DRG v ČSR

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » čtv 21 dub, 2022 12:44 pm

Zippich píše:...původně saskou lokomotivou XII H2, později BR38.2...
...pruskou lokomotivou P8, pozdější BR38.1...


Já bych si jenom dovolil upřesnit označení lokomotiv DRG/DR/DB. Inventární číslo mohlo být 3místné nebo 4místné. Když to pak chtěli rozlišit, což je zrovna případ pruských P 8, tak do zkráceného označení označení řady se 4místnými inv. čísly se uváděly 2 první číslice a když inv. čísla lokomotiv zabírala více stovek, tak celý interval. Takže saské XII H2 se označovaly BR 38²⁻³ (přidělená inv. čísla 38 201 až 334, 38 351 až 354) a pruské P 8 BR 38¹⁰⁻⁴⁰ (38 1001 až 1572, 38 1576 až 1749, 38 1752 až 1790, 38 1793 až 3389, 38 3395 až 3673, 38 3677 až 3792, 38 3951 až 4051). Lokomotivy BR 38¹ (teoreticky tedy 38 1xx) u DRG ani jejich nástupnických správ neexistovaly. (Nebo o tom aspoň nevím.)

A ještě: Ve zkráceném znění se to obvykle píše jako horní index, celé číslo (řada + inv. číslo) standardním písmem s mezerou; s tečkou se to v německých textech vyskytuje výjimečně. A to BR je zkratka Baureihe, tj. česky jednoduše řada; pro doplnění, vysvětlení ve výkladovém slovníku zní takto: Gruppe von Schienenfahrzeugen, die in gleichartiger Weise und technisch unterscheidbar von anderen Baureihen gefertigt wurde. Ja ja, Ordnung muß sein... :lol:

Snad jsem to vysvětlil srozumitelně.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pon 16 kvě, 2022 3:43 pm

Místní obchodník palivem objednával uhlí u společnosti Gewerkschaft Brucher Kohlenwerke (Těžařstvo Lomské uhelné doly) se sídlem v Teplicích (Teplitz-Schönau). Na blíže nedatovaném snímku vidíme nejen dodávku paliva ve dvou železničních vozech ČSD rozdílného původu, ale i zámkové staniční zabezpečovací zařízení z meziválečného období. Když chce výhybkář přehodit místně stavěnou výhybku č.2 ke skladišti, musí se pěkně zvednout ze židle, výkolejku pak může odemknout až po přehození výměny a zpátky obráceně. Přitom výhybka č.1 na traťové koleji musí být v odvratné poloze. Někdy se při práci dost naběhá, takže alespoň nemusí vybíhat 12krát za den na nedaleký Ještěd, jako jeho bratranec Rudolf Kauschka.
Machendorf Handverschluss.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod hank » pon 16 kvě, 2022 5:36 pm

Zippich píše:...Rudolf Kauschka...

...což je jméno, které asi většině lidí moc neřekne, takže více viz zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Kauschka
a jenom připomenu, že patřil do stejné komunity poněkud pošouplých jizerskohorských německých horalů a skalních lezců jako Gustav Ginzel aus dem Misthaus/Klein Iser:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Gustav_Ginzel

(a pozor, neplést Misthaus = Hnojový dům na Jizerce a Misthausen, což je jedno z četných německých pojmenování pro Kocourkov :mrgreen: )
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod tomkanka » stř 18 kvě, 2022 6:38 am

Zippich píše:...výkolejku pak může odemknout až po přehození výměny a zpátky obráceně. ...

Co vedlo DRG, že v Machníně je postup obráceně proti všem zvyklostem?
Zippich píše:... Přitom výhybka č.1 na traťové koleji musí být v odvratné poloze. ...

Při posunu? A to proč?
tomkanka
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 18 kvě, 2022 2:24 pm

Výkolejka závislá na výhybce byla ve stanici zřízena již Saskými královskými drahami, odhaduji kolem roku 1910. Její smysl i zabezpečení závislostním zámek považuji za logické a správné. Smyslem výkolejky jest, aby odstavené vozy, v případě uvolnění, neohrozily dopravní cestu ve stanici. To znamená, že výkolejka musí být v základní poloze na kolejnici tak, aby bránila případnému samovolnému pohybu vozů. Sklápí se pouze v případě posunu, kdy oprávněná osoba (staniční dělník, výhybkář, posunovač) vezme klíč od výhybky, odemkne ji a přestaví ke skladišti. To umožní vyjmout druhý klíč, který sklopí výkolejku a posun může být zahájen. Po ukončení posunu je výkolejka vrácena na kolejnici, uzamčena a jedině tak je možno opět vyjmout klíč a přehodit výhybku č.2 zpět na dopravní kolej. V této poloze výhybky je odstavený vůz v každém okamžiku zajištěn výkolejkou proti pohybu. Totéž platí i o výhybce č.1 na traťové koleji. Pokud je přestavena do odbočky na druhou kolej, pak nelze přehodit výhybku ke skladišti, aby nedošlo ke kolizi. Mechanizmy byly řádně promazávány, klíče udržovány, takže se tento jednoduchý, ale spolehlivý systém dochoval dodnes.
Velkou výhodou systému je, že stanici lze obsluhovat i když není obsazena. To znamená, že vlakvedoucí od manipuláku vyfasuje od dispečera, nebo od dirigujícího výpravčího klíč v sousední stanici, na místě provede posun, a když klíč vrací výpravčímu, tak ten má jistotu, že výhybky jsou v základní poloze v přímém směru a na trať lze vyslat průběžný vlak.
Pokud by se stanice v této podobě připletla na nějaké modulové setkání, tak by ji bylo možno ponechat neobsazenou, a posun provádět tímto dispečerským způsobem podle vzoru předpisu D3. V modelovém provedení je klíč pouze jeden a popsané závislosti jsou zajištěny elektronicky...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod tomkanka » stř 18 kvě, 2022 4:30 pm

Zippich píše:... smysl i zabezpečení závislostním zámek považuji za logické a správné. ...

To ano, jenže postup je zcela opačný. Závislý klíč je v kontrolním zámku výkolejky, aby šlo výměnu přestavit až poté, co je výkolejka odemčena a shozena. Odvrat druhé (ručně stavěné) výhybky v případě posunu je nesmysl!
tomkanka
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » stř 18 kvě, 2022 6:58 pm

Blokace traťové výhybky v přímém směru je opatření pro bezpečný průjezd vlaku po první koleji, zatímco manipulák stojí u skladiště přes námezník. Výhybku č.2 je možno přestavit až ve chvíli, kdy je uzavřením výkolejky potvrzeno, že je posunovaný díl zajištěn. V opačném případě nastává riziko, že se vozy octnou na blíže neurčenou dobu nezajištěné. Zároveň nelze během posunu po manipulační koleji podhodit výměnu. Saský způsob...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pon 17 říj, 2022 11:02 am

Peážní poplatky byly účtovány zpravidla za nápravu. Možná právě proto vidíme na nákladním vlaku ČSD z Varnsdorfu do Liberce přes Žitavu lokomotivu řady 310, která na tyto drobné výkony bohatě postačovala. Nejkratší trasa po síti ČSD by vedla přes Jedlovou, Röhrsdorf a Německé Jablonné, a byla by dvojnásobně delší a sklonově náročnější. Vlak patrně veze nějaké lučebniny pro liberecké textilky z Varnsdorfské chemičky Reinholda Rudolfa.
Fotograf, překvapený peážním vlakem, měl po ruce pouze kompaktní Voigtländer s jednoduchým tříčočkovým objektivem, který ale hbitě zaclonil a pohotově použil.
CSD 310 Anastigmat.jpg
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 24 úno, 2023 1:58 pm

V roce 1932 byl pro motorové vozy u DRG zaveden dvoubarevný nátěr v kombinaci vínové a slonové kosti, a pro víceosé motorové vozy (Vielachsige Triebwagen) bylo vyčleněno označení VT 137. Vozy byly od téhož roku vyráběny postupně v různých provedeních. Ty s elektrickým přenosem výkonu mohly být ovládány z řídícího vozu (označení VS, neboli Vielachsiger Steuerwagen). Tak vznikly motorové jednotky. Některé z nich jezdily již ve třicátých letech jako rychlíky do Liberce a později i na Podkrušnohorských expresech, kde vydržely až do let čtyřicátých. Na snímku vidíme jednu z těchto jednotek při jízdě plnou traťovou rychlostí.
VT137_VS145 Fahrt.JPG

Gustav Ginzel jednou v Misthausu na Jizerce vzpomínal, jak jako kluk jezdil z Liberce s tatínkem na pískovce, kde se učil lézt. Kromě Českého ráje jezdili prý také vlakem do Žitavských hor. Do Žitavy rychlíkem a potom lokálkou. Lze se domnívat, že tehdy cestovali právě takovouto moderní motorovou jednotkou. Na snímku souprava večerního rychlíku v čele s řídím vozem při pomalém vjezdu do poslední dopravny před Libercem.
VT137_VS145 am Gasthaus.JPG
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Morris Zapp » pát 24 úno, 2023 4:55 pm

Jazyková poznámka:
"Vielachsiger" znamená mnohoosý, to nebude ono :wink:
Pokud je mi známo, tak VT znamená "Verbrennugstriebwagen" (doslova "spalovací motorový vůz"), VB = Verbrennunsgtriebwagen - Beiwagen (přívěsný vůz ke spalovacímu motorovému vozu"). Ještě je zkratka VS = Verbrennugstriebwagen - Steuerwagen (řídící vůz ke spalovacímu motorovému vozu).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » pát 24 úno, 2023 5:43 pm

Morris Zapp píše:Jazyková poznámka:
"Vielachsiger" znamená mnohoosý, to nebude ono


VT 137 je označení vyhrazené dle dodatečného číslovacího plánu z roku 1932 právě pro mnoho- neboli víceosé motoráky. Píše se o tom tady: https://www.triebwagenarchiv.de/index.p ... 23&lang=de
Jinak ano, VT jest samozřejmě obecně Verbrennungstriebwagen. Další podrobné vysvětlení bych raději nechal výše uvedenému odkazu...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » úte 28 úno, 2023 6:53 pm

Vagónka v nedalekém Görlitz dodala v letech 1940 až 41 celkem 16 trvale spřažených dvojdílných jednotek VT 137 s hydrodynamickým přenosem výkonu, určených původně pro město Stettin. Válku jich přežilo 14, z toho VT 137 372 byla jistý čas považována za nezvěstnou. Později se ukázalo, že počátkem zimy 1945 posloužila k evakuaci civilistů ze Slezska do tehdy relativně bezpečných severních Čech, kde byla odstavena kvůli nedostatku paliva. Další osudy slezských civilistů si lze pouze domýšlet, ale odstavená jednotka byla později prohlášena za válečnou kořist, zařazena k ČSD jako M 262.101 a opatřena symboly nové diktatury, která vystřídala tu předchozí. Byla však jediným exemplářem svého typu u nás a v provozu trpěla nedostatkem náhradních dílů pro údržbu. V roce 1951 bylo proto rozhodnuto o jejím předání nově vzniklé NDR, kde byla ještě téhož roku úředně vyřazena z provozu. Vzácný snímek zachycuje její poslední cestu z území ČSR do města, kde byla před pouhými deseti lety vyrobena.
VT137 Stettin CSD.JPG
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Dan Buchtela » pát 03 bře, 2023 11:54 am

Zippich píše:Vagónka v nedalekém Görlitz dodala v letech 1940 až 41 celkem 16 trvale spřažených dvojdílných jednotek VT 137 s hydrodynamickým přenosem výkonu, určených původně pro město Stettin. Válku jich přežilo 14, z toho VT 137 372 byla jistý čas považována za nezvěstnou. Později se ukázalo, že počátkem zimy 1945 posloužila k evakuaci civilistů ze Slezska do tehdy relativně bezpečných severních Čech, kde byla odstavena kvůli nedostatku paliva. Další osudy slezských civilistů si lze pouze domýšlet, ale odstavená jednotka byla později prohlášena za válečnou kořist, zařazena k ČSD jako M 262.101 a opatřena symboly nové diktatury, která vystřídala tu předchozí. Byla však jediným exemplářem svého typu u nás a v provozu trpěla nedostatkem náhradních dílů pro údržbu. V roce 1951 bylo proto rozhodnuto o jejím předání nově vzniklé NDR, kde byla ještě téhož roku úředně vyřazena z provozu. Vzácný snímek zachycuje její poslední cestu z území ČSR do města, kde byla před pouhými deseti lety vyrobena.
VT137 Stettin CSD.JPG
A teď se může začít dlouze diskuovat, jestli u ČSD zůstal původní celočervený nátěr DRG nebo byla přebarvena na polomáčenou verzi, jak je vidět na snímku. :)
Výsledku se asi nedobereme, není dokumentace. Osobně se vzhledem k okolnostem přikládním spíše k tomu, že přebarvení neproběhlo...
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod radeksindy » pát 03 bře, 2023 6:41 pm

Informací je dost na to, abychom spekulace na téma provozu nebo barvy vyřešili. Jednak je nutné říct, že právě jednotka 137 372 byla jako jediná za války přestavěna na pohon svítiplynem. Nádrže na plyn byly umístěné na střeše, byla spousta malých nádrží propojených potrubími a pokrýbaly značnoučást střechy. Existuje fotografie z léta 1945, kdy lidmi obsazená jednotka přijela do Prahy. Jenmže není jasné zda přijela vlastní silou nebo tažená parní lokomotivou, to druhé je výrazně pravděpodobnější. Pro případné plnění nebo opravy tady nebylo pochopitelně zázemí. Jednotka je v letech 1945 až 1947 vedena jako neprovozní, administrativně nesla nejdříve číslo M 262.001, od roku 1947 M 262.101 a o rok později ji výnosem č.84388/1948 z 7.12.1948 zrušily. V roce 1951 se vrátila k DR, kde ji hned rozebrali.

A kdyby i tak někoho po tom celém vyprávění zajímal nátěr, tak na fotografii je jednobarevná. Ovšem vzhledem k přestavbě na plyn, mohla dostat klidně nátěr zelený, to se za války stalo mnoha barevným vozům.

Tím nechci majitelům jednotek ve velikosti H0 a TT kazit radost z jejich modelů. Hlavně, že autoři popisů na ně flákli co největší rudé hvězdy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: DRG v ČSR

Příspěvekod Zippich » sob 18 bře, 2023 12:38 pm

Stanice Bílý Kostel (Weißkirchen) byla otevřena až 8 let po zahájení provozu na Žitavsko-liberecké dráze, tedy až v roce 1867, a v dobách své největší slávy byla tříkolejná. Ve dvacátých letech dvacátého století už tedy měla za sebou zhruba 60 let provozu, proto bylo nutno provádět mnohé rekonstrukční práce. Na snímku z tohoto období vidíme pracovní vlak DRG tažený lokomotivou BR80 z roku 1928 s výsypnými vozy Talbot z téhož období při obnově staničního štěrkového lože. Je zřejmé, že během rekonstrukce byly položeny i nové kolejnice, které dosud nestačily oreznout.
BR80 Weisskirchen.JPG

Zprovozněním dvoumodulové stanice Bílý Kostel byla mechanicky dokončena poslední část layoutu zobrazeného v prvním příspěvku tohoto vlákna. Konečně je tedy možno provozovat modelovou dopravu na části Žitavsko-liberecké dráhy z bodu A do bodu B. Na snímku je nová dopravna prozatím provizorně zapojena do jednoduchého oválu pro testovací a kochací účely. Viadukt přes Nisu a zastávka Engelsberg jsou zde vynechány.
ZRE Layout klein.JPG
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků