žst. Čachnov

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod michal_n_cz » stř 30 lis, 2022 7:52 pm

Abe Simpson píše:
Pak jsou tu samozřejmě ty dvojíté pražce že, ty by tu modernizaci asi nepřežily ... Případně Weinert pryč a s Tilligem EW5/6 hurá sem. Hádám že v těchto poloměrech odbočení by neměl vznikat žádný problém ani u jednoho výrobce :?: . Z nějakého důvodu se mi ale přece jen Weinert líbí trochu i za tu vyšší cenu.

Ale zase WMG se dají koupit na ty dlouhé vyhýbky jen samotné rošty za 12 eur a alternativně se do toho dají dát profily code 83 od tilliga.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod milan ferdián » čtv 01 pro, 2022 7:39 am

Abé, stanice bude v H0, jestli se nepletu. Na 6°výhybky se vybodni. Žerou prostor. I moduláři musí šetřit prostorem z důvodu uskladnění. Stačí klasika výhybky 12°od výrobce TILLIG nebo PECO/CODE075. Pozor na code ! Ta symetrická má dvojnásobný úhel, tj.24°. Musel by jsi ji vyrobit. V případě, že by jsi chtěl zachovat úhel 12°, musíš mezi symetrickou a jednoduchou levou výhybku vložit oblouk o 6°, aby jsi měl součet 12°.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod radeksindy » čtv 01 pro, 2022 10:04 am

Na 6°výhybky se vybodni. Žerou prostor. I moduláři musí šetřit prostorem z důvodu uskladnění.


Běž si žvanit jinam :evil:

Výhybky jsou sice delší, ale u stanic kde se větví do tří kolejí se ve výsledku neušetří nic. U Čachnova to bude 10 cm na zhlaví? Popravdě se neuětří nic ani u velkých, protože když chce někdo dělat větší stanici, tak na to musíte tak jako tak mít prostor a pořádné auto. Jestli tam bude o jeden modul víc je celkem úplně jedno. Stanice postavené na dlouhých výhybkách prostě vypadají jinak, elegantně, tak jak to člověk zná z fotek skutečné železnice.

Weinert je momentálně to nejlepší na trhu. Sposuta lidí je nevím proč fixovaná na dvojité pražce, přitom tady výhybky ležely v Sudetech po válce na spoustě míst. A dokonce se využívaly po válce jako náhrada za naše starší svršky, viz polenská lokálka (tam byly ale ocelové pražce).
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod HonzaM » čtv 01 pro, 2022 12:32 pm

Ad Abe Simpson: pokud bys měl zájem, z Čachnova mám spoustu fotografií, ovšem z roku 2018. Stanici mám postavenou jako modul v N-ku, délka je 204 cm. Výhybky PECO Code 55 dlouhé. Důvodem pro stavbu bylo najít stanici vhodné velikosti pro osazení elektronikou MGP včetně funkční návěstní soustavy. Mojí snahou nebylo dosaženi absolutní věrnosti, jako výpravni budovu i sousední objekt jsem například použil podobné komerčně dostupné stavby.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod StandaR » čtv 01 pro, 2022 1:35 pm

HonzaM: Z afotky budu samozřejmě rád, chystám se tam vyrazit sám, ale vždycky se najde něco co bych zapomněl nebo bude jiná roční doba

ad Milan a Radek: Je to jak píše radek, při snaze zachovat 2m délky mezi návěstidly na koleji 2 by stejně došlo ke zkrácení o 10cm na každém zhlaví, možná ještě o něco víc na levém zhlaví, ale dojmem to bude uplně někde jinde, určitě si ještě stanici několikrát načrtnu v několika různých systémech, i třeba Weinert 8,6 zkrácené vyhýbky, EW3, EW6 apod. Chci ještě pečlivě projít ty umístění a zkusit vše umístit na přesná místa staničení ať vidím co a jak

Dnes jsem v práci při chvilce klidu vytiskl šablony od Weinerta a poskládal dohromady abych měl představu a je na to moc pěkné kouknout, jak se to krásně táhne ty 37cm dlouhé kusy, je to zajímavá změna po domácím experimentování s nejkratšími 12° Peco :D
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod cer.t » čtv 01 pro, 2022 4:40 pm

Omlouvám se, ale občas mne některé "názory" dovedou k názoru, že není možné mlčet.
radeksindy píše:
Běž si žvanit jinam :evil:

Výhybky jsou sice delší, ale u stanic kde se větví do tří kolejí se ve výsledku neušetří nic. U Čachnova to bude 10 cm na zhlaví? Popravdě se neuětří nic ani u velkých, protože když chce někdo dělat větší stanici, tak na to musíte tak jako tak mít prostor a pořádné auto. Jestli tam bude o jeden modul víc je celkem úplně jedno. Stanice postavené na dlouhých výhybkách prostě vypadají jinak, elegantně, tak jak to člověk zná z fotek skutečné železnice.

Radku, pokud chceš užívat vážnosti, kterou máš mezi modeláři díky své znalosti historie, tak bys měl mít úctu k jinému názoru, zvlášť když používáš nepravdivá tvrzení. :!: :!: :!:
1) délka prodloužení zhlaví - nakreslil jsem 2 výhybky (viz příložený nákres) při vzdálenosti os kolejí 52 mm (4,5 m skutečných )různých typů, o kterých se zde mluvilo, každý ať si udělal názor o tvrzení 10cm prodloužení zhlaví
2) neřešení prostoru - modulová setkání se konají v různých prostorech, tedy nejsou vždy ve výstavních halách!!! U menších prostor je zákonitě problém s poloměry oblouků, délkou stanic atd. Jako extrém bych uvedl, že si děláme v rámci skupiny OstraMo náš ostravský modulový U-bahn ve sklepních místnostech, kde je každý centimetr dobrý. Ale i u takového setkání Vratimov to není žádná slast moduly do místností vecpat, což se projevilo letos na podzim a to tam ty velké stanice měly výhybky "nemodelové".

A nesmíme zapomenout na provozní problémy na setkání, které generují stanice provedené věrně modelově, mluvím především o délkách kolejí, ale délka zhlaví s tím souvisí shodně, protože svými manipulačními časy takovéto stanice destruují provoz... více můj příspěvek v jiném vlákně viewtopic.php?f=42&t=7221&p=316255#p316255

Každý modelář nechť zváží, co, s kým, kde a jak chce provozovat a pak ať volí parametry stanice, výhybek, oblouků atd. Takže je třeba udělat rozvahu zcela jinou než jen co je modelovější, ač tedy s tou jedinou věcí bych u dlouhých výhybek souhlasil, a to že jsou modelovější, tím pádem hezčí na pohled.
Přílohy
Výstřižek.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod MartinK » čtv 01 pro, 2022 11:18 pm

Ahoj Abe,
Čachnov je moc pěkná stanička a krásný námět na modul. V roce 2016 jsem si ji taky dost podrobně nafotil. Pokud budeš mít zájem, napiš mimo konferu a fotky Ti nasdílím.
Co se týče kolejového plánu, tak „duši“ má určitě ten z roku 1945 včetně té vlečky, která jak vidět vydržela až do našeho tisíciletí a pravděpodobně tam byla už podstatně dříve. I ve skutečnosti bylo mnoho stanic, která možná i více než 100let výrazně nezměnily podobu. Pokud tedy nejsi ortodoxním vyznavačem moderních epoch, tak bych doporučoval udělat tu stanici tak, aby byla použitelná pro setkání od dvacátých let po devadesátá a jenom výměnou/přidáním/ubráním pár detailů ji přizpůsobit tématu setkání. Já takto teď upravuji Kvítečkov.

Co se týče výhybek, nenech se odradit od těch šestistupňových. Až tu stanici postavíš, tak uvidíš, že to bylo správné rozhodnutí. Já si dodnes nadávám, že jsem poslechl podobné hlasy, když jsem v počátcích Zababova jako modulář začátečník stavěl Kvítečkov. Taky jsem uvažoval o použití šestistupňových výhybek, ale podlehl jsem tehdejšímu doporučení a použil EW3 a ve vedlejších kolejích dokonce EW1. Blbost. Blbost a ještě jednou Blbost. EW1 jsem po pár letech trhal a nahrazoval a zbyla tam jen jedna (vlečka do uhelných skladů, kde tak moc nevadí). Naštěstí mi docvaklo, že u nás většinou výhybky za srdcovkou netočí a tak jsem i ty oblouky za srdcovkou narovnal. Tím vznikly výhybky devíti stupňové a Kvítečkov je perfektně sjízdný. Ta EW1 do uhelných skladů je jedenáctistupňová. Své zkušenosti jsem shrnul v článku
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home/clanky/modulareni/stavba-zhlav%C3%AD
Přesto, že se dobře sjízdné zhlaví dá postavit z devítistupňových výhybek, pokud se staví podle stejných zásad jako ve skutečnosti, tak to nedoporučuji a určitě by se měly nové stanice pro modulovku stavět z těch šestistupňových. Samozřejmě opět podle pravidel jako ve skutečnosti. Tedy se zkrácenou matečnou kolejí (druhá výhybka oboustranná a úhel matečné koleje 10st). Pokud to člověk dodrží, Tak to prodloužení zhlaví opravdu není výrazné.

Tomáši,
Ty taky skutečnost ohýbáš trochu směrem jak se Ti to líbí, jsa deformován Vašimi malými klubovými prostory. Nechci se jich dotknout. Zaplať pámbů za ně. Ale to nejsou typická modulová setkání. Obvykle tak prostorem šetřit člověk nemusí. Na takto malá setkání se moc stanic nevejde a těch, které tam použít jdou je mezi moduláři už poměrně dost. Není tedy moc důvodů stavět komprimované stanice dále s výjimkou pokud by je někdo chtěl do domácí modulovky. A i tam bych spíše použil dlouhé výhybky a měl pro provoz doma krátké koleje a na setkání bych vozil další vložený díl.

Pár proti argumentů.
1) To co je na obrázku uprostřed je s odpuštěním „prasárna“, která na modulovku nepatří, protože jsou tam přímé protioblouky relativně malého poloměru a není to univerzálně sjízdné spojení. Můžeš argumentovat tím, že je to v řadě stanic, ale taky tam občas vozy vykolejují a není to tím, že by to byl problém těch vozů. Je to jen kombinace dvou delších vozů s pevnými spřáhly podle našich norem, které když se sejdou, tak už se do toho protioblouku nevejdou. Překvapuje mě, že člověk s Tvými zkušenostmi tady něco takového prezentuje. Pokud spojku z EW3, tak výhybky musí být za srdcovkou narovnány.
2) Není pravda, že by stanice s dlouhými výhybkami byla brzdou provozu. Jezdil už jsem v mnoha takových stanicích, stejně jako jsem dělal grafikon pro mnoho setkání a za svým tvrzením si stojím. Když dělám grafikon, tak si vždy pro každou stanici počítám časy nutné pro manipulaci (objezd, vytažení soupravy, přestavení vozu z koleje na kolej,...). Podle toho dávám do grafikonu pobyty vlaků. Ano ve stanici s dlouhými výhybkami dám pár minut navíc. Ve stanici typu Čachnov to bude třeba 15 min navíc. Vadí to? Ne. Prostě se s tím počítá a je to. Máš pravdu, že pokud budu přestavovat jeden vůz z koleje na kolej a budu muset vyjet před prví výhybku, tak to bude trvat procentuálně déle o kolik je delší zhlaví. Ale to je ten nejhorší případ. Pokud budeš vytahovat delší díl, tak dráha, kterou musíš ujet je daná součtem délky toho dílu a zhlaví a tím pádem je přírůstek času relativně menší. Mohli bychom rozebírat další situace, ale nemá to asi cenu. Ano, určité prodloužení tam je, ale není katastrofické a musí/dá se s ním počítat.
3) Souhlasím s Tebou, že by poloměry oblouků na trati neměly být výrazně menší než ve výhybkách. Na větších setkáních to není problém dodržet. Tedy pokud je dost těch oblouků s velkými poloměry, což mnohdy není, neboť mnoho lidí staví oblouky s poloměrem malým ovlivněna právě názory lidí, že jsou potřeba malé poloměry pro setkání ve stísněných prostorech. Nicméně, i na těch stísněných setkáních mě v podstatě nepohoršuje ostřejší oblouk u stanice s dlouhými výhybkami. To je daň za pořádání setkání v těch stísněných prostorech. Kvůli tomu nemusím mršit tu stanici. Na druhou stranu mě štvou stanice za každou cenu a mnohdy zbytečně zkracované, kde jsou problémy se sjízdností i vzhledem a zhlaví nejsou podle reality.

To by pro dnešek (vlastně včerejšek) stačilo.
Ahoj,
Martin K. H0, ep. II, III a IV
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home
Uživatelský avatar
MartinK
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 24 lis, 2013 10:08 am
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm a Kvítečkov

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod vojtas » čtv 01 pro, 2022 11:31 pm

Zrovna na lokálkách je mít menší poloměr před stanicí (180, nebo i 150m na těch nejstarších), a pak mít ve výhybce T6° poloměr 200m úplně normální. Sice modulovku nestavím, ale já bych tedy taky na prostrou modulové stanice nepoužil jiné, než skutečnosti odpovídající výhybky. Vypadá to výrazně líp, a ta krátká zhlaví jsou jedna z věcí, která mi vyloženě opticky vadí i na domácích kolejištích.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod milan ferdián » pát 02 pro, 2022 8:18 am

Kluci, každému z nás vyhovuje různé varianty úhlů výhybek.
Cer.t poukazuje na prostory sálu. V tom s ním plně souhlasím, protože vidím, jak je někdy skutečně složité naskládat provozně smysuplný layout. Poprvé na podzimním setkání ve Vratimově byly využity i prostory ve vedlejších místnostech. Můžu vám říct, že sice se uvolnily průchody v layoutu, ale za to, že u dvojkolejky byly využity obloukové moduly dvojkolejky o velkých poloměrů. Teď si představte, že stále do provozu nejsou uvedeny naše moduly stanic, které mají délku cca 11,0 m a nejedná se o nějaké velké stanice. Zapomínate, že letošní ceny za pronájem tělocvičen a hal teď a v budoucnu mohou být pro nás nedostupné svým finančním nákladem. Pak budeme rádi, když budeme mít sály, sice menších rozměrů, ale s cenou, kterou jsme schopni z našich finančních prostředků uhradit. A tím souvisí i otázka délek stanic.
MartinK, 6°výhybky. Kdo by nechtěl stanici v 6°výhybkách, skoro všichni. Ale narazí na ten tebou zmiňovaný prostor. Jestli nebudou finančně únosné pronájmy tělocvičen, můžeme si jít klouzat. Jako N-kař jsem navrhl kolejový systém 6° výhybek, tak aby šlo složit tzv.rakouské zhlaví (které postrádám u všech stanic co znám ve všech modelových velikostech) a ikdyž my N-kaři máme jakoby více prostoru než vy, realizovala se jen jedna stanice, spíše zastávka s nákladištěm, se 6° výhybkami. Kluci zůstali u 10°výhybek.
Abé,
bude záležet jen na tobě co zvolíš při stavbě stanice Čachnov. Já ti přeji, příjemnou a pohodovou stavbu, bez rozdílu, kterou variantu úhel výhybek si TY zvolíš.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod radeksindy » pát 02 pro, 2022 9:55 am

cer.t: To na prostředním obrázku je hnus, který na současné moduly nepatří. Tady se totiž úplně zapomnělo, že modulovka vznikla proto, aby umožnila nejen modelovější provoz, ale hlavně modelovější a skutečnější modelový vzhled. Tj. větší poloměry, delší koleje atd. Radší toho mít v prosotru míň a kvalitnějšího, než tam mít za každou cenu všechno. A GVD se staví podle stanice a ne stanice podle GVD :-)
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod michal_n_cz » pát 02 pro, 2022 10:39 am

No sleduji to tady... Jen drobné postřehy:
- podle to ho plánku vyhybky 5 a 6 trojcestná?
- nebylo to náhodou na plechu?
- pokud by někdo vyhýbku stavět tady je parametrický prográmek pro všechny velikosti
https://nullclub.webnode.page/weiche-1-0/
- tady k tomu povídání:
http://blog.wieduwilt.org/2020/03/319-weichen-zeichnen/
- pak existuje tento šalený program, který úplně neumím ovládat - Teplot:
https://www.youtube.com/watch?v=bvhXM_ptx48
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod Mcx » pát 02 pro, 2022 11:03 am

MartinK píše: To co je na obrázku uprostřed je s odpuštěním „prasárna“, která na modulovku nepatří

radeksindy píše:To na prostředním obrázku je hnus, který na současné moduly nepatří.

Ale chlapci, to je klasický dnešní svět - vykousnout něco z tvrzení a tím mlátit diskutéra. Takže si v klidu tu výhybku otočte (myšleno - ne jako spojku, ale výhybky za sebou), zklidněte hormony a dostanete stejná čísla.
MartinK píše:Můžeš argumentovat tím, že je to v řadě stanic, ale taky tam občas vozy vykolejují a není to tím, že by to byl problém těch vozů. Je to jen kombinace dvou delších vozů s pevnými spřáhly podle našich norem,

prosím odkaz na tuto normu, díky.
Naposledy upravil Mcx dne pát 02 pro, 2022 4:19 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod cer.t » pát 02 pro, 2022 4:08 pm

No, sice to tu zase plevelíme, ale konečně sradna :D
Ad MartinK:
Prosím tě, kterou skutečnost ohýbám, to jsi neuvedl? Že si člověk musí nejdříve ujasnit, jakou modulovku chce dělat a s kým se setkávat? To si myslím, že je základní úvaha. Není přeci jedna modulovka nebo je nějaká pravá víra? Měl jsi nějaký zásadní problém po jarním Vratimovu se stanicemi (mimo Loket bylo vše na těch "špatných" výhybkách)? Posunoval jsi tak jako já např. v Lipové s mou 422.0, která má Tomkovo pevné spřáhlo a určitě tam projela spousta vozů s pevným spřáhlem. A to je Lipová postavená na PECO, které nejsou zrovna ideál.
A teď k těm bodům:
MartinK píše:1) To co je na obrázku uprostřed je s odpuštěním „prasárna“, která na modulovku nepatří, protože jsou tam přímé protioblouky relativně malého poloměru a není to univerzálně sjízdné spojení. Můžeš argumentovat tím, že je to v řadě stanic, ale taky tam občas vozy vykolejují a není to tím, že by to byl problém těch vozů. Je to jen kombinace dvou delších vozů s pevnými spřáhly podle našich norem, které když se sejdou, tak už se do toho protioblouku nevejdou. Překvapuje mě, že člověk s Tvými zkušenostmi tady něco takového prezentuje. Pokud spojku z EW3, tak výhybky musí být za srdcovkou narovnány.

No vždyť ten obrázek jsou 2 přeplácnuté výhybky, a cílem bylo demonstrovat diametrální rozdíl v délce nikoliv něco na milimetry přesného, tak co blázníte. Přeci to nebudu překreslovat celé. Ale OK, zkusil jsem to proložit 9,5° přímkou od srcovky a prodloužilo se to o cca 5 mm. Jinak jak jsi napsal, EW3 s narovnaným koncem není žádná krize.
A k vykolejování vozů - je to o spojení pojížděného poloměru s neúměrným zkrácením spřáhel. Mám zkrácené a pevné skoro všechny 2n vozy, bohužel takové vozy jako 2n Gbgs už musí mít nějaký výkyv do boku a zasunutí spřáhla také menší. To je logické, přeci pokud budu mít pouze přímou kolej, tak můžu mít všechno napevno i na 4n rychlíkáčích, no a se změnšujícím se poloměrem musím od nejdelších vozidel spřáhla uvolňovat pro boční pohyb a vysouvat.
MartinK píše:2) Není pravda, že by stanice s dlouhými výhybkami byla brzdou provozu. Jezdil už jsem v mnoha takových stanicích, stejně jako jsem dělal grafikon pro mnoho setkání a za svým tvrzením si stojím. Když dělám grafikon, tak si vždy pro každou stanici počítám časy nutné pro manipulaci (objezd, vytažení soupravy, přestavení vozu z koleje na kolej,...). Podle toho dávám do grafikonu pobyty vlaků. Ano ve stanici s dlouhými výhybkami dám pár minut navíc. Ve stanici typu Čachnov to bude třeba 15 min navíc. Vadí to? Ne. Prostě se s tím počítá a je to. Máš pravdu, že pokud budu přestavovat jeden vůz z koleje na kolej a budu muset vyjet před prví výhybku, tak to bude trvat procentuálně déle o kolik je delší zhlaví. Ale to je ten nejhorší případ. Pokud budeš vytahovat delší díl, tak dráha, kterou musíš ujet je daná součtem délky toho dílu a zhlaví a tím pádem je přírůstek času relativně menší. Mohli bychom rozebírat další situace, ale nemá to asi cenu. Ano, určité prodloužení tam je, ale není katastrofické a musí/dá se s ním počítat.

Jak už jsem někde psal, tak časové prodloužení u 3kolejné stanice asi nemá cenu řešit, navíc když bude obvykle na trati provozu druhu D3... Ale přeci se nestaví pouze tyto stanice, třeba u toho posunu v Lipové už to bude výraznější a u takového skryťáku je to přeci hlavní kritérium. A k tvrzení, že grafikon dělám podle stanice, tak ano, dělám, ale pak nesmím počítat s jakýmkoliv těžším řazením vozů, odvěšování atd., protože pobyt na zhlaví se prodlužuje. Takže chtě nechtě to pak směřuje k ucelenkám a osobním vlakům bez jakékoliv manipulace. A já ty tramvajové grafikony nemám rád... Nebo musím snížit počet vlaků a tím pádem zmenším množství zábavy. A opět nemluvím o 3kolejných stanicích, protože tam je ten provoz jiný, tak mne nechytejte za slovo.

A ještě jednou se vrátím k jarnímu Vratimovu, protože to byl pro mne neskutečný zážitek a myslím, že kvality modulů se dle mého projevují jinak než jen poloměry výhybek a v tom si myslím ruku podáme. Takže hlavně neelimunujme modulovou modelařinu na RP25 a velké výhybky. Toť má výzva, protože stejným způsobem bych mohl ostrakizovat kohokoliv, kdo nebude mít cokoliv né zcela 1/87 - vozy, budovy, stromy... (a u těch stromů bych se pozastavil, protože na to bych některé moduly vyřazoval z provozu ihned a i s dlouhými výhybkami :wink: ). Takže prosím o smířlivost, protože každá skupina si může najít svou modlu a pak vyhlásit svatou válku proti všem nevěřícím :!: Protože takováto dogmata odrazují spoustu lidí od modulaření a jen si nad tím klepou na čelo.
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod cer.t » pát 02 pro, 2022 6:35 pm

radeksindy píše:cer.t: To na prostředním obrázku je hnus, který na současné moduly nepatří. Tady se totiž úplně zapomnělo, že modulovka vznikla proto, aby umožnila nejen modelovější provoz, ale hlavně modelovější a skutečnější modelový vzhled. Tj. větší poloměry, delší koleje atd. Radší toho mít v prosotru míň a kvalitnějšího, než tam mít za každou cenu všechno. A GVD se staví podle stanice a ne stanice podle GVD :-)

Mě by zajímalo, proč je nutné používat tyto expresivní výrazy. Svým přístupem k modulům se vyhraňuješ na okraj do specifické skupiny, což je všeobecně známo a nic proti ní nemám, ale mainstreem to není. Pokud bychom se chovali dle tvých hesel, tak rozhodně setkání jako Vratimov, Hluk a jím podobná nikdy dohromady nedáme. Není důvod z modulovky dělat elitářský klub nějakých striktních pravidel a i do moduliště je možné řadit moduly obdobných vlastností na jednu větev.
A ještě k povídačce o vzniku modulovky, to psal který kronikář? Všichni přeci víme, že kronikáři si vymýšlejí... :lol: můj důvod připojení k modulovce byl především "reálný" provoz.
radeksindy píše:Výhybky jsou sice delší, ale u stanic kde se větví do tří kolejí se ve výsledku neušetří nic. U Čachnova to bude 10 cm na zhlaví? Popravdě se neuětří nic ani u velkých, protože když chce někdo dělat větší stanici, tak na to musíte tak jako tak mít prostor a pořádné auto. Jestli tam bude o jeden modul víc je celkem úplně jedno. Stanice postavené na dlouhých výhybkách prostě vypadají jinak, elegantně, tak jak to člověk zná z fotek skutečné železnice.

A z tohoto bych taky vytáhl jednu myšlenku, která není dnes úplně od věci. Díváš se na to z pozice, kdy by člověk pro stavbu stanice měl být člověk dobře finančně zajištěný. Myslím, že mohou vzniknout pěkné stanice i prostorově i finančně méně náročné. A navíc jen málo lidí se spokojí s tím, že si svou stanici vytáhne 2x do roka na setkání, protože ji chtějí vidět i jindy v provozu.

Takže ještě jednou, neprezentujte tady modulovku jako elitářský oddíl, protože, a to si přiznejme, modelářská kvalita je mimo moduly stejná, ne-li větší. Takže spíše se snažme modulovku otevřít šířší modelářské obci. No a naštěstí, když se ohlédnu za letošním rokem a setkáními, tak modulový "mainstreem" si z elitářských názorů nic nedělá a žije si spokojeně svým životem...
cer.t
 
Příspěvky: 299
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: žst. Čachnov

Příspěvekod OndraFíra » sob 03 pro, 2022 4:44 pm

Abe Simpson píše:...


Ahoj. Návrh stanice máš moc pěkný.
Ta asymetrická výhybka z manipulační koleje vytvořená z flexi symetrické bude super detail. Stejně tak to klesání kusé koleje k rampě jak je patrno ze snímku bude hezké oživení jinak "placaté" modulovky.
Z těch dvojitých pražců u Weinert výhybek bych si moc hlavu nedělal, po zaštěrkování to není zas tolik vidět. V případě Tilligu se zas musíš připravit na dost chudší a nemodelové drobné kolejivo (upevňovadla), která má naopak Weinert provedeny velmi detailně a jemně. Plus má Tillig vyšší kolejnice, které se hodí spíš na hlavní trať. Takže jak Weinert tak i Tillig jsou do určité míry samozřejmě kompromis, záleží který si vybereš.
Rozhodně se tedy nenech zvyklat od svého úmyslu použití dlouhých 6st. výhybek. A nenech si navykládat nějaké dogma, že jediná správná výhybka, která je kompromisem mezi místem a možností udělat pěkný grafikon je jen Tillig EW3 a cokoli delšího kazí hru, znemožňuje posun atd. Není tomu tak, na posledním setkání jsme za sebou měli Loket, Hukovice ve Sl. a Novou Ves, všechny stanice s dlouhými výhybkami, a posunu jsme si užili dosyta a grafikon byl zajímavý a pestrý ;-) (A k argumentu, že dlouhé výhybky jsou špatné jelikož se zdražují pronájmy sálů snad netřeba se vyjadřovat. Zdražuje se i elektřina a taky kvůli tomu nepřejdeme z elektrických vláčků na mašinky natahovací na klíček :D )
Jak vypadá pohled na takovou 3kolejnou stanici podobných rozměrů jako plánuješ při použití 6st. Weinertů (bez odbočení za srdcovkou) se můžeš podívat třeba zde: viewtopic.php?f=42&t=13204&start=60#p291352

Abe Simpson píše:Nejradši bych postavil takový hybrid dob - Moderní plán i zabezpečení, které by se dalo případně upravit na doby starší, kde by možná lépe vynikly ty Weinertovy výměny. Jen v případě že bych to chtěl úplně přehnat, bylo by možné že jámy vyznačené na plánu v roce 1945 by s nějakým štěstím přežily až do těch let modernizace? Nebo bych případně musel jámy "zasypat" třeba nějakou krytkou co by působila dojmem zasypané jámy :?:


Určitě není problém něco takového realizovat. Návěstidla stačí umístit do normovaných šachet a pak můžeš podle potřeby osadit stanici např. komplet světelnými návěstidly včetně odjezdových. Nebo naopak šachty po odjezdových návěstidlech zamaskovat záslepkou, a jako vjezdová použít mechanická. To samé pak lze udělat například i u sloupů telefonního vedení, lamp, křížů u přejezdů atd. Prostě stanici osadit těmito detaily + figurkami a vozidly až vždy podle epochy do které se chystáš na dané setkání.
Ohledně popelových jam, určitě by v kolejích mohly přežít až do nějaké nedávné modernizace. Například v Železném Brodě pamatuju popelové jámy v kolejích ještě před pár lety a v Libuni je jáma dodnes. A obojí jsou to stanice už osazené světelnými návěstidly. Jak to ale reálně bylo v Čachově, do kdy tam jámy vydržely, tak to nevím.
Ještě k těm výměnných detailům jako jsou sloupy, lampy, kříže můžu nabídnout k inspiraci článek:
https://sites.google.com/view/epocha-2/ ... 5%A1%C3%AD
popř. ještě článek od Martina ohledně umístění výměnných sloupů vzdušného vedení:
https://www.zababov.eu/home/clanky/modu ... fni-sloupy
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků