Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 pro, 2015 1:34 pm

Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 pro, 2015 9:29 pm

Dvounápravové podvozky se jistě budou upravovat.
Na spodní rám jsem naznačil kostru rámu, leptané díly vytvaroval a přilepil na místo. Brzdový hlavní válec a táhla je můj upravený odlitek. Dynamo nemá ještě hřídel.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 26 pro, 2015 10:52 am

Natřeno černou a doplnění o další díly na spodku vozu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 26 pro, 2015 5:36 pm

Po natření spodku to vypadá takto.
Obrázek
Dále jsem upravil dvounápravové podvozky. Přilepené odlitky jsem odřízl, začistil a vyvrtal větší otvory pro osy dvojkolí. Vše jsem pak přilepil na stávající rám podvozku. Převrtal jsem ještě jednou otvory pro osy.
Pak jsem spojil dynamo a ložisko podvozku kardankou. Na ložisko se přilepilo další ložisko, do kterého se vyvrtala dirka a kardanku jsem zhotovil bužírkou. Pro jistotu pevnosti se přilepila do podvozku plastová vzpěra.
Obrázek
Teďka bez problémů vůz projíždí poloměrem 380 mm.
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 26 pro, 2015 6:10 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 26 pro, 2015 5:40 pm

Model vozu řady Baim 70 54 20-09 202-9 je hotov.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod E27 » sob 26 pro, 2015 5:53 pm

Dobrá práca
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 26 pro, 2015 6:08 pm

Co mám napsat na závěr o stavebnici. Vše sedí a zapadá do zámků, nekroutí se a model je docela těžký. Skříň je sestavená raz dva a zvládne ji každý modelář, který už něco malého postavit s leptaného plechu. Ostatní díly se dají lehce vyrobit a každý modelář to jistě zvládne. Je pravda, že mně trochu potrápily dvounápravové podvozky. Nám rád, když do stavebnice můžu přinést i svoje nápady a nestavět podle toho jak byla navržena. Dělám model pro sebe a každý modelář má jen a jen svoji představu jak má model vypadat. Ale model vozu není určen pro malé oblouky. Ale nechá se upravit. Jen připomínám, že vozy řady Baim byly určeny pro vnitrostátní dopravu s motorovými vozy, popřípadě k motorovým lokomotivám, které jezdí po hlavních a vedlejších tratí. Takže k modelu patří velké oblouky. Každý modelář má možnost si model předělat do potřebného roku nebo do svoji epochy. Jistě se najdou modeláři, kteří si model osvětlí, ale tím budu větší nároky na ztvárnění vnitřního prostoru. I tento problém se může lehce vyřešit.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod statistik » sob 26 pro, 2015 9:21 pm

Ale jo, je to docela hezké, odpadá pracné bastlení oken na tlustostěnných skříních z odlitků, to je asi hlavní deviza tenkostěnného a přesného leptu. I když odlitek střechy mi přijde, že se moc nepoved.
Jedna drobnost, Vláďo. Cituji:
Takže, podvozek jsem upravil následovně. Leptané brzdové zdrže se odřezali. Ložiskové domky jsem tam nedával.


Ložiskové domky jste tam naopak měl dát. Hroty dvojkolí opřené kuželovou částí o vyvrtané otvory v leptaném plechu rámu podvozku (nikoliv tedy uložené do kluzného ložiska - nebo do něčeho jiného, ale hlavně hrotově) poměrně dost citelně zvyšují valivý odpor při jízdě dvojkolí po koleji. Navíc s tím, že dvojkolí není úplně přesně bočně ustaveno ale má možnost určitého bočního posuvu, tak se geometrie odvalování hrotu v té dírce mění hlavně v oblouku. Valivý odpor se tím neustále mění a vede to k trhavým pohybům.

Možná jsem to napsal moc učeně, ale nejde o žádnou teorii, ale o praktické zkušenosti. Kdysi takto bývaly uložená třeba dvojkolí tendrů parních mašin Pika. Já jsem to jednou využil k uložení dvojkolí osobního vozu (U-plechy pro uložení dvojkolí z tendru jsem měl v hromadě zbytků a hodily se) a chovalo se to přesně tak, jak píšu. Takže já osobně bych tam ta ložiska dal.

PS: ta bužírka, co imituje kardan od dynama, ta dělá v oblouku co? :) Předpokládám, že vůz nebude jezdit jen přímo, tak jestli je to chycené k dynamu a v oblouku se kardanka jen oddálí od ložiskové skříně, tak při zpětném přiblížení může do ložiska nepříjemně strkat, což by mohlo dělat trochu neplechu, ne? ;)
Kontakt: stat (zavináč) email (tečka) cz
Do soukromé zprávy prosím dejte svůj e-mail, děkuji.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » sob 26 pro, 2015 11:20 pm

Přesně tak, než dělat jedno okno pilníkem a potom druhý okno vede k vlnkovému efektu.

Ložiskové domky jsou opravdu lepší, ale už se tam nevejdou na délku otvoru pro hřídel. Zde je právě zádrhel, že jsem obrousil odlitek. Kdybych odlitek neubrousil, tak tam ložisko šlo. Ono by tam šlo také, ale musel bych pak dělat z druhé strany nové ložiskové pokličky.
On si právě musí každý modelář uvědomit, zda chce model provozovat pod poloměr nebo nad poloměr 500 mm. Nad poloměr ta leptaná sestava jak je nevadí, ale právě pod poloměrem 500 mm už vadí. Ono se také musí napsat, že u těchto vozů strašně vybočuje čelo vozu při malém oblouku a tím pádem se vše přenáší na dobrou kinematiku, která musí dobře fungovat.
On ten vůz prostě opravdu není na tramvajové koleje. Ale chtěl jsem mít jistotu až kam je vůz schopen zajet. Vždy je lepší mít nějakou rezervu a prohnat vůz takzvaně opičí drahou (malé oblouky, proti oblouky, velké klesání a stoupání).

Kardanka nedělá nic, protože je dutá a volná. Na ložiskový domek, jsem přilepil plastový čep, ve kterém je otvor, do kterého jsem přilepil bužírku. Dynamo je dutý válec, kde je otvor a část bužírky je tam volně strčena. Podle zatočení se bužírka vysouvá nebo zasouvá. Naprosto jednoduché a funguje to.

Pokud se výrobci povede udělat i další vozy a hlavně udělat motoráky v HO, tak bude pěkná souprava.
Ano kdybych měl podrobný výkres vozu a znal všechny míry a porovnal to vše se skutečným vozem, tak bych se asi nestačil divit. Pak to vše porovnal do modelového ztvárnění modelu, tak bych se asi také nestačil divit. Ale právě kde je ta hranice model nebo hračka nebo fikce.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod statistik » ned 27 pro, 2015 1:34 pm

Díky za vysvětlení. to je ostatně důvod, proč já bych se podobnému modelu spíš vyhnul. Ne, že by se mi nelíbilo mít na kolejišti motorovou Vindobonu ČSD, ale to se hodí tak na provoz na modulech, ne někde doma, kam se spíš hodí kratší souprava a nebo souprava z kratších vozů právě kvůli těm obloukům a omezené délce kolejiště, stanic atd. Akorát to mnohým holt přijde méněcenné, pokud se jim na kolejišti prohání nějaká "lokálka" a ne ES499.0 s desetivozovým rychlíkem.
Kontakt: stat (zavináč) email (tečka) cz
Do soukromé zprávy prosím dejte svůj e-mail, děkuji.
statistik
 
Příspěvky: 82
Registrován: sob 20 čer, 2015 4:57 pm

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 27 pro, 2015 5:44 pm

Vindobona.
Souprava vlaku byla tvořena z počátku z dvou hnacích motorových vozů a čtyř vložených vozů ve složení v soupravě M296.1 + Aam + BRam + Bam + Aam + M296.1.
Ona taková souprava v HO pak má 1 800 mm a pak musí být dopravní kolej aspoň 2,5 m dlouhá.
Vozy řady Baim, jen v vnitrostátních soupravách.
:arrow: Zakoupil jsem vůz proto, že žádný výrobce železničních modelů tento zajímavý vůz dělat nikdy nebude. Více mně právě zajímají československé modely, než modely u kterých se jen vymění vlastnická označení dráhy. :arrow:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Polabský » ned 27 pro, 2015 11:14 pm

Tempotaxi píše:Vindobona.
Souprava vlaku byla tvořena z počátku z dvou hnacích motorových vozů a čtyř vložených vozů ve složení v soupravě M296.1 + Aam + BRam + Bam + Aam + M296.1.
Ona taková souprava v HO pak má 1 800 mm a pak musí být dopravní kolej aspoň 2,5 m dlouhá.
Vozy řady Baim, jen v vnitrostátních soupravách.
:arrow: Zakoupil jsem vůz proto, že žádný výrobce železničních modelů tento zajímavý vůz dělat nikdy nebude. Více mně právě zajímají československé modely, než modely u kterých se jen vymění vlastnická označení dráhy. :arrow:


Jeden nejmenovaný prodejce a malovýrobce z Mánesovy ulice v Práglu k tomu vyrábí funkční a docela zdařilý motoráky.
Dneska jsem ho měl v paži (ten model) a dobrý.
Je to k úvaze, jak 100-hoven. :D
Zdravím šikovnýho kladeňáka !!
P.F. 2016 !!
Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » ned 27 pro, 2015 11:52 pm

Pragomodel - podvozek p. Pleticha - 5999,- Kč
Obrázek
Pragomodel - přípojný vůz Baim - 1999,- Kč
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Tempotaxi » pon 28 pro, 2015 12:03 am

Jinak jsou odlitky vozů Aam, Baim a BRam.
Dále jsou motorové vozy M 296.1 a M 296.1 (otevřené čelo s měchy).
Takže postavit souprava jde.
Zdroj. http://odlitkymodely.cz/index.htm
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Čtyřnápravový přípojný vůz řady Baim.

Příspěvekod Pivrnec78 » čtv 07 zář, 2017 10:04 am

Zdravíčko,
z čeho jste vzal / použil Návalky (přechodové měchy) a jaké kinematiky?
Napadlo mne vykuchat vůz "Y" (Roco, Tillig H0, SachsenModelle) ale to by byla investice navíc ... sice bych měl bez práce pojezd se závažím, ale zase za jakou cenu ...
H0, analog - konec IV.ep., V.ep. a začátek VI.ep. ... to, co jezdí (jezdilo) a to, co se mi líbí ...
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků