žst. Čachnov

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod StandaR » sob 03 pro, 2022 11:03 pm

Koukám že jsem spustil diskuzi na plno :D Tak to zkusím vzít postupně

Hlavní bod co se nám tu zvrhnul - Zkrácení velikosti zhlaví. Kdybych se rovnou pouštěl do něčeho velkého (Zrovna jsem při příležitosti cesty za příbuznými navštívil Slovenksou Kremnici a přišlo mi to jako moc pěkný námět, 5ti kolejná stanice v oblouku ve městě s všelijakou potřebou pro náklad i pracovní sílu(nachází se tam mincovna, dnes již na Eura)), tak bych určitě přemýšlel o kratších/ostřejších výhybkách. Zrovna u toho Čachnova to ale opravdu "tolik" neudělá. Jelikož na pravém zhlaví je jen jedna výhybka č.1 zkrácení by bylo zhruba jen rozdíl mezi EW3 a 74902 Weinert.
Screenshot 2022-12-03 at 20.39.32.png


Druhé zhlaví už by se zkrátilo o těch dříve naznačených 25cm
Screenshot 2022-12-03 at 20.37.55.png


U těchto testů jsem neřešil narovnání za srdcovkou ani krácení mezi po sobě jdoucími výhybkami, jde čistě jen o zkoušku. Dejme tomu že pečlivou prací s EW3 by jsme tam našli asi i 40cm. Teď by šlo ještě o to, kam je věnovat, protože jsou vlastně dvě možnosti.. Jedna zachovat celkovou délku stanice cca 4m od výhybky k výhybce a prodloužit tím dopravní koleje, nebo zachovat délku dopravních kolejí a díky tomu na 4m prostoru nacpat i delší kusou kolej vedoucí od manipulační (v dnešní době co jsem pochopil k nakládce dřeva).

Nerad bych budil dojem nějakého elitáře, stanice by byla určitě pěkná i s EW3, ale přes to všechno se cítím spíš na ty 6-ti stupně. Pokud se pro stanici nikdy nikde nenajde místo, vyjmu středový díl a bude plně funkční jako koncová na domácí poježdění. Případně pokud by zdržovala GVD tak by se dala provozovat jako jednoduchá stanička/výhybna o dvou dopravních kolejích a manipulační se dá z GVD úplně vynechat, přijde mi že řešení je spoustu i s těmi dlouhými výhybkami, a jak píšu, radost to bude dělat i kdyby se na tom mělo jenom šoupat doma :D

MartinK: Stejně jako u Honzy, budu moc rád za jakoukoliv sbírku fotek, libovolné doby/stavu/tvaru :D. Plánek 1945 je určitě s největší duší, ale ta trojcestná mě na něm děsí asi nejvíc, tu bych tam asi nedal. Vyměňování detailů, návěstidel apod. a univerzálnost stanice od 1920 až po v podstatě 20xx se mi velice líbí a zatím to beru jako velkou prioritu, už teď v hlavě přemýšlím nad vyměnitelnou cedulí stanice a podobnými drobnostmi, nad kterými teď ještě vůbec nemá smysl přemýšlet :D

michal_n_cz: Na tom plechu to bude docela vysoká šance, protože plechová je i minimálně ta (a)symetrická směrem k vlečce - viz https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_gW_g/AnbDpU.jpeg hádám, že tu při rekonstrukci neměli moc důvod vyměňovat? Ale navrhovat si vlastní trojcestnou, i jednoduchou výhybku je úplně mimo mě :D Pokud bych se k trojcestné rozhodl, byla by to asi nějaká zakázková.

OndraFíra: Pohled na tvoji práci je moc pěkný, paradoxně ty výhybky na fotkách nebudí zase až tak gigantický dojem. Díky i za odkazy na výměny detailů. Budí to ve mně dojem, že se to dá zvládnout celé i napříč epochami.
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod radeksindy » pon 05 pro, 2022 1:58 pm

cer:t:
Mě by zajímalo, proč je nutné používat tyto expresivní výrazy.


No dovol, nepoužil jsem ani jediný :D

Svým přístupem k modulům se vyhraňuješ na okraj do specifické skupiny, což je všeobecně známo a nic proti ní nemám, ale mainstreem to není.


U nás ne, jinde ano. Jde o to, že ty provozní povídačky o časovém prodloužení a další jsou jen jedno vidění modulovky. Ae není to žádná všeobecná vlastnost modulovky. Stejně tak Milanovo vyjáření "Na 6°výhybky se vybodni. Žerou prostor." si o poměrně razantní odpověď říká, protože je to popření toho, proč celá modulovka vznikla. Prostě a jednoduše dlouhé výhybky a hodně modelové ztvárnění stanic je naprosto normální a není jediný důvod proč to neudělat.


Abe Simpson: Řešení s moduly, které se používají jen doma nebo jen na setknání je časté. Jen je potřeba to dobře rozmyslet.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod StandaR » stř 07 pro, 2022 7:02 pm

Tak jsem zatím přešel k detailnějšímu a přesnějšímu měření (zatím bez zohlednění vlečky fy. Thurn Taxis)

Vycházím z vzdáleností v plánu z roku 1945, výhybky na průběžné koleji jsou položeny ve vzdálenosti přesně podle plánu. Podle předchozích informací zde v tématu a osové vzdálenosti 30mm v 1:160 jsem tedy usoudil že jde o 4,8m, takže 55.1mm. Bylo tedy potřeba mezi výhybky přidat drobný přímý úsek 35mm. Tato úprava mi dovoluje použít symetrickou 74503 (8,6° r4360) aniž by bylo potřeba flexibilní varianty, protože za ní pokračuje oblouk 2° r9200. Ten se tím pádem zarovná přesně s manipulační kolejí. Bude sotva vidět, ale to je i ve skutečnosti.

Na spodní části pak varinata 2011

cahnov_zamer.png


Jak je vidět, došlo ke zkrácení staničních kolejí na 203m z původních 239m náhradou trojcestné výhybky za dvě jednoduché.

Někde mezi roky 1945 a 2003 došlo k prodloužení kusé koleje o cca 43m

S tou trojcestnou to má moc pěkný šmrnc, dokážu si to představit na domácí kolejiště s Peco SL-E199, protože má tu kratší na stejné straně :). V těch 6,3° bych musel šáhnout někam směrem k nějakému malovýrobci, případně se s tím trápit sám. Na 99% bych to tedy viděl na modernější pokládku ve starém duchu.

radeksindy píše:Abe Simpson: Řešení s moduly, které se používají jen doma nebo jen na setknání je časté. Jen je potřeba to dobře rozmyslet.

Na to dělení se teď začínám soustředit no, chtělo to nejdřív dobře okopírovat realitu, než začnu řezat :D
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod OndraFíra » stř 07 pro, 2022 8:17 pm

Moc se mi líbí jak pokračuješ s přípravou kolejiště pro stavbu stanice, a těším se na pokračování.

Abe Simpson píše:Podle předchozích informací zde v tématu a osové vzdálenosti 30mm v 1:160 jsem tedy usoudil že jde o 4,8m, takže 55.1mm.


S největší pravděpodobností byla osová vzdálenost 4,75m. To byla běžná osová vzdálenost kolejí ve stanicích u lokálek stavěných dle rakouských normálií (což podle budov ve stanici Čachnov je). Někde se ještě vyskytovala vzdálenost 4,5m.
Viz výřez z plánku z jiné naší lokálky podle rakouských normálií (přímo Čachnov bohužel nemám).
Přílohy
Vrane.jpg
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod Ivan » čtv 08 pro, 2022 5:53 am

Nejsem žádný velký znalec historie trati jako třeba hank, ale nebyly to spíše normalie ZvKČ než rakouské?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1686
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod milan ferdián » čtv 08 pro, 2022 6:42 am

Nezdá se mi napojení symetrické výhybky na jednoduchou levou. Psal jsem už minule, že mezi symetrickou a jednoduchou musíš vložit kousek obloukové koleje a to z důvodu dodržení osovosti kolejí ve stanici. Chápu, že chceš mít přímé spojení WL-WS, ale uvědom si, že zde ti může vzniknout kolizní bod a poznáš to hlavně při posunu, kdy na hlavní koleji bude stát manipulák a ty budeš posunovat po manipulační koleji s dílem do šturcu.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod HonzaM » čtv 08 pro, 2022 8:03 am

Kdyby modelář chtěl kopírovat skutečnost, musel by tu výhybku postavit..Ona totiž je ve skutečnosti spíše symetrická, mohu to doložit řadou fotografií, ovšem radiusy obou ramen nejsou shodné. Doporučuji podívat se na letecký snímek na Mapy.CZ nebo na satelitním snímku v Google maps (ten je lepší). Rozhodně tam na manipulační koleji není levá výhybka, Zapůsobila moje neznalost kolejiva PECO, nevěděl jsem, že v sortimentu symetrickou výhybku má (ona totiž mezi českými modeláři není běžná). Kdybych o ní věděl, určitě bych ji použíl. Na modulu jsem použil dokonce pravou výhybku a pomohl jsem si obloučkem na manipulační koleji (on tam je i v reálu, viz zmíněné letecké snímky) i mezi touto výhybkou a levou výhybkou na hlavní koleji. S flexi kolejemi to není problém. Ten šturc není v rovině, klesá do hloubky a je opatřen výkolejkou a není ani přímý, zřejmě slouží spíše pro “odložení” vozů, ne pro pravidelnou manipulaci. Ve snaze o přiblížení realitě bych tam symetrickou výhybku použil rozhodně raději než levou.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod radeksindy » čtv 08 pro, 2022 9:04 am

Ivan:
Nejsem žádný velký znalec historie trati jako třeba hank, ale nebyly to spíše normalie ZvKČ než rakouské?


Jednak normálie ZvKČ jsou také rakouské normálie, ale hlavně osová vzdálenost byla předepsána na vyšší úrovni (tj. vyhláškou)

milan ferdián:
Psal jsem už minule, že mezi symetrickou a jednoduchou musíš vložit kousek obloukové koleje a to z důvodu dodržení osovosti kolejí ve stanici.


Není nutné, stačí použít kat. číslo 74506, což je symetrická Y ve flexi provedení a z ní lze vytvořit potřebnou výhybku. Předpokládám, že v originále je (2°+4°).
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod StandaR » čtv 08 pro, 2022 10:52 am

milan ferdián píše:Nezdá se mi napojení symetrické výhybky na jednoduchou levou. Psal jsem už minule, že mezi symetrickou a jednoduchou musíš vložit kousek obloukové koleje a to z důvodu dodržení osovosti kolejí ve stanici. Chápu, že chceš mít přímé spojení WL-WS, ale uvědom si, že zde ti může vzniknout kolizní bod a poznáš to hlavně při posunu, kdy na hlavní koleji bude stát manipulák a ty budeš posunovat po manipulační koleji s dílem do šturcu.
-m-


Podle předběžných výpočtů (Večer se k tomu dostanu přesněji, teď jsem to vzal velmi zhruba) je vzdálenost kolejí v nejbližším bodě, tj. cca střed symetrické výhybky, 4.5cm. Není to moc, ale nemyslím si že by to bylo tak kritické, že by tam vznikla nějaká kolize. Každopádně na to místo kouknu v detailu
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod StandaR » čtv 08 pro, 2022 4:56 pm

Tak po vytvoření cesty stejně jako povede na výhybce (na oblouk z manipulační koleje navazuje 34mm rovné části na výhybce a od hrotů jazyků počítám r4630 směr doprava k vlečce) mi to vychází na těch 45,6mm, to se velice blíží rozteči na dvoukolejce. Takže pokud jsem se někde brutálně nesekl tak by to mělo být ok

Screenshot 2022-12-08 at 17.46.53.png


Samozřejmě až nastřádám na objednávku výhybek tak může celá situace v reálu vypadat jinak
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod StandaR » úte 21 úno, 2023 11:23 pm

Projekt stále žije! :D Podle známého rčení "Kdo si hraje, nezlobí" jsem poskládal Čachnov z Geoline na velice nepříznivém a za dlouhá léta pokrouceném podkladu, abych si vyzkoušel co se ve stanici bude dít, jaké vlaky se mi tam budou projíždět a s čím se tam bude manipulovat. Vznikla mi s toho momentka kdy jsem zkoušel náhodný rychlík který by se do finální verze měl vejít bez problému, na Geoline se mi zatím neposkládal

IMG_0134 Large.jpeg


Modelbahnshop lippe mi zatím dodal výměny na zhlaví směr Skuteč, tak při čekání na rámy obdivuji a vymýšlím co bude potřeba kde uříznout a zkrátit. Trochu mě zklamalo že i přes vysokou cenu a kvalitní balení u dvou kusů ze tři nepřežily cestu pražce bez újmy. Poslední (nejdelší) pražec je na jedné straně odlomený od zbytku pražců, žádný velký problém to není, ale přeci jen taková hloupost :roll:

Takto zatím porovnání s A-Gleis a Peco r=610mm
IMG_0328.jpeg



Jakmile se vyřeší rámy, tohle téma asi rozseknu a oddělím svojí H0 radost od původního tématu a budu vesele dokumentovat jak, už konečně taky jednou něco dělám
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod HonzaM » stř 22 úno, 2023 9:42 am

Jak jsem psal už dřív, mohu nabídnout spoustu fotografií stanice. Stavba v H0 bude samozřejmě dokonalejší než moje N, navíc já jsem neměl v úmyslu dokonalé zobrazení, šlo mi především o interpretaci návěstního systému. Stanice má návěstní systém odpovídající rychlostní návěstní soustavě, můj modul je ale na rozdíl od reálu ovládán panelem imitujícím reléovku, v současné době je stanice pravděpodobně ovládána dálkově z dispečinku. Modul má délku 220 cm a na 1. kolej se mezi námezníky vejde rychlík s pěti Y, jenže návěstidla jsou ke středu stanice blíž než námezníky.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod StandaR » stř 22 úno, 2023 11:43 am

Za fotky budu rád, už jsem to psal předtím, možná se to v diskuzi ztratilo

Teď hlavně řeším jestli vysoká nebo nízká čela, moduly chci brát jako stavebnici od všem známého modulyHo, tam by snad neměly vzniknout nějaké problémy. Váham nad velikostí no, co jsem tak obkoukal tak zde v pár tématech se už staví na nízkých verzích, ale někde zase na vysoko :roll:
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod milan ferdián » stř 22 úno, 2023 11:54 am

Abe Simpson píše:Za fotky budu rád, už jsem to psal předtím, možná se to v diskuzi ztratilo

Teď hlavně řeším jestli vysoká nebo nízká čela...

Lepší jsou nízká.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod Mcx » stř 22 úno, 2023 12:44 pm

Tady jedna moje fotka z Čachnova, tuším rok 1986, je vidět že ta výhybka č. 4 na vlečku byla pravá, symetrická by byla příliš drahá. budova je poměrně daleko od kolejí - vejde to na 50 cm?
k výškám čel - nízká nebo vysoká - je k tomu třeba přizpůsobit konstrukci modulu, jedně co jde k nízkým říci - modul je skladnější o pár cm na výšku.
cachnov_2.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků