Poštovní vůz řady Fa

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod E27 » ned 08 kvě, 2016 6:32 pm

páči sa mi ten vozeň
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Mcx » ned 08 kvě, 2016 8:18 pm

U těch amerických podvozků je nutná výměna dvojkolí - jsou moc malá. Je tam třeba dát kola 11,5 mm.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Polabský » pon 09 kvě, 2016 8:22 pm

Ono nejde jen o průměr, ale i o to, že se jedná o Griffinovy monobloky a naše vozy měly tady klasické obručové kola.
Hezký večer !!
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Polabský » pon 09 kvě, 2016 8:22 pm

Mcx píše:U těch amerických podvozků je nutná výměna dvojkolí - jsou moc malá. Je tam třeba dát kola 11,5 mm.


Ono nejde jen o průměr, ale i o to, že se jedná o Griffinovy monobloky a naše vozy měly tady klasické obručové kola.
Hezký večer !!
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » úte 10 kvě, 2016 6:03 pm

Dále je vytvarovaná papírová střecha. Drátek posloužil k vytvarování jednotlivých plechů.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod michal_n_cz » stř 11 kvě, 2016 9:50 am

Mcx píše:U těch amerických podvozků je nutná výměna dvojkolí - jsou moc malá. Je tam třeba dát kola 11,5 mm.

Správná připomínka. Jde o to že d 11,5 se do těch US podvozků asi nevejde, s NEM profilem skoro určitě. Zkusil bych 11 nebo 10,4. Zároveň Jakékoliv dvoujkolí s NEM profilem bude v podvozku této konstrukce vypadat divně. Rozhodně bych doporučil RP25. Současně ty US podvozky budou mít pravděpodobně hroty délky 26mm a obvykle používané rozteče tam budou moc volné.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod zmar » stř 11 kvě, 2016 1:51 pm

Nejen to. US podvozky nejspíš mají o dost menší rozvor než 2000 mm (odhaduji cca 5 stop = 1524 mm), což ještě víc omezí možnost použít dvojkolí s koly o správném průměru.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod michal_n_cz » stř 11 kvě, 2016 2:06 pm

Potom se nabízí 4-osý vůz s podobnými podvozky co dělá Fleieschmann - je to takový plošinový s klanicemi - to by mohlo pasovat lépe...
https://www.google.cz/search?q=5286+fle ... gC#imgrc=_
případně
https://www.google.cz/search?q=5286+fle ... eischnmann
sem ale jiná kola...
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod zmar » stř 11 kvě, 2016 2:47 pm

Také by bylo možné použít toto:
http://www.modeltrainstuff.com/Bachmann ... -29901.htm

Netřeba se obávati velikosti On30, protože rozchod je v pořádku. Bylo by nutné doplnit brzdu do podvozku. Našel jsem, že mají rozvor 24 mm, což odpovídá cca 2100 mm ve skutečnosti. Ale bude nutné vyměnit dvojkolí, protože tato mají údajně průměr 13 mm. Ovšem Bachmann dost jistě dělá i menší dvojkolí ale se správnou délkou osy.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » stř 11 kvě, 2016 4:27 pm

Dále se pokračovalo na obou čelech zavřeného vozu.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » sob 14 kvě, 2016 12:45 pm

Dále jsem pokračoval na sestavení spodku rámu. Rozměrově je vše v pořádku. Jen profil podélných výztuh, příčníků, šikmých vzpěr, vzpínadel a tažnic jsem změnil. Jednoduše řečeno, že jsou profilově zjednodušená a jen naznačená. Lépe se lepí a tvarují.
Obrázek
Obrázek
Postupně se budou přidávat další díly na spodek kostry vozu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » ned 15 kvě, 2016 4:00 pm

Výroba segmentu pro dynamo, zhotovení skříně pro baterky a truhlíků pro dlouhý náklad. Dále se doplnily stupačku u brzdařské plošiny a posuvných dveří. Toaletní odpadní trubka se také musela vyrobit. Ještě jsem doplnit brzdovou soustavu. Vše pak bylo natřeno.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Dvounápravové podvozky jsem nesehnal, tak se musí vyrobit. To bude zase stavební oříšek.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » ned 15 kvě, 2016 6:15 pm

Pustil jsem se do stavby dvounápravových podvozků typu „Diamond“. Zatím je postaven jen základ, který je vyzkoušen, zda jezdí a opravdu jezdí. Další díly se budou postupně přilepovat.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » ned 15 kvě, 2016 8:40 pm

Podvozek Diamond se objevuje ve Spojených státech přibližně v polovině 19. století. Pro svoji jednoduchost a spolehlivost se velmi rychle rozšířil, takže již v roce 1870 představoval prakticky jediný typ podvozku u nových nákladních vozů. Nejstarší podvozky měly ještě některé díly dřevěné. V roce 1941 byly ve Spojených státech vyloučeny z celosíťové dopravy, avšak v Evropě se ještě v 60. letech stavěly vozy s těmito podvozky.

Podvozek se skládá ze dvou bočnic z pásové oceli pevně spojených s ložiskovými skříněmi dvojkolí. Bočnice jsou vzájemně spojeny příčníkem. Vyráběly se v provedení s kolébkou i bez (tzv. pevné - rigid). Pásy v bočnicích jsou uspořádány do kosočtverců - anglicky diamond.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Podvozek_(%C5%BEeleznice)#Diamond

Podvozek Diamond je vhodný pro nízké rychlosti a ne příliš kvalitní tratě díky odolnosti proti propadům. Je hojně používán především v Americe, Číně a Rusku, protože tamní tratě nedosahují kvalit západní Evropy.
Obrázek
Zdroj: Tepelné zpracování kovaných náprav, bakalářská práce - Libor Kaizar
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4302
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod zmar » pon 16 kvě, 2016 8:10 am

Dovolil bych si doplnit informaci, že v US se tyto podvozky označují Archbar a jejich typickou vlastností je, že mají kluzná ložiska. To jsou ty podvozky, které byly později zakázané. Naproti tomu podvozky vyráběné v Evropě ještě po válce už měly ložiska valivá, takže americký odborník na železnice by je už za Archbary nepovažoval. Ostatně tomu by mnoho neřekl ani v Evropě používaný název Diamond.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků