové imprese dvacátých let v pohraničí. Jeden námět už v hlavě mám, u druhého si dosud nejsem zcela jist. Zatím ale ještě ani nezrezavěly kolejnice, a i jejich zaštěrkování se teprve blíží, jak napovídá připojený snímek s pracovním vlakem na viaduktu…
ZRE Behelfsbogen 30.jpg

Obrázek ukazuje možné autonomní sestavy dosud vyrobených modulů Žitavsko-liberecké dráhy. Trať se dvěma koncovými stanicemi, dlouhý ovál, nebo široký ovál okolo místnosti. Příklad využití fremáckých modulů k domácímu hraní.
ZRE Layout 230412.png
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » úte 25 dub, 2023 4:02 pm

Jako malý kluk jsem na procházce s dědečkem slabikoval omšelý nápis „NEW Nordböhmische Elektrizitätswerke“ na nedaleké staré trafačce, a ptal se dědy, co to znamená. Nedlouho potom mi děda odešel a začátkem devadesátých let zmizel i tento němý svědek elektrifikace severních Čech pod nějakou kanárkově barevnou reklamou na cosi nepotřebného.
Na snímku je zděná trafostanice nedaleko trati krátce po svém dokončení ve dvacátých letech dvacátého století.
NEW Trafoturm.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod ladiznet » čtv 27 dub, 2023 6:31 pm

Nedávno jsem při procházce po trati ze Svoru viděl jednu cihlovou trafačku ve Cvikově.
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 693
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 28 dub, 2023 6:55 am

ladiznet píše:Nedávno jsem při procházce po trati ze Svoru viděl jednu cihlovou trafačku ve Cvikově.

Trať Jablonné - Svor by byla hezký námět na model, že? Bohužel pro druhou epochu chybí vozidla a do trojky nejdu...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 24 kvě, 2023 10:46 am

Do stanice Machnín přijela strojně BR 94.5 DRG.
Vzhledem k přetrvávající neochotě lokomotivky Kühn A.G. dodat stroj vhodný do 2.epochy, byl do RAW Zittau, Zweigstelle Reichenberg, přistaven stroj kat.č. 31912, na kterém bylo v dílně provedeno několik jednoduchých úprav. Odstranění horního reflektoru na obou čelech, nahrazení poválečné nástavby tendru nízkou dřevěnou ohrádkou, doplnění otevřeného víka původního nízkého uhláku, odstranění poválečných nápisů a úprava tabulek do barvy mosazi. Dynamoelektrické osvětlení bylo ponecháno. Nyní již tato původně pruská lokomotiva T16.1 může posílit provoz mezi Žitavou a Libercem…
BR 94.5 Ep.II.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » sob 10 čer, 2023 2:43 pm

Žitavsko-Liberecká dráha nebyla během své existence nikdy lokálkou, takže lichoběžníkové tabulky jsou zde pouze modelářskou fikcí. Nicméně pro modelový provoz je vhodné alespoň nějakým způsobem krýt dopravny. Umístěním pevných vjezdových návěstidel by jednotlivé traťové moduly ztratily svou variabilitu a budovat na každém modulu dvě široké návěstidlové šachty, a pak je nechávat neobsazené, by zase bylo zbytečně složité a bylo by to na úkor krajiny a modelovosti.
Z toho důvodu bylo rozhodnuto o instalaci mobilních lichoběžníků do drobných dvoumilimetrových šachtiček a simulovat tak zjednodušený lokálkový provoz. Pokud je šachtička neobsazena, strčí se do ní původní saský boční hektometrovník.
Instalaci lichoběžníků na modulišti je možné chápat jako malý pomník těmto návěstidlům, která se jinak na českých předválečných kolejích nevyskytovala. Jedná se původně o německou návěst (takže z tohoto pohledu je její výskyt na ZRE ve 2.epoše v pořádku), která se do československých návěstních předpisů dostala až během války.
Na snímku manipulační vlak od Liberce čeká na signál ku vjezdu do rozestavěné stanice Bílý Kostel nad Nisou. Za lokomotivou je zařazen ještě starý služební vůz Pwi93 z konce 19.století.
BR 94.5 Trapeztafel Weisskirchen.jpg

Na večerním snímku je patrný i zmíněný hektometrovník. Tyto saské boční hektometrovníky byly po konfiskaci trati nahrazeny klasickými československými kameny s čelním údajem. Dodnes se však zachovaly na viaduktu přes Nisu u Machnína.
BR 94.5 Trapeztafel Machendorf.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pon 20 lis, 2023 12:07 pm

V pozůstalosti fotografického ateliéru Heinrich Klassen, Kratzau, byl nedávno nalezen vzácný snímek žitavské lokomotivy 55 310. Fotograf zde na sklonku třicátých let zastihl lokomotivu v čele nákladního vlaku ve stanici Machnín. Snímek potvrzuje známý fakt, že tato řada pruských nákladních lokomotiv, vyráběná v letech 1893 až 1917 různými německými lokomotivkami, před válkou ještě neměla dynamoelektrické osvětlení. První dynama se na tyto lokomotivy montovala až po válce. Přesto však po téměř sto letech bude jeden známý německý výrobce nabízet tento model v provedení 2.epochy zcela bez uzardění s dynamem na kotli a s elektrickými lampami…
BR55 ohne Lichtmaschine.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 10 pro, 2023 1:24 pm

Když se začátkem dvacátých let stavěl v Bílém Kostele moderní betonový most přes Nisu, nakupovala stavební firma cement v čížkovickém závodě drážďanské společnosti Sasko-České Cementárny. Na snímku vidíme její krytý vůz saské konstrukce z poslední série roku 1910 z vagónky Bautzen (šikmé vzpěry, třídílné dveře, loukoťová kola), přistavený u skladiště ve stanici Bílý Kostel nad Nisou. Jedná se mimo jiné o vůbec první známý snímek tohoto skladiště.
Zementwagen Tschischkowitz1.jpg

Privátní vozy se firmě osvědčily hlavně během válečných let, kdy panoval kritický nedostatek krytých vozů. Zatímco vozy státních drah byly ve velkém rekvírovány pro armádní potřeby, soukromé vozy rekvírovány být nesměly. Další osudy tohoto vozu již známy nejsou. S nástupem nového vlastníka do čížkovické cementárny byl vůz patně odprodán, nebo zrušen.
Zementwagen Tschischkowitz2v.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » ned 10 pro, 2023 4:07 pm

Před časem se mě někdo na tento model ptal, takže jsem měl možnost shlédnou stránky firmy, která vůz vytvořila. Moc nerozumím nutkání, vytvářet kolem vozu nějakou pohádku, která ve výsledku vede k tomu, že modeláři jsou zmatení a nevědí kde je pravda. Zmatlá se historie, jenom aby to nevypadalo, že se z lidí pouze tahají peníze.Na stránky si napíšou, že vůz má hodnověrný základ, ale nic není vzdálenějšího pravdě. Takže se tady, pokusím vysvětlit souvislosti, i když vím, že snahou tvého předchozí příspěvku bylo primárně se podělit o vůz s ostatními.

Firma Sächsisch-Böhmischen Portland-Cement-Fabrik AG in Dresden sice vznikla a měla sídlo v Drážďanech, ale územím jejich podnikání byly Čechy, nikoli Sasko. Proč by firma měla mít soukromý vůz v Sasku? Navíc obyčejný soukromý zavřený vůz na cement? Samozřejmě neměla. Na dopravu cementu se objednávaly běžné vozy v majetku dráhy, pro zařazení jako soukromý vůz nebyl důvod. Závod v Čížkovicích ale skutečně velmi krátce soukromé vozy měl. V roce 1921 byly u ÚTD zařazeny 4 otevřené vozy zatím neznámé konstrukce řady Ks s ložnou vahou 18 t, které byly skutečně uvedeny jako samovýsypné. O jejich konstrukci není nic známo, po zestátnění zařazeny u ČSD nebyly, odkud se vzaly a kam se poděly, to nevíme.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » ned 10 pro, 2023 10:27 pm

Na obalu chybí upozornění: Některé komentáře k naší hře, pardon, vážné vědecké práci, k modelům, nebo k provozním situacím, mohou obsahovat stopová množství fikce založené na reálných základech.
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » úte 12 pro, 2023 5:03 pm

radeksindy píše: Firma Sächsisch-Böhmische Portland-Cement-Fabrik AG in Dresden... Závod v Čížkovicích skutečně velmi krátce soukromé vozy měl. V roce 1921 byly u ÚTD zařazeny 4 otevřené vozy zatím neznámé konstrukce řady Ks s ložnou vahou 18t, které byly skutečně uvedeny jako samovýsypné. O jejich konstrukci není nic známo, po zestátnění zařazeny u ČSD nebyly, odkud se vzaly a kam se poděly, to nevíme.

Mimochodem Radku, díky za tuhle zajímavou informaci. Neznáme sice konstrukci vozů, nejsou fotky. To je v této epoše celkem obvyklé. Nicméně tato informace v rukou šikovného malovýrobce by mohla potěšit srdce leckterého příznivce historických epoch (málem jsem napsal hračičku). Samozřejmě bez nároku na encyklopedickou přesnost...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » úte 12 pro, 2023 10:53 pm

Mimochodem Radku, díky za tuhle zajímavou informaci. Neznáme sice konstrukci vozů, nejsou fotky. To je v této epoše celkem obvyklé. Nicméně tato informace v rukou šikovného malovýrobce by mohla potěšit srdce leckterého příznivce historických epoch (málem jsem napsal hračičku). Samozřejmě bez nároku na encyklopedickou přesnost...


Kvůli tomu není potřeba takovou informaci mít. Co brání modeláři mít kompletní fikci? Jaký je rozdíl mezi tím, že si vymyslím firmu a udělám ji vozy a tím, že vymyslím existující firmě vozy? To už je přeci jedno. Taky mám vozy vlastního pivovaru 8)

mohou obsahovat stopová množství fikce založené na reálných základech.


To není problém. Problém je, že u toho vozu je tam spousta fikce na velmi málo realných základech. A firma se v textu tváří, jako kdyby měla precizní model s drobnou istorickou odchylkou. A ještě si nakonec povídání napíše "Když už, tak pořádně" . Fikce může být kolik chceš, ale měla by být přiznaná.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 13 pro, 2023 7:25 am

radeksindy píše: Fikce může být kolik chceš, ale měla by být přiznaná.

Vždyť tak to je. Právě to na téhle firmě a tomto modelu oceňuji, že na vlastních stránkách píše, že nemá důkaz o existenci takového vozu, ale že bere saský vůz a reálně existující saskou firmu v Rakousku-Uhersku, která se potýkala s nedostatkem krytých vozů na přepravu produktu, a říká nehmen wir an... To je výjimka. A krom toho není důkaz, ani důvod, že by takový vůz nemohl existovat.
V naší branži jsou stovky skutečně vymyšlených modelů, kdy výrobce vezme nějakou svojí formu, něco na ní nastříká, říká tomu model, ale s předlohou to má společný jen pocit.
Tohodle kluka znám osobně, staví v modulech část reálné trati z Moldavy do Saska v 1.epoše a vyrábí původní saské vozy, které jinak na trhu nejsou, což oceňuji. Měl archivní informaci, že Sächsisch-Böhmische Portland-Cement-Fabrik zu Dresden soukromé vozy měla, zhmotnil ji v tomhle modelu a přiznal to. Mě se to líbí hned z několika důvodů. 1.Je to způsob, jak dostat saský vůz na pohraniční tratě, neboť saská firma v Čechách zajisté vozila produkt i do Saska. 2.Propaguje zajímavou historii čížkovické cementárny. 3.Z dostupných zdrojů vyrobil zajímavé "Sudetikum" pro doplnění imprese kolejišť zabývajících se zmizelou dvojjazyčnou historií našeho domova.
Už jsem někde psal, že celé naše klukovské hraní s vláčky je založené na imaginaci, byť se často tváří jako seriózní vědecká činnost. Liší se pouze mírou imaginace. V tomto případě je pro mě tahle imaginace akceptovatelná a vítaná, protože vhodně doplňuje celkovou impresi mého projektu, o kterou mi primárně jde. Přiznávám se zde, že nevím z jakého cementu v Bílém Kostele ve dvacátých letech stavěli ten most přes Nisu a že nemám důkaz o tom, že jim ho z Čížkovic přivezli saským vozem po ATE. V provozu si na to ale budu hrát.
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 27 pro, 2023 4:25 pm

Obyčejný den v Bílém Kostele. U skladiště dva obyčejné vozy administrativní skupiny Hannover. A přece rozdílné. Vpravo vůz pruské konstrukce G02, vlevo saský vůz G3 s typickými šikmými vzpěrami v rozích a trojdílnými dveřmi. Oba typy se vyráběly přibližně od roku 1895, než byla v roce 1910 zahájena výroba jednotného vozu G podle typového listu A2. Oba vozy byly původně vyrobeny bez brzdy. Zatímco saský vůz byl po roce 1920 u DRG vybaven kompletním ústrojím moderní tlakové brzdy, pruský vůz dostal pouze brzdové potrubí a stal se z něj tzv. Leitungswagen, který sice může být zařazen ve vlaku s tlakovou brzdou, sám ale nebrzdí.
Weisskirchen 2x Hannover.jpg

Na druhém snímku vidíme tutéž budovu skladiště v Bílém Kostele o sto let později již jako součást areálu soukromé firmy. V nedalekém Machníně bylo podobné skladiště v roce 2021 zbořeno.
Weisskirchen Lagerhaus 2020.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » čtv 28 pro, 2023 3:42 pm

Jenom drobné upozornění. Vozy bez brzdy se nevybavovaly dodatečně kompletní tlakovou brzdou a to ani u ČSD, ani u DR. Spodky vozů byly lehce odlišné od vozů s ruční brzdou a doplnění kompletního pákoví by bylo náročné. U starších konstrukcí platí, že ani vozy s ruční brzdou se tlakovou nevybavovaly, u ČSD to platí pro vozy dodané před rokem 1902. Bohužel bez ohledu na velikost a výrobce platí, že si pod vozy dávají spodky vybavné brzdou/pákovím/špalky podle libosti a moc nerespektují skutečnost, využití univerzálních spodků jde napříč sortimentem.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků