Já jen k těm dlouhým výhybkám, už se to tu probíralo nesčetněkrát, ale opakování matka moudrosti a ač se mi líbí také dlouhé výhybky, tak bych je osobně použil pouze pro stavbu dioramatu.
Takže problémy:
1) rozměrový problém - prodloužení délky zhlaví stanice - při záměně Tillig EW3 na EW6, tak je to to nárůst délky o cca 60%, takže kupříkladu na hanušovickém zhlaví stanice Lipová je to z 1 m nárůst na 1,7 m, pokud bych použil další odklon mateční koleje na 8°, což nevím, jestli se rozměrově možné, tak by to bylo "pouze" 1,5 m dlouhé zhlaví. To složitější zhlaví Lipové jsem ani nekreslil, ale odhadem by ze stanice délky 5,6 m byla stanice cca o délce 7,3 m (tedy 30% navíc).
2) časový problém - z titulu prodloužení zhlaví - u větších stanic se prodloužením délky zhlaví výrazně prodlužují časy manipulace (stejný problém jako dlouhé stanice s kolejemi přes 3 m délky), při rozřazování vozů mezi koleje každé přejetí znamená nárůst času opět o cca 60 %. Tím se snižuje propustnost tratě a v kombinaci s dlouhými manipulačními vlaky je toto vrahem smysluplných manipuláků, které lze na modulišti provozovat.
3) poměr poloměru traťového oblouku a oblouku výhybky - modelovat by se mělo v poměrech a pokud někde něco "ohnu" v jiném měřítku, tak bych to měl dodržet ve všech shodných případech, řekněme, že pro místní trať o traťové 40-50 km/h by mohl být minimální traťový oblouk shodný s obloukem výhybky (skutečnost 200 m); pro vedlejší trať o traťové 80 km/h by to mělo být alespoň dvojnásobek. Takže opět řeknu, že velký poloměr oblouku je pěkný, ale je to výrazně limitující faktor při stavbě moduliště do menších prostorů a pokud bych měl poloměr výhybek 2 m, tak na takové 80km/h trati bych měl mít tedy poloměr trať. oblouku alespoň 4 až 5 m.
Všechny tyto problémy jsou vyraznější u stanic s 5ti a více kolejemi. U zastávky s nákladištěm to asi rešit nemusíme...
No a z toho všeho musím vyvodit závěr při zohlednění tří argumentů - vizuální stránkou, provozními skutečnostmi na modulišti a rozměrovými možnostmi modeláře či místa, kde se bude modul stavět (ať už doma nebo na setkání, protože upřímně, když se na setkání sejdou obludné stanice, tak potřebujete letištní hangár, aby to člověk zakroutil a to by tedy neměl použít oblouky malých poloměrů, ale alespoň 3m poloměry, aby zachoval poměry při traťové 40 km/h
). Mně osobně z tohoto vychází kompromisní Tillig EW3 a jemu rozměrově podobné výhybky. Je to sice kompromis pohledový, ale i větší stanice má rozumný rozměr zhlaví, časově to při provoze ještě vychází pro rozumný čas manipulace a poměr oblouků výhybky (EW3 1350mm) a traťových oblouků je zachován i pro traťě, kde by se nemělo jezdit jen 40 km/h (poloměr shodný s výhybkou) či tedy pro 80 km/h trať ten poloměr cca 2,5 až 3 m.
Toť asi tak vše, co vede člověka k tomu, že nesáhne ihned po modelovějších dlouhých 6° výhybkách. Takže měl jsem začít příspěvek, výhybky jsou to hezčí, ale...