Hanau 2022

Pozvánky, odkazy, upozornění.....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Hanau 2022

Příspěvekod HonzaM » pon 30 kvě, 2022 8:23 am

Ve dnech 26.-29.5. 2022 se v německém Hanau konalo pravidelné jarní modulářské setkání měřítka N. Setkání mělo velmi přátelskou atmosféru, nikdo se nerozčiloval když něco na některém modulu nefungovalo dokonale, nebo někdo udělal chybu při obsluze. Ovládání stanic bylo založeno na systému RGZM, to blíž popíšu v samostatném příspěvku. Podstatnou změnou proti dřívějším setkáním bylo ovládání stanic, je znát zavádění elektroniky. Už žádná stanice neměla ovládání na základě centrálně umístěných přepínačů s označením účelu, ovládání bylo buď mechanickým panelem se schematem stanice a tlačítkovým ovládáním volbou cest odkud-kam, nebo obdobným způsobem ovládání prostřednictvím obrazovky počítače.
K vidění byla spousta modulu se zajímavými náměty, vždy v perfektním provedení. Několik dám do samostatného příspěvku. Na části moduliště byla modelována elektrická trakce ve formě stožárů, bez skutečného trakčního drátu (ten není v plánu ani do budoucna, protože by to způsobovalo problémy s čištěním kolejí. To je u měřítka N podstatné, hnací vozidla jsou totiž velmi lehká a již malá znečištění kolejí a koleček způsobují problémy.
Na takto velkém kolejišti si užijí zejména milovníci nákladního provozu s manipulací, nejsou výjimkou vlaky o 20 - 30 vozy s "nákladem" pro několik stanic, v nichž je nutné příslušné vozy odpojit, jiné připojit a s vlakem pokračovat. V tom se projeví výhoda měřítka N, ne že by to u větších měřítek nebylo možné, rozdílné jsou ale prostorové požadavky jak na velikost sálu, tak na mechanické rozměry stanic. Usnadňuje to transport.
Přílohy
IMG_3114.jpg
IMG_3113[1].jpg
IMG_3117.jpg
Naposledy upravil HonzaM dne pon 30 kvě, 2022 9:06 am, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Hanau 2022

Příspěvekod HonzaM » čtv 28 črc, 2022 2:01 pm

Na www.1ku160.cz jr uveřejněna podrobná reportáž. Na rozdíl od Børkopu probíhal provoz stoprocentně podle zásad FREMO, s plnohodnotnou nákladní dopravou, respektováním epochy, provoz podle grafikonu. V ČR se setkání v tomto rozsahu dočkáme zřejmě nejdříve v roce 2024 na mezinárodním setkání FREMO.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Hanau 2022

Příspěvekod Trixt » čtv 28 črc, 2022 3:19 pm

TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Hanau 2022

Příspěvekod Dan Buchtela » pát 29 črc, 2022 12:12 pm

Bylo několikrát i v Praze. Jedná se o rozsáhlý vlčková areál železáren Haslingen. To nahoře jsou koleje vlečky, které překračují dvoukolejnou trať. železárny se rozhládají po obou stranách trati.
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: Hanau 2022

Příspěvekod Morris Zapp » sob 30 črc, 2022 8:55 am

Pěkné!
Holt je vidět, že vám eNkařům se do auta vejdou větší provozní celky, než nám v TT, nebo dokonce H0. Závidím :wink:

HonzaM píše:...nebo obdobným způsobem ovládání prostřednictvím obrazovky počítače.
S tím bych byl opatrný: centralizace ovládání do počítače je zcela nevhodná, pokud třeba chceš v části stanice stavět vlakové cesty a v jiné části stanice posunovat.
HonzaM píše:Na části moduliště byla modelována elektrická trakce ve formě stožárů, bez skutečného trakčního drátu
Řešení zn. Ideál.
HonzaM píše:nejsou výjimkou vlaky o 20 - 30 vozy
V TT jsme to dotáhli na normativ délky 80 náprav (tedy 40 dvojosých vozů, délka vlaku až 4 metry), délka stanic na hlavních tratích tomu vesměs vyhovuje - ale pak nás dohnaly kulisy krátkého spřáhla: jsou to mechanismy, určené pro brutální poloměry domácích kolejišť a tam provozované kratičké vlaky. Při zatížení tažnou silou takového čtyřicetivozového vlaku se snaží ty kulisy za každou cenu natáhnout: nakonec nadzvednou vůz a vykolejí ho, aby se mohl natočit a kulisy prodloužit. :(
HonzaM píše:s "nákladem" pro několik stanic, v nichž je nutné příslušné vozy odpojit, jiné připojit a s vlakem pokračovat. V tom se projeví výhoda měřítka N, ne že by to u větších měřítek nebylo možné
Mn vlak přece vždycky veze vozy pro několik stanic, to snad děláme ve všech měřítcích stejně..? Alespoň se to tak dělalo v modelované epoše v měřítku 1:1 :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Hanau 2022

Příspěvekod hank » sob 30 črc, 2022 9:35 am

Morris Zapp píše:Mn vlak přece vždycky veze vozy pro několik stanic... Alespoň se to tak dělalo v modelované epoše v měřítku 1:1.


Jak kde. V Německu se už od 30. let odstavovala zátěž vozových zásilek z Mn vlaků označených jako Nahgüterzug pro několik stanic v jedné určené stanici a odtamtud to rozvážely do jednotlivých stanic Kleinlokomotiven formou vlaků zvaných Übergabezug - v našich poměrech to nemá obdobu, ale nejlépe to snad odpovídá pojmu přestavovací vlak.

DR měly - na rozdíl od ČSD - několik desítek kategorií vlaků zvaných souhrnně Zuggattungen. Jejich seznam a zkratky používané ve služebním styku při označování vlaků jsou tady: http://www.muehlenroda.de/dr/dr-zuggattungen.htm.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Hanau 2022

Příspěvekod sidlo » sob 30 črc, 2022 11:03 am

Morris Zapp píše:
HonzaM píše:...nebo obdobným způsobem ovládání prostřednictvím obrazovky počítače.
S tím bych byl opatrný: centralizace ovládání do počítače je zcela nevhodná, pokud třeba chceš v části stanice stavět vlakové cesty a v jiné části stanice posunovat.

Hodně zkreslená představa o řízení kolejiště počítačem. Současné stavění více vlakových/posunových cest v jedné stanici je úplně běžné. Počítač ohlídá nepostavení vzájemně vyloučených cest. Navíc je možné stanici libovolně rozdělit na více panelů (stavědel, obvodů) a nechat sloužit více výpravčích.
Na druhou stranu je také možné, že v případě nedostatku výpravčích, jeden výpravčí obslouží více stanic. Tato varianta je v případě lokálních přepínačů u modulů nerealizovatelná.
Já vidím při použití dobrého programu pouze samá pozitiva a sociální jistoty.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Hanau 2022

Příspěvekod HonzaM » sob 30 črc, 2022 11:11 am

Morris Zapp píše:
HonzaM píše:...nebo obdobným způsobem ovládání prostřednictvím obrazovky počítače.
S tím bych byl opatrný: centralizace ovládání do počítače je zcela nevhodná, pokud třeba chceš v části stanice stavět vlakové cesty a v jiné části stanice posunovat.

Máš pravdu, to je důvod, proč Anders Boström vyvinul systém MGP, který slučuje výhody “počítačového” ovládání (snadné a přehledné stavění cest, zajištění proti problematickým stavům, ovládání návěstní soustavy), aniž by bylo nutné vozit počítač. Prakticky jsme si to potvrdili na stanici Sklené nad Oslavou, původně ovládanou TrainControllerem, ta byla kompletně přestavěná na MGP.
Dokud byla stanice ovládána počítačem, prakticky se v ní neposunovalo, “strojvedoucí” odmítali ovládání jak myší, tak dotykovou obrazovkou.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Hanau 2022

Příspěvekod HonzaM » sob 30 črc, 2022 11:24 am

sidlo píše:Hodně zkreslená představa o řízení kolejiště počítačem. Současné stavění více vlakových/posunových cest v jedné stanici je úplně běžné. Počítač ohlídá nepostavení vzájemně vyloučených cest. Navíc je možné stanici libovolně rozdělit na více panelů (stavědel, obvodů) a nechat sloužit více výpravčích.
Na druhou stranu je také možné, že v případě nedostatku výpravčích, jeden výpravčí obslouží více stanic. Tato varianta je v případě lokálních přepínačů u modulů nerealizovatelná.

To nelze tvrdit obecně, viz naše modulová stanice Čachnov (v této diskuzi představená). Stanici může kompletně ovládat výpravčí na místě, lze ji ale ovládat hlavním panelem (připojeným Loconet kablíkem) i ze sousední stanice, přitom u vlastního modulu stanice lze použít lokální panel, umožňující manipulaci strojvedoucími. Na hlavním panelu v sousední stanici výpravčí vidí, k jaké manipulaci dochází. Samozřejmě je vyloučeno postavení vzájemně kolizních cest.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Hanau 2022

Příspěvekod Morris Zapp » sob 30 črc, 2022 9:16 pm

sidlo píše:Hodně zkreslená představa o řízení kolejiště počítačem. Současné stavění více vlakových/posunových cest v jedné stanici je úplně běžné. Počítač ohlídá nepostavení vzájemně vyloučených cest.
Nerozumíme si - možnost současného postavení všech vzájemně nekolizních cest považuji za naprostou samozřejmost. Šlo mi spíš o to, že výpravčí má jen jeden mozek a v něm nemá posun, protože ten se odehrává v mozku vedoucího posunu - ale oba najednou do toho počítače šmatlat nemůžou.
Ano, ty dále píšeš:
sidlo píše:Navíc je možné stanici libovolně rozdělit na více panelů (stavědel, obvodů) a nechat sloužit více výpravčích.
Naprostý souhlas - ale takové řešení je bohužel spíš výjimkou. Setkávám se běžně s centralizací celé stanice do jediného ovládacího rozhraní - a to je ve stanicích, kde posun řídí jiná osoba, než vlakovou dopravu, úplně špatně...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm


Zpět na Modelářské výstavy a akce

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků